Ja tadaa, näin leivottiin Jan-Mikael Järvisestä liigan paras keskushyökkääjä !
Olen kyllä aikalailla sanaton. Olen aina pitänyt Tapparan kannattajia suht objektiivisina ja värilasit eivät ole olleet sieltä vahvimmasta päästä mutta nyt voi jo olla että lentää kahvit näytölle jos tänne jonkun muun joukkueen kannattaja eksyy lukemaan tätä osiota !
Itse olen myös samaa huomannut. Täällä on välillä aivan käsittämätöntä fanaattisuutta omien pelaajien, valmentajien ja Tapparan organisaationa tekemien ratkaisujen suhteen. Se, että osaa nähdä ja tunnistaa oman joukkueensa ongelma-alueita ja tuoda näkemyksiä miten niitä parannettaisiin, ei tarkoita että olet ns. huono fani. Viimeisen kahden kauden jälkeen myös luulisi olevan sekä kaikille faneille että Tapparan toimistolla selvää, että millään muulla kuin mestaruudella ei ole mitään merkitystä.
Totta, nykyisin harvalla joukkueella Liigassa on yhtä selvää ykkösketjua, vaan ainakin kolmen ketjun pitäisi pystyä järkkäämään maalipaikkoja. Hainkin takaa sitä, että nyt moni fani tuntuu odottavan jotain todellista huippuhankintaa tuohon vielä, mihin ei välttämättä ole pakottavaa tarvetta (saati varaa), vaan kova "kolmossentteri" voisi riittää.
Hmm, ymmärtääkseni useimmat, kuten minä, jotka tuon puuttuvan ykkössentterin perään huutelevat,
eivät siis tarkoita että pitäisi hommata liigan
paras ykkössentteri, vaan lähinnä sentteri joka voi pelata ykkösketjussa. Toki tuolle sentterille vaaditaan tiettyjä laatukriteereitä jonka takia siinä roolissa ei voi pelata kuka tahansa
jarkkomalinen. Hauskaa muuten että täällä tuo Kärppien hankkima ”Didier” Deschamps ei pahemmin ole arvostusta saanut osakseen, lähinnä täydeksi arvaksi haukuttu. Eli ts. näillä kriteereillä myös Tapparan hankkima Kolomatis on täysi arpa. Itse olen eri mieltä ja uskon molempien pelaajien olevan erittäin hyviä vahvistuksia joukkueilleen. Btw, ks. pelaajat tulivat AHL:sta samasta joukkueesta. Kolomatis vuoden vanhempi ja 315 peliä AHL:ssä kun Deschampsilla pelejä alla 284. Deschamps alun perin 2. kierroksen varaus, Kolomatis 5. kierroksen.
Kärjistetysti voisi heittää, että onko sellaisesta pelaajasta ykkössentteriksi joka ei osaa puolustaa tai aloittaa?
Eipä ole ja se on Järvisen suurin heikkous. Järvinen peliajat olivat viime vuonna hyvin maltilliset. Ei pelannut alivoimaa ja pääosin pelasi helppoja minuutteja (ei oman pään aloituksia etc). Tuo ketju oli myös katastrofi-osastoa oman pään pelissä. Samoin keväällä, lähinnä yhtä finaalipeliä lukuunottamatta katosi täysin kuvasta. Toki tästä saa kaikki ketjunjäsenet ottaa vastuuta, ei pelkästään Järvinen. Mutta tosiaan pisteitä vain 1/7 finaalipelissä. Siinä on paljon petrattavaa.
Miten nyt jos vastuuta lisätään 5 min per peli? Kärsiikö hyökkäyspeli jos minuutteja tulee enemmän ja toisaalta kykeneekö edes alivoimapeliin? En usko. Järvinen elää ylivoimataidoistaan, on siinä roolissa ehkäpä liigan paras. 5-5 pisteet viime kaudelta samaa luokkaa Ville ”ei mitään käyttöä” Niemisen kanssa. Aloitukset hyvä pointti, viime kaudella Green hoiti pääosin aloitukset tuossa ylivoimassa. Eli tiivistettynä, kyllä Järvisellä on vielä pitkä matka ollakseen kokonaisvaltaisesti sentteri jota voi kutsua ykkössentteriksi. Kaiken tämän jälkeen kyseessä kuitenkin erittäin hyvä pelaaja, erityisesti syöttöomainaisuuksiltaan joka todennäköisesti tekee tänä vuonna uuden piste-ennätyksen (+45 pistettä) ja on Tapparan paras sentteri pisteiden näkökulmasta.
2012-2013 kaudella meillä olikin aikalailla liigan parhaat kaksi sentteriä, Sasha Barkov ja Jarno Koskiranta. Siihen Tapparan organisaationa pitäisi uudelleen pyrkiä. Lisäksi kun mennään vielä taaksepäin historiassa niin Tapparassa on perinteisesti ollut lähes aina erittäin hyviä, jopa liigan parhaita senttereitä: Lehterä, Kontiola, Barkov Sr, Ojanen, Pirnes, Krykov etc nyt mainitakseni viimeisen about 15 vuoden ajalta.