Viestin lähetti HN
Sen verran vielä, että en ole koskaan nähnyt oikeata tyrmäystä SM-liigatappelussa. Harjoituspeleissä olen nähnyt yhden (Vopat vs Kudinov Tampere Cupissa).
Se oli tyylipuhdas. Muita tyrmäyksiä viime ajoilta liittyen lähiaikoina liigassa pelanneisiin / yhä pelaaviin. Nielikäinen-Darling (Cairns korjaa jos muistin väärin) Englannissa, Pasi siis osui kunnolla. Jani Honkanen HIFKissä pelatessaan joulutauolla -02 tyrmäsi Tallinnan turnauksessa venäläisjoukkueen (Minsk?) pelaajan.Suckerpunch-tyrmäyksiä ei ole syytä laskea mukaan, mielestäni.
Ja minä lasken tyrmäyksen jääkiekkotappelussa hieman toisin kuin HN, jonka nyrkkeilytermein ilmaistu analyysi on aivan oikea. KO on siellä aivan eri asia kuin KD (luvunlasku). Syynä siihen, että lasken kiekossa kaikki suorasta lyönnistä tapahtuneet pudotukset tyrmäyksiksi on se, että ainakaan täällä harvemmin annetaan mahdollisuutta jatkaa sen jälkeen, vaikka pudonnella halua olisikin. Kyseessä on kuitenkin eri laji kuin oikea nyrkkeily.
Oikein hyvät tappelijat, kuten Mäkkäri, eivät saa kovin usein tyrmäysvoittoja nimenomaan siksi, että he osaavat kiekkotappelun kaikki kuviot. Eihän siinä haeta heijaria kaverin naamaan, vaan nämä terrierit päinvastoin pyrkivät pitämään tappelukaverinsa mahdollisimman pitkään pystyssä pitäen toisella kädellä paidasta kiinni tai vetäen sen pään yli toisen käden tikittäessä kuin ompelukone osumia. Mäkkäri tekee tämän myös kättä vaihtaen. Tuloksena on useimmiten todella messevä pistevoitto ja kaveri poistuu paikalta polvet notkuen teknisesti tyrmättynä. Näin esimerkiksi Mäkkäri-Ahola, jonka osumat menivät noin 12-1.
Hyvä, paljon iskuja sisältänyt tappelu viime vuosilta on Valtonen - Kuparinen (HIFK), jossa poikien annettiin mättää, ihme kyllä. Siinä olivat Pasi ja Gagnon pitämässä muita loitolla. Tuon tappelun pistevoiton otti Valtonen loppukirillään, mutta suoritus eri ollut huono alkua hallinneelta Kupariseltakaan. Muistaakseni luokkaa 8-6 Tomekille.
Itse tykkään enemmän näistä tyylipuhtaista kiekkotappeluista, missä sidotaan käsiä, käsitellään paitaa ja hetaan mahdollisimman monia osumia. NHL:ssä, missä poliisit ja goonit osaavat kaikki teknisesti tapella, nähdään myös hyvin vähän tyrmäyksiä. Siellä otetaan pistevoittoja. Ja propsit Heleniukselle, joka sai pataan Laraquelta todella selkeästi, mutta seisoi koko matsin ajan saaden pari sisään itsekin.