Täälläpä yllättäen ei ole tätä ketjua ja todennäköisesti tarvettakaan ei suoranaisesti ole, koska sattuneesta syystä tätä keskustelua käydään jo aika voimakkaasti tappara.co:n puolella.
Jonkin verran olen lukenut tätä keskustelua ottelutapahtuman kehittämisestä, mutten ole oikeastaan nähnyt edes tuolla Tapparan omalla foorumilla minkäänlaisia konkreettisia ehdotuksia. Täytyy myöntää, että todennäköisesti ymmärrän itse väärin, mutta minulle ei oikein tarkasti aukea se, mitä ottelutapahtumiin ihan aidosti odotetaan. Tämäkään foorumi tuskin avaa tähän kovin uusia perspektiivejä, mutta jos nyt tekee tällaisia alustavisia kirjauksia ihan konkretian puolella niin minusta Hakametsä on aika vaikea ympäristö toteuttaa kovin paljoa nykyistä laadukkaampia tapahtumia.
Jonkin verran olen lukenut tätä keskustelua ottelutapahtuman kehittämisestä, mutten ole oikeastaan nähnyt edes tuolla Tapparan omalla foorumilla minkäänlaisia konkreettisia ehdotuksia. Täytyy myöntää, että todennäköisesti ymmärrän itse väärin, mutta minulle ei oikein tarkasti aukea se, mitä ottelutapahtumiin ihan aidosti odotetaan. Tämäkään foorumi tuskin avaa tähän kovin uusia perspektiivejä, mutta jos nyt tekee tällaisia alustavisia kirjauksia ihan konkretian puolella niin minusta Hakametsä on aika vaikea ympäristö toteuttaa kovin paljoa nykyistä laadukkaampia tapahtumia.
- tapahtuma tarvitsee aika kiinteästi yleisönsä, jotta yleisö tuo sitä lisämaustetta sekä kentälle että tapahtumaan itseensä. Hakametsän ongelma on mielestäni akustiikassa, kun esimerkiksi äänekkäimmät katsomot ovat seisomakatsomot, jotka on sijoitettu aika ylös. En tiedä kuvittelenko, mutta pelissä on aika erilainen "tunne", jos pääsee esim. niille Deleten parhoille paikoille, koska esimerkiksi äänet ja intensiteetti pelistä välittyy huomattavasti paremmin katsomoon. Tämä puolestaan herättää myös yleisöä, mutta pääsääntöisesti Hakametsässä kaikki parhaat paikat on varattu erilaiselle yritys- ja VIP-asiakkaille, joten äänekkäimmät "aina paikalla" fanit on sijoitettu aina Hakametsässä näihin päätykatsomoihin. Areenan tunnelman kohottamiseen toivon, että akustiikkaan ja erityisesti seisomakatsomoiden sijoittamiseen käytetään hieman enemmän aikaa kuin Hakametsässä. Seisomakatsomo kuitenkin kummassakin päässä hallia johtaa omalla äänellään koko päädyn kannatusta. Huuto ei käynnisty oikein mistään muusta katsomosta.
- Hakametsässä eniten maksavan asiakkaan kulutusta rajoittaa fasiliteettien heikkous. Tämä rajoite poistuu kokonaan, kun viimein saamme todennäköisesti sen verran halliin myös sitä muuta tilaa, että asiakkaan ei tarvitse erätauolla valita, käynkö vessassa, tupakalla, lätisemässä *askaa kavereiden kanssa vai syömässä tai baarissa olusella. Se, kuinka kiinteäksi osaksi nämä katsotaan itse tapahtumaa - se on mielenkiintoinen kysymys. Hakametsässä se optimaalinen katsojamäärä on oikeasti 4000, koska tuon jälkeen jokaisen asiakkaan täytyy priorisoida käytöstään. Aika ei yksinkertaisesti riitä, jos haluat tehdä muutakin kuin osaa näistä yhdellä erätauolla.
- Kritiikkiä on satanut myös siitä, että erilaiset "paitatykit" ja "rullat pyörii" -meininki kaipaa uudistamista. Katkohan ovat kiinteän pituiset - jos tapahtumaa haluaa kehittää monipuolisemmaksi niin silloin koko kulttuurin tapahtuman ympärillä pitäisi muuttua ja se ei kyllä onnistu miltään organisaatiolta yksinään. Kysymys on siitä, kuinka kiinnostavaksi halliympäristö saadaan ennen ja pelin jälkeen asiakkaan näkökulmasta. Esimerkiksi Saksassa sunnuntai on yleensä pelipäivä, jolloin peli alkaa illalla, mutta peliin liittyvä toiminta alkaa jo päivällä. Muistan, kun Dresdenissä olin viimeksi niin paikalliset jalkapallofanit ilmeistyivät katukuvaan viettämään aikaansa pubeihin hyvän tovin ennen pelin alkua ja viimeiset heistä jaksoivat kotiinsa, kun olin sulkemassa. Uudet fasiliteetit varmasti tuovat mielekästä uutta tekemistä saapua peliin etukäteen, mutta myös organisaation pitäisi pystyä tarjoamaan faneille jotain syitä saapua ennen kuin kiekko tippuu. Tällaisia ei juuri ole.