Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 886 413
  • 4 118

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt pitää viisampien neuvoa hakea, eli meille tulossa multisplit ilmalämpöpumppu ja sitten keskustelussa tutun kanssa hänen mielipide oli että sillä kannattaisi lämmittää silloin (jos siis tarve on) kun ulkolämpötila on yli +5 astetta vaikka meillä on maalämpö pääasiallinen lämmönlähde. Eli onko joku viisaampi miettinyt asiaa oikeasti täällä?
Sinänsä tuossa voisi olla ideaakin kun meillä yläkerrassa lämmitys toteututtu (maalämpö)pattereilla mutta hieman skeptinen olen kuitenkin.

Tuskin paljon on eroa kulutuksessa. Vaikka hyötysuhteissa olisi hieman eroa, niin voisin kuvitella ettei yläkerran lämmittämiseen mene kovin paljon energiaa yli +5 asteen ulkolämpötiloissa.
Itse käyttäisin sitä vaihtoehtoa, kummassa lämpö jakautuu tasaisemmin ja saa paremman asumismukavuuden.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käytössä on Nibe Vento 6kw ilmavesilämpöpumppu ja vesikiertoinen lattialämmitys jaettuna kahdelle eri jakotukille (märkätilat vs. muut). Huonetermostaatti on vain makuuhuoneessa. Kun varsinaisen lämmityskauden ulkopuolella haluaisi pitää kuivumisen takia lämmöt vain märkätiloissa, niin voiko vain pistää kuivan osan jakotukista menopuolen sulun kiinni? Vai aiheuttaako jotain ongelmia virtaamiin, kiertovesipumpulle tms?

Nibellä näemmä on myös myynnissä lisäshunttisarja jolla tämä pitäisi onnistua(?). Maksaa kuitenkin reilun tonnin + työt niin tämä on vaihtoehto B.
 

hege

Jäsen
@septi Meillä on jakotukista kylpyhuoneen säätö 100% auki, kodinhoitohuono noin 70% auki ja tv-huone noin 40% kesäkaudella (talvisin ainostaan tv-huone hieman isommalla) kun ei ole erillisiä termostaatteja lattialämmölle ja hyvin toiminut. Muissa tiloissa lämmitys sitten pattereiden kautta ja niiden termostaatit on kesäkaudella kiinni eli periaatteessa sama kuin olisi laitettu venttiilit lähdöstä kiinni. Kesäkaudella olen kyllä laittanut kiertovesipumpun pienemmälle kierrolle, eroa ehkä joku 20%. Lämmitysjärjestelmä on maalämpö.
 

444

Jäsen
Laminaatin asennus vinottain. Uhka vai mahdollisuus? Oma järkeilyni sanoo, että tuosta tulee sahaamisen verran lisätyötä verrattuna suoraan asennukseen, kun perus leikkurihomman sijaan molemmista päistä pitää sahata 45 asteen kulmaan lankut. Ajatus tässä lähinnä houkuttaa, järkevyydestä en tiedä. Jiirisirkkeli löytyy, terää tuo laminaatti varmaan syö ihan tehokkaasti.
 

Veijari

Jäsen
Laminaatin asennus vinottain. Uhka vai mahdollisuus? Oma järkeilyni sanoo, että tuosta tulee sahaamisen verran lisätyötä verrattuna suoraan asennukseen, kun perus leikkurihomman sijaan molemmista päistä pitää sahata 45 asteen kulmaan lankut. Ajatus tässä lähinnä houkuttaa, järkevyydestä en tiedä. Jiirisirkkeli löytyy, terää tuo laminaatti varmaan syö ihan tehokkaasti.
Oletko tarkastanut huoneen seinien suorakulmaisuuden? Saattaa olla vittumainen asentaa jos seinät lähtee ”kiilaamaan” johonkin suuntaan. Ei kai tuo muuten mahdoton tehdä ole.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Oletko tarkastanut huoneen seinien suorakulmaisuuden? Saattaa olla vittumainen asentaa jos seinät lähtee ”kiilaamaan” johonkin suuntaan. Ei kai tuo muuten mahdoton tehdä ole.
Perusperiaate on, että suoraa kulmaa ei ole. Jos on, niin hieno homma, mutta todennäköisyys on pieni. Tämä on pitänyt opetella kantapään kautta vaikka isä opetti laatoituksessa saman seinien kanssa. Muutenkin sitä lankkujakoa kannattaa kokeilla ja mittailla, niin ei sitten kyrsi kun on leikkonut pari pakettia ja huomaa että ei natsaa.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Duunikaverin kanssa oli juttua... Tietääkö joku missä m2 neliöhinnoissa mennään jossain perus talopaketeissa Pk-seudulla avaimet käteen sopimuksissa?

Tontti oma...
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Duunikaverin kanssa oli juttua... Tietääkö joku missä m2 neliöhinnoissa mennään jossain perus talopaketeissa Pk-seudulla avaimet käteen sopimuksissa?

Tontti oma...
Tällä hetkellä isoin kysymys on, miltä talotehtaalta avaimet käteen paketin uskaltaa tilata. Henkilökohtaisesti en uskaltaisi keneltäkään ennen ensi kevättä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tällä hetkellä isoin kysymys on, miltä talotehtaalta avaimet käteen paketin uskaltaa tilata. Henkilökohtaisesti en uskaltaisi keneltäkään ennen ensi kevättä.

Joo, itse olen taloni toivottavasti jo rakentanut :-)

Duunikaverilla kiinnostusta kun sai tontin perinnöksi.

Mä oon ainakin nämä omat projektit hoitanut ns. ”maksuposteilla”, maksettu siis sitä mukaa kun talo valmistuu.

Ei tossa pitäisi mitään isoa riskiä olla.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo, itse olen taloni toivottavasti jo rakentanut :-)

Duunikaverilla kiinnostusta kun sai tontin perinnöksi.

Mä oon ainakin nämä omat projektit hoitanut ns. ”maksuposteilla”, maksettu siis sitä mukaa kun talo valmistuu.

Ei tossa pitäisi mitään isoa riskiä olla.
Harvemmin noihin isoja summia sisään jää mutta kesken jääneen talon lopputöiden teosta voi lasku olla huomattavasti suunniteltua isompi. Normaalissa tilanteessa toisen aloittamiin työmaihin ei varsinaista kilpajuoksua ole mutta rakennusalan heikko työllisyystilanne voi sitä näinä aikoina toki muuttaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, itse olen taloni toivottavasti jo rakentanut :-)

Duunikaverilla kiinnostusta kun sai tontin perinnöksi.

Mä oon ainakin nämä omat projektit hoitanut ns. ”maksuposteilla”, maksettu siis sitä mukaa kun talo valmistuu.

Ei tossa pitäisi mitään isoa riskiä olla.

Kyllä mä aika isona riskinä pidän. Nyt toki hyvä aika kilpailuttaa talotoimittajat. Mitä tosin pitöisi ajatella jos yksi toimittaja tarjoaa selvästi halvemmalla kuin muut? Hmm.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu

Kyllä mä aika isona riskinä pidän. Nyt toki hyvä aika kilpailuttaa talotoimittajat. Mitä tosin pitöisi ajatella jos yksi toimittaja tarjoaa selvästi halvemmalla kuin muut? Hmm.

Tuo linkin kohde taisi olla niitä Jukkatalon omia gryndauskohteita, eli ei ihan tavanomaisin talopaketti, jollaisia pääasiassa on tarjolla. Riskinsä toki on kaikkien talotehtaiden kanssa toimiessa, mutta järkevillä maksuehdoilla ja -erillä riski on käytännössä siinä, että joutuu etsimään uusia tekijöitä matkan varrella. Kuten nyt suurimmalle osalle Jukkatalonkin uhreista kävi.

Edit: todettakoon nyt kuitenkin se, että itse en muuttovalmista ostaisi keneltäkään. Jos ei itsellä riittäisi ymmärrystä urakoiden pilkkomiseen ja aikataulutukseen, palkkaisin jonkun ammattilaisen hoitamaan projektia.
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tajusin tässä, että muovimatto on selkeästi aliarvostetuin materiaali jolla lattiansa voi päällystää. Voittaa esim. laminaatin 100-0 kaikkien ominaisuuksiensa puolesta, ja vinyylilankun kanssa vähintään tasapeli. Ehkä ulkonäössä häviää, vaikka muovimattoonkin saa nykyään kaikenlaisia kuoseja. Mutta on edullinen, kulutusta kestävä, ei mene pilalle kosteudesta, jalkojen alla lämmin ja hiljainen. Mitä muuta voi toivoa?

Eipä mulla muuta.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Täytyy sanoa, että tätä asunnon ulkoasun päivitystä tehdessä alkaa mennä usko aika moneen asiaan. Olohuone on nyt suunnilleen tehty, 30-neliöiseen huoneeseen sai hukkumaan pari työpäivää. Sitten on tämä yli puolet pienempi eteinen… aijjjumalauta… siis tähän tilaan on saatu mahdutettu kuusi (!!) ovea, lukematon määrä katkaisijoita ja muita helvetinperkeleen nuppeleita, vesimittareita ja ovipuhelimia. Ja koska edellinen asukas on joskus 30 vuotta sitten tapetoinut tilan itselleen riittävällä tasolla, niin lopputuloksen voi arvata. Tarkoitus on siis maalata seinät ja vaihtaa lattia. Katto on jo maalattu, nyt teipataan pintoja, että tällainen turaeemelikin saa maalattua pinnat kerralla hyvin. Vittu mä vaan sanon…
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tajusin tässä, että muovimatto on selkeästi aliarvostetuin materiaali jolla lattiansa voi päällystää. Voittaa esim. laminaatin 100-0 kaikkien ominaisuuksiensa puolesta, ja vinyylilankun kanssa vähintään tasapeli. Ehkä ulkonäössä häviää, vaikka muovimattoonkin saa nykyään kaikenlaisia kuoseja. Mutta on edullinen, kulutusta kestävä, ei mene pilalle kosteudesta, jalkojen alla lämmin ja hiljainen. Mitä muut voi toivoa?

Eipä mulla muuta.
Voittaa laadukkaan laminaatin kaikessa paitsi tyylikkyydessä, mutta joo. Mökillä on ja onhan se saakelin kiitollinen materiaali. Korkkilattia jossa vinyylipinta antamassa kestävyyttä on silti mielestäni "Paras".
 

444

Jäsen
Täytyy sanoa, että tätä asunnon ulkoasun päivitystä tehdessä alkaa mennä usko aika moneen asiaan. Olohuone on nyt suunnilleen tehty, 30-neliöiseen huoneeseen sai hukkumaan pari työpäivää. Sitten on tämä yli puolet pienempi eteinen… aijjjumalauta… siis tähän tilaan on saatu mahdutettu kuusi (!!) ovea, lukematon määrä katkaisijoita ja muita helvetinperkeleen nuppeleita, vesimittareita ja ovipuhelimia. Ja koska edellinen asukas on joskus 30 vuotta sitten tapetoinut tilan itselleen riittävällä tasolla, niin lopputuloksen voi arvata. Tarkoitus on siis maalata seinät ja vaihtaa lattia. Katto on jo maalattu, nyt teipataan pintoja, että tällainen turaeemelikin saa maalattua pinnat kerralla hyvin. Vittu mä vaan sanon…
Maalaus suoritettu. Teipit irti. Ja vittu mä vaan sanon… Kattomaali irti seinäpinnoista teipin mukana. Ei toki kokonaan, mutta monesta kohdasta. Seuraavaksi sisustetaan dynamiitilla.
Kukaan ei kuulemma edes huomaa. No mä itse huomaan. Ja se riittää. Hermo palaa.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Löytyykö täältä kokemuksia öljy+VILP-hybridilämmityksestä? Meillä on noin 15-vuotias hyväkuntoinen öljylämmityslaitteisto, jonka kohtaloa punnitsen. Joka tapauksessa haluan eroon öljystä päälämmitysmuotona, monista syistä, mutta voisihan tuo backupina toimia... Remppakin lienee halvempi ja suoraviivaisempi, vaikka toki tukea ei valtiolta niin paljoa saisikaan.

Mielipiteitä?
 

Jeffrey

Jäsen
Löytyykö täältä kokemuksia öljy+VILP-hybridilämmityksestä? Meillä on noin 15-vuotias hyväkuntoinen öljylämmityslaitteisto, jonka kohtaloa punnitsen. Joka tapauksessa haluan eroon öljystä päälämmitysmuotona, monista syistä, mutta voisihan tuo backupina toimia... Remppakin lienee halvempi ja suoraviivaisempi, vaikka toki tukea ei valtiolta niin paljoa saisikaan.

Mielipiteitä?

Odottele hetki jos Hallitus nostaa kotitalousvähennyksen määrää ja iske maalämpöön vanhat järjestelmät hyötykäyttäen/kierrättäen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #71

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Löytyykö täältä kokemuksia öljy+VILP-hybridilämmityksestä? Meillä on noin 15-vuotias hyväkuntoinen öljylämmityslaitteisto, jonka kohtaloa punnitsen. Joka tapauksessa haluan eroon öljystä päälämmitysmuotona, monista syistä, mutta voisihan tuo backupina toimia... Remppakin lienee halvempi ja suoraviivaisempi, vaikka toki tukea ei valtiolta niin paljoa saisikaan.

Mielipiteitä?
Lyhyesti luurilla kommenttia. Tuon yhdistelmän saaminen säätöihin saattaa olla todella vaikeaa, aivan liikaa muuttujia jotka vaikuttaa toisiinsa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #71
@#71 Haluatko ajella öljykattilan käyttöikänsä päähän, vai mistä syystä haluaisit jättää sen rinnalle?

Viime syksynä tuli heivattua öljylämmitys vatukkoon ja tilalle tuli Mitsubishin vilppi, ei ole vielä ainakaan kaduttanut päivääkään.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Löytyykö täältä kokemuksia öljy+VILP-hybridilämmityksestä? Meillä on noin 15-vuotias hyväkuntoinen öljylämmityslaitteisto, jonka kohtaloa punnitsen. Joka tapauksessa haluan eroon öljystä päälämmitysmuotona, monista syistä, mutta voisihan tuo backupina toimia... Remppakin lienee halvempi ja suoraviivaisempi, vaikka toki tukea ei valtiolta niin paljoa saisikaan.

Mielipiteitä?

Jätin viime syksynä öljykattilan vilpin rinnalle. Kattila toimii nyt varaajana ja öljy tulee avuksi jos menee kelit isosti pakkasen puolelle. Viime talvena meni öljyä joku 20 litraa.

Kattilan jos jättää niin ei taida saada valtiolta tukea lainkaan? Siksi ehkä kannattaa heittää se mäkeen mut mun tapuksessa kattila kannatti/piti jättää.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Haluatko ajella öljykattilan käyttöikänsä päähän, vai mistä syystä haluaisit jättää sen rinnalle?
Joo, sinänsä ihan pätevän laitteiston heittäminen pois mietityttää. Ja näin suunnitteluvaiheessa kiinnostaa kuulla tästäkin, kun Joku (lämpöykkösen?) myyjä tuosta mainitsi, ja piti pätevänä vaihtoehtona; ei tarvitse uutta varaajaa ja ehkä VILP voi olla halvempi malli. Varmaan heille mukavampi remppa tehdä.
Jätin viime syksynä öljykattilan vilpin rinnalle. Kattila toimii nyt varaajana ja öljy tulee avuksi jos menee kelit isosti pakkasen puolelle. Viime talvena meni öljyä joku 20 litraa.

Kattilan jos jättää niin ei taida saada valtiolta tukea lainkaan? Siksi ehkä kannattaa heittää se mäkeen mut mun tapuksessa kattila kannatti/piti jättää.
Okei, kiitokset tästä. Mietinkin, että öljyä mennee tuolla kombolla aika vähäinen määrä, varsinkin etelässä, jossa oikeasti kylmä on ehkä muutaman päivän vuodesssa... Kotitalousvähennystä ajattelin, sitä ei kai tule jos tuon öljyn tapporahan saa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Öljy on vähän mälsä vara/lisälämmönlähde, kun vaatii kuitenkin jonkinverran huolenpitoa, ja myöskään polttoöljyn pitkäaikainen varastointi ei ole oikein miellyttävä ajatus. Ja kun siinä vilpissä tavallaan on se varalämmitys eli sähkö mukana, eikä se öljylämmityskään tietysti kokonaan ilman sitä toimi.
Mutta siis onko @#71 nykyisessä järjestelmässä lämmitykselle varaaja, vai käyttövedelle vaan?
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Olen muutamia halpis-vilppejä ollut kytkemässä öljylämmitysten rinnalle ja aina ne on tehty sellaisille asukkaille, jotka osaavat ja tykkäävät räpeltää järjestelmänsä kanssa. Normaalisti oma suositukseni on heivata öljy helvettiin ja korvata se kokonaan modernilla vilpillä. Tällä hetkellä suosin Daikinia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös