Taas kerran: kannattaisiko jääkiekkojoukkueen johtotroikkaa valittaessa käyttää aitoja johtamisen ammattilaisia apuna?
Yhtään vaimoasi arvioimatta / tuntematta on pakko kommentoida, että alalla on satamäärin näitä "ammattilaisia", joiden panos yrityksen (tai jääkiekkoseuran) henkilöstövalinnoissa on kutakuinkin miinusmerkkinen. Noin karkeasti sanoen pitäisi ensin löytää se konsultti, joka osaisi palkata sen oikeasti osaavan henkilöstökonsultin...
Mutta mitä tulee vaimosi kommenttiin sinällään, hän on aivan oikeassa. Itse menestyn työssäni osittain siksi, että osaan lukea ihmisten eleitä jne. esimerkiksi neuvottelutilanteissa ja tunnistan Saarisen vaimosi kommenteista. Saarisesta huokuu sellainen vaikeasti sanoiksi puettava asia. Kuvatkoon sitä vaikkapa termi "mitäänsanomattomuus".
Henkilö voi olla fiksu ja taitava, mutta johtajaksi hänestä ei välttämättä ole. Ei auta vaikkka olisi kuinka hyvät suunnitelmat ja visiot, mutta jos et saa alaisiasi (tai tässä tapauksessa pelaajia) sisäistämään yhteistä päämäärää ja keinoja tuon päämäärän saavuttamiseksi, on tilanne molemmin puolin kiusallinen. Kaikki haluaisivat menestyä, mutta se näkymätön ratkaiseva tekijä puuttuu kokonaisuudesta. Yleensä alaiset eivät tee asioita tahallaan huonosti, kuten tässäkään tapauksessa en usko pelaajien tahallaan pelaavan huonosti.
Eikä minulla sinällään ole Saarista vastaan mitään. Seuran kannalta olisi erinomaisen tärkeää, että tekemiseen saataisiin selkeys ja varmuus ja homma saataisiin toimimaan. Itse en vain näe niitä tekijöitä, joita Saarinen olisi yhtäkkiä keksinyt tai että hänen auktoriteetissaan olisi saavutettu tarvittava pykälä. Toivottavasti olen väärässä, mutta yhtä lailla toivon, että seurajohto ei ole pelkästään toiveiden varassa, mikäli nuo tedellä mainitut ekijät eivät toteudu pian.
Pascal Lemoix kirjoitti:
Taas Sellainen "Jokuvaan, kunhan voitetaan" on vähän turhaa kirjoittelua.
Ymmärrän näkemyksesi, mutta yhtä lailla turhaa on odotella loputtomasti jotain tapahtuvaksi ihan vaan odottelemisen vuoksi. Tai sen vuoksi, ettei uskalleta tehdä ratkaisuja (syystä tai toisesta). Sen lisäksi minusta se ei ole tämän palstan kirjoittelijoiden tehtävä olla asiantuntijoita etsimään sopivaa valmentajaa. Minä ainakin teen päätyökseni muita kuin jääkiekkovalmentajan scouttaushommia. Se ei tarkoita sitä, etteikö minulla voi olla näkemystä tai mielipidettä johonkin asiaan. Tässä tapauksessa minä näen, että valmentaja Saarinen on epäpätevä ja uuden valmentajan etsimisen pitäisi olla kovassa vauhdissa. Kyllä seurajohdolla pitää olla kompetenssia etsiä itse tai palkata joku ammattilainen etsimään uusi valmentaja, mikäli nykyisen kanssa homma ei toimi.