@Carlos Jos haluat viritellä avointa ja rakentavaa keskustelua tappelusita ja niiden kuuluvuudesta lajiin, kannattaa keskustelusta jättää pois sanat "aivokuolleet" ja pojittelu. Näin keskustelu on huomattavasti rakentavampaa mielipiteiden vaihtoa sen sijaan että puolin ja toisin oksennetaan kärjistetyt argumentit näppäimistön välityksellä. Tuskin kukaan nimittäin toivoo edes vastustajan pelaajalle aivotärähdystä ja vuosien piinaa. Tappeluilla on oma paikkansa ja toivottavasti niin tulee olemaan jatkossakin. En kuitenkaan pidä ottelua huonona, jos tappelua se ei sisällä, tai jos tappeut kiellettäisiin kokonaan.
Itse asiaan tuossa ylhällä jo arguentointiinkin siitä, tappeluiden, kuten tässä keskustelussa olleesta, vapaaehtoisuudesta. Kukaan ei Oleksiakia paottanut hanskojaan tiputtamaan, vaan hän itse lähti tuohon mukaan. Miksi sinusta tappelut pitäsi kieltää jääkiekossa? Koska ne aiheuttavat vammoja? Eikö tuossa tapauksessa koko laji vauhdin ja vaarallisuutensa takia tulisi kieltää? Tappeluthan ovat jo nyt sääntöjen mukaan rangaistavia tekoja. Ymmärrän täysin pointin siinä kohtaa, kun on kyse yksipuolisista päällekarkauksista, mutta kun molemmat osapuolet ovat halukkaita, niin tuo 5min rangaistus on riittävä. Tappelut ovat huomattavasti vähentyneet vuosien saatossa ja "tappelija" ovat lajin korkeimmalta tasolta pudonneet pois. Nykyään kaikkien tulee myös osata pelata. Miksi jääkiekossa pitäsi lähteä kiletämään tappeluita, kahden aikuisne välillä, kun molemmat sitä haluavat ja ovat täysi-ikäisiä ja -järkisiä.
Missä kohtaa jääkiekossa kohtaavat yksilönvapaus ja NHL:n holhoaminen siitä, että pelaajat eivät itse osaa huolehtia omasta terveydestään. Jos vapaaehtoisesti haluat tapella niin minusta antaa mennä vain, mutta jos se ei kiinnosta, niin älä tappele. Siihen en ota kantaa onko tappeleminen järkevää, mutta ihmisen tulee olla vastuullinen omista teoistaan ja valinnoistaan.
En ole asiaan sen suuremmin perehtynyt, mutta joku asiasta paremmin tietävä voisi verrata tai kommentoida tappelua kadulla, eli miten tappelu kaukalossa vertautuu 2 aikuisen vapaaehtoiseen tappeluun kadulla. Saavatko tappelupukarit molemmat tuomion tappelusta, vai onko rangaistus tuossa kohtaa yleisen järjestyshäiriön aiheuttaminen.