Kirjoittaja vastaa
Kiitoksia kaikille palautetta antaneille. Tämän enempää en aio asian tiimoilta työpäivääni tämän veivaamiseen käyttää.
Hiukan taustaa alkuun. Me jatkoajan kirjoittajat teemme korvauksetta työtämme jääkiekon parissa, rakkaudesta lajiin. Emme ole siis välttämättä ammatiltamme toimittajia, vaikka pyrimmekin tekemään otteluista ja jääkiekon ympärillä tapahtuvista asioista asiallisia juttuja. Monella kirjoittajalla on oma leipätyönsä ja jatkoajan raportointi tapahtuu omalla ajalla, monesti ilta- ja yömyöhällä tietoisena siitä, että aamulla kello soittaa ja herättää oikeisiin töihin. Tällä en tarkoita, etteikö Jatkoajan nimissä tehtäviin töihin tulisi suhtautua asiallisesti. Tuota asiallisuuden aspektia olen minäkin osaltani yrittänyt noudattaa.
Käsitellään aluksi eilisen raportin otsikkoa. Joskus lukijoidenkin kannattaa ottaa ne laput silmiltään ja miettiä, mitä tekstissä oikeasti lukee. Missään tapauksessa sana "oikeus" ei ole synonyymi Tapparalle. Tässä tapauksessa Tappara oli kuitenkin voittajan asemassa. “Oikeus”-sana viittaa monessakin suhteessa kentän tapahtumin, joiden valossa katsoin Tapparan olleen ottelun moraalinen (ja myös tulosten valossa) voittaja. Näitä tapahtumia olivat mielestäni mm. se, että Jokereiden kolmas maali syntyi sääntöjen vastaisin keinoin. Lisäksi vaikkapa se, että Tappara hallitsi peliä muutaman minuutin notkahduksia lukuunottamatta. Puhumattakaan siitä, että yksi joukkueen ratkaisupelaajista joutui ikävän vahingonteon kohteeksi.
Valitettavasti en pysty kaikkia miellyttämään ja suoraan sanottuna, en siihen pyrikään. Tarkoitukseni ei ole miellyttää sen paremmin Tapparan kuin Jokereidenkaan faneja. Kirjoitan raportit sellaisina kuin minä pelin näen. Ja mitä olen voinut huomata vuosien varrella eri asiayhteyksistä, totuus on vaikea niellä. Varsinkin jos se on päinvastainen kuin oma käsitys asiasta. Ja ei, en tarkoita, että edustaisin tässä tai missäkään muussaan asiassa virallista totuutta, mutta väitän kymmenien vuosien jääkiekonseuraamiskokemuksella, että kyllä raportteihini muutama totuuden siemenkin sisältyy.
Jos ja kun joku haluaa lukea kuivia, mielipiteettömiä raportteja, niitä löytyy tästäkin valtakunnasta mielin määrin. Itse asiassa, minulta on suorassa palautteessa kauden mittaan pyydetty tunteellisia ja "vähemmän virallisia" raportteja. Tässä kolisteltiin sitten sitä toista ääripäätä. Ilokseni olen huomannut, että eilinen raporttini herätti keskustelua ja näitä tämän tyylisistä raporteista pitäviäkin on tässä ketjussa monia. Voin näin ollen katsoa onnistuneeni tavoitteessani.
Palautetta otan vastaan jatkossakin, sillä lukijoille näitä raportteja kuitenkin kirjoitetaan. Jokaisen kannattaa muistaa kuitenkin tietyt edellämainitut faktat ennen "lähetä" näppäimen painamista. Ja miettiä myös sitä, onko se oma käsitys asioista sittenkään fakta vaiko vain vastakkainen mielipide. Jälkimmäisistä kun lienee turha kiistellä chattipalstojen ulkopuolella.
Parempi voittakoon jatkossakin!
Karri Frisk