Mainos

Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 930 723
  • 4 368

Schadowan

Jäsen
Pitäisi kylppärin lattia - sekä seinälaattojen saumaukset uusia, lattia noin 1,5m2 alueelta ja seinät siltä alueelta 1,8m korkeuteen - asianosaava firma kävi tsekkamassa ja tekivät tarjouksen (vajaa pari donaa kotitalousvähennysten jälkeen jäisi maksettavaa). Tuttava kävi myös tsekkaamssa ja sanoi, että ton voi tehdä ihan hyvin itse ja hän voi itse sitten jeesaa laastien kanssa. Itseäni hieman hirvittää laattojen saumojen poisraaputtaminen, jos nyt sattuu vetämään liian syvälle ja vesieristeet menee.

Onko joku täällä itse tehnyt tällaista, ja mitä tulisi pitää mielessä, jos/kun lähden itse noita pois raaputtamaan?
 

Veijari

Jäsen
Pitäisi kylppärin lattia - sekä seinälaattojen saumaukset uusia, lattia noin 1,5m2 alueelta ja seinät siltä alueelta 1,8m korkeuteen - asianosaava firma kävi tsekkamassa ja tekivät tarjouksen (vajaa pari donaa kotitalousvähennysten jälkeen jäisi maksettavaa). Tuttava kävi myös tsekkaamssa ja sanoi, että ton voi tehdä ihan hyvin itse ja hän voi itse sitten jeesaa laastien kanssa. Itseäni hieman hirvittää laattojen saumojen poisraaputtaminen, jos nyt sattuu vetämään liian syvälle ja vesieristeet menee.

Onko joku täällä itse tehnyt tällaista, ja mitä tulisi pitää mielessä, jos/kun lähden itse noita pois raaputtamaan?
Vanhoja saumalaasteja ei tarvitse raaputtaa kokonaan pois, riittää kun muutaman millin rapsuttaa vanhaa saumalaastia pois ja vetää uuden saumalaastin siihen päälle.
 

Schadowan

Jäsen
Vanhoja saumalaasteja ei tarvitse raaputtaa kokonaan pois, riittää kun muutaman millin rapsuttaa vanhaa saumalaastia pois ja vetää uuden saumalaastin siihen päälle.
Joo siis juuri näin, tarkoituksena ottaa siitä 2-3mm pois (mutulla). Ei kokonaan. Silti epäilen ryhtyä tähän ittekseni, ettei vahingossakaan tule tehtyä damagea vesieristeeseen. Mutta vinkkejä/kokemuksia otan silti vastaan:)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo siis juuri näin, tarkoituksena ottaa siitä 2-3mm pois (mutulla). Ei kokonaan. Silti epäilen ryhtyä tähän ittekseni, ettei vahingossakaan tule tehtyä damagea vesieristeeseen. Mutta vinkkejä/kokemuksia otan silti vastaan:)
Sole poeka mikhään, ostat puukkosahaan tommosen sauman rapsutusterän. Palaneen muovin hajusta tiedät että meni vähän liian lähelle vesieristettä.
Vakavasti puhuen, tuohon kun saisi/rakentaisi jonkun korkeusrajoittimen niin olisi nopia vempele.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Hyvin todennäköisesti emäntä ostaa kylpyhuonetta lukuunottamataa yäydellisen pinta- ja keittiöremontin tarvitsevan rivarikolmion. Keittiö tilataan Ikeasta.
Kysymyksenä on, että mitä tämmöinen sisarhentovalkoisen kannattaa tehdä itse ja mitä tilaa ammattilaisilta.
Keittiö purku, asbestikartoitus ja uuden asennus.
Kattoihin jonkinsortin paneelit, koska ovat lstulevyä ja saumat vähän miten sattuu. Seiniin maali tai tapetti, olohuoneen seinästä purettava paneelit pois.
Lattiat vinyylillä ( lattiat osaisin laittaa, vaan aikataulutus tuottaa ongelmia).
Ruokatilan ja olohuoneen välisen seinän purku (ei pitäisi olla kantava).
Toisesta makuuhuoneesta puretaan vaatekomerot ja tehdään liukuovilla kaapisto (ne hyllyt osaan varmaankin itse laittaa).
Sulla ois tälle varmaan joku hinta. Asunto noin 79 neliötä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sole poeka mikhään, ostat puukkosahaan tommosen sauman rapsutusterän. Palaneen muovin hajusta tiedät että meni vähän liian lähelle vesieristettä.
Vakavasti puhuen, tuohon kun saisi/rakentaisi jonkun korkeusrajoittimen niin olisi nopia vempele.

Multimasteriin saa samanlaisia teriä ja ainakin Feinin koneisiin on myös syvyysrajoittimia, voi olla että löytyy myös muihin merkkeihin. Terä toimii ja kestää tuossa saumassa hyvin, mutta kuluu sitten aika nopeaan jos/kun osuu myös siihen kovaan laatanreunaan.

Mutta ei käsikäyttöisellä saumakaapimella pitäisi olla riskiä, että menee vahingossa liian syvään. Sen kanssa saa kuitenkin hinkuttaa jonkin verran että sauma irtoaa.
 

Veijari

Jäsen
Joo siis juuri näin, tarkoituksena ottaa siitä 2-3mm pois (mutulla). Ei kokonaan. Silti epäilen ryhtyä tähän ittekseni, ettei vahingossakaan tule tehtyä damagea vesieristeeseen. Mutta vinkkejä/kokemuksia otan silti vastaan:)
Laatta + kiinnityslaasti on todnäk +10mm paksuudeltaan ja jos siitä ottaa lähtökohtaisesti kolmanneksen pois, niin aika vempula saa olla jos saa terän lipsumaan vesierkkaan asti. Tietty saumalaastissa voi olla reikiä mutta ottaa sitten käsikäyttöisellä raspilla jos pelkää oman käden vakautta jotain dremeliä käyttäessä.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Alkaa hiljalleen taas vituttaa tuon Mitsun ilpin kanssa pelaaminen. Ongelmathan eivät siis johdu itse laitteesta, vaan yleensä jostain muusta, mutta jotenkin ”jännästi” ajoittuvat aina niihin hetkiin, kun en ole ollut himassa pariin päivään. Koskaan kotona ollessa tuon kanssa ei ole ongelmia, mutta jos kämppä on tyhjillään yli kaksi päivää, niin johan tulee haasteita.
Edelliskerralla, joskus lokakuussa siis, oli syystä x tai d paukahtanut sulake. Takaisin himaan ja rapsakat 10 astetta sisällä. Sitten vain kaikki laitteet tulille, patterit siis, että saisi edes 15 astetta yöksi kasaan.
Nyt ollaan oltu sunnuntaista asti pois himasta. Sähkönkulutus vrk-tasolla maltillista reilu kymppikilowattituntia maanantaihin asti, kun laskin pyynnin 18 asteeseen. Turha sitä tyhjää tilaa on lämmittää sen enempää. No, tiistaina kulutus pomppasi 35 kWh:iin. Sama taso pysyi keskiviikkona. Samaan ollaan menossa tänään. Eli sellaista 1,5 kilowattia ottaa keskimäärin joka helvetin tunti. Itse en tietenkään ole paikalla, joten en näe, mistä tuo johtuu. Olisiko lauhtumisen jälkeen mennyt ulkoyksikkö niin jäähän, että käy ylikierroksilla? Sisällä on tällä hetkellä 7-10 astetta kauttaaltaan, eli vähän tuo lämpöä, mutta ei lähellekään sitä mitä pyydetään.

Jos tuo paske on jäässä, niin sitten joskus himaan päästyäni tyrkkään takan tulille ja laitteen viilentämään täysillä, sillähän se sulaa, kun saa tarpeeksi lämmintä ilmaa työnnettyä ulos, mutta nyt tuosta ei ole yhtään mitään hyötyä. Vittu että voikin vituttaa. Tällain työttömänä kiinnostaa ihan helvetisti maksaa ylimääräistä sähköstä.
Tuleeko ongelma siis silloin kun kotoa poissaollessa pudottaa sisälämpötilan 18 asteeseen? Vai onko lämpötila joskus ollut korkeampi kun kämppä on tyhjä ja samaa ongelmaa?

Noiden sulatuksissa on eroja ja voi olla ettei se laite ehdi sulaa kunnolla tuolla sisälämpötilalla. Maltillisempi lämpötilan pudotus poissaollessa ehkä voisi parantaa tilannetta. Itse pudotan 22 -> 20 asteeseen kun olen pois.
 
4

444

Tuleeko ongelma siis silloin kun kotoa poissaollessa pudottaa sisälämpötilan 18 asteeseen? Vai onko lämpötila joskus ollut korkeampi kun kämppä on tyhjä ja samaa ongelmaa?

Noiden sulatuksissa on eroja ja voi olla ettei se laite ehdi sulaa kunnolla tuolla sisälämpötilalla. Maltillisempi lämpötilan pudotus poissaollessa ehkä voisi parantaa tilannetta. Itse pudotan 22 -> 20 asteeseen kun olen pois.
Ei ole aiemmin tehnyt näin, kun olen tuota lämpöä laskenut. Normaalisti tuossa on asetuksena 25 astetta, jolla alakerta pysyy n. 21-asteisena ja yläkerrassa on asteen verran lämpimämpää. Sisäyksikkö on siis hyvin avarassa tilassa, jossa ”huonekorkeus” on reilut 5m. Mutta sijoitettu tuohon juuri siksi, että lämmittää molemmat kerrokset.
Nyt siis lähtiessä oli se 15 astetta pakkasta, kunnes tiistaina lauhtui nopeasti. Samana päivänä ilmeni tuo mahdollinen jäätyminen, jota en pääse nyt tarkistamaan.

Viime talvena kovilla pakkasilla jäätyi kerran, kun oltiin kotona. Silloin onnistui tuo sulatus, kun sisälämpö oli kohdillaan. Nyt ei onnistunut, kun etänä pistin sen viilentämään. Pari tuntia puhalsi kylmää, sen jälkeen lämmöt takaisin päälle, mutta ei tunnu yli 12 asteen lämpiävän missään. No, huomenna takka tulille ja siirreltävät patterit hohkaamaan lämpöä tuohon alle ja uusi yritys.
 
@444 , asuuko sulla lähiseudulla ketään sukulaista tai tuttua, jolle voisit antaa vara-avaimen ensi kerralla, kun olet pidemmän aikaa poissa kotosalta talviaikaan? Jotenkin itsestäni tuntuisi vaan kauhealta jättää talo viikko sotalla oman onnensa nojaan, just vaikkapa vastaavan ongelman takia.

Tsemppiä sulatusurakkaan!

Jäätyneen ulkoyksikön sulattamimen​

Helpoin ja nopein tapa sulattaa ulkoyksikkö on valuttaa jään päälle kuumaa, muttei kuitenkaan polttavan kuumaa vettä. Tällä toimenpiteellä jää poistuu pinnoilta vahingoittamatta ulkoyksikköä millään tavalla. On tärkeää, että jäätä ei ryhdytä hakkaamaan pois taltalla, ruuvimeisselillä tai muulla vastaavalla teräaseella. Ulkoyksikköä ei ole suunniteltu kestämään teräviä iskuja eikä kovia tärähtelyjä.

Ennen minkäänlaisia sulatustoimenpiteitä tulee laitteen virta kytkeä pois päältä turvakytkimeltä.

Laitteen ulkoyksikön alle muodostuu normaalia enemmän sulatusveden aiheuttamaa jääkekoa. Voit poistaa jääkeon muutaman kerran talvessa maasta manuaalisesti tai esimerkiksi asettamalla ulkoyksikön alle leveä matalahko astia, joka tyhjennetään tarpeen mukaan.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ei ole aiemmin tehnyt näin, kun olen tuota lämpöä laskenut. Normaalisti tuossa on asetuksena 25 astetta, jolla alakerta pysyy n. 21-asteisena ja yläkerrassa on asteen verran lämpimämpää. Sisäyksikkö on siis hyvin avarassa tilassa, jossa ”huonekorkeus” on reilut 5m. Mutta sijoitettu tuohon juuri siksi, että lämmittää molemmat kerrokset.
Nyt siis lähtiessä oli se 15 astetta pakkasta, kunnes tiistaina lauhtui nopeasti. Samana päivänä ilmeni tuo mahdollinen jäätyminen, jota en pääse nyt tarkistamaan.

Viime talvena kovilla pakkasilla jäätyi kerran, kun oltiin kotona. Silloin onnistui tuo sulatus, kun sisälämpö oli kohdillaan. Nyt ei onnistunut, kun etänä pistin sen viilentämään. Pari tuntia puhalsi kylmää, sen jälkeen lämmöt takaisin päälle, mutta ei tunnu yli 12 asteen lämpiävän missään. No, huomenna takka tulille ja siirreltävät patterit hohkaamaan lämpöä tuohon alle ja uusi yritys.
Jos asetus on 25 ja huoneen lämpötila 21, niin voisi kuvitella että 18 asteen asetuksella huonelämpötila on aika alhainen. Minulle asentaja sanoi, että suositellaan vähintään 16 asteen sisälämpötilaa jotta sulatus toimii ok.

Toki jos on ennen toiminut hyvin vastaavalla asetuksella niin saatan olla hakoteillä.
 
4

444

Jos asetus on 25 ja huoneen lämpötila 21, niin voisi kuvitella että 18 asteen asetuksella huonelämpötila on aika alhainen. Minulle asentaja sanoi, että suositellaan vähintään 16 asteen sisälämpötilaa jotta sulatus toimii ok.

Toki jos on ennen toiminut hyvin vastaavalla asetuksella niin saatan olla hakoteillä.
Tuo on siis omasta mielestäni vähän tehoton ämpäri tuohon tilaan, mutta luotin myyjään. Eikä tuosta nyt varsinaista haittaa ole ollut tähän asti, joskaan viilennys ei sitten helteillä päädy ylös asti ihan fysiikasta johtuen, ja katon rajaankaan tuota ei ikkunoiden takia voinut asentaa. Toisin sanoen 91 % ajasta ajaa asiansa, loput vaatii muita järjestelyjä.

Näiden 3,5 vuoden aikana, jotka olen tuolla asunut, olen vajaat kolme vuotta ravannut käytännössä kahden asunnon väliä. Useimmiten, kun olen tuolta pois, olen sen vähintään pari viikkoa kerrallaan pois. Aiempina talvina ei ole käynyt näin, pois lukien se viime talven yksi kerta, jolloin ehdin myös puuttua tilanteeseen ajoissa, koska olin kotona. Silloinkaan en sorkkinut asetuksia, vaan pakkanen vain teki tehtävänsä. Normaalisti poistuessani pudotan lämpötilaa, jos muistan, juuri tuohon 18 asteen pyyntiin, jolloin kämpän ehtii vielä lämmittää näppärästi ennen paluuta samana päivänä. Mutta ehkä tuohon on syytä kiinnittää vastaisuudessa huomiota.

@444 , asuuko sulla lähiseudulla ketään sukulaista tai tuttua, jolle voisit antaa vara-avaimen ensi kerralla, kun olet pidemmän aikaa poissa kotosalta talviaikaan? Jotenkin itsestäni tuntuisi vaan kauhealta jättää talo viikko sotalla oman onnensa nojaan, just vaikkapa vastaavan ongelman takia.

Tsemppiä sulatusurakkaan!

Eipä tuolla asu. Naapurillehan asiasta voisi vinkata, kun enhän mä laita aina edes ovia lukkoon lähtiessäni. :D
Kertaalleen tuon olen ilman vettä sulattanut, kun jotenkin kylmää ajatus kaataa pakkasella vettä tuohon ulkoyksikön päälle. Mun aivot sanoo, että sehän ottaa ja jäätyy sillä tavalla, vaikka alkuun toki sulaisikin. Mutta eiköhän Scanofficella jotain tiedetä, kun ovat mm. tuon Mitsun maahantuoja.
 
Eipä tuolla asu. Naapurillehan asiasta voisi vinkata, kun enhän mä laita aina edes ovia lukkoon lähtiessäni. :D
Kertaalleen tuon olen ilman vettä sulattanut, kun jotenkin kylmää ajatus kaataa pakkasella vettä tuohon ulkoyksikön päälle. Mun aivot sanoo, että sehän ottaa ja jäätyy sillä tavalla, vaikka alkuun toki sulaisikin. Mutta eiköhän Scanofficella jotain tiedetä, kun ovat mm. tuon Mitsun maahantuoja.

Varmasti kannattaa, varsinkaan jos avaimia ei tarvitse jaella eteenpäin :D
Ja kyllä nuo Scanofficen tyypit tietää sen verran, etteivät turhaan tuommosia ohjeita kuluttajien saataville laittaisi, jos eivät olisi varmoja ohjeiden paikkansapitävyydestä. Eikun vaan lämpimällä vedellä lotraamaan jahka pääset kotia!
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Onnistuuko kahden lämpimän varaston lämmittäminen yhdellä ilmalämpöpumpulla, jos väliseinään tekee jonkinlaisen räppänän? Huone, mihin pumppu tulisi, on kotisali/etätyöpiste, missä pidän korkeampia lämpötiloja. Toinen huone taas toimii varastona, jossa riittäisi ihan joku 5-10 asteen peruslämpö.

Onko tuollaisessa mitään järkeä, vai kannattaisiko vain suosiolla pitää erillisinä varastot ja tuo kylmempi tila lämmittää esim patterilla? Mietin että miten painovoimainen ilmanvaihto jne reagoivat jos puhkaisee väliseinään räppänän?
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Onnistuuko kahden lämpimän varaston lämmittäminen yhdellä ilmalämpöpumpulla, jos väliseinään tekee jonkinlaisen räppänän? Huone, mihin pumppu tulisi, on kotisali/etätyöpiste, missä pidän korkeampia lämpötiloja. Toinen huone taas toimii varastona, jossa riittäisi ihan joku 5-10 asteen peruslämpö.

Onko tuollaisessa mitään järkeä, vai kannattaisiko vain suosiolla pitää erillisinä varastot ja tuo kylmempi tila lämmittää esim patterilla? Mietin että miten painovoimainen ilmanvaihto jne reagoivat jos puhkaisee väliseinään räppänän?

Väittäisin, että ei ainakaan kovin helposti saa toimimaan tuollaista räppänäviritystä. Parempi vaihtoehto voisi olla multi-split ILP, eli siinä on siis yksi ulkoyksikkö ja siihen saa liitettyä sitten yleensä 2-5 sisäyksikköä. Toki nämä tuppaavat olla hieman kalliimpia.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko tuollaisessa mitään järkeä, vai kannattaisiko vain suosiolla pitää erillisinä varastot ja tuo kylmempi tila lämmittää esim patterilla? Mietin että miten painovoimainen ilmanvaihto jne reagoivat jos puhkaisee väliseinään räppänän?
Isoin ongelma on se, että ilman ominaislämpökapasiteetti on pieni. Eli tuollaisen räppänän läpi ei välttämättä siirry tarpeeksi lämpöä ja siinä välissä pitäisi käydä kunnon ilmavirta. Tietty jos siinä on vaan eristämätön kipsilevyseinä niin se toinen puoli saattaisi pysyä plussan puolella ihan senkin kanssa mutta paha sanoa kokeilematta / laskematta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onnistuuko kahden lämpimän varaston lämmittäminen yhdellä ilmalämpöpumpulla, jos väliseinään tekee jonkinlaisen räppänän? Huone, mihin pumppu tulisi, on kotisali/etätyöpiste, missä pidän korkeampia lämpötiloja. Toinen huone taas toimii varastona, jossa riittäisi ihan joku 5-10 asteen peruslämpö.

Onko tuollaisessa mitään järkeä, vai kannattaisiko vain suosiolla pitää erillisinä varastot ja tuo kylmempi tila lämmittää esim patterilla? Mietin että miten painovoimainen ilmanvaihto jne reagoivat jos puhkaisee väliseinään räppänän?
Ei varmaan konkurssia tule ihan sähköpatterillakaan, ts se on varmasti helpoin, mutta on lämmön siirtämiseen esim tällainen valmis tuote (siis valmis sikäli että sisältää termarin jolla puhallinta ohjataan):
Pelkkä räppänä ei varmaan riittävästi lämpöä siirrä.

Toki tuo sitten imee sun etätyöhuoneesta ilmaa ja korvausilmaa pitäisi jostain saada hallitusti (ei tietysti välttämättä huono idea muutenkaan), tai sitten laittaa tilojen väliin joku toinenkin räppänä jolla painesuhteet tasataan mutta sitten tulee varaston likaista ilmaa etätyöhuoneeseen.

On se vähän hankalaa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Onnistuuko kahden lämpimän varaston lämmittäminen yhdellä ilmalämpöpumpulla, jos väliseinään tekee jonkinlaisen räppänän? Huone, mihin pumppu tulisi, on kotisali/etätyöpiste, missä pidän korkeampia lämpötiloja. Toinen huone taas toimii varastona, jossa riittäisi ihan joku 5-10 asteen peruslämpö.

Onko tuollaisessa mitään järkeä, vai kannattaisiko vain suosiolla pitää erillisinä varastot ja tuo kylmempi tila lämmittää esim patterilla? Mietin että miten painovoimainen ilmanvaihto jne reagoivat jos puhkaisee väliseinään räppänän?
Näillä tiedoilla laittaisin varaston puolelle sähkölämmittimen hoitamaan peruslämpöä.
Räppänä viritykset jo edellä kuvattujen syiden myötä, noh virityksiä.
Jos ilpillä haluaa kummatkin tilat lämmittää, melkein ovi tilojen väliin. Todennäköisesti tämäkin suuritöinen ratkaisu verrattuna lämppäriin.
 

Snedo

Jäsen
Jatkan n. vuosi sitten aloittamaani kylpyhuoneremonttia, joka jäi kesken silloin saunan osalta. Saunan etuseinäksi on tulossa kokolasiseinä ja se kiinnittyy toiselta puolelta ulkoseinään ja toiselta puolelta väliseinään. Ulkoseinä rakenteena on pesuhuoneen puolella runkotolpan päällä 50mm tulppalevy+laatoitus, saunan puolella runkotolpan päällä 30mm PIR+koolaus ja panelointi. Saunasadun ja tulpan liitos teipattu alumiiniteipillä.

Mieltä alkoi askarruttamaan kun tulppalevyrakenne on tuotu nyt liian pitkälle saunan suuntaan, sillä se jäisi n. 100mm saunan puolelle lasiseinä asennuksen jälkeen.

Tulpan sivuilla sanotaan, että levyn käyttörajalämpötila max 75 astetta eli ei sovellu saunaan käytettäväksi. Asia jäänyt nyt vaivaamaan pitäisikö tuo vielä korjata ennen kuin tekee saunaa tuosta pidemmälle vai onko tuolla mitään käytännön merkitystä noin vähäisissä määrin? Tuon korjaus ei nyt sinänsä liiemmin houkuttele, mutta saisi ainakin mielenrauhan. Työnä olisi monen päivän homma.
Vinoon asennettu lasiseinä näyttäisi todella dorkalta ja ei tule kysymykseen.
Riskinä tuossa pahimmassa tapauksessa laattojen irtoaminen alustasta? En tiedä onko tuossa jotain muuta kosteusteknistä riskiä?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kokemuksia Uponorin tai Danfossin lattialämmityksen säätöjärjestelmistä? Näistä mitä voidaan huonekohtaisesti esim puhelimella säätää.

Meillä on 2020 rakennettu talo maalämmöllä ja nyt ihan normijakotukki ja manuaaliset huonekohtaiset säätimet käytössä.

Mietin toisiko tuo jotain oikeaa hyötyä vai onko lähinnä yksi ”äly” järjestelmä lisää johon saa 2000-3000€ laitettua rahaa ja hyöty jää kosmeettiselle tasolle?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko kokemuksia Uponorin tai Danfossin lattialämmityksen säätöjärjestelmistä? Näistä mitä voidaan huonekohtaisesti esim puhelimella säätää.

Meillä on 2020 rakennettu talo maalämmöllä ja nyt ihan normijakotukki ja manuaaliset huonekohtaiset säätimet käytössä.

Mietin toisiko tuo jotain oikeaa hyötyä vai onko lähinnä yksi ”äly” järjestelmä lisää johon saa 2000-3000€ laitettua rahaa ja hyöty jää kosmeettiselle tasolle?
En tiedä asiasta mitään, muuta kuin että jostain syystä Instagram tarjoaa minulle tämän mainoksia välillä. Niissä kommenteissa vanhat parrat kyllä kritisoi järjestelmää, lähinnä kai siksi, että mitä enemmän piirissä on tuollaisia säätöventtiileitä jotka suhaa edes takas ja kuristaa, sitä suuremmat häviöt ja siksi ihan paska systeemi. Tämä ulkomuistista, en osaa etsiä IG-mainoksia näköjään.
Tuntuu aika hifistelyltä kieltämättä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä asiasta mitään, muuta kuin että jostain syystä Instagram tarjoaa minulle tämän mainoksia välillä. Niissä kommenteissa vanhat parrat kyllä kritisoi järjestelmää, lähinnä kai siksi, että mitä enemmän piirissä on tuollaisia säätöventtiileitä jotka suhaa edes takas ja kuristaa, sitä suuremmat häviöt ja siksi ihan paska systeemi. Tämä ulkomuistista, en osaa etsiä IG-mainoksia näköjään.
Tuntuu aika hifistelyltä kieltämättä.

Joo, varmaan vanhoilla parroilla on pointtinsa tuossa. Vähän tulee sama fiilis kuin niistä älykotijärjestelmistä, jotka olisi rakennusaikana voinut ostaa ja asentaa. ABB:lla oli joku smarthome-setti, joka maksoi montatuhatta euroa, mutta en koskaan päässyt sisälle mikä se hienous siinä oli.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Onko kokemuksia Uponorin tai Danfossin lattialämmityksen säätöjärjestelmistä? Näistä mitä voidaan huonekohtaisesti esim puhelimella säätää.

Meillä on 2020 rakennettu talo maalämmöllä ja nyt ihan normijakotukki ja manuaaliset huonekohtaiset säätimet käytössä.

Mietin toisiko tuo jotain oikeaa hyötyä vai onko lähinnä yksi ”äly” järjestelmä lisää johon saa 2000-3000€ laitettua rahaa ja hyöty jää kosmeettiselle tasolle?
Kysymys kuuluu, että onko nykyisten säätöjen kanssa ongelmia? Tai mitä ongelmaa halutaan ratkaista? Mulla on PILPin kanssa nuo huonekohtaiset säätimet ja onhan se välillä henkimaailman hommia säätää yksittäistä huonetta. Etenkin kun ne säätimet on on-off tyyppisiä ja kuitenkin pumpun säätökäyrä määrittää kiertoveden lämpötilan ulkolämpötilan mukaan. Siihen sitten vielä takka olkkarissa lämmittämässä. PILPissä toki vielä tuloilman lämmitys menee kierron paluuvedellä, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen. Maalämmön kanssa tuloilman lämmitys hoitunee muulla keinolla. Äkkiseltään en kovin paljoa satsaisi moiseen "äly" järjestelmään. Kun sen jälkikäteen asentaa, niin hyöty voi jäädä ohkaiseksi, mutta makuasioita nämä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä ulkomuistista, en osaa etsiä IG-mainoksia näköjään.
Ei muuten montaa sekuntia tarvinnut tuon hakuyrityksen jälkeen Instagramia selata, kun mainos tuli vastaan. Algoritmi toimii siis. Kommentit oli tosin poistettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös