cobol kirjoitti:
Tiedät yhtä hyvin kuin minä, että senttereitä on päästetty käsistä, koska niitä on pidetty liian kalliina. Tiedät myös sen, että Jokerien pelillinen ongelma ei ole maalinteko, vaan hyökkäykseen lähtö. Aggressiivinen karvaus on toiminut ja sillä saadaan vastustaja pakotettua virheisiin ja saadaan samalla mahdolisesti maalipaikkoja, mutta kun lähdetään hyökkäykseen omalta alueelta, se tapahtuu aivan liikaa pitkillä syötöillä edelleen. Minun perusnäkemys on se, että lyhytsyöttöpeliin pystyy Jokereista parhaiten Tuulola ja ehkä Lepistö, mutta senttereille se on ongelmallista ja samoin useille laitureille.
Siitä centteristä nyt on turha jauhaa, koska se asia on käsitelty.
Ongelma on olemassa, agree with that! Mutta meidän kiekollisessa pelissä on enenmmän mahdollisuuksia, kun moni näkeekään. Näen sinut nyt taas kerran ihan liian kapeakatseisena tämän asian kanssa. Ei se yksi cena vielä autuutta tee, se tekee miten pelataan koko joukkueena.
Mainitset vain kaksi nimeä pelaajista, jota kykenevät lyhytsyöttöpeliä pelaamaan hyvin, minä kerron paikalla nähdyn perusteella muutaman lisää:
- Staple
- Järventie
- Hirschovits
- Pakaslahti
- Louhi
- Varauksin Rita
Noista kavereista neljä ensimmäistä soveltuu ominaisuuksiensa ansiosta erinomaisesti mainittuun pelityyliin. Olen nähnyt sen paikalla. Hirso on ollut tuossa jokin aika sitten aika yössä, mutta on taas tulossa. Staple on parantanut vahvasti ja on välillä jopa dominoiva, mutta ei vielä gamebreaker missään nimessä. Toivottasti Dagenais tuo Staplen rinnalla sitä ratkaisuvoimaa.
Louhi ja Pakaslahti ovat osoittaneet pystyvänsä siirtämään kiekkoa mallikkaasti ja Mara on ollut puolustuksen kiekollinen kingi, kun Tuulolla on ollut varjojen mailla.
Shedden osaa peluuttaa joukkuetta sen vahvuuksilla, mutta nyt vaaditaan myös vähän rohkeutta. Sitä pelityyliä pitää uskaltaa varioida, siten että otetaan se yksi syöttö lisää keskialueelle.
Rita osaa pelata pikkunättiäkin, mutta ei ole luoteeltaan mikään pelinrakentaja vaan ratkaisija ja enforceri, joten miestä tuskin tullaan missään kovin pelitekevässä roolissa käyttämään koskaan.
Joten meillä on kaksi ketjua + kolme pakkia, jotka pystyvät aivan satavarmasti pelaamaan lyhytsyöttöpeliä. Nyt Shedden pitää vaan saada pakka toimimaan siten, että uskalletaan pelata siihen keskelle silloin, kun on paikka. Ja kun ei ole, niin sitten mennään harppuunalla läpi niin kuin nyt.
Tämä homma voi kaatua keväällä siihen, että meiltä puuttuu maailmanluokan centteri. Mutta lyhytsyöttöpelin este se cenan puuttuminen ei ole, ei varmasti ole.