Talvisota, jatkosota, perkele!

  • 1 644
  • 2
Tila
Viestiketju on suljettu.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minusta oli loistavaa, kun -95 sinivalkoiset toivat lahden takaa jääkiekkokultaa maailmankisoista. Pyttyä oli jo pariin otteeseen oikeastaan tarjoiltu joukkueelle, mutta se ei ollut oikein osannut ottaa sitä itselleen. Mutta eikös helvetti puhjennut lehdissä jo seuraavana päivänä ja sen jälkeen joka helvetin puheohjelmassa ja tv-lähetyksessä. Tampereen yliopiston sosiologian laitokselta haettiin kaapista pölyttynyt puhuva pää oikein Pasilaan analysoimaan, että toisaalta tämä saattaa olla symboli jatkosodassa koettujen nöyryytysten ja kärsimysten voittamisesta ja toisaalta kansallisen itsetunnon vahvistumisesta, vaikkei ihan tutkimustietoa asiasta olekaan. Jatkosodan? Jääkiekko? Jos minulla olisi aina tv:tä katsoessani rynnäkkökivääri sylissäni, olisin poistanut varmistimen.

Ja vuosikymmenestä toiseen pitää katsella valkokankaalta kun niitä Karjalan pusikoita taas ammutaan soosiksi ja jätkää tapetaan verisesti ympäriltä. Juu juu kaikkien aikojen hienoin elokuva koko maailmassa on tietenkin se oikea Tuntematon Sotilas, ja sitten se Mollbergin Tuntematon sotilas, sen jälkeen Talvisota, ja sitten Jatkosota, ja sitten Rukajärven tie. Ja kirjoista on paras toi toi toi Tuntematon Sotilas, kesäteatteriesityksistä nyt puhumattakaan. On se nyt kumma kun ei tässä maassa osata mitään tehdä ilman talvisotaa, jatkosotaa tai vertausta siihen! Onko missään näin sotaan kiintynyttä kansaa? Että kuusikymmentä vuotta tappelun jälkeenkin vielä yhä vain eletään samoissa tunnelmissa kipristellen ja sormi ojossa jälkipolvia ojentaen.

Sitten, kun Suomella menee taloudessa heikosti ja pitäisi elää tarkemman markan/euron mukaan, eikös sieltä heti löydetä, että "Talvisodan henkeä" tässä nyt tarvitaan: purraan hammasta ja näytetään ylivoimaiselle viholliselle, mistä suomipoika on tehty. Ja saadaan ulkomaiset lehdet ihmettelemään miten kansa voi puhaltaa laman aikana niin yhteen hiileen.

Suomalainen kulttuuri ei ole vapaa. Se on sodan traumatisoima, sotaan kiinnittynyt sotavanki. Kuin mieleltään sairastunut uhri, joka ei koskaan toivu järkytyksestään. Vasta sitten, kun voimme jakaa kirjallisuuspalkintoja ilman pelkoa siitä, että Väinö Linnaa täytyy muistaa juhlapuheessa ja vasta sitten kun elokuvassa nähdään jatkosodaton parinkymmenen vuoden jakso, voidaan katsoa, että ollaan vapaita.

Vastaan puhuminen on tietenkin tuuleen kusemista: et kunnioita sankarivainajia, missä oltaisiin jos ei silloin oltais lähdetty jne. Ei ole siitä kyse. Joo, ihan hyvä kirjahan se on ja komea elokuva (se ensimmäinen), mutta voisiko siitä jo vähän hellittää? Kuinka köyhää on sellainen sielunelämä, johon mahtuu vain yksi kipeä, liikuttava ja mahtava kokemus? Kohta ovat kaikki veteraanit jo mullan alla, minunkin isoisäni molemmat. Loppuuko tämä sitten? Tuskin, pahalta näyttää, että lapsenlapsipolvi on entistä fanaattisempi muistelija (kun on pelkät tunteet eikä kokemusta ollenkaan) ja kärsimys jatkuu.

Pitäisiköhän Suomen yrittää Euroviisuihinkin jollain Talvisota-laululla? Parikan Talvisotahan naurettiin/tyrmättiin Oscar-kisassa vastenmielisenä sotaintoiluna, mitä Suomessa ihmeteltiin: mikseivät ne ymmärrä?

Seuraavaa MM-kiekkokultaa/ensimmäistä olympiakultaa peläten,
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Eipäs

Kyllä se Mollukan myöhempi Tuntska on parempi kuin tämä Edwin Uusi Aallon ykkösversio. Toisaalta onhan niitten duunaamisellakin jotain kolkytvuotta eroa, joten kyllähän siinä ajassa pitää keskiverto-ohjaajien tason Suomessa jo hieman kohotakin.

Edwinin Tuntelikossa miehet ovat ensinnäkin yli-ikäisiä. Toiseksi Koskelan Villeä näyttelee aivan väärä henkilö, eikä tuo Rokkakaan niin häävi ole. Myöskin Rahikainen on aivan surkea. Rokan näyttelijä muuten pörräsi leffanteon jälkeen Helsingin yöelämässä asepuku päällä esitellen itseään kaikille: 'Mie oon Rokka'.

Toisaalta Laineen versiossa on kyllä joitain järkyttävän hienoja roolisuorituksia: Jussi Jurkka Lammiona, Tarmo Manni Honkajokena, puhumattakaan Veikko Sinisalosta Lahtisena, tai tästä Pirkko Mannolan miehestä Åkesta, joka muuten haaveili Koskelan roolista kyseiseen elokuvaan.

Myöhäisemmän Tuntemattoman leffaversion ainoa isompi rasite on oikeastaan tietty 80-lukulaisuuden ja rauhanliikkeen vaikutus, mikä näkyy ehkä jonkinlaisena yltiörealismina esim Petroskoin valtauksen yhteydessä, sekä siinä että Lehdosta on tehty hieman sotahullu psykopaatti. Loistavia roolisuorituksia leffasta löytyy sitten pilvin pimein, Koskelaksi ja Rahikaiseksikin on saatu itsensä näköiset miehet, vain pari mainitakseni. Katsokaa!

Eikä suomalaiset sen sotahullumpia ole kuin muutkaan. Kyllä sotia saa muistella. Ongelma on ennemmin siinä kuinka muistellaan. Sotien turha ihannointi on se mikä on ns. aunuksesta. Oma historia on sen sijaan ihan hyvä tietää.

Siinä olet kyllä oikeassa, ettei sitä Talvisotaa ihan joka helevetin väliin tarvii tunkea. Se on ehkä juuri sitä idioottimaista ja turhaa ihannointia. Kohtuus kaikessa.

Peace, Love and Underwears!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Eipäs

Viestin lähetti Lapanen
Eikä suomalaiset sen sotahullumpia ole kuin muutkaan. Kyllä sotia saa muistella. Ongelma on ennemmin siinä kuinka muistellaan. Sotien turha ihannointi on se mikä on ns. aunuksesta. Oma historia on sen sijaan ihan hyvä tietää.

Siinä olet kyllä oikeassa, ettei sitä Talvisotaa ihan joka helevetin väliin tarvii tunkea. Se on ehkä juuri sitä idioottimaista ja turhaa ihannointia. Kohtuus kaikessa.

Peace, Love and Underwears! [/B]

Joo, en lähde makunystyröistä kilvoittelemaan, katsottaviahan nuo ovat molemmat. En kuitenkaan mitenkään tarkoittanut päästölläni sitä, että suomalaiset olisivat sotahulluja tai sen hullumpia kuin jotkut toiset (luetellaan nyt vaikka serbit, kolumbialaiset, jenkit tai ruandalaiset) vaan että koko Suomen kulttuuria kalvaa syöpä nimeltä sota. Ei se ole enää mitään muistelemista, vaan rypemistä, sairasta riippuvuutta niistä aiheista joita sotaan liittyi (ah tuo voimien ponnistus ja uhrautuminen, yhteishenki ja puutteesta selviytyminen). Silloin sitä oltiin jotain, mutta ei nämä nykyiset ei niistä ole enää mihinkään, eihän ne saisi ryssää pysähtymään rajalle etc. Se näkyy juuri siinä, että kun elokuvaohjaajan (Harlin) luomisvoima ehtyy, niin minne hän suuntaa? SEN sodan pariin. Juu-u, sieltähän suomalaisten sympatiat saadaan ja päästään parrasvaloihin. Kun näkisi edes yhden vuosikymmenen, jolla ei haettaisi varmoja markkoja veteraanien sympatiasta.


Nähtyäni vain trailerin, voisin kuvitella että joku Pearl Harbour -leffa voisi olla jotain vastaavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös