Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 887 903
  • 4 118

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse laittaisin siltikin vielä ihan kestopuusta. Tuohon tarvitaan noin 100jm 48x148 rungoksi ja 360jm 28x210 lankkua. Karkesti noin 3t€.
Komposiittilankut näyttävän olevan noin 150mm joten laskurilla jos terassi on 4000x9000mm (ilman runkoa):

Terassilauta UPM ProFi Deck 28x150x4000 kivenharmaa
41,15 € / kpl
65,95 € / m²
64 kpl
39.94 m²


T-kiinnike UPM ProFi Deck pieni musta 100kpl
56,50 € / pkt
0,57 € / kpl
7 pkt
700 kpl


Pintamateriaalit
3 029,10 €
84,14 € / m²
Runkomateriaalit
0
0 € / m²
Yhteensä
3 029,10 €
84,14 € / m²
Siirry yhteenvetoon

Hieman edullisempiakin komposiittiratkaisuja toki löytyy kuin K-rauta.
Sain tuossa tarjouksen komposiittilaudoista kiinnikkeineen ja päätypaloineen hieman yli kahteen tonniin.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Pitäisi vaihtaa rintamamiestalon mineriitti julkisivu lautaverhoiluun. Paljonkohan tuollainen voisi kustantaa nykyään? Sen tiedän, että mikään halpa operaatio ei ole kyseesä. Tarjouksia täytyisi alkaa pikkuhiljaa kysymään ensi vuotta varten.

Onko kellään kokemusta samanmoisesta projektista?
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Pitäisi vaihtaa rintamamiestalon mineriitti julkisivu lautaverhoiluun. Paljonkohan tuollainen voisi kustantaa nykyään? Sen tiedän, että mikään halpa operaatio ei ole kyseesä. Tarjouksia täytyisi alkaa pikkuhiljaa kysymään ensi vuotta varten.

Onko kellään kokemusta samanmoisesta projektista?
Melkein mitä vaan, näillä tiedoilla. Paljon riippuu missä kunnossa tuulensuoja rimoitus on, vaihdetaanko eristeitä yms. Ja vaikka puutavara onkin kallistunut rutkasti, vaikuttaa paljon myös se teetkö itse vai ostatko avaimet käteen serviisinä.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Melkein mitä vaan, näillä tiedoilla. Paljon riippuu missä kunnossa tuulensuoja rimoitus on, vaihdetaanko eristeitä yms. Ja vaikka puutavara onkin kallistunut rutkasti, vaikuttaa paljon myös se teetkö itse vai ostatko avaimet käteen serviisinä.

Varmaan pääsisi halvemmalla ja helpommalla jos olisi ite mahdollisimman vähän säätämässä :D

Mutta kyllä tuohon varmaan saa sen 25-35k€ (pari arviota kuullut vanhemmista projekteista) menemään jos ikkunatkin ja pari ovea vaihtaisi samaan rahaan. Vähän tässä toivonut, että puutavaran hinta lähtisi laskuun ensi vuotta ajatellen, mutta saa nähdä jääkö toiveeksi.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Varmaan pääsisi halvemmalla ja helpommalla jos olisi ite mahdollisimman vähän säätämässä :D

Mutta kyllä tuohon varmaan saa sen 25-35k€ (pari arviota kuullut vanhemmista projekteista) menemään jos ikkunatkin ja pari ovea vaihtaisi samaan rahaan. Vähän tässä toivonut, että puutavaran hinta lähtisi laskuun ensi vuotta ajatellen, mutta saa nähdä jääkö toiveeksi.
Itse laiskana ehkä venyisin purkamiseen, sen saa tehdä itse kun ei käytä maksullisia apumiehiä tai -naisia (hih), ilman ilmoituksia. Asbestipuruissa hintahaarukat välillä vaihtelee isostikin.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
En jaksa uskoa, että yläkerran ikkunoiden huurtuminen johtuu niinkään ylipaineesta, kun ei sitä painetta mikään tee, vaan vain ikkunan huonosta eristyskyvystä. Sinänsähän se vaihtaa ilmaakin sitten. Eli kannattaa harkita myös sitä ettei tee mitään. CO2-mittarillahan sitä voi itseään viihdyttää.

Mulla on nyt paljon asiaa tänne kun tuli ostettua vanha talo. Painovoimainen ilmanvaihto 2-kerroksisessa(!) talossa, tuloilmat alakerran kahdessa makuuhuoneessa, keittiössä ja olohuoneessa sähköpatterien takana alhaalla. Poistoaukkoja keittiössä, kylpyhuoneessa, WC:ssä, saunassakin. Yläkerrassa ei ole tuloa eikä myöskään poistoa ja siellä taitaa ylipainetta olla kun ulompi lasi menee huuruun sisäpuolelta. Yläkerrassa oleskelutila+2makuuhuonetta ja kaikissa ikkuna.

Mitä mieltä palstalaiset on jos asentaisin 2-3 ikkunaan yläkerrassa poistoksi vaikka rakoventtiilin ikkunan yläkarmiin? Eikö se toimi poistona tämmöisessä tapauksessa? Tuloilmaventtiilejä tuskin tarvitsee yläkertaan, eikös korvausilma kulje alakerrasta ylös saakka? Ihan noob näissä hommissa.


Kaksikerroksisessa talossa ilman koneellista ilmanvaihtoa yläkerrassa juuri on ylipaine ja alakerrassa alipaine. Kerroksien välillä paine-ero on nollan tuntumassa ja se on ainut kohta, jossa ilma ei juurikaan liiku. Veishöyryhän se sieltä pyrkii ikkunan huonon tiivistyksen johdosta karkaamaan paineella pihalle yläkerrassa ja matkalla tiivistyy kylmempään pintaan ulkopokassa.

Kannattaa sinne yläkertaan poistoja viritellä jos vaan mahdollista. Yksinkertaisimmillaan tuuletus toimii ulos kuten ehdotettu tuollaisten venttiileiden kautta. Tosin kuten myös ylempänä todettu, painovoimainen ilmanvaihto toimii miten toimii kelistä riippuen. Välillä se saattaa työntää noista sitten sisäänpäinkin, riippuen erilaisista asioista ja ilmasta.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Itse laiskana ehkä venyisin purkamiseen, sen saa tehdä itse kun ei käytä maksullisia apumiehiä tai -naisia (hih), ilman ilmoituksia. Asbestipuruissa hintahaarukat välillä vaihtelee isostikin.

Joo. Tuo asbestihomma on kylläpä järjetön. Itse saa huseerata ilman lupia, mutta jos palkkaat jonkun niin pitää luvat löytyä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Hieman edullisempiakin komposiittiratkaisuja toki löytyy kuin K-rauta.
Sain tuossa tarjouksen komposiittilaudoista kiinnikkeineen ja päätypaloineen hieman yli kahteen tonniin.
Eihän tuo tietenkään ollut tarjous vaan suoraan listahinnoilla. Kuten kestopuukin. Tarkoitus oli avata menekki.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko kokemusta terastirappauksen uusimisesta/korjaamisesta/maalaamisesta? Yleisesti kai maalaamista ei suositella, mutta onnistuuko sellainen?

Kohde on sen 70+ vuotta vanha talo, seinäpinta pääosin ihan kelpo, mutta väri kuluneehko ja ruma. Mitä voi tehdä ja mitä uusiminen maksaa, vai voiko sellaisen maalata?
 

444

Jäsen
444 esittää tyhmiä kysymyksiä, vol. 444:
Keittiön viemäri ei vedä. Tai vetää se, äärimmäisen hitaasti. Alkuun kaadoin sinne ties mitä myrkkyjä, jos olisi jotain perus tukosta ollut. Ei auttanut. Nyt olen irrottanut hajulukon, putsannut sen ja laittanut paikalleen. Ei vaikutusta. Irroitin väliputken (hajulukon ja lattian läpiviennin välistä) ja kaadoin viemärinavausmömmöä suoraan läpiviennistä sisään. Tuntia myöhemmin ei mitään vaikutusta. Astianpesukoneen poistovesiputki on hajulukon ja väliputken välissä, ja monesti tyhjentäessä vesiä alkaa puskea sitä kamaa lavuaarin puolelle, kun homma ei vedä.

Eli mikähän tuolla nyt oikein on? Viemäri on kuvattu ja mitään tukoksia ei näy ensimmäisten 8 metrin matkalla. Lavuaariin ei kuitenkaan tarvitse laskea kuin vähän toista litraa vettä, kun alkaa jo lavuaari täyttyä hiljalleen. Jos väliputken alapään ottaa irti ja laskee vettä, ei mitään ongelmaa.

Ongelma on alkanut nyt kevään aikana. Ennen tätä viemäri veti hyvin, mutta saattoi jäädä vähän pulputtamaan joksikin aikaa lavuaarin tyhjennyttyä. Tai siis ääni kuului, mitään ei tullut ylös asti.

Omakotitalo on rakennettu joskus 1800-luvulla alkujaan, mutta viemäröinti on oletettavasti laajennuksen yhteydessä uusittu, vuosituhannen vaihteesta.

Hjälp mig!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Hyvä kysymys. Mistähän se selviäisi? Piirustuksia putkien osalta ei ole näkyvillä missään; etsin niitä tuon kuvauksen yhteydessä. Harmaat vedet laskevat tuohon tontin reunalle imeytyskenttään ja jätevedet sitten umpikaivoon, mutta nämä siis siihen kenttään.
Käy kurkkimassa näkyykö katolla pientä tuuletusputken päätä.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hyvä kysymys. Mistähän se selviäisi? Piirustuksia putkien osalta ei ole näkyvillä missään; etsin niitä tuon kuvauksen yhteydessä. Harmaat vedet laskevat tuohon tontin reunalle imeytyskenttään ja jätevedet sitten umpikaivoon, mutta nämä siis siihen kenttään.
Onhan sitä voitu remppaa tehdessä ajatella, että jos kerran wc-pönttö on putkitettu erilleen, niin harmaavesiviemäriin ei tuuletusta tarvittaisi. Jos siis ymmärsin oikein että on kaksoisviemäröinti. Wc-pöntön linjassa ainakin luulisi olevan tuuletus.

Tuuletusviemäri voi olla tehty myös talon sisälle alipaineventtiilillä, eli jossain on pätkä pystyviemäriä jonka päässä semmonen hattu.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Onhan sitä voitu remppaa tehdessä ajatella, että jos kerran wc-pönttö on putkitettu erilleen, niin harmaavesiviemäriin ei tuuletusta tarvittaisi. Jos siis ymmärsin oikein että on kaksoisviemäröinti. Wc-pöntön linjassa ainakin luulisi olevan tuuletus.

Tuuletusviemäri voi olla tehty myös talon sisälle alipaineventtiilillä, eli jossain on pätkä pystyviemäriä jonka päässä semmonen hattu.
Noin vanhassa talossa veikkaisin tuon pystyviemäripätkän sijaitsevan lähellä muuria/piippua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja voihan se olla että tukkeutumisella ei mitään tekemistä tuuletuksen kanssa. Mutta sitä nyt lähdettiin jäljittämään ja kyllähän se tuuletusongelmalta vähän haisee (sic).

Kun muutettiin nykyiseen taloon, niin viemärissä oli myös tukkeutumisvaivaa. Rassailin sitä tunkemalla puutarhaletkua kellarin toisesta lattiakaivosta ja toisessa lattiakaivossa oli muovipussi ritilän ympärillä ja paino (vaimo) päällä. Jollain kerralla sieltä sitten tulvi kaiken maailman herkkusieniä ja marjaa vastakarvaan; vanhat omistajat oli ilmeisesti tyhjentäneet pakkasen viemäriin.
 

444

Jäsen
Laittelin talon myyjälle kyselyä siitä, miten tuo tuuletus on toteutettu. Kuitenkin vasta vajaat kaksi vuotta olen tuolla asunut, niin myyjällä on aika pitkään vielä vastuuta jäljellä.
Oudointa koko keississä on omasta mielestäni se, että mikään muu viemäri ei oireile. Ei pulputa, ei vedä huonosti eikä muutakaan vikaa. Ainoastaan tuo keittiön lavuaari. Luulisi että useampi alakerran viemäri yhdistyisi toisiinsa mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, mutta mitään en talotekniikasta ymmärrä, niin ehkä logiikkani ei vain toimi. Ja pointti oli siis se, että kuvittelisi useamman jumittavan samaan aikaan, mutta kun ei.
 

hege

Jäsen
@444 , en tiedä on tästä mitään iloa mutta meillä oli syystä tai beestä mennyt tuo "ylivirtaussuoja" tukkoon ja ainakin meidän altaassa (muistaakseni Franke) sen putki on erittäin ohut ja kun putki oli tukossa niin ilma ei päässyt pois ja täysi lavuaari tyhjeni hitaasti ja pulputtaen. Jos valutti vettä suoraan niin homma toimi ihan hyvin.
 

444

Jäsen
@444 , en tiedä on tästä mitään iloa mutta meillä oli syystä tai beestä mennyt tuo "ylivirtaussuoja" tukkoon ja ainakin meidän altaassa (muistaakseni Franke) sen putki on erittäin ohut ja kun putki oli tukossa niin ilma ei päässyt pois ja täysi lavuaari tyhjeni hitaasti ja pulputtaen. Jos valutti vettä suoraan niin homma toimi ihan hyvin.
Täytyykin tutkia tuo heti kun olen taas kotikulmilla. Taivas varjele, jos olisi näin yksinkertaisesta asiasta kyse. Hitto tätä kahden kodin taktiikkaa, kun ei pysty saman tien tarkistamaan asioita.
 

Brooklyn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varsinais-Suomalainen juniorikiekko
Terassin lasitus, vinkkejä Varsinais-Suomessa toimivista puulaakeista ja/tai tämän päivän työhinnoittelusta suhteessa kyseisen projektin vaivaan? Noin 18m2 terassi kyseessä ja käytännössä tarve lasioville ja -ikkunoille, ts. katto on jo pään päällä terdellä. Hirveästi aikaa tai osaamista ei ole itsellä, mutta jos asennustyöt itse tekemällä säästää useitakin tonneja niin voi olla että alkaa löytyä mielenkiintoa.

Toki materiaaleistakin suosituksia voin kuunnella. Netraudan ja Taloon.com:in mittatilausvalikoimat olleet tutkinnassa so far.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Terassin lasitus, vinkkejä Varsinais-Suomessa toimivista puulaakeista ja/tai tämän päivän työhinnoittelusta suhteessa kyseisen projektin vaivaan? Noin 18m2 terassi kyseessä ja käytännössä tarve lasioville ja -ikkunoille, ts. katto on jo pään päällä terdellä. Hirveästi aikaa tai osaamista ei ole itsellä, mutta jos asennustyöt itse tekemällä säästää useitakin tonneja niin voi olla että alkaa löytyä mielenkiintoa.

Toki materiaaleistakin suosituksia voin kuunnella. Netraudan ja Taloon.com:in mittatilausvalikoimat olleet tutkinnassa so far.
Axe-tech, en tiedä kuinka pitkälle pohjoiseen lähtevät, mutta yhdelle puolitutulle tekivät. Kuulemma oli puolet Lumonin hinnasta, nopeampi aikataulu ja joustavammat muutokset. Ja oli siis materiaalit sekä asennus kuulemma puolet halvempi. Olisiko asennus ollut tuntitaksaltaan sama, mutta puolet nopeammin yms. Viimeksi kun hänen kanssaan juttelin, niin tyytyväinen oli ollut.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
444 esittää tyhmiä kysymyksiä, vol. 444:
Keittiön viemäri ei vedä. Tai vetää se, äärimmäisen hitaasti. Alkuun kaadoin sinne ties mitä myrkkyjä, jos olisi jotain perus tukosta ollut. Ei auttanut. Nyt olen irrottanut hajulukon, putsannut sen ja laittanut paikalleen. Ei vaikutusta. Irroitin väliputken (hajulukon ja lattian läpiviennin välistä) ja kaadoin viemärinavausmömmöä suoraan läpiviennistä sisään. Tuntia myöhemmin ei mitään vaikutusta. Astianpesukoneen poistovesiputki on hajulukon ja väliputken välissä, ja monesti tyhjentäessä vesiä alkaa puskea sitä kamaa lavuaarin puolelle, kun homma ei vedä.

Eli mikähän tuolla nyt oikein on? Viemäri on kuvattu ja mitään tukoksia ei näy ensimmäisten 8 metrin matkalla. Lavuaariin ei kuitenkaan tarvitse laskea kuin vähän toista litraa vettä, kun alkaa jo lavuaari täyttyä hiljalleen. Jos väliputken alapään ottaa irti ja laskee vettä, ei mitään ongelmaa.

Ongelma on alkanut nyt kevään aikana. Ennen tätä viemäri veti hyvin, mutta saattoi jäädä vähän pulputtamaan joksikin aikaa lavuaarin tyhjennyttyä. Tai siis ääni kuului, mitään ei tullut ylös asti.
Minulla oli kerran tapaus jossa vesilukosta varsinaiseen viemäriputken menevä väliputki oli liian alhaalla. Väliputken pää vastasi viemäriputken seinämän alapintaan jolloin vesi ei päässyt vapaasti kulkemaan.
 

MT Corso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ongelma on todennäköisesti astianpesukoneen poistoliitännän tienoilla, jos ymmärsin oikein että suoraan viemäriin kaadettaessa vetää hyvin, mutta altaan kautta ei. Voi olla, että APK:n poistohaaraan on kertynyt jotain. Hajulukon puhdistaminen sen sakkakupin kautta ei tällöin riitä. Täytyisi irroittaa koko altaan alla oleva paketti.

Allastyypistä riippuen siihen pohjaventtiilin ruuvin ympärillekin voi kertyä tukos. Syynä yleensä hiukset tai jokin muu viemäriin kuulumaton ja näihin ei yleensä mitkään tökötit auta.

Tuo ylläoleva selitys liian syvälle menevästä väliputkesta on myös hyvin mahdollinen skenaario.
 

444

Jäsen
Ongelma on todennäköisesti astianpesukoneen poistoliitännän tienoilla, jos ymmärsin oikein että suoraan viemäriin kaadettaessa vetää hyvin, mutta altaan kautta ei. Voi olla, että APK:n poistohaaraan on kertynyt jotain. Hajulukon puhdistaminen sen sakkakupin kautta ei tällöin riitä. Täytyisi irroittaa koko altaan alla oleva paketti.

Allastyypistä riippuen siihen pohjaventtiilin ruuvin ympärillekin voi kertyä tukos. Syynä yleensä hiukset tai jokin muu viemäriin kuulumaton ja näihin ei yleensä mitkään tökötit auta.

Tuo ylläoleva selitys liian syvälle menevästä väliputkesta on myös hyvin mahdollinen skenaario.
Olen sen koko hajulukkohässäkän ottanut irti ja putsannut. Pohjaventtiiliä en iirrottanut, kun en ollut varma sen takaisin asentamisesta, eli tarvittaisiinko siihen jotain tiivisteitä tai muuta. Kuitenkin se tosiaan vetää hyvin, kun väliputki on hajulukosta irti. Täytyy ensi viikolla, kun olen taas paikalla, tutkia josko tuota ongelmaa esiintyy väliputki hajulukossa kiinni, mutta irti viemäriputkesta. Astianpesukoneen poistovesiliitännässä ei näkynyt mitään erikoista, kun jouduin senkin irrottamaan hajulukosta putsatessani sitä. Itse letkuun en kyllä kiinnittänyt huomiota, eli sekin pitäisi käydä läpi.
Ensimmäisenä toki se tiskialtaan ”ylivuotosuoja” vai mikä onkaan. Äkkiseltään en muista, onko siinä edes sellaista, mutta luulisi olevan. Ihan perus Ikean allas kuitenkin.
 

MT Corso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen sen koko hajulukkohässäkän ottanut irti ja putsannut. Pohjaventtiiliä en iirrottanut, kun en ollut varma sen takaisin asentamisesta, eli tarvittaisiinko siihen jotain tiivisteitä tai muuta. Kuitenkin se tosiaan vetää hyvin, kun väliputki on hajulukosta irti. Täytyy ensi viikolla, kun olen taas paikalla, tutkia josko tuota ongelmaa esiintyy väliputki hajulukossa kiinni, mutta irti viemäriputkesta. Astianpesukoneen poistovesiliitännässä ei näkynyt mitään erikoista, kun jouduin senkin irrottamaan hajulukosta putsatessani sitä. Itse letkuun en kyllä kiinnittänyt huomiota, eli sekin pitäisi käydä läpi.
Ensimmäisenä toki se tiskialtaan ”ylivuotosuoja” vai mikä onkaan. Äkkiseltään en muista, onko siinä edes sellaista, mutta luulisi olevan. Ihan perus Ikean allas kuitenkin.
Noita pohjaventtiilejä on monenlaisia. Osa lähtee irti helposti ja jossain saattaa olla se kiinnitysruuvi ruostunut ja katkeaa 100% varmuudella avatessa. Tiivisteet voivat olla myös vaihdon tarpeessa, joten parempi tosiaan olla aukomatta, ellei ole ihan varma.

Noiden kuvailujen perusteella voisi kuvitella, että ongelma on altaan ja varsinaisen viemärin välissä jossain. Vaan eipä noita varmaksi pysty näkemättä sanomaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös