Mainos

Tampereelle kaupunkijuna ?

  • 4 105
  • 38

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
1Timer kirjoitti:
Joutuuko siella joku odottamaan vahan liikennevaloissa?

Joka helvetin liikennevaloissa joutuu toki odottamaan, vaikka koko kaupunki olisi muuten tyhjillään. Niin hienosti on "punainen aalto" saatu sumplittua.

Muutenkin liikennejärjestelyt ovat todella surkeasti hoidettu. Suurin ongelma on, että Rantatie ja Satakunnankatu ovat aamulla (töihin mennessä) ja iltapäivällä (töistä tullessa) niin tukossa, ettei todentotta uskoisi vähällä, että kaupungissa asuu vain n.200 tuhatta asukasta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
1Timer kirjoitti:
Tampereen liikenneongelmat? Alkaa nyt herranjumala... Joutuuko siella joku odottamaan vahan liikennevaloissa?

Mita siella on ihmisia? Parisataatuhatta?

Vaikka teillä ameriikassa kaikki onkin niiiin paljon suurempaa, niin usko tai älä että täälläkin riittää autoja jopa jonoksi asti. Eikö olekin ihmeellistä? Tällaisessa kärpäsenpaskan kokoisessa landejunttilassa nimeltään Tampere, jossa luulisi liikuvan ainoastaan muutama hevoskärry paskakuormassaan.

Tänään avattu läntisen ohikulkutien ensimmäinen vaihe oli varsin mukava yllätys: totuttu tunnin nutaaminen jonoissa työpäivän päätteksi kutistui ronttiin varttiin. Kiva juttu, jos se pysyy myös jatkossakin. Jää tuo junahassuttelu tarpeettomana unholaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
1Timer kirjoitti:
Tampereen liikenneongelmat?
Vilkaise Tampereen karttaa sen verran, että lasket, montako väylää autoille kulkee kohdassa, jossa Pyhäjärven ja Näsijärven välinen kaistale on kapeimmillaan. Siinä on suunnilleen yksi väylä per satatuhatta asukasta, eikä enempää mahdu. Siis niitä väyliä, asukasmäärä toki kasvaa koko ajan.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
En mäkään aikoinaan uskonut että siellä olisi ruuhkia. Sitten kun jostain syystä jouduin kerran käymään Tammelasta Lielahdessa klo 16.30 aikoihin, niin noin kolmen kilometrin matka Kalevan Puistotien liittymästä Särkänniemen jälkeisen mäen päälle kesti yli 45 minuuttia. Luulin aluksi että siellä olisi sattunut joku liikenneonnettomuus minkä vuoksi liikenne takkuaa, kunnes joku informoi minua siitä että kyseessä oli ihan ns. normipäivä. Noin kolmenkymmenen asteen helteessä oli mukana istuskella autossa, ja laskea kuinka monta kävelijää minut tuon 45 minuutin aikana viereistä kevyen liikenteen väylää kulkien ohitti.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On syytä muistaa, että Tampere on Helsingin tapaan monelle läpikulkupaikka sekä ympäryskuntien ihmisten työpaikka. Kun laskee koko Tampereen seudun väen yhteen taitaa tulla lähemmäs 350 000 asvaltin kuluttajaa. Eipä ole tavatonta että Nokian insinööri tulee Hervantaan Ylöjärveltä, siis Tampereen läpi. Lisäksi vielä hyvinä sumppujen jarrumiehinä toimivat raskaat kuljetukset Pohojammaalle ja sieltä takaisin. Muutama tuhat sellaista Rantatielle ja Pirkkalan ohitusrampille matelemaan ja kunnon iltapäiväraivarin paikka on valmis. Ohitustiellä liikennemäärä on ollut n. 26 000 ja taisipa tämän vuoden puolella käydä 30 000:ssa autossa per vuorokausi (tavallinen kaksikaistainen tie, vrt. KehäIII:lla yht. n.62 000). Liikennettä on merkittävästi lisännyt Pirkkalan lentokentän räjähdysmäisesti kasvanut ulkomaanliikenne (Ryanair) sekä Partolan kauppakeskittymät. Uuden tien myötä veikkaillaan alueen edelleen kasvavan (Ikea hakee paikkaa ja mahdollisesti kaikki seudun autokaupat saavat oman mega-alueensa).
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Alkaa nyt herranjumala suuttuko siella Mansessa! Ihmettelin vaan, etta minkalaiset ruuhkat jossain 200.000 ihmisen kaupungissa saadaan aikaan, notta niista oikeen keskustelupalstoilla puhutaan.

Tokihan niita ruuhkia saadaan aikaan vaikka 10.000 ihmisen kylassa, jos vain yksi kylan kaistoista toimii ja kaikkien pitaa lahtea toista kello 4. Ja aika pahasti siella teilla on liikennejarjestelyiden puolesta sossitty, jos kerran ruuhkat on noin kovat, etta yksikin venaa tunnin jonoissa. Vai onko kyseessa vaan pohjoisien maiden kirous: kesalla revitaan kaikki auki, jotta vitutus olisi mahdollisimman kollektiivista? Talvella kun ei tietoita saiden takia tehda.

Notta ei muuta kun Ohranjyvaan ja sitte Hakametsaan. Turha tommosista on suuttua.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kyllähän sitä ruuhkaa on ruuhka-aikaan. Noin muuten ei sitten minusta ruuhkaa häiritsevästi ole. Ennemmin voisi edelleen lisätä bussivuoroja kuin panostaa miljoonia näihin suuruudenhulluihin ideoihin. Moni voisi vaihtaa bussiin, jos niitä kulkisi paremmin ja ei tarvisi olla kuin sillit purkissa ruuhka-aikoina. Itseäni se ei tosin haittaa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Suurimman osan elämästäni Tampereella / seudulla asuneena ja nyttemmin Helsingissä asuvana voin sanoa, että Tampereella on paljon pahemmat ruuhkat kuin PK-seudulla.

Tänäänkin ajoin autolla työmatkani (6,2km) Helsingin sisällä ja itse automatkaan ei mennyt kuin 10 minuuttia.

Totta on, että täällä on enemmän autoja, mutta on myös enemmän kapasiteettia tiestön suhteen: ruuhkaa on, mutta autojonot silti etenevät. Tampereella tulee totaalisia stoppeja. Ruuhkahuiput ovat paljon pahemmat ja "joka paikassa", mutta kestävät toki vähemmän aikaa. Täällä siis ruuhka jakaantuu pidemmälle aikavälille ja joissain paikoissa ei oikeastaan ole mitään ruuhkaa.

Ja jos katsoo liikennettä ns. hiljaiseen aikaan, niin täällä pk-seudulla tuntuu olevan aina liikennettä, kun taas Tampereella on täysin autiota.

Jotenkin siis se ruuhkahuippu on onnistuttu vetämään täysin tappiin Tampereella. Tästä on myös tutkittua faktaa, että Tampereella on pahimmat ruuhkat väestömäärään suhteutettuna . Ehkä toimivan joukkoliikenteen puute aiheuttaa tuon?

Toivon, ettei kukaan tule näsäviisastelemaan, että "ei Suomessa ole ruuhkia nähtykään, mene vaikka Pariisiin kokeilemaan".
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Rodion kirjoitti:
Toivon, ettei kukaan tule näsäviisastelemaan, että "ei Suomessa ole ruuhkia nähtykään, mene vaikka Pariisiin kokeilemaan".

Itse olin vielä jonkun aikaa sitten tuota mieltä.

Kyllä tuli takkia käännettyä, kun kesäisenä perjantaina kävi sitten niin että jonotin tunnin ja 50 min välillä Kalevan Prisma-Lielahden ostoskeskus.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
#28 kirjoitti:
Itse olin vielä jonkun aikaa sitten tuota mieltä.

Ero on siinä, että Suomessa ruuhkat ovat hyvin lyhyitä ja osuu vain erittäin tiettyyn hetkeen päivästä. Monessa muussa maassa taas käsittämättömät ruuhkat jatkuvat pitkin päivää.

Siitä on näsäviisastelu kaukana.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
pernaveikko kirjoitti:
Ero on siinä, että Suomessa ruuhkat ovat hyvin lyhyitä ja osuu vain erittäin tiettyyn hetkeen päivästä. Monessa muussa maassa taas käsittämättömät ruuhkat jatkuvat pitkin päivää.

Siitä on näsäviisastelu kaukana.

Ja pointti oli?

Meinaan että mitä eroa se kello 12 liikenne tekee siihen, että menee aamuin illoin tunti naurettavan pituiseen työmatkaan, ja pahenee vaan. Koko ajan pusketaan lisää asuntoja Länsi-Tampereelle, mutta liikennejärjestelyt 60-luvulta, pakko tuohon on jotain keksiä.

Enkä ymmärrä mitä järkeä on verrata 1-1:teen Tamperetta johonkin miljoonakaupunkiin, antaa niitten jonotella siä matalamman verotuksen maissa.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Laudo kirjoitti:
Läntisen kehätien valmistuminen helpottanee Pispalan ja Rantatien pullonkaulaa. Monelle lännessä asuvalle valtava helpotus, sillä enää ei tarvinne miettiä koska on järkevä lähteä liikkeelle ja kestääkö kotimatka 45min vai tunnin.

Tosin kehätie helpottaa oloa vasta 2008, kun sen toinen vaihe valmistuu. Vaikea uskoa, että alueella alettaisiin kovin hanakasti satsaamaan liikenneyhteyksiin ainakaan ennen kuin nähdään kehätien vaikutukset liikenteeseen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
1Timer kirjoitti:
Alkaa nyt herranjumala suuttuko siella Mansessa! Ihmettelin vaan, etta minkalaiset ruuhkat jossain 200.000 ihmisen kaupungissa saadaan aikaan, notta niista oikeen keskustelupalstoilla puhutaan.
Ei täällä olla hermostuttu. Siihen vaan on totuttu, että ulkopaikkakuntalaisten on vaikea asiaa ymmärtää ennen kuin kerrotaan, mistä nuo ruuhkat johtuvat. Jos edes toinen noista järvistä olisi kuivaa maata niin no problemo - paitsi että maisemat ei olisi niin hienot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös