"tasavajaa" terminä

  • 2 196
  • 4

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
vaimoni mielestä "tasavajaa" on "joku uusi keksintö", jota se jaksaa joka kerta kuullessaan toistaa, on pikku hiljaa tämän kauden aikana alkanutkin minuakin mietityttämään, että onko kyseessä jokin uusi termi, en vain saata muistaa koska olisin sen eka kertaa kuullut..

eli missä, milloin ja kuka käytti ensimmäistä kertaa termiä "tasavajaa", tai koska sen käyttö on vakiintunut?

...pakko saada vaimolle infoa kun tuo termi alkaa itsellekin joka kerta "särähtää" korvaan :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä kuulin kyseisen termin ensimmäistä kertaa Summassa tammikuussa -40. Yksi komppaniamme kersanteista käytti tasavajaata kuvatessaan miehistösuhdetta venäläisten ja suomalaisten välillä ammuttuaan ensin pikakiväärillä parikymmentä iivanaa tukikohtamme vieressä sijaitsevalle peltoaukealla. Oli se hurja mies. Taisi olla Eero Nivunen nimeltään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos tasavajaalla tarkoitetaan nimenomaan jääkiekkotermiä, niin onhan tuo TV-merkintä ollut tilastoissa aina niin kauan kun minä muistan, 20 vuotta tai ylikin.
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
kiitoksia vastauksista, näin arvelinkin koska ei se minun korvaan särähtänyt ennen kuin vaimo sitä alkoi toistamaan, silti ihan kiva, että vaimo saa välillä pään sekaisin 15 vuoden yhdessäolon jälkeenkin
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös