Teetkö etätöitä?

  • 5 179
  • 43

Teetkö etätöitä?

  • Kyllä, olen iso johtaja

    Ääniä: 7 6,7%
  • Kyllä, pomolta on lupa

    Ääniä: 63 60,6%
  • Ei, työtehtävät ei salli sitä

    Ääniä: 19 18,3%
  • Ei, koska pomo on mulkku, vaikka voisi tehdä

    Ääniä: 2 1,9%
  • Ei, tehtaalla on kivempaa, vaikka voisi tehdä

    Ääniä: 5 4,8%
  • En ole työelämässä

    Ääniä: 8 7,7%

  • Äänestäjiä
    104

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tästä on haaveiltu ja mitä olen isoilta pojilta kuullut, niin kaikkea muuta tehdään paitsi töitä. Tai no joskus jotain hommaakin, mutta ei nyt ainakaan paria tuntia enempää.

En olisi halunnut kuitenkaan juuri tätä eikä sitä tietenkään minulta kysytty, mutta tässä hieman toimenkuva muuttuu ja sen mukana sitten näköjään siivoaminen ja pyykinpesu arkipäivisin mahdollistuu.

Aika vapaasti voin sanoa olenko paikalla tai en ole, jos tehtävät hoituu. Niin, hoituvatko ne. Lounaalla voi aivan hyvin juoda pari olutta, mutta jos alkaa olla paljon kotisohvalla, niin tuleeko tehtyä yhtään mitään. Tokihan sitten tehdään sitäkin, että koitetaan saada jotain valmiiksi, mutta ei lähetetä vielä mitään eteenpäin vaan vasta huomenna tai maanantaina, niin onpahan joka päivä jotain tehty.

Katsotaan miten käy, mutta kyllähän yhteiskunnan pitää muutenkin päästä pois naurettavasta 7,5h - 8h avokonttorissa istumisesta, jos on vaihtoehtoja.

Siltikin vähän voisi miettiä ja olisi vasta syksyllä aloitettu tälläiset. No, ainahan sinne saa mennä, jos ei muuten saa mitään tehtyä. Yliopistossa menin kyllä usein kirjastoon lukemaan, kun ei kotona olemisesta tullut yhtään mitään.
 

scholl

Jäsen
Niin, hoituvatko ne. Lounaalla voi aivan hyvin juoda pari olutta, mutta jos alkaa olla paljon kotisohvalla, niin tuleeko tehtyä yhtään mitään. Tokihan sitten tehdään sitäkin, että koitetaan saada jotain valmiiksi, mutta ei lähetetä vielä mitään eteenpäin vaan vasta huomenna tai maanantaina, niin onpahan joka päivä jotain tehty.

Katsotaan miten käy, mutta kyllähän yhteiskunnan pitää muutenkin päästä pois naurettavasta 7,5h - 8h avokonttorissa istumisesta, jos on vaihtoehtoja.

Siltikin vähän voisi miettiä ja olisi vasta syksyllä aloitettu tälläiset. No, ainahan sinne saa mennä, jos ei muuten saa mitään tehtyä. Yliopistossa menin kyllä usein kirjastoon lukemaan, kun ei kotona olemisesta tullut yhtään mitään.

Itse vihaan avokonttoreita ja varsinkin ihmisiä, jotka lörpöttelevät puhelimessa. Kun älypuhelin tuli, niin pyrin lopettamaan puhumisen puhelimessa. Aina se ei ole onnistunut, mutta yksityispuheluita soitan nykyisellään pari kertaa vuodessa, enkä muitakaan asioita yleensä puhelimessa hoida. Moni tykkää tehdä töitä kahviloissa, saavat muka aikaiseksi asioita, mutta itselleni se ei toimi. Minulle toimistoa parempi työskentelypaikka on joku sellainen paikka kuten kirjasto, missä ei saa puhua, mutta saa käyttää tietokonetta. Tai sitten konttori, missä on aidosti oma huone ovella, eikä siis muita samassa huoneessa.

En saa itse kotona niin hyvin asioita aikaiseksi. Paljon se on päivärytmikysymys. Jos ei tarvitse lähteä mihinkään kuten viikonloppuna, niin se on sitten levon paikka. Arkena on parasta herätä aikaisin, pakata kamat ja lähteä liikenteeseen, jolloin saa hommia tehtyä. Kun illalla hommien ja treenin jälkeen palaa kotiin syömään, niin sen jälkeen voi vielä tehdä hommia, jos on tarve, sillä monesti kun joku asia pitää saada aikaiseksi, niin se tehdään, mutta jos olisin koko päivän himassa, en olisi produktiivinen. Se vaatisi ainakin jonkun huoneen, jonne menen vain ja ainoastaan töitä tekemään, mutta silloin pitäisi varmaan oikeasti laittaa joku kellonaika, että olen siellä, enkä lähde jääkaapille tms. Lisäksi kotona tulee mökkihöperöksi. Aikanaan kun tein jotain projektia pitkiä aikoja kotoa käsin, niin saattoi olla, etten käynyt viikkoon ulkona. Kynnys mennä ulos kasvoi niin suureksi, että saatoin joskus olla jo ulkovaatteissa eteisessä ja päättää silti, etten lähdekään. Nykyään tosin urheilen, joten ihan vastaavaa ei pääsisi käymään.

Eli harkitsisin sitä, että katsoisin jonkun vaihtoehtoisen paikan tehdä niitä etätöitä kuin kodin, jos on vähänkään sellainen fiilis, ettei kotona ehkä saa hommia tehtyä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä on haaveiltu ja mitä olen isoilta pojilta kuullut, niin kaikkea muuta tehdään paitsi töitä. Tai no joskus jotain hommaakin, mutta ei nyt ainakaan paria tuntia enempää.

En olisi halunnut kuitenkaan juuri tätä eikä sitä tietenkään minulta kysytty, mutta tässä hieman toimenkuva muuttuu ja sen mukana sitten näköjään siivoaminen ja pyykinpesu arkipäivisin mahdollistuu.

Aika vapaasti voin sanoa olenko paikalla tai en ole, jos tehtävät hoituu. Niin, hoituvatko ne. Lounaalla voi aivan hyvin juoda pari olutta, mutta jos alkaa olla paljon kotisohvalla, niin tuleeko tehtyä yhtään mitään. Tokihan sitten tehdään sitäkin, että koitetaan saada jotain valmiiksi, mutta ei lähetetä vielä mitään eteenpäin vaan vasta huomenna tai maanantaina, niin onpahan joka päivä jotain tehty.

Katsotaan miten käy, mutta kyllähän yhteiskunnan pitää muutenkin päästä pois naurettavasta 7,5h - 8h avokonttorissa istumisesta, jos on vaihtoehtoja.

Siltikin vähän voisi miettiä ja olisi vasta syksyllä aloitettu tälläiset. No, ainahan sinne saa mennä, jos ei muuten saa mitään tehtyä. Yliopistossa menin kyllä usein kirjastoon lukemaan, kun ei kotona olemisesta tullut yhtään mitään.

Omat duunit tulee tehtyä päivästä riippuen joko konttorilla, asiakkaalla, lentokentällä tai kotona.

Firman puolesta työt saa tehdä missä ja milloin haluaa ja ei ole pomosta kiinni.

Mitä tulee tuohon hoituuko tehtävät, niin melkein väittäisin, että kotona töitä tehdessä tulee tehtyä enemmän/tehokkaammin ja välillä sitä töitä tehdessä havahtuu, että klo on esim 19, kun vaimo saapuu jostain harrastuksista.

Oma painotus on 1-2 päivää kotona, loput konttorilla/asiakkaalla. Tiettyinä päivinä saattaa olla 6 tuntia skypekokouksia johon osallistuu Nordiceista ja Intiasta kollegoita niin sama kai se on mistä siihen osallistuu.

Kotona meillä on erillinen työhuone, jossa on hyvä tuoli sekä sähköpöytä. Molemmat käytetään työhuonetta vaimon kanssa, niin sen takia siihen ollaan panostettu, jotta siellä kanssa viihtyy ja ergonomia on kunnossa. Nyt toki perheen lisäyksen tullessa työhuonekin on mahdollisesti "tulilinjalla" parin vuoden kuluessa, mutta tavoitteena olisi muuttaa isompaan asuntoon, jotta työhuone pysyy jatkossakin käytössä.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jokunen tunti viikossa tulee suunniteltua muuta työviikkoa etänä. Eipä niitä kovin helposti pysty töissä tekemäänkään, kun aina joku tulee jotain kyselemään ja sitten aletaan hoitamaan jotain muuta mitä piti.

Koti on ihan hyvä paikka näihin ja kirjastot. Kahvilakin toimii, kun pistää vaan napit korville ja sulkee ihmisten äänet pois. Välillä kun etätöihin ei tarvi mitään välinettä vaan pelkkä miettiminen ja pohtiminen riittää, niin esimerkiksi lenkillä menee sitten kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tämä tosin useimmiten virallisen työajan ulkopuolella eikä sinänsä minään etätöinä, vaan omalla ajalla.
 

scholl

Jäsen
Omat duunit tulee tehtyä päivästä riippuen joko konttorilla, asiakkaalla, lentokentällä tai kotona.

Firman puolesta työt saa tehdä missä ja milloin haluaa ja ei ole pomosta kiinni.

Mitä tulee tuohon hoituuko tehtävät, niin melkein väittäisin, että kotona töitä tehdessä tulee tehtyä enemmän/tehokkaammin ja välillä sitä töitä tehdessä havahtuu, että klo on esim 19, kun vaimo saapuu jostain harrastuksista.

Tuosta tuli mieleeni aika, jolloin asuin suurimman osan viikoista yhden lentokentän Sheratonissa, niin siellä tuli kyllä tehtyä kaikista tehokkaammin duunia tai yleensäkin hotelleissa. Johtuu siitä, kun ei tarvitse tehdä ruokaa tai käydä kaupassa ja jos on hotelli kentän tuntumassa, niin ei illallakaan viitsi lähteä mihinkään. Ei käytännössä ole mitään syytä tehdä mitään muuta kuin hommia. Tosin en itse laske työmatkoja miksikään etätyöksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuosta tuli mieleeni aika, jolloin asuin suurimman osan viikoista yhden lentokentän Sheratonissa, niin siellä tuli kyllä tehtyä kaikista tehokkaammin duunia tai yleensäkin hotelleissa. Johtuu siitä, kun ei tarvitse tehdä ruokaa tai käydä kaupassa ja jos on hotelli kentän tuntumassa, niin ei illallakaan viitsi lähteä mihinkään. Ei käytännössä ole mitään syytä tehdä mitään muuta kuin hommia. Tosin en itse laske työmatkoja miksikään etätyöksi.

Etätyö on terminä vähän hölmö omasta mielestä, kun nykyään montaa työtä voi tehdä ihan mistä tahansa, niin miksi pitää erikseen puhua etätyöstä.

Omat kokemukset työreissuista ja hotelleista samat.
 

scholl

Jäsen
Välillä kun etätöihin ei tarvi mitään välinettä vaan pelkkä miettiminen ja pohtiminen riittää, niin esimerkiksi lenkillä menee sitten kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tämä tosin useimmiten virallisen työajan ulkopuolella eikä sinänsä minään etätöinä, vaan omalla ajalla.
mä en ole ollut ikinä sellaisessa duunissa, missä on mitään työaikoja. On tehty mitä on tarvinnut tehdä. Joskus oon tehnyt yli 100 tuntia viikossa ja joskus todella vähän. Koko ajatus työajasta on minusta jotenkin kummallinen. Minusta elämme yhtä ainoata elämää, eikä sitä täysin voi jakaa osiin. Kaikki mitä teen kuitenkin myötävaikuttaa kykyyni tuottaa lisäarvoa. Olen tuosta lenkkiasiasta täysin samaa mieltä, sillä varsinkin strategiatyötä teen juostessani. Varsinkin kevyillä juoksumattolenkeillä. Siinä ei ole mitään muuta kuin se matto, niin silloin pystyy tekemään rauhassa hyvinkin monimutkaisia kuvioita päässään. Mitään välineitä ei tarvitse jos on päässään riittävän suuri kovalevy.

Kuulokejuttuja en tajua. Mökä häiritsee ja rennompi musiikki vie bilefiiliksiin, eikä mihinkään keskittyneeseen deliverymoodiin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen huomannut, että niille jotka ovat normaalisti konttorilla ja silloin tällöin etätöissä se etätyöpäivä tarkoittaa pyykinpesua, siivoamista ja silloin tällöin sähköpostiin vilkaisua, noin niinkuin karrikoidusti. Itse kun teen etätöitä säännöllisesti niin ne konttoripäivät ovat helposti juoruamista, palavereissa ja kahvihuoneessa istumista ja yleistä haahuilua ja ne oikeat työt tehdään etäpäivinä, jotka tuppaavat vaan venymään 10 tuntisiksi. Tosin niistä 10 tunnista osa kuluu tänne Jatkoaikaan. Erityisen näppärää se on kun joutuu olemaan yhteyksissä eri mantereille Australiaan tai jenkkeihin jolloin voi säätää helpommin työaikaa aikavyöhykkeisiin paremmin sopivaksi.
 

scholl

Jäsen
Etätyö on terminä vähän hölmö omasta mielestä, kun nykyään montaa työtä voi tehdä ihan mistä tahansa, niin miksi pitää erikseen puhua etätyöstä.

Jostain syystä toisille on tärkeä tehdä se ero, onko toimistolla vai eikö. Muistan yhden duunin, jossa kahviautomaattikeskustelijat ihmettelivät, jos yhtenä aamuna en ollut aamulla pariin tuntiin paikalla, mutta samat tyypit eivät ottaneet ikinä sitä puheeksi, että he lähtivät aina menemään joskus klo 16 ja mä jäin aina puskemaan hommia johonkin 23 tai 24 asti. Usein pääsin vasta vauhtiin, kun häiritsevät tekijät lähtivät kotiin. Illalla kukaan ei yrittänyt soittaakaan, joten sai tehtyä asioita tehokkaammin. Kännykät ovat vähän pilanneet työelämää. Lankapuhelin aikana oli helppoa. Joku assari saattoi sanoa, että se ja se on soittanut. Siihen saattoi sitten sanoa, että "okei soitan sille joskus" tai "lähetä sille viesti, jossa lukee"... Nyt pitäisi muka jaksaa jutella puhelimessa ja se sotkee kaiken. Pidän käytännössä puhelinta aina äänettömällä. Käy tai ei. Sitten jos on jotain pakollisia puhelinasioita, niin laitan niille ajan, jolloin hoidan kaikki peräkkäin. Puhelimessa puhumiseen pitäisi olla aika kalenterissa samalla tavalla kuin kokouksiin. Onneksi nuo pikaviestisysteemit ovat nyt vähentäneet turhaa lörpöttelyä puhelimessa, joka on minusta ajanhukkaa ja ihmisten älykkyyden aliarvioimista.

Mä en oikeasti pidä myöskään noista Skype tms. jutuista. Minusta kaikista tehokkain tapa tehdä hommia porukalla on se, että varataan joku mesta jostain hotellista läheltä lentokenttää ja ollaan siellä päivä tai pari silloin jos pitää tehdä jotain isompaa strategiaa porukalla. Perusmeetingit on kanssa parempi tehdä face-to-face ja pyrkiä pitämään ne lyhyinä. 30-45 min max. Jos jollain on jotain asiaa, niin hän saa matkustaa tai menee itse käymään. Yleensä sellaiset jutut, mitkä hoituvat jollain Skypellä ovat niin detaljitason touhua, etteivät ne kiinnosta minua lainkaan. En jaksa miettiä jokaista yksityiskohtaa, vaan niitä pitää laittaa sen alan osaajat tekemään. Sama koskee neuvotteluja. Paikan päälle tapaamaan.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Itse olen huomannut, että niille jotka ovat normaalisti konttorilla ja silloin tällöin etätöissä se etätyöpäivä tarkoittaa pyykinpesua, siivoamista ja silloin tällöin sähköpostiin vilkaisua, noin niinkuin karrikoidusti.
Itse olen suunnilleen 50/50 toimistolla ja kotitoimistolla, mutta joo, kieltämättä etäpäivä välillä tarkoittaa juuri tuota. Toisaalta, jos ohjelmassa on vaikkapa tunnin skypepalaveri, jossa itsellä ei ole juuri mitään funktiota, niin kätevää että voi laittaa itsensä mutelle ja samalla tehdä jotain oikeasti hyödyllistä.

Vastavuoroisesti välillä tulee tehtyä töitä kotona melkein kellon ympäri jos sattuu inspiroimaan, toimistolle harvoin tulee jäätyä virka-ajan ulkopuolella. Ja on joitain työtehtäviä (tuotantopäivitykset vaikkapa) mitkä väkisinkin tulee tehtyä kotoa, kerta ajoittuvat iltaan/viikonloppuun.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
No voi vittu. Eihän mikään kohta sovellu.

Varmaan toi alin sitten, kun työn arvostus on jossain nollan alapuolella ja ihan normimeininkinä sanotaan, että "me muut tehään oikeita töitä." Se ei ole edes vittuilua, se on arkipäivää. Ja tutkintokin on sellainen, ettei sillä voi retostella, ei oo kuulemma tiedettä ja Kari Enqvist sitä ja tätä ja voi vitulla päähän tätä elämää. Ei kukaan tahtois vaihtaa? Joo, en minäkään vaihtais tämmöseen kun koirat kusee kintuille ja kaiken maailman sairaanhoitajatkin vittuilee. Heillähän on se alipalkattu työ. Haistakaa vittu tekin, sairaanhoitajat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kotona työskentely on mulla hiukan erilaista kuin konttorilla. Kotona en nääs tajua pitää taukoja ollenkaan, paitsi kun koira pitää käyttää ulkona ja sen jällkeen syödä hätäisesti jotain. Työteho on mulla kyllä about sama molemmissa. Jos laiskottelisi, seuraavana päivänä on tuplakiire. Useimmiten valitsen etätyöskentelyn silloin, kun kalenteri on täynnä typeriä skype-palavereja. Kotona on hiljaisempaa kuin konttorilla, joten valinta on helppo. Priorisoin kyllä paremman ergonomian lisäksi konttoria jo osittain siitäkin syystä, että tulee syötyä kunnon lounas päivällä. Muutama vuosi sitten oli eräästä syystä johtuen hiukan pitempi jakso, jolloin olin pelkästään etänä, iltasyömiset tuli väsättyä sen mukaan, että jäi seuraavaksi päiväksi jämät. Silloin ilmoitin bossille, että tilanne on tää. Muuten ei ole tarve kertoa menemisistään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Välillä kun etätöihin ei tarvi mitään välinettä vaan pelkkä miettiminen ja pohtiminen riittää, niin esimerkiksi lenkillä menee sitten kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tämä tosin useimmiten virallisen työajan ulkopuolella eikä sinänsä minään etätöinä, vaan omalla ajalla.
Mulla on välillä takaraivossa joku duunijuttu, mikä ei ole ratkennut normimetodeilla. Täytyy kyllä myöntää, että juostessa aivot toimivat mulla paljon tehokkaammin ja jotain järkeviäkin juttuja oon kehittänyt lenkillä, tai jopa sen jälkeen suihkussa. Suurin osa työstä on kyllä muuta kuin ongelmanratkaisua, joten ei päde ihan aina töiden tekeminen juostessa. Jos muuten juoksun aikana saadun idean toteuttaminen onkin ihan sekundaa, onko se silloin juosten kustu?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Iski hieman siivouskärpänen, mutta sitten ymmärsin eihän tästä makseta ja huomenna on toisin.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Vuodenvaihteeseen asti olin töissä isossa organisaatiossa jossa etätyötä sai tehdä (kuukausi kotona, kaksi viikkoa toimistolla jne.), mutta vuoden alusta lähtien siirryimme toiseen isoon organisaatioon jossa samaa työtä ei enää saakaan tehdä etänä. Kyllä siinä joulukuun aikana motivaatio laski kun tiesi mitä on luvassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Opetellessa tämä menee. Laitoin vasta pyykkikoneen pyörimään, vaikka toimistoaika on ajat sitten päättynyt.

Kaikkea ei voi eikä tarvitse osata kerralla, asia kerrallaan.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Etätöitä tulee tehtyä pari päivää kuukaudessa. Kotoa käsin on mukavampi tehdä pitkien dokumenttien naputtelua ja pitkäkestoista keskittymistä vaativaa työtä, kun kaiuttimista voi laittaa sopivaa musiikkia taustalle (nupit kaakon tienoilla) ja työn keskeyttävät häiriöt on minimoitu. Työergonomia ei ole häävi, joten kotikonttori ei sovellu vakituisempaan työskentelyyn. Sähköpöytä ja kaksi monitoria olisi poikaa, mutta nykyisellä etäpäivätahdilla en ole moisiin investoinut.

Kieltämättä etäpäivä on kätevä myös kotiasioiden hoitoon. Esimerkiksi nuohoojan ja sähkömiehen keikkaa varten olen ottanut etäpäivän ja muokannut päivän ohjelman etäpäivään sopivaksi. Toki kirjaan itseni kuuliaisesti pois töistä "katkon" ajaksi, mutta eipä tarvitse ajella työpaikan ja kodin väliä puolta tuntia ekstraa suuntaansa. Lisäksi viikonloppuun sijoittuvien lyhyiden ylitöiden (kuten IT-järjestelmien ylläpitotyöt) tekoon etäily on toimiva ratkaisu.

Sama havainto kuin @Leon illa, eli etänä ruokailun ja taukojen osalta tulee oiottua.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Juu en todellakaan tee. Tiedotusvälineiden, toimittajien ja tutkimusimmeisten luomasta yleisestä mielikuvasta huolimatta tässä maassamme on vieläkin kapitalistin tuottavaksi arvioimia työtehtäviä, joita pakko ns. duunarin omin rasvaisten käsiensä kautta valmiiksi saattaa. Oikeastaan jalkoja, selkää, käsiä tarvitaan. Kun käyttää päätä siihen päälle, niin muu ruumis eli duunarin kaunis vartalo pääsee tietysti vähemmällä.
Etätyöläiset, kaavion keksijät eli Powerpoint-konsultit ja pelinkehittäjät: teille tulisi iso nälkä ilman rasvanahkoja.

Eee: vuodatin vähän väärään ketjuun mediakritiikkiäni, kansantalousnäkemystä.
Meillä kyllä insinöörit eli myyntimiehet ovat tehtaalla, ajavat paikalle vaikka myyvät tietysti internetitse.
 
Viimeksi muokattu:

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Olen tehnyt, enkä tykkää. Jos himassa pitää jotain näpertää tai edes keksii mitään tekemistä, niin aivan liian nopeasti muut asiat vievät fokuksen. Kun duunipaikalle on nopeampi kävellä kuin mennä julkisilla tai omalla autolla, niin rehellisesti sanoen menisin mielummin vaikka työpisteelle tekemään jotain opintoihin (olettaen että opiskelisin) liittyvää hommaa palkatta tai vaikka hakisin työpaikkaa kilpailijalta, kuin tekisin vastaavan himassa. Duunipaikalla voin sentään eristäytyä johonkin metri-kertaa-metri tilaan läppärin kanssa, mutta himassa nopeasti tulee erinäisiä "muita just nyt ja heti hoidettavia hommia". Kuten vaikka pitää imuroida sohvan alta tai juuri sillä hetkellä tiskata, viedä tyhjät flindat tai vaikka kaataa kahvikupin vielä lämpimät pohjat viemäriin ja tiskata se kuppi.

Tähän liittyen, olen joitain tunteja viettänyt työpaikalla palkatta tekemässä hommia, jotka eivät kuulu sinänsä työnantajalle. Aivan hyvin olisin voinut ottaa työläppärin himaan tai vaikka kotona tehdä vastaavan homman, mutta omien kokemusteni kautta olen kokenut tuon parhaaksi hommaksi. Toki noissa tilanteissa en istu normaalilla paikalla jo pelkästään estääkseni "normaalit haittatekijät", ts. työkaverit ja esimiehet jututtamassa joko puuta heinää tai työasioita.

Lyhyesti sama. Koen olevani tehokkaampi ympäristössä, jossa mulla on vähiten mahdollisuuksia tehdä mitään muuta. Himassa keksin 100+1 asiaa tehtäväksi, joten en tykkää tehdä töitä himasta. Olosuhteet huomioiden taas hima on ainoa millään tavalla järkevä paikka etätöille omassa tilanteessani nykyisissä olosuhteissa. Jos toimisto muuttaisi tuosta edes muutaman kilometrin mihin tahansa suuntaan, saattais mieli muuttua kovasti.
 

hege

Jäsen
On tullut tehtyä jo vuosia, tosin aina on osa duunista tehty jonkun muun kuin oman työnantajan tiloissa, lentokentällä, junassa, hotellissa jne. eli raja etä- ja matkatyön välillä on ollut häilyvä. Firma muutti uusiin tiloihin joku aika sitten ja sen seurauksena tuli "suositus" kahden etäpäivän pitämisestä viikoittaan kun uudessa tilassa neliöitä noin 60% vähemmän kuin vanhoissa, tosin fiksummin suunniteltuja. Samalla työajanseuranta tuli mukaan myös etätöihin, mikä osoittanut todeksi sen että etänä tulee helposti tehtyä enemmän (tai ainakin tunteja) duunia.

Itse olen lähinnä etänä tiistaisin ja torstaisin, jos ei ole reissu viikkoa, riippuen vähän päivän ohjelmasta. Jos jotain oikeasti keskittymistä vaativaa duunia tai päivälle ei ole mitään muuta suunniteltuna kuin skypeä niin etäpäivä kutsuu. Jos taas jotain oman tiimin kanssa niin silloin yritän tulla paikalle, kun oletus arvona on että ainakin osa on oikeasti paikalla. Se minkä on huomannut etä- ja matkaduunia yhdistellessä on, että välillä menee pitkäkin aika niin ettei käy konttorilla ja jos omat kollegat on myös sopivasti poissa niin ei heitäkään näe aina kovin usein mistä seurauksena ei aina olla ihan kartalla sen suhteen mitä on menossa sellaisissa prokkiksissa mitkä ei ihan ykkösprioriteettia.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Jaan paikallislehteä+mainoksia kuntoillakseni, kai tuo lasketaan etätöiksi.
 

Glove

Jäsen
Tekesin jos voisin. Nyt on tosin saikkua vuoden loppuun ja ehkä se siihen mennessä selviää onko edessä eläke vai alan vaihto.
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Sitten, kun robotit korvaavat lapio/liippamiehet yms., sekä maanrakennustyöt koneiden ajoineen, niin sitten voin jäädä tekemään etätöitä. Nyt on vähän hankalaa tehdä etätöitä. Voi, kun olisikin mahdollista jäädä kotia lusmuilemaan. Toki, ammatinvalinta kysymyksiähän nämä on.
 

Grafix

Jäsen
Sitten, kun robotit korvaavat lapio/liippamiehet yms., sekä maanrakennustyöt koneiden ajoineen, niin sitten voin jäädä tekemään etätöitä.

Sinällään kyllä jännä, että toiselta puolelta maailmaa pystytään etänä ohjaamaan mm lentokoneita, kaivoslouhimia tai satamakonttinostureita, mutta ei kaivinkoneita?
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Sinällään kyllä jännä, että toiselta puolelta maailmaa pystytään etänä ohjaamaan mm lentokoneita, kaivoslouhimia tai satamakonttinostureita, mutta ei kaivinkoneita?

Puhuin maanrakennustöistä. Ei esim. maanrakennustyöt ole pelkästään kaivinkoneella ympyrää ajamista. Ehkä tämä keskustelu on parempi jättää jo suosiolla tähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös