Taide ja kulttuuri

  • 3 519
  • 21
Vitutusketjun innoittamana päätin luoda uuden topicin. Täällä voi siis jutella kaikesta taiteeseen ja kulttuuriin liittyvistä seikoista, kuten ooppera, baletti, maalaus yms. taidehömppä.
Itse olen käynyt viime aikoina katsomassa varsinkin kansallisoopperassa monia
baletteja sekä muutaman nykytanssi-esityksen. Tämä johtunee siitä, että tyttöystäväni kuuluu kansallisbalettiin ja hänen kauttaan olen saanut ilmaislippuja. Mielestäni baleteilla on vissejä eroja. Eilen illalla kävin katsomassa Anna-Kareninan nimisen baletin ja se oli musiikiltaan ja esitykseltään hyvin paljon erillainen kuin esimerkiksi Joutsenprinsessa tai Pähkinänsärkijä. Oikein hyvä esitys. Solistit ovat kyllä suomen parhaita noissa kansallisbaletin esityksissä.
Oopperan maailma minulle ei ole vielä avautunut. Joku kokemuksia omaava voisi ehkä kertoa siitä lisää?. Lippujen hihntoja kyllä pitäisi mielestäni laskea, vaikka eikös nuo melkein aina myydä loppuun?.
 

Fordél

Jäsen
Aika vilkasta on keskustelu Jatkoajan virallisessa Taide ja kulttuuri -ketjussa...Hyvä, että sekaan mahtuu!

Asiaan eli pitäisi ostaa pikkasen taidetta kotiin kun yksi seinä huutaa taulua, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Pitäisi olla siis ihan oikea taulu (esim. oljyvärityö) kun ei viitti kaikkia seiniä peittää kehystetyillä julisteilla. Huuto.netissä on vaikka mitä tarjolla, mutta pääosin ne on aika kaameita. Toisaalta ei viitti paljoa laittaa rahaakaan kiinni kun a) sitä ei ole ja b) ei ymmärrä taiteesta juuri mitään. Luulisi, että aloittelevat taitelijat myisivät jossain halvalla jotain vai pitkääkö tässä itse ruveta taiteilemaan?
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Asiaan eli pitäisi ostaa pikkasen taidetta kotiin kun yksi seinä huutaa taulua, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Pitäisi olla siis ihan oikea taulu (esim. oljyvärityö) kun ei viitti kaikkia seiniä peittää kehystetyillä julisteilla. Huuto.netissä on vaikka mitä tarjolla, mutta pääosin ne on aika kaameita. Toisaalta ei viitti paljoa laittaa rahaakaan kiinni kun a) sitä ei ole ja b) ei ymmärrä taiteesta juuri mitään. Luulisi, että aloittelevat taitelijat myisivät jossain halvalla jotain vai pitkääkö tässä itse ruveta taiteilemaan?

Riippuu tietenkin paljon siitä mikä on "paljon" rahaa eli haarukkahan on kympeistä miljooniin. Mutta onko se pakko olla ns. perinteinen taulu, sillä esimerkiksi monet graafiset työt ovat sangen hienoja? Ei sillä, että nekään aina halpoja on. Ehkä kannattaa miettiä asiaa sen seinän ja omien mieltymysten kautta eli onko siinä vain oltava joku tauluntapainen vai haluatko uppoutua katselemaan taidetta kotonasi? Hintahan ei ole sinällään se ainoa mittari, sillä esimerkiksi itse pidän seinälläni vanhoja elokuvajulisteita, jne. Eli kuka mistäkin pitää.

No, eipä tästä paljon apua varmaan ollut. :)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Toisaalta ei viitti paljoa laittaa rahaakaan kiinni kun a) sitä ei ole ja b) ei ymmärrä taiteesta juuri mitään. Luulisi, että aloittelevat taitelijat myisivät jossain halvalla jotain vai pitkääkö tässä itse ruveta taiteilemaan?

Jos kotipaikkakunnallasi on jokin galleria, jossa myydään taidetta tai taidekauppa (kuten Lappeenrannassa Maj-Art), niin sellaiseen vain tutustumiskäynnille ja keskustelemaan myyjän kanssa (toivottavasti on asiantunteva) ja hän varmasti osaa opastaa sinua eri tyylilajien suhteen ja jos mielessäsi on jokin suuntaus, esim. realismi tjsp, niin sitten vain sellaisiin tutustumaan.

Aloittelevien ja nimettömien taiteilijoiden kohdalla löytyy maalauksia hintahaitarin alapäästä mutta tässäkin pitää pitää mielessä se tosiseikka, että usein laatu maksaa. (Toki nimekäskin taiteilija voi tehdä töherryksiä, joita en seinilleni huolisi.) Mutta ennakkoluulottomasti liikenteeseen ja jos huuto.net arvelluttaa niin taidekauppaan mars mars!

Hintahaitarista en tarkkaa kuvaa osaa antaa, riippuu niin paljon maalauksen koosta ja tekijästä mutta ilman kehystyksiä varmaan jo sellaisella 300-400 € saa ihan kohtuusopivan maalauksen.

Oletko ajatellut grafiikkaa? Sekin voi olla ihan käypä vaihtoehto ja hintahaitari on tuolloin siedettävämpi, riippuen vedosten määrästä ja vedoksen laadusta ja sitten esillepanosta (kehystys tms.)

vlad.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Aika vilkasta on keskustelu Jatkoajan virallisessa Taide ja kulttuuri -ketjussa...Hyvä, että sekaan mahtuu!

Asiaan eli pitäisi ostaa pikkasen taidetta kotiin kun yksi seinä huutaa taulua, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Pitäisi olla siis ihan oikea taulu (esim. oljyvärityö) kun ei viitti kaikkia seiniä peittää kehystetyillä julisteilla. Huuto.netissä on vaikka mitä tarjolla, mutta pääosin ne on aika kaameita. Toisaalta ei viitti paljoa laittaa rahaakaan kiinni kun a) sitä ei ole ja b) ei ymmärrä taiteesta juuri mitään. Luulisi, että aloittelevat taitelijat myisivät jossain halvalla jotain vai pitkääkö tässä itse ruveta taiteilemaan?

Oletko harkinnut taidelainaamoa? Työstä riippuen eri kuukausihintaan taulua seinään, jos ei miellytä, voi pistää vaihtoon.

Kaupantekiäisiksi linkki, Taidelainaamot
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Suosittelen tätä liikettä.

Suomen Taidegraafikot ry

Kuvaa löytyy joka fiilikseen ja myös kuluttajaystävällisissä hintaluokissa. Löytöjäkin olen tehnyt.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Oopperan maailma minulle ei ole vielä avautunut. Joku kokemuksia omaava voisi ehkä kertoa siitä lisää?. Lippujen hihntoja kyllä pitäisi mielestäni laskea, vaikka eikös nuo melkein aina myydä loppuun?.
Nythän Kansallisooppera vetää kahdesti kaikki neljä Wagnerin Nibelungin Sormus -sarjan osaa. Kannattaa aloittaa suoraan huikeudesta ja varata paikka jostakin näytöksestä. Jos perse kestää, niin viisituntista Valkyyriaa suosittelen. En tiedä saako huomiseen näytökseen lippuja enää, mutta toinen mahdollisuus tulee syyskuun alkupuolella.

Tästä kenties kliseenomainen mutta aina mahtipontinen Die Walküre ja sen tunnetuin teema. Kapellimestarina heiluu itse Pierre Boulez. Linkin takana siis ote kyseisestä opperasta, jota 30-luvun Saksassakin osattiin arvostaa...
 

Fordél

Jäsen
Jos kotipaikkakunnallasi on jokin galleria, jossa myydään taidetta tai taidekauppa (kuten Lappeenrannassa Maj-Art), niin sellaiseen vain tutustumiskäynnille ja keskustelemaan myyjän kanssa (toivottavasti on asiantunteva) ja hän varmasti osaa opastaa sinua eri tyylilajien suhteen ja jos mielessäsi on jokin suuntaus, esim. realismi tjsp, niin sitten vain sellaisiin tutustumaan.

Oletko ajatellut grafiikkaa? Sekin voi olla ihan käypä vaihtoehto ja hintahaitari on tuolloin siedettävämpi, riippuen vedosten määrästä ja vedoksen laadusta ja sitten esillepanosta (kehystys tms.)

vlad.

Juu jossain gallerioissa on tullut käytyä, mutta ne on jotenkin ahistavia kokemuksia kun muita asiakkaita ei juuri ole ja hinnatkin on yleensä oman budjetin tavoittamattomissa. Halpaa galleriaa en ole vielä löytänyt:)

Mitä tulee grafiikkaan niin se passaisi oikein hyvin ja niitä tässä on lähinnä tullut katseltuakin. Toisaalta ihan joku öljyvärityökin olisi hieno kun tulisi vielä enemmän "oikean taiteen tuntua".

Oletko harkinnut taidelainaamoa? Työstä riippuen eri kuukausihintaan taulua seinään, jos ei miellytä, voi pistää vaihtoon.

Kaupantekiäisiksi linkki, Taidelainaamot

Olen näistä kyllä tietoinen, mutta en innostu ajatuksesta, että seinällä roikkuu teos, jota en omista.

Suosittelen tätä liikettä.

Suomen Taidegraafikot ry

Kuvaa löytyy joka fiilikseen ja myös kuluttajaystävällisissä hintaluokissa. Löytöjäkin olen tehnyt.

Kiitos tästä vinkistä! Tuolla on paljon hyviä töitä ja juuri sen tyylisiä, joita olen hakemassa. Jotenkin sekin lämmittää mieltä, että suuri osa noista (käsittääkseni) on nuorten taiteilijoiden töitä. Harmi vaan, että sen kokoluokan taulu, jota itse haen, maksaa sen 400-500 euroa, joka on yli oman budjetin. Kait se on vaan tajuttava, että toi on se hintaluokka ja alettava säästämään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kiitos tästä vinkistä! Tuolla on paljon hyviä töitä ja juuri sen tyylisiä, joita olen hakemassa. Jotenkin sekin lämmittää mieltä, että suuri osa noista (käsittääkseni) on nuorten taiteilijoiden töitä. Harmi vaan, että sen kokoluokan taulu, jota itse haen, maksaa sen 400-500 euroa, joka on yli oman budjetin. Kait se on vaan tajuttava, että toi on se hintaluokka ja alettava säästämään.

Sukulaisissa ja kavereissa kun on taiteilijoita (ihka oikeita eikä mitään tuhertajia), niin sitä on päässyt hiukan näkemään mitä taiteilijan elämä on ja se ei todellakaan ole ruusuilla tanssimista. Vaikka taulu voi asiakkaasta tuntua kalliilta (esim. 400 €), niin tuntipalkka taiteilijalle kaikkien vähennysten (välityspalkkio, välineet tms.) jälkeen ei välttämättä kovinkaan huikaiseva ole. Ja moni taiteilija joutuu turvautumaan galleristeihin, taidekauppoihin tai muihin reitteihin joiden avulla myydä taidetta eteenpäin, koska oma aika kaiken tämän hoitamiseen ei riitä tai jos siihen panostaisi täydellä, aika taiteen tekemiseen kävisi minimaalisen pieneksi. Ja tämän kaiken lisäksi, suurin osa - etenkin nuorista taiteilijoista - joutuu tekemään toista työtä, koska taiteilijan leipä on tavattoman kapea muutamia huippunimiä lukuunottamatta. Jollei sinulla ole nimeä, riittävän laajaa asiakaskuntaa, mesenaattia, olet aika yksin taidemaailmassa - taiteilijan osa ei siis ole kehuttava.

vlad.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Vaikka taulu voi asiakkaasta tuntua kalliilta (esim. 400 €), niin tuntipalkka taiteilijalle kaikkien vähennysten (välityspalkkio, välineet tms.) jälkeen ei välttämättä kovinkaan huikaiseva ole.

Jollei sinulla ole nimeä, riittävän laajaa asiakaskuntaa, mesenaattia, olet aika yksin taidemaailmassa - taiteilijan osa ei siis ole kehuttava.

Toisaalta miksi joku tuolle tielle rahan takia ylipäätään lähtisi?
 

Fordél

Jäsen
Sukulaisissa ja kavereissa kun on taiteilijoita (ihka oikeita eikä mitään tuhertajia), niin sitä on päässyt hiukan näkemään mitä taiteilijan elämä on ja se ei todellakaan ole ruusuilla tanssimista. Vaikka taulu voi asiakkaasta tuntua kalliilta (esim. 400 €), niin tuntipalkka taiteilijalle kaikkien vähennysten (välityspalkkio, välineet tms.) jälkeen ei välttämättä kovinkaan huikaiseva ole. Ja moni taiteilija joutuu turvautumaan galleristeihin, taidekauppoihin tai muihin reitteihin joiden avulla myydä taidetta eteenpäin, koska oma aika kaiken tämän hoitamiseen ei riitä tai jos siihen panostaisi täydellä, aika taiteen tekemiseen kävisi minimaalisen pieneksi. Ja tämän kaiken lisäksi, suurin osa - etenkin nuorista taiteilijoista - joutuu tekemään toista työtä, koska taiteilijan leipä on tavattoman kapea muutamia huippunimiä lukuunottamatta. Jollei sinulla ole nimeä, riittävän laajaa asiakaskuntaa, mesenaattia, olet aika yksin taidemaailmassa - taiteilijan osa ei siis ole kehuttava.

vlad.

Hyvä kirjoitus ja näinhän se on. Tuohon nähden se 400 euroa ei ole paha hinta, joten ehkä se on vain nostettava budjettia. Onneksi tällä hankinnalla ei ole hengenhätä, joten täytyy rauhassa katsella jahka johonkin ihastuu oikein kunnolla.

Toisaalta miksi joku tuolle tielle rahan takia ylipäätään lähtisi?

Ei varmasti rahan takia, mutta onhan se parasta jos pääsee tekemään työkseen sellaista mistä todella nauttii ja johon on kykyjä & intohimoa. Ja kun työksi sitä tekee niin olisihan siitä mukava saada edes kohtuullinen korvaus. Aika harvassa taitaa Suomessa olla taidemaalarit, jotka ovat työllään viime vuosina rikastuneet.
 

Fordél

Jäsen
Eikös näissä ole sellainen systeemi, että kun on taulua tarpeeksi kauan pitänyt, on sen samalla tullut lunastaneeksi omaksi.

Käsittääkseni se menee niin, että lunastettaessa teosta, siitä vähennetään maksetut kuukausivuokrat.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nythän Kansallisooppera vetää kahdesti kaikki neljä Wagnerin Nibelungin Sormus -sarjan osaa. Kannattaa aloittaa suoraan huikeudesta ja varata paikka jostakin näytöksestä. Jos perse kestää, niin viisituntista Valkyyriaa suosittelen. En tiedä saako huomiseen näytökseen lippuja enää, mutta toinen mahdollisuus tulee syyskuun alkupuolella.

Valkyria ja Götterdämmerung on itsellä edessä ja liput on. Ekan osan näin Tukholmassa ja kolmas osa ei soita mitään kelloja. Valkyriaan viitataan muun muassa Proustin teoksissa ja Götterdämmerungin on levyttänyt mm. CMX.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Toisaalta miksi joku tuolle tielle rahan takia ylipäätään lähtisi?

No mutta kyllähän sitä moni mielellään edes kohtuullisen korvauksen saisi siitä, että saa edes jollain tasolla harrastaa ammattimaisesti intohimonsa lähdettä. Raha tuskin on ainoa motivaattori - ei kai edes voi olla - mutta ilman sitä se leipä on vieläkin kapeampi.

vlad.
 

Fordél

Jäsen
Aikani noita grafiikoita tutkaillen ihastuin Pentti Koivikon grafiikoihin ja sellaisen sitten ostaa päräytin elämäni ensimmäisenä kuvataidehankintana. Selkeästi abstraktimpaa ja modernimpaa läksin hakemaan, mutta jokin noissa Koivikon töissä vaan veti puoleensa. Lämminhenkisiä töitä, jotka saavat hyvälle mielelle. Kyllä sellaisesta voi jotain maksaakin. Seuraavaksi sitten kehystämöön...
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Halvimmalla pääsee, kun tutustuu alkoholiongelmaiseen mutta tunnettuun taiteilijaan. Itse ostin eräältä tällaiselta työn parin viinapullon hinnalla (20 eur) jokunen vuosi sitten, kun hänellä oli pakottava tarve saada päivittäinen annoksensa ja tiesin saavani hyvää pilkkahinnalla, tarkka arvo tosin ei ollut tiedossa. Mainittakoon, että en koe käyttäneeni heikkoutta hyväksi, itse hän kauppaa tuohon hintaan ehdotti.

Hieman myöhemmin bongasin saman taiteilijan vastaavia töitä Bukowskin taidehuutokaupassa. Saman kokoisia, sama tekniikka, sama tyyli jne. - ja lähtöhinnat neljän sadan pinnassa. Halvinkin lähti lopulta selkeästi yli 300 eur, olisiko ollut 350 tai 380.

Toiselta tutulta taiteilijalta (ei alkoholiongelmaa, mutta heikko naisten pyytöjen edessä) ostin tonnilla kahden tonnin arvoisen työn kun lupasin, etten kerro hänen galleristilleen, ja sain vielä pyytämättä kaupan päälle pienen, muutaman satasen arvoisen työn.

Nimet jätän häveliäisyyssyistä mainitsematta. Ensimmäinen on tuttu yhtään asiaan perehtyneille, jälkimmäisen tunteminen kuuluu ihan yleissivistykseen.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Toiselta tutulta taiteilijalta (ei alkoholiongelmaa, mutta heikko naisten pyytöjen edessä) ostin tonnilla kahden tonnin arvoisen työn kun lupasin, etten kerro hänen galleristilleen, ja sain vielä pyytämättä kaupan päälle pienen, muutaman satasen arvoisen työn.

Härski mimmi. Käytit taiteilijan herkkää sielunmaisemaa hyväksesi. Annoitko kenties ymmärtää jotain illallisesta viinilasin ääressä vai miten? Tai no ethän sinä sitä myöntäisi :) On ne taitelijat sitten vissiin...helppoja. Minä en sentään ole koskaan antanut naisen ryöstää itseäni.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jatketaan täällä.

Ehkä kaikkia kunnallisia kesäteattereita ei nyt vain kuulu valtion tai kunnan tukea? Harrastamisesta maksaa muutkin. Ei kukaan maksa siittä minulle, että käyn salilla. Kun ei kukaan maksa mitään oikeita palkkoja valmentamisestakaan. Mutta silti harrastaminen on mukavaa.
Osa-aikaisiin töihin niin kuin mestiksen pelaajatkin. Sieltä sitten voi itse miettiä alkaako panostamaan uraan vai "uraan".
Olin aikoinaan seuraamassa vapaa-ajan kunnallista tukitoimintaa. Summat olivat luokkaa muutama tonni, eli halpa investointi kylien elävöittämiseen.

Mestispelaajien tulotaso ei tosiaan ole häävi, silti yhteiskunta on heille kustantanut olosuhteet jääkiekkoa varten ja antaa mahdollisuuden nousta Mestiksestä kovempiin sarjoihin. Jotenkin epäilen, ettei Joroisten kesäteatterista ammattinäyttelijöitä juuri tule.

Tunnen hyvin muutamia kulttuuripersoonia, joukossa ihan Suomen kärkinimiä. Ovat kyenneet elättämään itsensä yksityisellä rahalla, mutta nyt sattuneista syistä se ei oikein onnistu. En minä heille kehtaisi sanoa, että menkää Tokmannin kassalle (ei siinä, että kassatyössä olisi jotain hävettävää), kun ette tuolla elä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olin aikoinaan seuraamassa vapaa-ajan kunnallista tukitoimintaa. Summat olivat luokkaa muutama tonni, eli halpa investointi kylien elävöittämiseen.

Tästä samasta asiasta kirjoitinkin tuossa toisessa ketjussa...

Aika pieniä ovat pääsääntöisesti kunnallisten kesäteattereiden tuet.

...ja tuo muutama tonni on tosiaan aika hyvä heitto keskiarvosta. Todella outo ajatus ylipäätään ettei teatterin harrastamista pitäisi tukea. Kaikkea mahdollista muutakin harrastustoiminaa kuitenkin tuetaan.

Toinen juttu on tietysti että joillakin menevät näissä keskusteluissa joko vahingossa tai tahallaan sekaisin ammatti - ja harrastustoiminta. Usein ne niputetaan yhteen saman "harrastelun" alle vaikka puhutaan ihan eri asioista.

Tarpeellinen ketju kyllä jos täällä vaikka info leviäisi.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Siirretty toisesta ketjusta.

Miten kulttuuri parantaa hyvinvointia ja kuinka sillä ollaan Suomessa viimeisen 20 vuoden aikana parannettu sivistystä?

Jos vastaan vain omata osaltani, niin kyllä minulle kulttuuri on aivan samanlainen hyvinvointihyödyke kuin hyvä ruoka tai liikunta; ei sitä aivan suotta kutsuta hengenravinnoksi. Esimerkiksi kirjat, elokuvat, teatteri ja musiikki ovat kaikki avanneet sekä päätäni että sydäntäni mittaamattoman monilla tavoilla, ruokkineet tunteita, ajatuksia ja oivalluksia, opettaneet ymmärtämään sekä itseä että toisia. Kun puhutaan kulttuurista taiteen kontekstissa, puhutaan pääomasta mitä ei voi numeroilla mitata, koska jokainen ihmisen potentiaali taiteesta nauttimiseen on periaatteessa rajaton.

Niin kauan kuin on ollut ihmisiä, on ollut taidetta ja kulttuuria. Kyky taiteen tekemiseen ja siitä nauttimiseen on jossain meissä kaikissa. Siksi e käsitä mitä koko aihe tekee huuhaa ja humpuukiketjussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös