Ihan hauska topicci kun vastustajan torpedot tulee tänne kertomaan miksi Janne Pesosta ei saisi vihata, mutta Jarkko Ruutua pitäisi. Huomaako joku jo pointin? Niin, kukaanhan harvoin vihaa omia pelaajia (toki Ruutua ja Jereä meilläkin jotkut vihaavat), mutta useasti vihaavat vastustajan pelaajia. Edes Juha Mieto tuskin yllättyi tästä. Mutta nämä kirjoittajat tulevat sen tähän ketjuun vielä konkreettisesti ilmentämään.
Janne Pesosesta lienee kaikki sanottu ja yhdyn kyllä meidän puolen näkemykseen tämän kyseisen pellen oksettavuudesta. Täysin vastenmielinen jääkiekkolija ja minulla on vielä kokemusta pidemmältä ajalta. Olen hänen kanssaan samaa ikäluokkaa ja junnuissa useasti pelannut häntä vastaan. Oli jo silloin pelaaja, josta ei hirveämmin pidetty. Ainakin tuomarille sillä oli aina asiaa. Rudista sen verran, että aina olen pitänyt häntä hauskana, myös julliaikoina. Toisten tahalliset vahingoittamiset (kyykyt ja myöhäpommit) eivät ole mielestäni hyväksyttyjä keneltäkään. Mutta piilolinssien etsiminen ja gorillakävely sen sijaan ovat hauskuutta. On niin hauskaa kun jengillä menee vati nurin niihin ja suu vaahdossa jauhavat jostain vitun koodista, joka on täysin mielikuvituksen tuotetta suurilta osin. Onkin hemmetin paradoksaalista, että moni esim. hehkuttaa Leksa Komarovia hienona jätkänä, mutta "koodiston" vastaista toimintaa ovat esim. veskareiden yliajot ja tappeluista karkuun luikkimiset sikailujen jälkeen. Mä luulen, että jos hän pelaisi jossain tietyssä suomalaisessa jengissä, niin mielipiteet muuttuisivat aikalailla. ;)
Jeren hyväksyin puhtaasti pelillisin perustein. Pesonen kai pitäisi hyväksyä samoin perustein, jos ikinä olisi tulossa, mutta siinä kohtaa en käyttäisikään logiikkaa vaan väsäisin polttopulloja. Pesonen on kuitenkin siitä harvinaslaatuinen niljake minun silmissä, että on päässyt fani-ihoni alle. Ihanimpia hetkiä tuo Maston pommi, kun akka ei katsonut yhtään haltuunottaessa eteensä ja kun junnumoka kävikin pellen oman egon päälle, niin piti jäädä maahan pötkölleen ja valehtelemaan tuomareille. Onko muuten "koodin" mukaista toimintaa? Heh, vittu mä nauran joka kerta tuolle koodi-sanalle...
Jos minulla olisi valta ja kunnia, niin minun Jokereihin ei mielellään koskaan saisi tulla seuraavia jääkiekkoilijoita:
Janne Pesonen
Lennart Petrell
Ville Peltonen
Toni Söderholm
Siim Liivik
Sami Kapanen
Todd Bertuzzi
Sean Bergenheim
Kaikki muut oikeastaan menee, mikäli meillä olisi kulloisessakin tilanteessa järkevä pelillinen perustelu ko. pelaajan hankintaan. Mm. Miika Lahti on kyllä ärsyttävä pelaaja, mutta koska ei ole kohdentanut ärsyttävyyttään erityisesti meidän jengiä kohtaan (kuten Pesonen) niin hyväksyisin hankinnan. Hän tekee sitä duunia missä hän on hyvä. Omassa jengissä varmasti pitäisin tärkeänä ja hauskana jätkänä.
edit. Banhammer tuossa ottikin esiin yhden unohtuneen, joka lisättiin listaan.