Tammikuun siirtoikkuna 2023

  • 132 343
  • 1 312

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Mä vähän luulen, että tässä vitsaillaan niin, että vitsin kohde on Ronaldo ja väline Newcastle.

Kyl mä sen tiedän. Kunhan yritän vääntää niitä perusteluita.

Nimim. itse vieläkin yllättynyt miten fiksusti seuraa on johdettu.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Jos olisit lukenut jutun loppuun, siinä kerrottiin myös Medical Directorin lähtöpasseista.

Itse en osaa arvioida Chelsean fysioiden ammattitaitoa, ja ainakin omasta mielestäni se on aika kyseenalaista tehdä muutaman pelaajan loukkaantumisten perusteella. Kuten itsekin sanoit, niin kyllähän tuohon vaikuttaa myös esimerkiksi valmennus ja moni muukin asia kuten peluutus, pelitapa, maajoukkue-ottelut, harjoitusmetodit jne joihin nämä physiot eivät ainakaan kaiklta osin voi vaikuttaa.

En siis sano, etteikö voisi ollakin ihan hyvä ratkaisu potkia koko porukka pihalle, mutta itse en lähtisi arvioimaan näiden kaverien ammattitaitoa yksittäisten pelaajien loukkaantumisten perusteella.
Niin luin kyllä, mutta mun ajatus on siitä, että uudistetaan koko sapluuna varsinkin jos on selkeitä merkkejä siitä, että se homma ei toimi. Toki syitä voi olla monia, mutta nyt kun selkeästi uudistetaan, niin uudistaisivat koko systeemin. Toki en tarkkaan tiedä, josko näin jopa tehdään, mutta pari irtisanomista ei ole vielä mikään kokonaisuudistus eikä todista tätä. Ja kuten sanoin, voi olla, että se kokonaisuudistus on myös työn alla. Mitään selkeitä merkkäjä paremmasta toiminnasta ei vielä ole tai jopa niin, että on tehty vääriä rekrytointeja.

Muutaman pelaajan loukkaantuminen? Kyllä, syitä voi olla monia, mutta pelaajat on loukkaantuneet pitkiksi aikaa, pelaajia on useita, kyseessä on nuoret ja vieläpä osa koko seurassa tärkeimpiä palasia. En ihan noin suhtautuisi asiaan ja kun on pitkään olleet loukkaantuneena, niin ei mene ottelua/harjoitustakaan, niin loukkaantuvat uudestaan. Samoin Chilwell oli melkein koko viimekauden pois, syksyllä kentälle ja taas (lähes?) koko kauden pois.

Sen eron huomaa siitä, että jokaisella joukkueella tapahtuu tietenkin loukkaantumisia, mutta toiset seurat hoitavat nämä asia paremmin kuin toiset. Toki kuten tässä on sanottu, myös treeni, pohjatyö ja myös pelaajan fysiikka sekä pelkästään tuuri sanelee osansa, mutta minä puhun osa-alueen virittämisestä huippuunsa, en siitä että yksi tai kolme työntekijää saa potkut.

Toki, voi olla, että joukkueessa on hyviä fysioita ja on katsottu, että tämä porukka osaa homman ja ei ole nähty tarpeelliseksi irtisanoa. Silti, Chelsea ei ole tällä hetkellä joukkue, josta voi sanoa, että erinomaisesti ovat saaneet pidettyä loukkantumistilanteen vähäisenä, eli jossain on ongelma ja se pitää korjata.

Selkein esimerkki ongelmasta on Fofanan ja Jamesin loukkaantuminen heti uudestaan, eli heidät päästettiin liian nopeasti peliin ja harjoituksiin, eivät olleet kunnossa ja tuli takapakkia, eli on myös selkeää näyttöä että fysio ja medical on epäonnistunut.

Enkä oikein ymmärrä tällaista puolustelua, kun ongelmat on kohtuullisen hyvin nähtävissä. Esimerkiksi jos näin suuret ongelmat olisi Realissa jota kannatan ja että siellä olisi ne kaikista tärkeimmät ukot joka kausi 4kk+ pois vahvuudesta, niin itse kiinnittäisin nimenomaan huomioni siihen, että tuolla puolella ainakin kusee ja sitten miettisin, että missä muualla kusee.
 

Fordél

Jäsen
Omituista on Poolin ja Chelsean toiminta niin kentällä kuin myös siirtomarkkinoilla. Poolin keskikentän ongelmat ovat olleet tiedossa jo pitkään ja tällä kaudella myös puolustus on rakoillut. Siitä huolimatta Poolin viimeisimmästä viidestä isosta hankinnasta peräti neljä on hyökkääjiä. Joo Mane lähti ja Firmino lähtee myös varmaan ensi kesänä, joten noihin poistumisiin pitää reagoida, mutta ehkä järkevämpää olisi ensin laittaa ne akuutit ongelmat kuntoon.

Gakpo on varmaan Poolilta hyvä hankinta ja Enzo olisi varmaan Chelsealta hyvä hankinta, mutta ei kumpikaan pelaaja korjaa niitä joukkueen ongelmia. Poolin keskikenttä on edelleen heikko ja Chelsealla on hyökkäyksessä pelkkiä tuhnuja. Badiashile on varmaan ihan hyvä hankinta, mutta tuoko hän joukkueeseen jotain mitä Chalobah ei voisi tuoda? Nopeasti tuossa voi käydä Chalobahin kanssa sama kuin Tomorin, joka olisi tällä hetkellä Chelsean paras toppari.

En saa ollenkaan näiden kahden seuran tämän hetken meiningistä kiinni. Vähän tulee mieleen jopa takavuosien United, jossa ostettiin vähän ketä sattuu ilman mitään punaista lankaa.
En oikein ymmärrä kritiikkiäsi, kun kuitenkin tunnustat, että Poolilla on tarve hyökkääjille. Mane lähti ja Firmino lähtenee kesällä. Ensi kesän jälkeen Poolin hyökkäys lienee muotoa Salah-Jota-Diaz-Nunez-Gakpo. Ei näyttäydy yhtään yliampuvalta vaan hyvin on pystytty varautumaan lähtijöihin. Samalla on tehty sitä nuorennusleikkausta, jota täälläkin on Poolilta peräänkuulutettu.

Lisäksi on tärkeä huomioida, että nyt viime peleissä Pool on joutunut peluuttamaan hyökkäyksessä Oxia, jonka pitäisi olla tyylin 6. vaihtoehto. Hyökkääjätarve on siis myös akuutti. Kun palapeliin sopiva Gakpo oli saatavilla hyvin halpaan hintaan, kyseessä oli kaikin puolin perusteltu hankinta, kuten kaikki viime aikaiset hyökkäyspään hankinnat.

Se on tottakai selvää, että Poolin keskikenttä tarvitsee vahvistusta. Tätä on peräänkuulutettu jo pitkään. Yritystä on ilmeisesti koko ajan, mutta sopivaa palasta ei ole löytynyt. Tästä kuitenkin ilman muuta miinus Poolin johdolle. Tosin vähän kummalle näyttää, että kun ManU ei onnistu hankkimaan ten Hagin palapeliin sopivaa hyökkääjää, asia on vielä ihan ok ja parempi hankkia vain juuri sopivia palasia. Kun Pool hankkii hyökkäykseen sopivan palasen, mutta epäonnistuu keskikentän osalta, Poolilta on punainen lanka kadoksissa.

Mitä tulee puolustuspelaamisen rakoiluun niin näen siinä ongelmien liittyvän ennen kaikkea pelitavallisiin kysymyksiin eikä niinkään materiaaliin. Puolustukseen on edelleen heittää van Dijk-Matip-Konate-Gomez-TAA-Robertson-Tsimikas-Phillips, joista on saatavissa laadukas puolustuslinja kasaan ja jopa voidaan kierrärtää. Koko joukkueen puolustuspeli ei vain ole toiminut entiskausien tapaan, Poolin pakka on avautunut aivan liian helposti ja puolustajat tekevät liikaa virheitä. En näe, että tuota puolustuspelin ongelmaa kannattaisi lähteä ratkaisemaan hankinnoilla (vaikkakin viimeistään kesällä se TAA:n paikkaaja tarvitaan) vaan organisoimalla puolustuspelaaminen paremmin.

Summa summarum, itse tunnistan hyvin Poolin hankintapolitiikan punaisen langan ja viime aikaiset hankinnat ovat olleet lähes tulkoon kaikki onnistuneita. Virheitäkin on tottakai tehty, lähinnä keskikentän ja TAA:n paikkaajan suhteen. Silti vertailut johonkin ManU:n hulluihin päiviin, kun hankittiin vähän ketä sattuu, ovat raakasti liioiteltuja.
 

Barney

Jäsen
En oikein ymmärrä kritiikkiäsi, kun kuitenkin tunnustat, että Poolilla on tarve hyökkääjille.
Lue viesti uudelleen, niin ehkä ymmärrät. Kyse on prioriteeteista. Leveys hyökkäyksessä vahvistaa joukkuetta, mutta ainakin omissa papereissani laatu keskikentällä vahvistaa enemmän. Pool on tällä kaudella tehnyt Valioliigassa kolmanneksi eniten maaleja ilman Gakpoa (eikä Nunezistakaan hirveästi ole ollut apua). Jos seuran tärkein prioriteetti on hyökkäyksen vahvistaminen, niin vastustajajoukkueen kannattajana ainakin minä olen tyytyväinen.

Valmentaja ja kannattajat valittavat, että seura ei voi pärjätä, kun ei ole rahaa. Vähän yli kahteen vuoteen on tuhlattu yli 200 miljoonaa hyökkääjiin, mutta samaan aikaan keskikentällä pyörii vielä hendot, elliottit ja milnerit. Itse näen ainakin melko vahvan kausaliteetin sen suhteen, että joukkueen puolustus vuotaa ja samaan aikaan jalkapallon tärkein pelipaikka on joukkueen selkeä heikkous. Ja se on ollut heikkous jo pitkään.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Lue viesti uudelleen, niin ehkä ymmärrät. Kyse on prioriteeteista. Leveys hyökkäyksessä vahvistaa joukkuetta, mutta ainakin omissa papereissani laatu keskikentällä vahvistaa enemmän. Pool on tällä kaudella tehnyt Valioliigassa kolmanneksi eniten maaleja ilman Gakpoa (eikä Nunezistakaan hirveästi ole ollut apua). Jos seuran tärkein prioriteetti on hyökkäyksen vahvistaminen, niin vastustajajoukkueen kannattajana ainakin minä olen tyytyväinen.

Valmentaja ja kannattajat valittavat, että seura ei voi pärjätä, kun ei ole rahaa. Vähän yli kahteen vuoteen on tuhlattu yli 200 miljoonaa hyökkääjiin, mutta samaan aikaan keskikentällä pyörii vielä hendot, elliottit ja milnerit. Itse näen ainakin melko vahvan kausaliteetin sen suhteen, että joukkueen puolustus vuotaa ja samaan aikaan jalkapallon tärkein pelipaikka on joukkueen selkeä heikkous. Ja se on ollut heikkous jo pitkään.
Olen kyllä tästä aikalailla samaa mieltä.

Lisäksi oikean laitapakin ongelmalle ei Liverpoolissa ole tehty yhtään mitään, eli eikö tätä ongelmaa oikeasti seurassa edes tunnisteta? Taa on hyökkäyssuuntaan omalla pelipaikallaan yksi maailman parhaista, jos ei paras pelipaikallaan, mutta puolustussuuntaan en tiedä onko edes Championship tasoa.

Minun kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta näen hänet aivan turhana pelaajana puolustussuuntaan. Jos pelkästään puolustus ominaisuuksia katsottaisiin, niin hän ei pelaisi tuolla pelipaikalla huippujengissä. Tällä kaudella Taa on lisäksi vaikuttanut erittäin väsyneeltä ja hyökkäysuuntaankaan ei ole ollut lähelläkään aikaisempaa tasoaan vaikka pieniä heräämisen merkkejä on ollut nähtävissä.

Sanoisin, että Taa on kokonaan väärällä pelipaikalla ja hänen pitäisi pelata keskikentän roolissa kun muutenkin suurin osa ajasta menee keskikentällä tai hyökkäyspäässä.
 

Fordél

Jäsen
Lue viesti uudelleen, niin ehkä ymmärrät. Kyse on prioriteeteista. Leveys hyökkäyksessä vahvistaa joukkuetta, mutta ainakin omissa papereissani laatu keskikentällä vahvistaa enemmän. Pool on tällä kaudella tehnyt Valioliigassa kolmanneksi eniten maaleja ilman Gakpoa (eikä Nunezistakaan hirveästi ole ollut apua). Jos seuran tärkein prioriteetti on hyökkäyksen vahvistaminen, niin vastustajajoukkueen kannattajana ainakin minä olen tyytyväinen.
Sori, en ymmärrä. Kun kolmella hyökkääjällä pelaavalla jengillä on käytettävissään vain Salah ja Nunez ja kolme muuta hyökkääjää ovat loukkaantuneena, on hyvin tärkeänä prioriteettina vahvistaa myös hyökkäystä. Onko se ollut ykkösprioriteetti, sitä emme tiedä. Varmasti ainakin toinen prioriteettilistan kärjistä.

Valmentaja ja kannattajat valittavat, että seura ei voi pärjätä, kun ei ole rahaa. Vähän yli kahteen vuoteen on tuhlattu yli 200 miljoonaa hyökkääjiin, mutta samaan aikaan keskikentällä pyörii vielä hendot, elliottit ja milnerit. Itse näen ainakin melko vahvan kausaliteetin sen suhteen, että joukkueen puolustus vuotaa ja samaan aikaan jalkapallon tärkein pelipaikka on joukkueen selkeä heikkous. Ja se on ollut heikkous jo pitkään.
Poolin keskikentän heikkoutta on valitettu koko viime vuodet. Silti se on pystynyt heikommallakin keskikentällä voittamaan Valjun ja CL:n. Tuosta mestaruusvuosien keskikentästä on poistunut merkittävimpinä niminä Wijnaldum, Shaqiri ja Lallana. Lisäksi Milnerin parasta ennen leima on mennyt umpeen. Tilalle on tullut Thiago ja Carvalho. Elliot on ottanut merkittäviä kehitysaskeleita.

Eli mitään radikaalia muutosta materiaalissa ei ole tapahtunut keskikentän osalta. Lähinnä sitä on viilattu pelitavan myötä yhä pallollisemmaksi. Kausaliteetti on ehkä vähän niin ja näin.

Toki nykyisessä Poolin pelitavassa keskikentällä on suurempi rooli. Ennen keskikenttä ohitettiin hyökkäyspelissä hyvin nopeasti. Nykyään se pitää palloa paljon enemmän, mikä on toki parhaillaan myös hyvää puolustuspelaamista. Sikäli vaatimukset keskikentän lisäpanostuksiin ovat perustellut.

Eli ilman muuta keskikenttä kaipaa vahvistusta ja sitä selkeesti Poolin toimesta myös haettu. Kritiikki on paikallaan, mutta en kuitenkaan lähtisi suurta kritiikkiä esittämään Poolin koko hankintapolitiikkaa kohtaan, kun kuitenkin samaan aikaan on pystytty hankkimaan muita hyvinkin tarpeellisia palasia joukkueeseen ja tehty nuorennusleikkausta, jota täälläkin on peräänkuulutettu. Se olisi eri asia, jos olisi tehty hankintoja, joille ei olisi ollut erityistä tarvetta ja/tai hankittu palapeliin sopimattomia palasia.

Suuremman kritiikin suuntaisin nykyisiä pelaajia ja valmennusta kohtaan. Paljon parempaan pitää pystyä.
 
Viimeksi muokattu:

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Niin luin kyllä, mutta mun ajatus on siitä, että uudistetaan koko sapluuna varsinkin jos on selkeitä merkkejä siitä, että se homma ei toimi. Toki syitä voi olla monia, mutta nyt kun selkeästi uudistetaan, niin uudistaisivat koko systeemin. Toki en tarkkaan tiedä, josko näin jopa tehdään, mutta pari irtisanomista ei ole vielä mikään kokonaisuudistus eikä todista tätä. Ja kuten sanoin, voi olla, että se kokonaisuudistus on myös työn alla. Mitään selkeitä merkkäjä paremmasta toiminnasta ei vielä ole tai jopa niin, että on tehty vääriä rekrytointeja.
En tosiaan tunne tuota Chelsean staffia, eli voihan se olla että olet ihan oikeassa, ja koko henkilöstö pitäisi uudistaa. Ehkä joku Chelsean kannattaja osaa tästä aiheesta kertoa enemmän?

Itse ehkä vaan ylipäänsä vierastan tällaista näin mustavalkoista ajattelua, ja eihän siitä mitään takeita ole että ne loukkaantumiset loppuu vaikka joka ikinen lääkäri ja fyssari vaihtuisi. Saattaa olla, että fysion toiminta on vaikuttanut negatiivisesti esimerkiksi Jamesin ja Chillwellin tilanteisiin, mutta sen toteaminen ei välttämättä ole edes Chelsean sisällä kovinkaan yksiselitteistä, saati että me voitaisiin täällä härmäläisellä kiekkopalstalla se julistaa.

Enkä oikein ymmärrä tällaista puolustelua, kun ongelmat on kohtuullisen hyvin nähtävissä. Esimerkiksi jos näin suuret ongelmat olisi Realissa jota kannatan ja että siellä olisi ne kaikista tärkeimmät ukot joka kausi 4kk+ pois vahvuudesta, niin itse kiinnittäisin nimenomaan huomioni siihen, että tuolla puolella ainakin kusee ja sitten miettisin, että missä muualla kusee.

Ei mulla sinänsä ole mitään tarvetta ketään tässä puolustella. Kunhan yritin keskustella ja tuoda harmaan sävyjä mielestäni ei niin yksiselitteiseen asiaan. En muutenkaan ymmärrä miksi keskustelijat pitäisi jakaa "hyökkääjiin" ja "puolustajiin". Eihän meistä kumpikaan ole edes Chelsean kannattaja, eli eikö voitaisi olla ihan neutraaleja keskustelijoita molemmat?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
@Fordél pointti on siinä, että hyökkäyshankinnat ovat pois keskikentän vahvistamisesta, ja ilman Gakpoakin Liverpool on tehnyt todella paljon maaleja samalla kun keskikenttä on vuotanut kuin siivilä.

Oikeasti, eilinenkin katastrofiesitys meni pelillisesti hyvin pitkälti sen piikkiin, että keskikenttä ei pystynyt tukemaan puolustusta. Thiago on oikein hyvä pelaaja tietyissä asioissa, mutta loput Poolin keskikenttäpelaajista ovat riittämättömiä joko siksi, että parhaat vuodet ovat takana tai siksi, että ne ovat vielä edessäpäin. Fabinhokin alkaa olla suunnilleen Valioliigan kuudenneksi paras brasilialainen keskikenttäpelaaja.

Loukkaantumiset ovat tietysti aina jossain määrin ylläreitä, joihin on hyvä varautua, mutta sanoisin, että Gakpon myötä Pool on paisuttanut tuota osastoa liikaa. Siellä on viisi ykkösheppaa vaikka Firmino lähtisikin, mikä on kyllä omiaan aiheuttamaan ongelmia. Paljon parempi tilanne olisi, jos hyökkäyksessä olisi yksi tai kaksi nuorta kaveria "tulossa".

Summa summarum, Pool tarvitsisi kaksi laatupelaajaa keskikentälle, ja sellainen muodostuu aika hankalaksi, jos ikkunasta toiseen ("vähät") rahat laitetaan aina hyökkääjiin.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
En tosiaan tunne tuota Chelsean staffia, eli voihan se olla että olet ihan oikeassa, ja koko henkilöstö pitäisi uudistaa. Ehkä joku Chelsean kannattaja osaa tästä aiheesta kertoa enemmän?

Itse ehkä vaan ylipäänsä vierastan tällaista näin mustavalkoista ajattelua, ja eihän siitä mitään takeita ole että ne loukkaantumiset loppuu vaikka joka ikinen lääkäri ja fyssari vaihtuisi. Saattaa olla, että fysion toiminta on vaikuttanut negatiivisesti esimerkiksi Jamesin ja Chillwellin tilanteisiin, mutta sen toteaminen ei välttämättä ole edes Chelsean sisällä kovinkaan yksiselitteistä, saati että me voitaisiin täällä härmäläisellä kiekkopalstalla se julistaa.



Ei mulla sinänsä ole mitään tarvetta ketään tässä puolustella. Kunhan yritin keskustella ja tuoda harmaan sävyjä mielestäni ei niin yksiselitteiseen asiaan. En muutenkaan ymmärrä miksi keskustelijat pitäisi jakaa "hyökkääjiin" ja "puolustajiin". Eihän meistä kumpikaan ole edes Chelsean kannattaja, eli eikö voitaisi olla ihan neutraaleja keskustelijoita molemmat?
Niin, siis harmaasävyjä on minunkin ajattelussa, en mielestäni esittänyt asiaa niin, että tämä on ainoa asia mitä pitäisi tarkastella? Nostin tämän asian vain tapetille, ei niin, etten ymmärtäisi muita vaikuttavia tekijöitä. Siksi kyse ei ole mustavalkoisesta ajattelusta vaan huomion kiinnittämistä ongelmiin, jotka tulee ratkoa.

Se on kuitenkin erittäinkin looginen asia, johon kiinnittäisin itse, jos omistaisin Chelsean ensimmäisenä huomiota koska tiedän, että maailman parhaalla pelaajalla ei tee mitään, jos hän on sairastuvalla koko ajan.

Eli kokonaisuus tulee rakentaa ja tuo on yksi osa-alue, joka on saatava kuntoon koska samantien kuntoutumisen jälkeen tapahtuvat pahat loukkaantumiset jatkuvasti, ei ole enää pelkästään vahinko. Tähän liittyen myös treenaamisessa on mahdollisesti ongelmia ja monessa muussakin asiassa. Jos taas kyse on vain pelaajan lasisuudesta, niin sitten pitää ostaa kyseisille pelipaikoille vähintään samantasoiset pelaajat, koska ne pelaajat pitää olla kentällä.

Mua vaan aina hämmästyttää ennemmin sun tapainen ajattelu "ei meillä Nokiassa ole mitään ongelmia vaan ammattilaiset tekee ja ollaan maailman suurin matkapuhelinvalmistaja". Haluan mieluummin lähteä ulos boksista miettimään asioita. Tai, että pari äijää sai potkut.

Mutta kuten sanottua, emme tietenkään tarkkaan tiedä, että onko tämä asia jo seurassa hoidossa, mutta suuria viitteitä siitä ei ole eikä muutamat potkut vielä myöskään sitä todista, jos ei sitä sulje poiskaan.

Käytin täällä aiemminkin vertausta, eli jos ostat Ferrarin, niin etsä sitä huolla naapurin reiskan Teboililla vaikka Reiska autoista jotain tietääkin. Ja jos haluat Ferraristasi kaiken irti, niin hommaa se paras huoltomies.

Mun mielestä asioissa pitää mennä paljon, paljon syvemmälle ja etsiä se ongelma sekä korjata se kokonaisuus. Maailman parhaat F1 tiimit vie yleensä parhaat mekaanikot ja muutenkin parhaa ammattilaiset, sitä haen tässä. Ei se, että on paras auto tee vielä voittajaa vaan se maailman paras tiimi saa luotua parhaan auton ja autosta enemmän irti. Toki tarvitaan myös hyvät kuskit.

Yleisestikin, en ajattele koskaan yksioikoisesti enkä yleensä ole pelkästään yhtä mieltä asioista, joten mustavalkoista ajattelua minulla ei ole vaikkakin se minun tekstissäni näkyisikin.

Toki vaihdan mielipidettäni, jos joku perustelee sen hyvin tai näen, että asiaan on ratkaisu. En silti vaihda mielipidettäni siitä, että jos omistaisin seuran, niin hommaisin sinne parhaista parhaat jotka irti saan tekemään työtään jos ei raha olisi ongelma, eikä se sitä Chelsealla selkeästikään ole. Se ei vaan riittäisi, että joo ammattilaisia on ja koulut on käyty, mutta kuten edellisen head physion sanat osoitti, niin se "tulos ratkaisee" ja Chelsealla on ollut pitkään ongelmia juurikin loukkaantumisten kanssa ja se on yksi syy, miksi Chelsea ei ole liigassa korkeammalla ja siksi se on asia, johon nyt kiinnitin huomiota.
 

Jeffrey

Jäsen
Loukkaantumiset ovat tietysti aina jossain määrin ylläreitä, joihin on hyvä varautua, mutta sanoisin, että Gakpon myötä Pool on paisuttanut tuota osastoa liikaa. Siellä on viisi ykkösheppaa vaikka Firmino lähtisikin, mikä on kyllä omiaan aiheuttamaan ongelmia. Paljon parempi tilanne olisi, jos hyökkäyksessä olisi yksi tai kaksi nuorta kaveria "tulossa".

Tässäkin on aina se, että kyllä vaan ne ykköset on aina ne ykköset vaikka sitä laajuutta olisi kuinka ja paljon. Tämä pätee toki siirtoasioissa myös muihin joukkueisiin, kun äärimmäisen harva kykenee pitämään laajan rungon suorituskyvyn ylhäällä samanaikaisesti. Tuskin se Phillipskään olisi lihavoitunut mikäli olisi johonkin muuhun seuraan vaihtanut ykköshepaksi.

Tässä mielessä se on jollain tapaa nurinkurista, että joukkueeseen investoidaan leveydestä eikä suoraan ykkösistä - varsinkin jos ykkösissä on selkeitä puutteita. Toki se on se balanssi jonka kanssa suurin osa joukkueista pois lukien rahaseurat joutuvat painimaan. Toki Poolin kohdalla voi olla niin, että ovat laskeneet saavansa Bellinghamin joka ratkaisisi aika monta ongelmaa. Ja jos Bellinghamia ei saa niin aina voi hankkia vaikka Goncalo Ramosin sadalla miljoonalla. Tässä vaan odotellessa on tainnut käydä niin, että kohta ei enää yksi Bellingham ja laitapelaajat onnea tuo.
 

Fordél

Jäsen
@Fordél pointti on siinä, että hyökkäyshankinnat ovat pois keskikentän vahvistamisesta, ja ilman Gakpoakin Liverpool on tehnyt todella paljon maaleja samalla kun keskikenttä on vuotanut kuin siivilä.

Oikeasti, eilinenkin katastrofiesitys meni pelillisesti hyvin pitkälti sen piikkiin, että keskikenttä ei pystynyt tukemaan puolustusta. Thiago on oikein hyvä pelaaja tietyissä asioissa, mutta loput Poolin keskikenttäpelaajista ovat riittämättömiä joko siksi, että parhaat vuodet ovat takana tai siksi, että ne ovat vielä edessäpäin. Fabinhokin alkaa olla suunnilleen Valioliigan kuudenneksi paras brasilialainen keskikenttäpelaaja.
Niin ja mun pointti oli, että tässä on paljon kyse pelitavallisista ongelmista ja nykyisten pelaajien alisuorittamisesta. Ei se Fabinhokaan ole yht'äkkiä valahtanut vasta "6. parhaaksi brassi keskikenttäpelaajaksi". Ei ne taidot ole sieltä mihinkään kadonneet 29 v. keskikenttäpelurilla.

Enkä tiedä, että kuinka paljon nämä nykyiset hankinnat, kuten vaikka Gakpon hankinta, ovat olleet lopilta pois keskikentän hankinnoista. Onko ensisijaisesti haettu keskikentän vahvistusta, mutta kun sopivaa palasta ei ole sopivaan hintaan saatu, on paikattu muita selkeitä puutteita materiaalissa. En usko, että sinäkään tiedät tähän vastausta.

Ja se pääpointti oli, että kritiikki Poolin hankintapokitiikkaan, jossa ei ole kuulemma punaista lankaa vaan siinä on samaa ManU:n hullujen vuosien kanssa, on mielestäni pääosin perusteetonta kritiikkiä.

Loukkaantumiset ovat tietysti aina jossain määrin ylläreitä, joihin on hyvä varautua, mutta sanoisin, että Gakpon myötä Pool on paisuttanut tuota osastoa liikaa. Siellä on viisi ykkösheppaa vaikka Firmino lähtisikin, mikä on kyllä omiaan aiheuttamaan ongelmia. Paljon parempi tilanne olisi, jos hyökkäyksessä olisi yksi tai kaksi nuorta kaveria "tulossa".
Olen eri mieltä. Edelleen osasto Salah-Nunez-Jota-Diaz-Gakpo ei ole yhtään liikaa Poolin systeemissä ja pelitavassa. Aivan kuten ei ollut aiemminkaan Salah-Mane-Firmino-Diaz-Minamino/Origi. Kuinka paljon Poolista on kuulunut kränää ja valitusta peliaikojen suhteen? Aika vähän.

Lisäksi eihän Gakpon hankinta ollut vain varautumista tuleviin loukkaantumisiin vaan reagointia nykytilanteeseen, jossa Poolilla on käytössä vain kaksi laadukasta hyökkääjää.

Summa summarum, Pool tarvitsisi kaksi laatupelaajaa keskikentälle, ja sellainen muodostuu aika hankalaksi, jos ikkunasta toiseen ("vähät") rahat laitetaan aina hyökkääjiin.
Samaa miltä keskikenttäpelaajien tarpeesta, mutta eri mieltä hyökkääjien suhteen.
 

Barney

Jäsen
Declan Rice --> ??? (voisiko Poolin mahdolliset uudet omistajat räjäyttää? yli 130m€)
Veikkaan, että Ricen kohdalla myös se UCL-paikka voi merkitä aika paljon. Mies on kuitenkin jo pari vuotta toistellut haastatteluissa, että hän haluaa päästä pelaamaan UCL-jalkapalloa. Ainahan pelaajahankintojen suhteen puhutaan UCL-paikan merkityksestä, mutta Ricen kohdalla tämä voi vaikuttaa oikeasti keskimääräistä enemmän siihen, mihin hän haluaa siirtyä. Etenkin kun Valioliigassa ei ole Cityn ohella muita kaudesta toiseen varmasti UCL-futista pelaavia joukkueita, niin pelkästään ensi kauden paikalla voi olla iso merkitys.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Enkä tiedä, että kuinka paljon nämä nykyiset hankinnat, kuten vaikka Gakpon hankinta, ovat olleet lopilta pois keskikentän hankinnoista. Onko ensisijaisesti haettu keskikentän vahvistusta, mutta kun sopivaa palasta ei ole sopivaan hintaan saatu, on paikattu muita selkeitä puutteita materiaalissa. En usko, että sinäkään tiedät tähän vastausta.
Se nähdään, mitä Pool pystyy tässä ikkunassa keskikentälleen tekemään, mutta noin muutoin väitteelleni löytyy perusteita. Tällä kaudella ovat laittaneet hyökkääjiin reilut 120 miljoonaa euroa, keskikenttään reilun kympin, jossa siis Carvalho sekä Arthur Melon laina. Sitä edellisellä kaudella sisään Diaz vajaalla 50 millillä, ei keskikenttäpelaajaa. Sitä edellisellä kaudella Jota 45m ja Alcantara 22m. Toisin sanoen, kolmessa kaudessa on laitettu yli 200 miljoonaa euroa hyökkääjiin ja reilut 30 miljoonaa keskikenttään.

Samanaikaisesti muihin joukkueisiin on tuotu täysin häkellyttävän hyviä keskikenttäpelaajia, kuten Guimaraes, Casemiro, Kamara, Phillips, Bissouma, Bentancur, Kulusevski, Odegaard jnejnejne.

Olen eri mieltä. Edelleen osasto Salah-Nunez-Jota-Diaz-Gakpo ei ole yhtään liikaa Poolin systeemissä ja pelitavassa. Aivan kuten ei ollut aiemminkaan Salah-Mane-Firmino-Diaz-Minamino/Origi. Kuinka paljon Poolista on kuulunut kränää ja valitusta peliaikojen suhteen? Aika vähän.
Diaz tuli vuosi sitten tammikuussa, joten viitannet Jotaan. Mutta tämä vain alleviivaa tuota: Salah, Mane ja Firmino, joiden takana Jota, Minamino ja Origi on todella luonteva kokonaisuus. Siinä on selkeät kolme avaajaa, yksi todella kova kirittäjä ja kaksi ilmiselvää varavaihtoehtoa, joilla riittää taso hyvin siihen, että pelaavat cuppeja, vaihtominuutteja ja satunnaisia loukkipaikkauksia. Sen sijaan tuo nykyinen viisikko ovat tällä haavaa statukseltaan kaikki niitä, joiden "kuuluisi" olla avaavina. Tuo on yksinkertaisesti huonoa asset managementia, kun rahaa on kiinni se yli 200 miljoonaa plus Salahin arvo.

Lisäksi eihän Gakpon hankinta ollut vain varautumista tuleviin loukkaantumisiin vaan reagointia nykytilanteeseen, jossa Poolilla on käytössä vain kaksi laadukasta hyökkääjää.
Kuka se toinen on? ;)
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Niin, siis harmaasävyjä on minunkin ajattelussa, en mielestäni esittänyt asiaa niin, että tämä on ainoa asia mitä pitäisi tarkastella? Nostin tämän asian vain tapetille, ei niin, etten ymmärtäisi muita vaikuttavia tekijöitä. Siksi kyse ei ole mustavalkoisesta ajattelusta vaan huomion kiinnittämistä ongelmiin, jotka tulee ratkoa.

Se on kuitenkin erittäinkin looginen asia, johon kiinnittäisin itse, jos omistaisin Chelsean ensimmäisenä huomiota koska tiedän, että maailman parhaalla pelaajalla ei tee mitään, jos hän on sairastuvalla koko ajan.
Ehdottomasti on looginen asia, johon tuleekin kiinnittää huomiota. En ole kanssasi ollenkaan eri mieltä tästä. Yritin vain tuoda esille sen, että koko fysioporukan vaihtaminen ei välttämättä ongelmaa ratkaise kun kyseessä on kuitenkin niin monisyinen asia.

Mua vaan aina hämmästyttää ennemmin sun tapainen ajattelu "ei meillä Nokiassa ole mitään ongelmia vaan ammattilaiset tekee ja ollaan maailman suurin matkapuhelinvalmistaja". Haluan mieluummin lähteä ulos boksista miettimään asioita. Tai, että pari äijää sai potkut.

En nyt ihan ymmärrä miksi olet noin takajaloillasi. En ole missään vaihessa tarkoittanut etteikö mitään ongelmaa olisi. Linkkasin vain, että siellä on jo merkittäviä vaihdoksia tehty, enkä usko että koko staffin potkiminen pois on ainakaan välttämättä vastaus ongelmiin. Ja se ei nyt varsinaisesti ainakaan yritysmaailmassa ole mielestäni vielä boksin ulkopuolista ajattelua, jos meinaa vaan potkia koko porukan ulos. Sanoisin, että melkeinpä päinvastoin.

Mutta eiköhän tämä off topic riitä tältä erää. Voidaan jatkaa yksityisviestein mikäli haluja on. :)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ehdottomasti on looginen asia, johon tuleekin kiinnittää huomiota. En ole kanssasi ollenkaan eri mieltä tästä. Yritin vain tuoda esille sen, että koko fysioporukan vaihtaminen ei välttämättä ongelmaa ratkaise kun kyseessä on kuitenkin niin monisyinen asia.



En nyt ihan ymmärrä miksi olet noin takajaloillasi. En ole missään vaihessa tarkoittanut etteikö mitään ongelmaa olisi. Linkkasin vain, että siellä on jo merkittäviä vaihdoksia tehty, enkä usko että koko staffin potkiminen pois on ainakaan välttämättä vastaus ongelmiin. Ja se ei nyt varsinaisesti ainakaan yritysmaailmassa ole mielestäni vielä boksin ulkopuolista ajattelua, jos meinaa vaan potkia koko porukan ulos. Sanoisin, että melkeinpä päinvastoin.

Mutta eiköhän tämä off topic riitä tältä erää. Voidaan jatkaa yksityisviestein mikäli haluja on. :)
Sanoit, että juurihan sitä on taidettu uudistaa isolla kädellä, joka ei mielestäni oikein ollut oikea kuvaus todellisuudesta. Mutta joo off topic myös mun osalta tässä. :)
 

Fordél

Jäsen
Se nähdään, mitä Pool pystyy tässä ikkunassa keskikentälleen tekemään, mutta noin muutoin väitteelleni löytyy perusteita. Tällä kaudella ovat laittaneet hyökkääjiin reilut 120 miljoonaa euroa, keskikenttään reilun kympin, jossa siis Carvalho sekä Arthur Melon laina. Sitä edellisellä kaudella sisään Diaz vajaalla 50 millillä, ei keskikenttäpelaajaa. Sitä edellisellä kaudella Jota 45m ja Alcantara 22m. Toisin sanoen, kolmessa kaudessa on laitettu yli 200 miljoonaa euroa hyökkääjiin ja reilut 30 miljoonaa keskikenttään.

Samanaikaisesti muihin joukkueisiin on tuotu täysin häkellyttävän hyviä keskikenttäpelaajia, kuten Guimaraes, Casemiro, Kamara, Phillips, Bissouma, Bentancur, Kulusevski, Odegaard jnejnejne.
Niin, en edelleenkään tiedä, kuinka monesta noista Pool on ollut kiinnostunut ja onko joku mennyt ohi sen takia, että on hankittu hyökkääjä. Ja katsotaan, mitä vielä mahdollisesti tapahtuu tässä ikkunassa keskikentän suhteen.

Diaz tuli vuosi sitten tammikuussa, joten viitannet Jotaan. Mutta tämä vain alleviivaa tuota: Salah, Mane ja Firmino, joiden takana Jota, Minamino ja Origi on todella luonteva kokonaisuus. Siinä on selkeät kolme avaajaa, yksi todella kova kirittäjä ja kaksi ilmiselvää varavaihtoehtoa, joilla riittää taso hyvin siihen, että pelaavat cuppeja, vaihtominuutteja ja satunnaisia loukkipaikkauksia. Sen sijaan tuo nykyinen viisikko ovat tällä haavaa statukseltaan kaikki niitä, joiden "kuuluisi" olla avaavina. Tuo on yksinkertaisesti huonoa asset managementia, kun rahaa on kiinni se yli 200 miljoonaa plus Salahin arvo.
Olen eri mieltä. Mielestäni viisikko Salah-Nunez-Jota-Diaz-Gakpo ei ole yhtään liikaa. Loukkaantumisia tulee, etenkin Poolin hyökkkääjien pelitavalla. Näin ollen Pool on monesti tilanteessa, että siellä korkeintaan yksi laadukas vaihtomies, nyt tilanteessa ettei ole edes kolmea laatuhyökkääjää. Ihan samalla tavalla Cityllä on Haaland-Foden-Mahrez-Grealish-Alvarez.

Kyse on siitä, miten tätä palapeliä pystytään johtamaan. Toistaiseksi mm. Pool ja City ovat onnistuneet hyvin pyörittämään esim. levempääkin hyökkäystä ilman, että pelaajat ovat ulospäin natisseet peliajasta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Niin, en edelleenkään tiedä, kuinka monesta noista Pool on ollut kiinnostunut ja onko joku mennyt ohi sen takia, että on hankittu hyökkääjä.
Jos joku mallia Guimaraes, jonka hinta oli 42 miljoonaa euroa, meni ohi koska hänestä ei ollut kiinnostuttu, se vain alleviivaa ongelmaa. Todellisuudessa veikkaan, että keskikenttään ei ole panostettu koska seurassa on luultu nykypelaajien riittävän. Joka tapauksessa Poolilla on todistetusti varsin rajallinen budjetti, josta ylivoimainen enemmistö on laitettu viime vuosina hyökkääjiin.

Ihan samalla tavalla Cityllä on Haaland-Foden-Mahrez-Grealish-Alvarez
1. Cityllä on täysin rajaton budjetti ja kyky huijata FFP:ssä
2. Tuossa on ideaalitilanne: kolme selkeää ykkösaloittajaa, yksi vakavasti otettava kilpailija ja yksi nuori taituri, joka pelaa kun saa pelata. Se, että Cityssä varapelaajana on 100 miljoonan Grealish on näitä "vain City-juttuja", jotka eivät ole muille mahdollisia. Paitsi Unitedille kun Sancho palaa ja pitää valita hänen ja Antonyn väliltä.
 

Fordél

Jäsen
Jos joku mallia Guimaraes, jonka hinta oli 42 miljoonaa euroa, meni ohi koska hänestä ei ollut kiinnostuttu, se vain alleviivaa ongelmaa. Todellisuudessa veikkaan, että keskikenttään ei ole panostettu koska seurassa on luultu nykypelaajien riittävän. Joka tapauksessa Poolilla on todistetusti varsin rajallinen budjetti, josta ylivoimainen enemmistö on laitettu viime vuosina hyökkääjiin.
Eli siis kyse ei olekaan siitä, josta on täällä Poolia kritisoitu eli hyökkääjien hankinnat olisivat syöneet keskikenttäpelaajan hankinnasta. Koittakaa nyt päättää.

Sinänsä ihan samaa mieltä, että tämä voi olla myös asian takana. Tämä oli toki virhe, kun täälläkin on jo pidempään huudeltu sen keskikenttähankinnan perään. Aivan kuten huudeltiin aiemmin topparin perään, kun Pool pelasi liian kapealla topparikalustolla.

1. Cityllä on täysin rajaton budjetti ja kyky huijata FFP:ssä
2. Tuossa on ideaalitilanne: kolme selkeää ykkösaloittajaa, yksi vakavasti otettava kilpailija ja yksi nuori taituri, joka pelaa kun saa pelata. Se, että Cityssä varapelaajana on 100 miljoonan Grealish on näitä "vain City-juttuja", jotka eivät ole muille mahdollisia. Paitsi Unitedille kun Sancho palaa ja pitää valita hänen ja Antonyn väliltä.
Edelleen, kyse oli siitä, että voiko tällaisen tilanteen hanskata ja onko se ideaalia. Pool on pystynyt hanskaamaan tilanteen, jossa vaihdossa on istunut mm. Jotan ja Diazin kaltaiset nimet (esim. viime kausi). Poolin hyökkääjistä kukaan ei näytä omaavan sellaista egoa, että ongelmia olisi syntynyt.

Lisäksi viisi hyvää hyökkääjää ei edellenkään ole liikaa kolmea hyökkääjää peluuttavalle, paljon pelejä kauden aikana pelaavalle ja kuluttavalla pelitavalla pelaavalle jengille. Etenkin kun kaikki ovat myös isoissa tai suht isoissa rooleissa maajoukkueissaankin ja voivat esim. kesken kaudenkin olla vaikka Afrikan kisoissa. Tämä vuodenvaihde on hyvä todiste siitä, kuinka leveyttä tarvitaaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Eli siis kyse ei olekaan siitä, josta on täällä Poolia kritisoitu eli hyökkääjien hankinnat olisivat syöneet keskikenttäpelaajan hankinnasta. Koittakaa nyt päättää.
Eivät ole ristiriidassa, itse asiassa eivät ollenkaan. Kyse on olettaakseni sellaisesta, että Poolissa tuijotetaan hyökkäystä liikaa ja ylenkatsotaan keskikenttää.

Edelleen, kyse oli siitä, että voiko tällaisen tilanteen hanskata ja onko se ideaalia. Pool on pystynyt hanskaamaan tilanteen, jossa vaihdossa on istunut mm. Jotan ja Diazin kaltaiset nimet (esim. viime kausi). Poolin hyökkääjistä kukaan ei näytä omaavan sellaista egoa, että ongelmia olisi syntynyt.

Lisäksi viisi hyvää hyökkääjää ei edellenkään ole liikaa kolmea hyökkääjää peluuttavalle, paljon pelejä kauden aikana pelaavalle ja kuluttavalla pelitavalla pelaavalle jengille. Etenkin kun kaikki ovat myös isoissa tai suht isoissa rooleissa maajoukkueissaankin ja voivat esim. kesken kaudenkin olla vaikka Afrikan kisoissa. Tämä vuodenvaihde on hyvä todiste siitä, kuinka leveyttä tarvitaaan.
Ensinnäkään kyse ei ole vain egoista, vaan myös ns. omaisuuden hallinnasta, kuten kirjoitin. Pool on lähtenyt tekemään beef rossinia, ostanut todella laadukkaat perunat pohjalle, täydellisen madeiran kastiketta varten, hanhenmaksaa ja valkoista tryffeliä päälle, mutta sitten rahat ovat loppuneet ja sisäfilepihvin sijasta keskellä on paakku alelaarin sikanautajauhista. Jos olisi vähän säästänyt muilla osa-alueilla, olisi voitu saada hyvät mignonit siihen keskikentälle, etenkin kun Salah on muslimi joten sianliha ei muutenkaan käy. Eilenkään ei päässyt ollenkaan mestoille koska Possu Elliott oli ihan avuton.

Määrällisesti Poolin hyökkäyskalusto ei tietenkään ole liian leveä, mutta sinne on laitettu aivan liikaa rahaa suhteessa muuhun ja nyt se maksaa pisteitä. Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei ongelmia olisi muuallakin, kuten profiilipelaajien vireessä.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB ja Eagles
Hyvää trollausta Arsenalin suuntaan.
Juu aika selvästi paistaa tuo läpi. Tämän viikon aikana voidaan olla jo viisaampia siirtyykö Mudryk Arsenaliin vai ei. Ainakaan pelaajan halusta tuo ei kiinni jää sen verran räikeää ja kovaa flirttailua ollut kaverilla haluun siirtyä juuri Arsuun. Toki Arsenal ei kyllä heittele rahaa ilmaan kuten Boehly, joten jos Arsenal katsoo pyynnin olevan räikeää yli hintaa (vaikka potentiaalistahan tässäkin taas maksetaan) niin siirto jää toteutumatta. Mutta sen verran paljon jo juttua ollut, että hyvin mahdollinen siirto Arsenaliin on lähellä, mutta ei vielä tietenkään varma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös