Mainos

Talkkarit saatava takaisin

• 12 189
  • 71

Jeffrey

Jäsen
Vitsi kun en nyt tähän hätään muista, että mitkä ovat meidän taloyhtiössä kustannukset näistä ulkoistuksista. Jos en ihan väärin muista niin huoltomiehen vuosikustannukset yhtiölle on 2500€-3000€ vuodessa. Sitten vielä kiinteistöhuolto joka veloittaa suunnilleen samanverran. Illalla voin nuo luvut vielä himassa tarkistaa, mutta jos muistini luvut on lähelläkään oikeita niin kyllähän summan saa kertoa vähintään viidellä, että saisi talkkarin ja hänen lakisääteiset maksut maksettua.

Sinällään ihan kannatan ajatusta. Ja omasta mielestäni se olisikin loistava asia. Kuitenkin yhtiön tulisi olla huomattavasti suurempi (meillä 14 osaketta) jotta kustannukset saataisiin sille tasolle, että se olisi mielekästä. Meidän yhtiössä huoltohommat ovat toimineet niin loistavasti, että korjattavaa näistä en löydä, tästä tietysti iso kiitos myös ahkeralle hallituksen pj:lle. Käytännössä ainoa palvelu jota saattaisin kaivata lisää, on tämä Schollin mainitsema pakettien vastaan otto. Sitäkin tosin maksimissaan pari kertaa vuodessa. Lisäksi sitten tietenkin patterihuollot yms. sitten aikanaan.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja se piti vielä sanomani, että huoltoliikkeitä on tietysti myös hyviä ja huonoja. Hyvin pitkälti henkilöityvää hommaa, eli jos sattuu osumaan hyvä huoltomies, niin siitä on syytä pitää kiinni. Usein on vaan tapana, että se hyvä huoltomies ottaa uudet kohteet haltuun, siirtyy sitten toisaalle ja taso laskee.
Ainakin lapsuuteni talonyhtiöissä Espoossa oli monesti niin, että talkkarin vaimo toimi siivoojana. Näin edelleen vanhempieni talonyhtiössä, tämäkin Espoossa.
Ja tämä siis ihan vain sellaisena huomiona, että onkohan niin, ettei tällaisia pariskuntia enää liiemmin ole olemassa..?
Niinpä, ei tällaisia pareja mistään löydä. Tai ainakin hinta moninkertaistuu siihen vanhaan talonmiespariskuntaan verrattuna, jos samasta laatutasosta haluaa pitää kiinni. Arvioisin, että esim Turussa tuollaisia talonmiespariskuntia on enää alle 10, ja tuskin niistä monikaan on kovin uusia toimessaan.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos olisin kerrostalon tai rivariyhtiön omistaja-asukas, niin saattaisin olosuhteista riippuen hyvinkin puoltaa talonmiestä huoltoyhtiön sijasta. Paikan päällä asuva ja hommansa edes kohtuullinen säällisesti hoitava talkkari on ihan helvetin iso etu käytännön asioiden hoitamisessa.

Raha on tietysti se syy miksi talkkarien hommat alkoivat aikoinaan siirtyä huoltofirmoille. Muinoin asiassa oli selkeä business case. Sittemmin huoltofirmojen palvelu on käsittääkseni heikentynyt ja epätasaistunut vähin erin.

Talonmiehen palkkaaminen ei tietysti sulje pois sitä että yhtiö ostaa joitakin palveluja ulkopuolelta talkkarista huolimatta. Kyse on vain siitä mistä ja kuinka paljon omistajat ovat valmiit maksamaan saadakseen haluamansa tasoista palvelua. Monissa yhtiöissä omistajien enemmistö koettaa aina mennä halvinta reittiä niin isoissa kuin pienissäkin asioissa. Tuolloin yhtiön asioita hoitaa todennäköisesti jokin uusasiakasmyynnistä kipeä huoltofirma, joka pyrkii saamaan kaikin keinoin sopparin aikaan ja sen jälkeen tinkimään palvelusta sen minkä pystyy. Eikä tuollainen systeemi ihan vierasta ole muissakaan huoltoyhtiöissä. Yhtiökokouksesta ja taloyhtiön hallituksesta tietysti riippuu millä tyylillä mennään.

Omakotiasujana olen oman itseni talkkari ja huoltomies. Ostan toki palveluja tarpeen mukaan ulkopuolisilta palveluntarjoajilta. Lumihommat ja pihan haravoinnit hoidetaan itse. Lumien kolaamista teen ihan mielikseni, mutta ainakin vanhemmat ok-taloissa asuvat ihmiset varmaan ostaisivat mielellään kohtuuhintaista lumenluontipalvelua jos sellaista olisi saatavilla. Ehkä minäkin, mene ja tiedä. Jos joku tarjoaisi ok-taloalueella palvelupakettia johon kuuluu mm. säännöllinen ok-pihaliittymän + keskeisten pihapaikkojen lumenluonti ja joitakin tarpeellisia kunnossapitotöitä, niin saattaisin hyvinkin tarttua tällaiseen. Ongelma on vaan siinä, että tuollaisen palvelun hinnoitteleminen ja ostaminen ei ole ihan helppoa. Toisaalta mitäpä väliä sillä on. Lumenluonnista voidaan sopia järkevä kiinteä hinta ja vasteaika, jonka puitteissa lumenluonti pitää tapahtua. Tällä saa sitten x kertaa lumenajoa per talvi. Jos tulee erityisen paha lumitalvi, niin tällaisen varalta voidaan sopia jokin mekaniikka jolla poikkeuksellisen suuret työmäärät korvataan. Tai jokin muu vastaava systeemi.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Lumien kolaamista teen ihan mielikseni, mutta ainakin vanhemmat ok-taloissa asuvat ihmiset varmaan ostaisivat mielellään kohtuuhintaista lumenluontipalvelua jos sellaista olisi saatavilla.

On saatavilla ainakin tällä meilläpäin. Naapurustossa on paljon eläkeläisiä, ja heillä käy huoltomies lumikolan kanssa hoitelemassa ajoradat ja polun portaille aina lumipyryjen jälkeen. On sen firman mainos munkin postilaatikkoon joskus jaettu, mutta enpä huomannut katsoa hinnoittelua. Kauhean kova hinta se ei voi olla, kun sitä noinkin usea tällä käyttää. Itse otan lumityöt mukavan talviulkoilun kannalta

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ongelma on vaan siinä, että tuollaisen palvelun hinnoitteleminen ja ostaminen ei ole ihan helppoa. Toisaalta mitäpä väliä sillä on. Lumenluonnista voidaan sopia järkevä kiinteä hinta ja vasteaika, jonka puitteissa lumenluonti pitää tapahtua. Tällä saa sitten x kertaa lumenajoa per talvi. Jos tulee erityisen paha lumitalvi, niin tällaisen varalta voidaan sopia jokin mekaniikka jolla poikkeuksellisen suuret työmäärät korvataan. Tai jokin muu vastaava systeemi.

Meillä ja varmaan kymmenillä tuhanislla muilla tiekunnan tien varrella asuvilla se tien aurauksen hoitava yrittäjä auraa pihankin. Tästä veloittaa sitten suoriteperusteisesti keväällä jonkun muutaman satasen. Sisältää parisataa metriä yksityistietä, ja n neljän auton pihan. Minusta erittäin kohtuullinen korvaus jos miettii mitä vaatisi että itse tuon hoitaisin. Traktorin ja tunteja.

Olen kyllä miettinyt, että pitäisi haravointikin ottaa joltain talkkarilta. Pari päivää siihen varmaan menisi, tuntihinta vaikka 30e, niin eihän se maksaisi kolmeasataakaan veroeduin.

Ja on siitäkin ollut uutisia, että omakotiasujilla olisi tarvetta huoltomiehelle myös talon teknisessä kunnossapidossa, eli ei osata käyttää ja pitää kunnossa sitä taloa, johon on kaikki omat ja pankin rahat laitettu kiinni. Joku huoltokirja uudisrakennuksissa täytyy ollakin, mutta se nyt on lähinnä vitsi.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja on siitäkin ollut uutisia, että omakotiasujilla olisi tarvetta huoltomiehelle myös talon teknisessä kunnossapidossa, eli ei osata käyttää ja pitää kunnossa sitä taloa, johon on kaikki omat ja pankin rahat laitettu kiinni. Joku huoltokirja uudisrakennuksissa täytyy ollakin, mutta se nyt on lähinnä vitsi.

Tossa olis markkinarakoa, varmasti pk-seudulla riittäisi hommia. Uusavuttomat ja kiireiset muuttaa isoihin taloihin ympäryskuntiin ja välttämättä osaamista ja aikaa ei ole. Palvelun voisi laajentaa lamppujen vaihtoon sun muihin pikkuhommiin vanhuksille. Jos olisin yhtään kätevämpi käsistäni pistäisin itse firman pystyyn. Ei pitäisi edes olla kallista, joku pakkarinrämä ja vähän työkaluja hankintakuluina ja sitten hinnoittelu järkeväksi.

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Täysin varaukseton puoltoääni talonmiehille täältä. Kaiholla muistelen aikaa, kun meilläkin oli duunin talossa oikea talonmies. Tulit saatana töihin vaikka puolikuusi aamulla, niin piha oli plaanissa ja hiekoitettu talvella. Kaikki oli aina viimeisen päälle muutenkin. Sitten tämä kaveri jäi eläkkeelle ja muutti jonnekin maalle. En tiedä mitä talon omistaja ajatteli, mutta huoltoyhtiölle meni tuonkin talon ylläpito sen jälkeen. Hyvällä onnella joku vittupää tuli huiskimaan muutaman soranjyvän pihalle siinä puolenpäivän korvilla jos silloinkaan. Aivan sama montako kertaa ilmoitettiin, että sen pihan on oltava kuosissa aamusta, sillä jouduimme usein kantamaan isoakin huonekalua sisään tai ulos. Siinä oli helvetin mukavaa kantaa jotain Jugend kirjahyllyä peilikirkkaalla pihalla. Eihän siinä mikään muu auttanut lopulta, kuin hiekoittaa piha itse niinä aamuina. Olisi vissiin pitänyt laittaa lasku menemään.

Toki asia riippuu ihan talonmiehestä. Olen ollut sellaisessakin paikassa, jossa "talonmiehen" hommaa hoiti talossa asuva (pienkerrostalo) omistajan poika, eikä hän herännyt varmaankaan ikinä ennen puoltapäivää. Tuli yöllä lunta tai ei.

scholl

Jäsen
Ihme itkemistä. Esittää talkkarin palkkaamista yhtiökokouksessa. Jos on niin persaukisten kanssa samaan taloon muuttanut, että kustannusten takia eivät suostu, mutta sitten sellaiseen yhtiöön jossa talkkari jo on (jep, niitä on olemassa). Rahalla tollasesta ongelmasta selviää, tavalla tai toisella.

Niin mutta yritän selittää sitä, että aina olen sellaiseen taloyhtiöön muuttanut ja aina kun talonmies on jäänyt eläkkeelle, on tullut huoltoyhtiö tilalle. Aina on ollut aluksi talonmies ja yht'äkkiä ei enää. Se häviää kuin savuna ilmaan. Jos muillekin käy noin niin kohta ei ole kellään talkkaria. Siksi esitän talkkareiden comebackia. Missä on talkkareiden micoahoset.

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Täältä ilmottautuu yksi talonmies.

Osa-aikaisena toki olen, kun taloyhtiö on niin pieni. Korvaus on nimellinen, mutta saahan tuossa nyt pienen korvauksen lisäksi vähän liikuntaa lumitöiden ja ruohonleikkuun lomassa.

scholl

Jäsen
Jos joku tarjoaisi ok-taloalueella palvelupakettia johon kuuluu mm. säännöllinen ok-pihaliittymän + keskeisten pihapaikkojen lumenluonti ja joitakin tarpeellisia kunnossapitotöitä, niin saattaisin hyvinkin tarttua tällaiseen. Ongelma on vaan siinä, että tuollaisen palvelun hinnoitteleminen ja ostaminen ei ole ihan helppoa.

ongelma on se, että Suomessa miehen mitta on osata tehdä kaikkea nikkarointia ja multakuorman kärräämistä, vaikka olisi hyvätkin tulot. Täällä ei osata ostaa palveluita. Tavaroita vielä ostetaan vaikka minkälaisia, mutta monet todella varakkaat henkilötkin ostavat ainoastaan hiustenleikkuun palveluna. Vaikka olisi nurmikenttää kuinka paljon niin se pitää ajaa se nurmi itse ja sitten ostetaan viimeisen päälle hienot traktorit sitä varten. Sitten pitää rehkiä pihalla, vaikka sinäkin aikana voisi käydä vaikka lenkillä tai pelaamassa tennistä. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu ahertaminen. Jos joku haluaa vaikkapa ruohonleikkuupalvelua niin se on sitten kallista, koska sillä alueella kukaan muu ei osta sitä. Jos kaikki ostaisivat niin alalla olisi paljon tarjontaa ja kilpailua, jolloin hinnat olisivat edullisia. Amerikassa kellekään ei tule mieleenkään leikata ruohoa.

Itse osaan monia asioita, eikä minulle voisi tulla sellaisia ongelmia kuin sille Tyler Seguinille, että tunkisin pesupulverit kuivausrumpuun ja en osaisi käyttää astianpesukonetta. Pikemmin päinvastoin, käytän niitä enemmän kuin kerran viikossa, mutta en halua tehdä kaikkia asioita itse. Haluan ulkoistaa ne palvelut, mitkä on mahdollista ulkoistaa. Onneksi en asu omakotitalossa, mutta jos asuisin niin toivoisin, ettei minun tarvitsisi siellä mitään tehdä. Se on vähän sama kuin auton kanssa. Minä tankkaan, muut hoitavat muut asiat kuten pesun, huollot ja renkaidenvaihdot. On hyvä esim. että on sellaisia henkilöitä pesupaikoissa, jotka osaavat selittää, mikä ratkaisu kannattaa ottaa ja miksi. Ei sitä itse tiedä koska ja mitä autolle pitää tehdä. Sama juttu talon kanssa. Mistä hitosta sitä tietää tai edes kiinnostaa tietää. Pääasia, että se toimii. Joku reiska saa sitten pitää huolen siitä, ettei se lahoa käsiin. Tosin en tässä iässä ymmärrä enää omakotitaloja ollenkaan. Mielestäni on niin paljon asioita, joita ei kannata rakentaa pelkästään yhtä asuntoa varten. Haluan sellaisen taloyhtiön, jossa on asuntojen lisäksi pieni kuntoilumesta lihaskuntohommia varten lenkin jälkeen, saunatilat takkahuoneineen, baari, toimistoja, autotallipaikat autolle ja moottoripyörälle sekä kellarissa olutkellari ja fillarikellari. Jälkimmäiseen neljän fillarin boksi, jonne ei niin vain murtauduta ja johon saa kaupunki-/kännifillarin, maastofillarin, maantiepyörän ja aika-ajofillarin. Se talo saa sitten olla vaikka 100 kerrosta korkea, ei ole väliä, kunhan on vain tarpeeksi asukkaita ylläpitämään tarvittavat funktiot.

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei siinä mitään jos talkkari oli patalaiska ja kiukkuinen vasemman laidan edustaja, mutta nykyinen huoltoyhtiöni toimitusjohtaja pitää Vasemmistoliittoa oikeistopuolueena. Tuntuu ettei oikein mikään homma luonnistu ajallaan ja kaikki tehdään puolivillaisesti. Aina kun äijälle soittaa jostain viasta, niin laiskasti ilmoittaa tulevansa kunhan kerkiää. Siinäkin voi mennä tovi.

Jollain huntin kuukausittaisella korotuksella vastikkeeseen ottaisin vanhan kunnon talkkarin heti vastaan. Tarvittaessa enemmänkin voisin maksaa, mutta eipä tuo nykymaailmassa taida enää olla mahdollista.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mielelläni ottaisin omaankin kerrostalooni talokohtaisen kiinteistönhoitajan tai sitten edes sen päivystäjän hengaamaan ala-aulassa avaamassa ovea ja auttamassa arkisissa ongelmissa. Nykyisen huoltoyhtiön toiminta on ala-arvoista silloinkin, kun sieltä jonkun kiinni saa. On olemassa hienot nettisysteemit ja tekniset huoltokirjat, mutta eihän ne pölvästit osaa niitä hyödyntää ollenkaan. Tai sitten ei vain kiinnosta. Mene ja tiedä.

Enemmän silti mua henkilökohtaisesti kismittää valtavasti se, ettei esim. kouluissa tai jossain kunnan taloissa, joissa itse silloin tällöin joudun ammattiani harjoittamaan, ole enää kiinteistökohtaisia talkkareita juuri missään. Muutama vuosi sitten, kun duunia joutui em. kiinteistöissä tekemään, asiansa osaava ja vuosikaudet talossa työskennellyt talkkari oli paras mies kertomaan rakennusten historiasta. Tätä nykyä paikalle pitää soittaa joku helvetin isoa piiriä ylläpitävä huoltoyhtiön elämäänsä kyllästynyt vätys, jolla ei ole sen parempaa tietoa kiinteistöstä kuin minullakaan.

Poikkeuksena pienet huoltoyhtiöt, joiden palveluksesta löytyy monesti näitä vanhoja partoja, joiden tekninen ymmärrys, ammattitaito ja ennen kaikkea ammattiylpeys riittäisivät monesti tekemään omatkin hommani. Isompien toimijoiden listoilta löytyy sitten niitä uuvatteja, joille tuo kiinteistönhoitajan työ ilmeisesti tarkoittaa vain ja ainoastaan pihan hiekoittamista ja käytävien moppaamista. Kustannustehokkuus ajaa aivan selvästi palvelun laadun edelle.

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kyllä vanhan ajan talkkarit olivat rautaa. Ainakin niistä talkkareista mistä itselläni on muistikuvia he kaikki hoitivat hommansa paremmin kuin hyvin. Aiheesseen liittyen vanhempieni talonyhtiö juuri siirtyi myös huoltoyhtiön palvelukseen pari vuotta sitten kun talkkari jäi eläkkeelle ja kaikki on mennyt sen jälkeen ihan päin helvettiä.

Suosikkijoukkue
On saatavilla ainakin tällä meilläpäin. Naapurustossa on paljon eläkeläisiä, ja heillä käy huoltomies lumikolan kanssa hoitelemassa ajoradat ja polun portaille aina lumipyryjen jälkeen. On sen firman mainos munkin postilaatikkoon joskus jaettu, mutta enpä huomannut katsoa hinnoittelua. Kauhean kova hinta se ei voi olla, kun sitä noinkin usea tällä käyttää. Itse otan lumityöt mukavan talviulkoilun kannalta
Meidän kulmilla kukaan ei ole yrittänyt markkinoida lumenluontipalveluja ok-taloihin, meille ainakaan. Kyseessä on pikkukaupungin omakotitaloalue, jossa asuu enemmän tai vähemmän maksukykyistä porukkaa. Ihan hyvin voisi joku ottaa tuon asiakseen myös meillä päin. Luulen että palvelulle olisi riittävää kysyntää näin kolmantena perättäisenä lumitalvena.

Kuten sanoin, teen lumityöt toistaiseksi täysin itse. Asiaan liittyy kuitenkin pientä problematiikkaa. Kaupungin kustantama lumiaura vetelee meillä tiet ja jalkakäytävät puhtaaksi lumesta, mutta omakotiliittymien lumenluonti jää kiinteistöjen vastuulle. Ymmärrettävää toimintaa mutta siten väärin, että lumiauraus muodostaa kiinteistöille ongelman jota ei muutoin olisi. Aura saatana työntää esimerkiksi meidän liittymän kohdalle kaksi lumibarrikadia, yhden ajoradan ja jalkakäytävän väliin ja toisen jalkakäytävän ja pihaliittymän väliin. Jos tulee lunta jotain 30 senttiä kerralla kuten parina viime talvena on toisinaan tapahtunut, niin tuloksena on helvetinmoiset aurantekemät lumivallit.

Siinä on vitutus huipussaan kun olet herännyt aamuviideltä kolaamaan pihaa ja pihaliittymää. Pakko, jotta ehtisit säädyllisesti töihin ja selvittäisit pihan lumikinoksista ennen sitä. Kun vähän ajan kuluttua tulee aika lähteä töihin, niin kaupungin aura on sillä välin käynyt avaamassa tien ja jalkakäytävän. Oheispalveluna aura on jättänyt liittymän kohdalle kaksi muhevaa lumibarrikadia, joista ei ole toivoakaan päästä yli edes nelivetoautolla. Ei kun uudestaan kolaamaan. Tätä kun toistuu viikosta toiseen, niin eipä tee mieli morjestaa auramiehelle. Vaikka syytön hän tähän on, toimii vain kuten on käsketty toimia.

scholl

Jäsen
Yksi hassu juttu on jalkakäytävien lumenluonti. Se on omakotialueilla niin että siitä saa maksaa kaupungille tai tehdä itse. Muistan kun olin snadi niin vanhempani maksoivat sen, mutta naapuri ei niin aura kurvasi sitten sillä tavalla kummallisesti siitä. Joskus se korvaus meni meidän puolelta, joskus toisen puolelta ja riippuen sitten kuinka pian naapuri teki itse lumityönsä niin saattoi olla se toinen puoli aika kauan hankea ja senkin jälkeen siihen jäi väliin joku kohta, mistä ei ollut lumet veke. Tosin en kyllä väitä, että auramiehet kovin ahkeria olisivat olleet heti auraamassa, kun lunta tuli, mutta nopeampia joka tapauksessa kuin tänä päivänä. Töölössä esim. oli vuosi sitten sellaisia katuja, joita ei aurattu koko talvena kertaakaan edes ajoradan osalta. Piti ajaa autolla kieli keskellä suuta niitä renkaan jälkiä kaasupohjassa, jotta kitkoilla pääsi ylös. Jos joku tuli vastaan niin piti peruuttaa takaisin risteykseen ja yrittää vauhdilla uudelleen.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Meidän kulmilla kukaan ei ole yrittänyt markkinoida lumenluontipalveluja ok-taloihin, meille ainakaan. Kyseessä on pikkukaupungin omakotitaloalue, jossa asuu enemmän tai vähemmän maksukykyistä porukkaa.

< 30k kaupunki tämä, rintamamiestaloaluetta... Lienee joku työttömien tai kuntoutuksessa olevien työpajatoimintaa, kun naapurilta kyselin. Muutaman kympin kerta.

.. itse tuon auraongelman koitan ratkasta niin, että auran tulosuunnasta kolaan ennakkoon myös tien, jolloin auran mentyä ei omalla kohdalla ole kovinkaan isoa vallia... Meillä kun aura ei yleensä ennen töihinlähtöä ole käynyt...

scholl

Jäsen
Väitän, että auran aiheuttamat haitat duuniinlähdön suorittamiseksi ovat kuitenkin suuremmat kantakaupungissa, jossa aura ajaa vallin auton oveen kiinni. Siinä saa lapparia heiluttaa huolella ennen kuin auto irtoaa. Ei se ajoreitti omakotitalon pihasta toki välttämättä tule putipuhtaaksi, mutta helposti sen saa sen verran, että siitä voi ajaa. Pienemmistä valleista menee useimmat autot läpikin ja jos on isompi niin ottaa vain auton kohdalta.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Väitän, että auran aiheuttamat haitat duuniinlähdön suorittamiseksi ovat kuitenkin suuremmat kantakaupungissa, jossa aura ajaa vallin auton oveen kiinni.
Kantakaupungissahan ei autoja edes tarvita, joten ei noin voi ajatella, että auraus haittaisi niitä, vaan toisinpäin.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt jäin kyllä alakynteen.

Väitän, että auran aiheuttamat haitat duuniinlähdön suorittamiseksi ovat kuitenkin suuremmat kantakaupungissa, jossa aura ajaa vallin auton oveen kiinni. Siinä saa lapparia heiluttaa huolella ennen kuin auto irtoaa.
Pitääkö asua kantakaupungissa, jos on niin köyhä ettei ole omaa autokuskia, joka tulee hakemaan sovittuna aikana oven edestä?

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos olet katsonut Aquí no hay quien viva -sarjaa niin siinä se Emilio ainakin pärjäsi ihan hyvin talonmiehenä. Sen faija se oli se, joka kelmuili. Ja jos tulee ongelmia niin sitten pitää vähän kovistella esim. hallituksen puheenjohtajan taholta. Kuten sanottua niin kyllä etelämaalaiset paikkansa tietää, kun ovat tottuneet luokkayhteiskuntaan. Siellä eivät demarit aiheuta samalla tavalla ongelmia ja laita kapuloita rattaisiin kuin täällä.

Jep, Emilio parilla sadalla palkattava talon rappuun!

Mutta eipä itsellä ainakaan ole paljon häirinnyt että talonmiestä ei ole talossa, tosin jos hintaero ei ole paljoa siihen että olisi talonmies niin kai sen 10-20 euroa voisi enemmän vuokraa maksaa.

Ainoa tilanne missä talonmies olisi ollut kiva kun avain jäi kotiin ja joutui yli tunnin pakkasessa odotuttaa että vartija tuli avamaan oven. Muuten ei nyt oikein mitään ihmeelisempää, tosin jos jotain hajoaisi niin kyllä varmaan vituttaisi odotuttaa että joku huoltomies tulisi.

Ehkä pitäisi taloyhtiöiden enemmä neuvotella että sama talonmies ottaisi myös enemmän naapuritaloja hommiinsa ja saataisiin varmaan aika samaan hintaan talonmies kuin näissä isoissa firmoissa ja silti työn laadussa ei näkyisi.

Suosikkijoukkue
Meillä ja varmaan kymmenillä tuhanislla muilla tiekunnan tien varrella asuvilla se tien aurauksen hoitava yrittäjä auraa pihankin. Tästä veloittaa sitten suoriteperusteisesti keväällä jonkun muutaman satasen. Sisältää parisataa metriä yksityistietä, ja n neljän auton pihan. Minusta erittäin kohtuullinen korvaus jos miettii mitä vaatisi että itse tuon hoitaisin. Traktorin ja tunteja.
Asiallinen diili, ihan järkeenkäypä varmaan puolin ja toisin. Minäkin ostaisin. Tilanteeni on vaan se, että asun taajama-alueella eikä minulla ole tietä aurattavaksi. Ainoastaan etupiha, muutama jalkapolku ja sitten tuo pihaliittymä. Lumihommat hoitaa vähälumisena talvena melkein kuin huomaamattaan. Jos taas tulee isosti lunta kuten parina edellisenä talvena, niin sitten tulee ajoittaisia urakoita joskus säädyttömiin kellonaikoihin.

Jollekin esim. sosiaalisiin perustein työllistetylle tai siis tällaista apua välittävälle firmalle voisin maksaa jatkuvalla sopparilla kiinteää hintaa vaikka 200-300 euroa per talvi, siitä että etupiha ja liittymä plus jalkatie etuovelle pidetään lumesta vapaana. Riippumatta lumen määrästä. Jos on lumeton talvi niin pääsevät vähällä. Pitkässä juoksussa nuo tasaantuvat. Olennaista minulle olisi että palvelu pelaa joka vuosi, ei se kuinka monta kertaa ja millaiset lumityöt joku jamppa hoitaa.

Olen räknännyt ettei minun kannata hankkia pieniä lumitöitäni varten lumikolaa, lapiota ja kuistiharjaa ihmeellisempiä välineitä. Jo lumilinko olisi aivan ylimitoitettua varustelua. Sillekin vehkeelle pitäisi olla varastotilaa joko omasta takaa tai sitten vuokratiloista. Vaihtoehdot ovat siis oma lihasvoima tai mahdollinen apumiespalvelu, jota en ole huomannut lähinurkilla tarjotun.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Jos olisin kerrostalon tai rivariyhtiön omistaja-asukas, niin saattaisin olosuhteista riippuen hyvinkin puoltaa talonmiestä huoltoyhtiön sijasta. Paikan päällä asuva ja hommansa edes kohtuullinen säällisesti hoitava talkkari on ihan helvetin iso etu käytännön asioiden hoitamisessa...

Juuri näin!

Ihmisten yleiseen välinpitämättömyyteen omaisuudestaan minä ainakin kyllästyin eniten aikanaan kerrostaloasujana ja siksi muutinkin pois. Sen vielä (jotenkin) ymmärtää, että vuokralla asuvat eivät jaksaneet samalla innolla pitää huolta yhteisistä tiloista ja viihtyvyydestä, mutta kun monilla osakkeenomistajallakin oli vaikeuksia ymmärtää, että välinpitämättömyys ja laiskuus maksaa puhdasta rahaa. ja kyse oli kuitenkin Helsingin keskusta-alueen keskikokoisesta kiinteistöstä (yli 60 huoneistoa taloyhtiössä), jossa rahaa oltiin kyllä muuten valmiina käyttämään erilaisiin kiinteistön remontointeihin. Esimerkkejä tästä välinpitämättömyydestä ja sitä kautta kertyneistä kustannuksista oli suht paljon vuositasolla. Tarkkoja summia en enää muista, mutta sen muistan laskeneeni, että jos talonmiehen avulla oltaisiin saatu vähennettyä edes 50% taloyhtölle aiheutuneista vuosittaisista turhista kustannuksista (prosenttiosuus, jota pidin ainakin silloin hyvinkin realistisena), sekä pidennetty itse kiinteistön, sekä irtaimiston käyttöikää paremmalla huoltamisella ja välittömällä korjaamisella ja ilkivallan vähentymisellä ja yleisenä asumisviihtyvyyden parantumisena (jota on tietenkin hiukan vaikea rahassa mitata), niin se olisi jos huomattavasti kaventanut hintaeroa suhteessa huoltoyhtiön kustannuksiin.

Siihen päälle vielä kaikki muu yksittäisille asukkaille kertyvä säästö (sekä rahallinen, että ajallinen) ovien avaamisen avainten unohtuessa, pakettien vastaanoton, yleisten pienten huoltotöiden jne muodossa, joten vähänkään isommassa taloyhtiössä ei enää valtavasta vuosittaisesta säästöstä per huoneisto puhuta. En väitä, etteikö talonmies olisi silti kalliimpi huoltoyhtiöön verrattuna, mutta mielestäni kyse on myös (elämisen)laadusta, josta ainakin itse olisin valmis jotain ekstraa myös maksamaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy