Mainos

Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 930 649
  • 4 368

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Kylppäri helposti 15-20t€, keittiö samoissa. Riippuu ihan valtavasti valituista materiaaleista, paljonko erilaisia ammattilaisia pitää olla, kuten putki- ja sähkömies, paljonko on purkua, roskaa, siivottavaa yms. Karkea arvio on kai vieläkin noin 400-500€/m2 keskimäärin koko talolle.
Sanoisin että laskekaa kaikki materiaalit taulukkoon ja niiden hinnat, miettikää mihin kaikkeen tarvitaan ammattimiestä ja ne ylös ja tarjouspyyntöjä vetämään.
Joku aika taaksepäin olisin heittänyt n. 500€/m2 pk-seudulla, mutta melkein sanoisin nyt että se 600€/m2 on lähempänä oikeaa kun hinnat on nousseet tuntuvasti.

Nyt muuten kannattaa rakentajien ja remppamiesten ennakoida kunnolla tarpeitaan. Toimitusajat on aika järkyttäviä joissain tuotteissa.
 

Veijari

Jäsen
Ihan mahdottomaksi on menneet toimitusajat ja rakennustuotteiden hintakehitys. Kodinkoneissa ja muissa teknisissä laitetoimituksissa on kuukausien toimitusajat tehdastilauksille. Asfaltin hinta noussut pienessä hetkessä 34% (öljy). Ruostumattomaan teräkseen on odotettavissa mahdollisesti jopa 200% hinnankorotus. Pari räikeää esimerkkiä mutta sama kehityssuunta koskenee likipitäen kaikkea rakennusmateriaalia. Ja todella paljon hinnat ovat jo nousseet jostain viime kesästä tähän päivään - kymmeniä prosentteja.
Sopivasti tuli aloitettua omakotitalon rakentaminen tämän kaiken epävarmuuden keskellä mutta ei oikein keskeyttääkään enää kannata.
Ei muuta kuin hattu kouraan ja takaisin pankinjohtajan juttusille.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko louhinta kallista vai helvetin kallista?

Minulla olisi tontti, jossa on kiva kallio, jonka laelle olisi hienoa joskus mukava tölli rakentaa. Nyt olen alkanut pohtimaan vaihtoehtoa, että yksikerroksisen noin 80 neliöisen tönön sijaan haaveilisikin kaksikerroksisesta, jossa alempi kerros on louhittu kallioon, eli rinteeseen tähän tyyliin.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Ihan jonkin verran joutuu rahaa laittamaan remppoihin nyt kevään aikana.

Ilma-vesilämpöpumppu järjestelmän ulkoyksikkö rikkoontui ja korjaushinnaksi hultofirma arvioi n. 6te. Laite on IVT air90? sisällä sijaitsevalla kombimoduullilla. Laite on jo 12vuotta vanha, joten nähtiin rouvan kanssa järkevämmäksi hankkia uudet laitteet tilalle. Viideltä firmalta pyydettiin tarjous ja yksi käynyt jo ihmettelemässä paikkaa. Seuraavat tulossa ensiviikolla.

Salaojituksesta on tehty sopimus ja keväälle urakka sovittu.

Halvimpana vielä sauna tiloja laitetaan uusiksi pintojen ja uuden kiukaan osalta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan jonkin verran joutuu rahaa laittamaan remppoihin nyt kevään aikana.

Ilma-vesilämpöpumppu järjestelmän ulkoyksikkö rikkoontui ja korjaushinnaksi hultofirma arvioi n. 6te. Laite on IVT air90? sisällä sijaitsevalla kombimoduullilla. Laite on jo 12vuotta vanha, joten nähtiin rouvan kanssa järkevämmäksi hankkia uudet laitteet tilalle. Viideltä firmalta pyydettiin tarjous ja yksi käynyt jo ihmettelemässä paikkaa. Seuraavat tulossa ensiviikolla.

Salaojituksesta on tehty sopimus ja keväälle urakka sovittu.

Halvimpana vielä sauna tiloja laitetaan uusiksi pintojen ja uuden kiukaan osalta.
Tsemiä isoihin projekteihin. Kuinka pitkät toimitusajat ivlp:ssä noin suurinpiirtein on näinä pula-aikoina?

Näin yleisellä tasolla on tullut seurailtua ok-talojen lämmitysratkaisuja. Omassa pirtissä mennään hamaan tappiin nykyisellä kombolla: Varaava takka, ilmalämpöpumppu, sähköpatterit.

On sitä tullut mietittyä lämmitystavan muuttamista mutta kun vuotuinen sähkönkulutus riippuen talven lämpötiloista ja klapientekoinnosta on 12000-14000 kwh niin ei ole tullut tosissaan tullut intoa sekaantua mihinkään kalliimpiin laitteistoihin kun niilläkin vehkeillä on kuitenkin se rajallinen käyttöikä. Nykysysteemin vaivattomuus on itelle iso plussa, sekä se, ettei lämmitysvärkeissä ole kymppitonneja lainarahaa kiinni.

Joku aurinkopaneeliavusteinen lämminvesivaraaja kyllä kiinnostelisi siinä vaiheessa kun nykyisestä perinteisestä aika jättää. Onko näistä kellään kokemusta?
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko louhinta kallista vai helvetin kallista?

Minulla olisi tontti, jossa on kiva kallio, jonka laelle olisi hienoa joskus mukava tölli rakentaa. Nyt olen alkanut pohtimaan vaihtoehtoa, että yksikerroksisen noin 80 neliöisen tönön sijaan haaveilisikin kaksikerroksisesta, jossa alempi kerros on louhittu kallioon, eli rinteeseen tähän tyyliin.
Kallista, mutta riippuu ihan saakelisti myös tavasta millä louhintaan, ja paljonko joutuu räjäyttämään, poraamaan yms vai käytetäänkö muita metodeja. Työmiehet maksaa, panostusmattojen siirtely maksaa jne. Yhdestä kalliokuutiometristä tulee noin 2,5-3m2 mursketta, joka joudutaan kuljettamaan osin pois, pienempää murskaa voidaan mahd. käyttää täytössä ja tasoituksessa. Äkkiä kun louhitaan talon verran niin siinä on 15-20 autokuormallista murskaa - kuljetus maksaa, ja mahdollisesti myös vähittäminen, jos ei saa vietyä murskaamolle joka ottaa vastaan maksutta.
Tuohon on vaikea antaa mitään tarkkaa hintaa koska muuttujia on todella paljon. Paras etsiä ammattitaitoiset firmat joilla vastaavista töistä referenssejä ja pyytää alustava tarjous.

Karkeasti arvoisin että louhinta ja muut kulut voisi halvimmillaan olla 15t€ luokkaa, mutta yhtä helposti lähellä 25t-30t€
Edit: Ja tämä siis vähän alaa tuntevan amatöörin kynästä.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Tsemiä isoihin projekteihin. Kuinka pitkät toimitusajat ivlp:ssä noin suurinpiirtein on näinä pula-aikoina?
Tuli hiukka kiire tämän kanssa, kun järjestelmä laski vedet ulos ja täten kämpän lämmitys sähköpuhaltimien varassa. Arvatenkin lämmintä vettä ei hanasta ole saatavilla.

Tänään tein tilauksen ja ylihuomenna uuden asennus! Tässä kävi kyllä satumainen munkki. Alunperin tarjouksessa oli uuden asennus kesäkuussa. Päälle 13te tuo nyt tulee maksamaan asennuksineen, vanhan tilalle. Bochin laite tämä uusi.

Kotivakuutuksesta kuulemma rapean tonnin saa korvauksia vanhasta, mitä tänään asiakaspalvelijan kanssa juttelin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku aurinkopaneeliavusteinen lämminvesivaraaja kyllä kiinnostelisi siinä vaiheessa kun nykyisestä perinteisestä aika jättää. Onko näistä kellään kokemusta?
Paneelit löytyy omalta katolta ja ne syöttävät sähköä talon kaikkien laitteiden käyttöön. Meillä on maalämpöpumppu, jossa on integroitu varaaja, joten päiväsaikaan sekin käy omalla sähköllä. Paneelien ongelmana on, että ne tuottavat sähköä vain paisteen aikana. Yhdellä tutulla on suoraan varaajaan kytketty paneelikenttä, jonka teho/tuotto on jäänyt heikoksi. Syynä voi tosin olla loiva katto ja osittainen varjostus.

Oletko harkinnut tyhjiöputkikeräimen käyttöä veden lämmittämisessä?
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Pari päivää tuossa uuden Ilma-vesilämpöpumppu asennuksessa vanhan tilalle näemmä meni. Ylitöiksikin eilen työmiehillä meni, kun viiden aikoihin vihdoin saivat hommat valmiiksi. Lähes viikon, kun oli ilman lämmitystä ja lämmintä vettä, niin kyllä taas osaa arvostaa tätä.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pari päivää tuossa uuden Ilma-vesilämpöpumppu asennuksessa vanhan tilalle näemmä meni. Ylitöiksikin eilen työmiehillä meni, kun viiden aikoihin vihdoin saivat hommat valmiiksi. Lähes viikon, kun oli ilman lämmitystä ja lämmintä vettä, niin kyllä taas osaa arvostaa tätä.

Saako udella että mihin laitteeseen päädyit? Olen tässä itsekin pyytänyt pari tarjousta vilpeistä. Jäspiä ja Mitsubishiä tarjosivat. 8 kw molemmat kun sellaisella kuulemma pärjään. Mitsu houkuttelisi enemmän mutta on vähän kalliimpi. Vielä en päätöstä ole tehnyt. Öljyllä siis vielä toistaiseksi mennään.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Saako udella että mihin laitteeseen päädyit? Olen tässä itsekin pyytänyt pari tarjousta vilpeistä. Jäspiä ja Mitsubishiä tarjosivat. 8 kw molemmat kun sellaisella kuulemma pärjään. Mitsu houkuttelisi enemmän mutta on vähän kalliimpi. Vielä en päätöstä ole tehnyt. Öljyllä siis vielä toistaiseksi mennään.
Sen verran kiire tuli hankintavaiheessa, ettei vertailuja tehty. Bosch Compress 7000 näyttää laite ohjekirjan mukaan olevan.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saako udella että mihin laitteeseen päädyit? Olen tässä itsekin pyytänyt pari tarjousta vilpeistä. Jäspiä ja Mitsubishiä tarjosivat. 8 kw molemmat kun sellaisella kuulemma pärjään. Mitsu houkuttelisi enemmän mutta on vähän kalliimpi. Vielä en päätöstä ole tehnyt. Öljyllä siis vielä toistaiseksi mennään.

Jäspissä on muistaakseni vähän korkeampi äänitaso. Kannattaa katsoa teknisistä tiedoista, jos äänitaso on tärkeä ulkoyksikön sijainnin vuoksi. Mitsubishi ainakin on kohtuullisen hiljainen, samoin tuo @Krepo valitsema Bosch 7000 sarja.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vanhan pihasaunan palomuurin rappaus oli pehmeää joistain kohdista. Nyt on pehmeät rappaukset suurinpiirtein hakattu pois ja reippaasti on vielä vanhaa rappausta joka vasaran kanssa koputellessa tuntuu ihan hyvältä. Pehmeät rappaukset ihan tiilille saakka poistettu. Parasta olisi tietysti poistaa kaikki rappaukset mutta tuntuu vähän turhan työläälle hommalle tommoiselle pihasaunalle tehtynä kun vanha rappaus tuntuu olevan erittäin tiukasti paikallaan lopuilta osin.

Mites tästä? Millä laastilla täyteen kohdat joista rappaukset poistettu(Aika paksua kerrosta paikka paikoin pitäisi saada.) Ajattelin siihen päälle sitten antiikkilaastia jonka vetäisin paikattujen kohtien sekä olemassa olevan rappauksen päälle.
 

hege

Jäsen
Olisiko täällä hyvää ideaa eli pitäisi maalata betonisten portaiden reunat (tai sokkelin jatke) mutta onko jotain vinkkiä miten maalin saisi pysymään paremmin? Ongelma on kohdat joista vesi pääsee valumaan porrastasanteen laattojen saumojen kohdalta pitkin "sokkelia" sekä tietenkin porrastasoissa sama kohta, muuten käytetty sokkelimaali on pysynyt hyvin kiinni mutta juurikin noilta kohdilta lähtenet lohkeilemaan.
Toinen asia eli porrastasanne on laatoitettu mutta varsinaiset portaat on betonia (sellaista missä mukana varsin isojakin kiviä, kun tehty varmaan joskus 20-luvulla) joka aikojen kuluessa alkanut rapautumaan niin onko jotain vinkkiä miten ne saisi pienellä vaivalla kunnostettua/siistittyä niin että rapautuminen loppuisi.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulla on nyt paljon asiaa tänne kun tuli ostettua vanha talo. Painovoimainen ilmanvaihto 2-kerroksisessa(!) talossa, tuloilmat alakerran kahdessa makuuhuoneessa, keittiössä ja olohuoneessa sähköpatterien takana alhaalla. Poistoaukkoja keittiössä, kylpyhuoneessa, WC:ssä, saunassakin. Yläkerrassa ei ole tuloa eikä myöskään poistoa ja siellä taitaa ylipainetta olla kun ulompi lasi menee huuruun sisäpuolelta. Yläkerrassa oleskelutila+2makuuhuonetta ja kaikissa ikkuna.

Mitä mieltä palstalaiset on jos asentaisin 2-3 ikkunaan yläkerrassa poistoksi vaikka rakoventtiilin ikkunan yläkarmiin? Eikö se toimi poistona tämmöisessä tapauksessa? Tuloilmaventtiilejä tuskin tarvitsee yläkertaan, eikös korvausilma kulje alakerrasta ylös saakka? Ihan noob näissä hommissa.
 

Kynnetön

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mulla on nyt paljon asiaa tänne kun tuli ostettua vanha talo. Painovoimainen ilmanvaihto 2-kerroksisessa(!) talossa, tuloilmat alakerran kahdessa makuuhuoneessa, keittiössä ja olohuoneessa sähköpatterien takana alhaalla. Poistoaukkoja keittiössä, kylpyhuoneessa, WC:ssä, saunassakin. Yläkerrassa ei ole tuloa eikä myöskään poistoa ja siellä taitaa ylipainetta olla kun ulompi lasi menee huuruun sisäpuolelta. Yläkerrassa oleskelutila+2makuuhuonetta ja kaikissa ikkuna.

Mitä mieltä palstalaiset on jos asentaisin 2-3 ikkunaan yläkerrassa poistoksi vaikka rakoventtiilin ikkunan yläkarmiin? Eikö se toimi poistona tämmöisessä tapauksessa? Tuloilmaventtiilejä tuskin tarvitsee yläkertaan, eikös korvausilma kulje alakerrasta ylös saakka? Ihan noob näissä hommissa.
Tuota rakoventtiiliä käytetään korvausilmaventtiilinä ja toiminee tuloilmana tai poistoilmana säistä riippuen (eli ei toimi). Onko talossa poistoilmahormi savupiipun yhteydessä vai kuinka tuo on rakennettu? Itse laittaisin rakoventtiilin ikkunaan tuloilmaksi ja jos hormiin saa poistoilmaventiilin, niin toimisi paremmin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulla on nyt paljon asiaa tänne kun tuli ostettua vanha talo. Painovoimainen ilmanvaihto 2-kerroksisessa(!) talossa, tuloilmat alakerran kahdessa makuuhuoneessa, keittiössä ja olohuoneessa sähköpatterien takana alhaalla. Poistoaukkoja keittiössä, kylpyhuoneessa, WC:ssä, saunassakin. Yläkerrassa ei ole tuloa eikä myöskään poistoa ja siellä taitaa ylipainetta olla kun ulompi lasi menee huuruun sisäpuolelta. Yläkerrassa oleskelutila+2makuuhuonetta ja kaikissa ikkuna.

Mitä mieltä palstalaiset on jos asentaisin 2-3 ikkunaan yläkerrassa poistoksi vaikka rakoventtiilin ikkunan yläkarmiin? Eikö se toimi poistona tämmöisessä tapauksessa? Tuloilmaventtiilejä tuskin tarvitsee yläkertaan, eikös korvausilma kulje alakerrasta ylös saakka? Ihan noob näissä hommissa.


En jaksa uskoa, että yläkerran ikkunoiden huurtuminen johtuu niinkään ylipaineesta, kun ei sitä painetta mikään tee, vaan vain ikkunan huonosta eristyskyvystä. Sinänsähän se vaihtaa ilmaakin sitten. Eli kannattaa harkita myös sitä ettei tee mitään. CO2-mittarillahan sitä voi itseään viihdyttää.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Aiemminkin tästä kysellyt, mutta projekti ei tontin puutteen vuoksi ole juurikaan edennyt.

Onkohan täällä nyt ihan viime aikoina uusia talopaketteja tilanneita ja rakentamaan asti päässeitä? Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon hinnat ovat nousseet verrattuna vuoden takaiseen ja onko mitään toivoakaan päästä pk-seudulla alle 3000€/m2 + tontti?
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Onkohan täällä nyt ihan viime aikoina uusia talopaketteja tilanneita ja rakentamaan asti päässeitä? Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon hinnat ovat nousseet verrattuna vuoden takaiseen ja onko mitään toivoakaan päästä pk-seudulla alle 3000€/m2 + tontti?

Kyllä se edelleen mahdollista on.
Tähän vaikuttaa tietenkin talon ja tontin malli ( tuleeko kellaria, porrastuksia, onko tasamaa ) ja rakennettavat neliöt. 80 neliön talossa ovat kalliimmat neliöt kuin 120 m2.

Hinnat ovat nousseet kevään 20 tasosta noin 17-20 % kun puhutaan muuttovalmiista talopaketista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Lisäksi neliöhintaan vaikuttaa yllättävän paljon se, kuinka paljon itse on valmis/kykenee tekemään. Apusiivoukset jos hoitaa itse aina työporukan jälkeen säästää, kun ei ammattilaisilla kannata siivousta teettää. Sisäpintojen viimeistely itse, kipsilevyjen kiinnitys, tai vaikka viimeistely itse jne jne.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Terassin rakennus

Takapiha olisi tarkoitus täyttää terassilla.

Puutavaran hinta on nykyään aika hurja ja olenkin miettinyt vakavissaan komposiittia vaihtoehtona. Onko kokemuksia?

Alue on noin kokonaisuudessaan 4.5m x 9m, jossa pieni kohta (1m x 1,5 m) johon ei voi laittaa terassia ja mahdollisesti yksi huoltoluukku vanhan kaivon päälle jos tarvitsee sellaisen. Eli noin 40m2 yhteensä.
Kuinka monta juoksumetriä karkeasti tarvitaan neliötä kohden?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Puutavaran hinta on nykyään aika hurja ja olenkin miettinyt vakavissaan komposiittia vaihtoehtona. Onko kokemuksia?

Sen verran mitä olen kavereilta kuullut, niin komposiittilankut on herkkiä hajoamaan. Jos jotain tippuu tai kolahtaa muuten sopivasti laudan reunaan, niin menee helposti ihan säpäleiksi. Toki nyt puulaudallekaan ei kannata varta vasten pudotella mitään, ja komposiittejakin on varmasti hyvinkin erilaatuisia, mutta tämä lienee joka tapauksessa sellainen asia mikä kannattaa huomioida.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Terassin rakennus

Takapiha olisi tarkoitus täyttää terassilla.

Puutavaran hinta on nykyään aika hurja ja olenkin miettinyt vakavissaan komposiittia vaihtoehtona. Onko kokemuksia?

Alue on noin kokonaisuudessaan 4.5m x 9m, jossa pieni kohta (1m x 1,5 m) johon ei voi laittaa terassia ja mahdollisesti yksi huoltoluukku vanhan kaivon päälle jos tarvitsee sellaisen. Eli noin 40m2 yhteensä.
Kuinka monta juoksumetriä karkeasti tarvitaan neliötä kohden?
Itse laittaisin siltikin vielä ihan kestopuusta. Tuohon tarvitaan noin 100jm 48x148 rungoksi ja 360jm 28x210 lankkua. Karkesti noin 3t€.
Komposiittilankut näyttävän olevan noin 150mm joten laskurilla jos terassi on 4000x9000mm (ilman runkoa):

Terassilauta UPM ProFi Deck 28x150x4000 kivenharmaa
41,15 € / kpl
65,95 € / m²
64 kpl
39.94 m²


T-kiinnike UPM ProFi Deck pieni musta 100kpl
56,50 € / pkt
0,57 € / kpl
7 pkt
700 kpl


Pintamateriaalit
3 029,10 €
84,14 € / m²
Runkomateriaalit
0
0 € / m²
Yhteensä
3 029,10 €
84,14 € / m²
Siirry yhteenvetoon
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En jaksa uskoa, että yläkerran ikkunoiden huurtuminen johtuu niinkään ylipaineesta, kun ei sitä painetta mikään tee, vaan vain ikkunan huonosta eristyskyvystä. Sinänsähän se vaihtaa ilmaakin sitten. Eli kannattaa harkita myös sitä ettei tee mitään. CO2-mittarillahan sitä voi itseään viihdyttää.
Tämä. Vanhoissa taloissa tiivistykset on miten on ja nyrkkisääntö on että sisäikkunan tiivisteiden pitäisi aina olla tiivimmät kuin ulkoikkunan. Jos näin ei ole niin kosteus tiivistyy väliin. Usein tehtiin pienet viillot ja sentin pala pois tiivistettä muutamasta kohdasta ulkoikkunan osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös