Yksi kylätarina: en muista mikä pikkumesta ikinä olikaan, ehkä löytyisi matkapäiväkirjoistani, muttei sillä loppujen lopuksi väliä ole kun ennen pitkää kaikki alkaa olla yhtä samaa kesäistä höttöä. Joka kylässä on versio itsestäni, kaveristani ja da Vincistä. Ja Halla-Ahosta.
Tämä tarina on paikallisesta Halla-Ahosta. Siis siihen puupenkkiselle terassille istuin hörppimään ohikulkumatkallani kahvia. Viereisessä pöydässä nuori paikallinen ihminen hakkasi läppäriään uskomattomalla vimmalla. Yleensä olen aika siveellinen ja en halua kuunnella toisten juttuja sivukorvallakaan muttei tämän vaahtoamista voinut olla huomioimati.
Kun siihen siis viereensä istui känninen paikallinen miespuolinen pubiruusu ja kuulin sitten mitä tämä läppärimies oli kirjoittelemassa. Huhhuh. Kertoi rotuoppia ihan sumeilemati ja kertoi kaikki maailman vääryydet mitä valkoinen mies on joutunut kokemaan ja mitä jatkossa joutuu jos ei asialle tehdä mitään. Tämä pubiruusu sanoi että sinä mietit näköjään paljon asioita, olet niin älykäs. - En älykkyydestä tiedä, mutta hulluudelle on tultava stoppi, sanoi läppärigubbe.
Minun tarkoitukseni ei ole haukkua tässä ketään. Päinvastoin tämäkin kokemus auttoi minua ymmärtämään minkälaisia ihmisiä täälläkin mahdollisesti on näppäimien ääressä ja kuinka toivotonta olisi väitellä tällaisten kanssa, oli sitten vankkumaton natsi tai järkähtämätön feministi. Tuollaista kiihkoa ja vimmaa ei mikään pysäytä. Modet voi antaa bannia korkeintaan, muttei se raivo siitä mihinkään laannu. Enkä tiedä pitäisikökään.