4
444
No nyt en tosiaan tiedä. Laajennus (ja samalla nämä ongelmaiset putket) ovat vuosituhannen vaihteesta, joten tahdon uskoa niiden olevan muovia. Toki kaikessa muussakin on menty minimibudjetilla, joten en ihmettelisi, jos jostain kaatopaikalta on käyty hakemassa jotain muuta.Mitä materiaalia putkistot ovat? Onko tuota tavaraa tullut pitemmän aikaa jo? Olen muutaman kerran nähnyt vähän vastaavaa skeidaa irtoavan kupariputkistoista taloissa, jossa vesi tulee omasta kaivosta. Näissä tosin kaikissa se muhju on ollut tummempaa, mutta juuri tuollaista sormissa hajoavaa karkealta tuntuvaa muhjua. Ongelma poistui, kun uusittiin kupariputket komposiitiksi ja muoviksi.
Alakerran vessassa ongelmaa ei ole. Yläkerran vessassa on. Möhnä ei päädy pönttöön asti (olen purkanut koko säiliön ja koneiston muutama kuukausi sitten), vaan jää putken ja pöntön välissä olevaan suodattimeen, ja näin ollen säiliö lakkaa lopulta täyttymästä.Putkiin kertyneen rauta/mangaanin saostumia veikkaisin. Keittiössä sekä wc:ssä veden käyttö on runsaampaa ja siten ongelmia ei ole. Pelkkä vessa huuhtoo jo linjaa, koska siinä ei ole suuttimien aiheuttamaa vastusta. Tuleeko wc-pönttöön näkyvää veden valumisesta aiheutuvaa jälkeä, tai onko wc:n vesisäiliö värjäytynyt sisältä ruskeaksi?
Tässä kahden aikuisen naisen (ja minun) taloudessa suihkut ovat myös kovilla ja veden käyttö runsasta. Pesukoneen tuloletkun siivilästä olen myös kerran putsannut tuota paskaa pois, mutta samassa linjassa olevaan allashanaan sitä ei tunnu päätyvän ikinä. Hana on käytössä harvoin, pesukone lähes päivittäin.
Porakaivo tosiaan löytyy. Teetin analyysin kaksi vuotta sitten syyskuussa. Mangaanipitoisuus 20 mikrogrammaa litrassa, enimmäispitoisuus saisi olla ilmeisesti vähemmän kuin 50. Rautaa 43,4; saisi olla vähemmän kuin 200. Raportin mukaan mikään muukaan mitattu ainesosa ei ylitä raja-arvoja. Tietty tuon voisi teettää uudestaankin, rahaa se ainoastaan maksaa. Aqva ymmärtääkseni on ihan arvostettu toimija alallaan, eli en epäile testaustarkkuutta.Sullahan oli kaivovesi? Onko vesinäytettä otettu? Mangaani voisi tuollaista tehdä, sitä pitää olla sitten aika reilusti kyllä.
Tai sitten jos putkissa on rautaosia niin varmaan paineiskut voisi saada niistä sakkaa liikkeelle.