Tässä ketjussa puhutaan filmaamisest a.k.a jurkkailusta. Onko se ongelma SM-liigassa?

• 2 636
  • 29

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Miksi filmataan?

Lähes kaikki täälläkin tuomitsevat filmaamisen. Usea pelaajakin on avautunut tästä tämän kauden aikana. Tuomarit kiroavat ääneen filmaajia - toisaalta vain omien koppiensa sisällä. Fakta on kuitenkin se, että silti filmataan.

Kysymys kuuluukin, miksi filmataan, jos se on niin paheksuttavaa?

Tämä on se kysymys, johon kaipaisin paneutumista.

Vielä filmaaminen ei ole ainakaan minun mielestäni suuri ongelma. Yksittäisiä tapauksia sattuu ja tapahtuu, niillä voidaan ratkaista yksittäisiä pelejä, mutta pitkässä sarjassa ne eivät nouse otsikoihin. Jossain vaiheessa niistä puhutaan, mutta mitä asialle tehdään? On kuitenkin väistämätöntä, että tästä tulee ongelma, kun ylivoiman merkitys kasvaa vuosi vuodelta.

Onko filmausjäähyjen koventaminen ratkaisu?
Mielestäni vastaus tähän on, että ei ole. Jo yksi perustelu voisi olla virheen mahdollisuus. Todella vaikeasti tulkittava tilanne, josta tuomitaan kova rangaistus. Ei ole mielestäni reilua. Pitäisi enemmän keskittyä olennaiseen, miksi filmataan???

Olisiko ensimmäinen ja suurin syy se, että halutaan omalle joukkueelle ylivoimapeli? Tämä ei ole syy, tämä on seuraus. Alempana on kaksi erilaista tilannetta.

Hyökkääjä luistelee kiekon kanssa kohti maalia. Hyökkääjä huomaa, että puolustaja on liian hyvin tilanteessa mukana, millään ei itse ehdi maalipaikkaan ja tilanne raukeaa. No, hän päättää filmata olemattoman rikkeen, josta rangaistus vastustajalle ja ylivoimapeli. Tilanteen idea siis "ei rikettä, mutta jäähy". Todella harvinaista liigassa. Tähän viitattu myöhemmin termillä törkeä filmaus.

Hyökkääjä luistelee kiekon kanssa ja on juuri pääsemässä puolustajan ohi läpiajoon. Puolustaja pistää mailan kainaloon ja vetää itsensä mukaan tilanteeseen. Hyökkääjä menettää mahdollisuuden hyvään maalitilanteeseen, mutta yrittää vielä, ei hyppää filmatakseen. Tilanteen idea "rike, ei jäähyä". Kuinka moni teistä rehellisesti tämän huomattuaan toteaa, että kai sitä on pakko hypätä ensi kerralla, kun mua rikotaan, koska muuten ei jäähyä tule. Viittaa aika pitkälle ketjun avanneeseen JHagin kirjoitukseen.

Olen itse miettinyt tätä asiaa paljonkin ja todennut, että pelaajat eivät filmaa saadakseen ylimääräisen ansaitsemattoman ylivoiman vaan saadakseen ylivoiman, joka heille olisi kuulunut, mutta jota he eivät muuten saisi.

Kolmas esimerkki, jonka haluan tässä jättää vähemmälle huomille on tilanne, jossa pelaaja filmaa loukkaantumista, jotta vastustaja saisi kakkosen sijasta vitosen. Tämä ei ole ongelma, kun vain tuomari käy itse katsomassa vierestä loukkaantunutta/"loukkaantunutta" pelaajaa. Jokainen liigan tuomari on sen verran "fiksu", että näkee kyllä, milloin pelaajaa oikeasti sattuu ja milloin ei. Kunhan vain päätöksen kanssa ei tehdä liian hätäisiä ratkaisuja. Olen kuitenkin selkeästi nykyisen "rangaistaan seurauksesta, ei teosta" -mentaliteetin vastustaja.

Kun asiaa pohtii, yhä enemmän tuntuu siltä, että filmaus on vain kahvaamisen lisääntymisen lieveilmiö. Onko siis filmaus se, johon pitää kiinnittää huomiota? Miksi ei oikeasti lähdettäisi poistamaan ongelman äitiä.

Todennäköisesti vanhoja muistellen voin väittää, että liigan virallinen linja tulee tulevaisuudessa olemaan ensin filmausten karsimisyritykset ja sen jälkeen vaieten todetaan, että "se kuuluu peliin, ei sille voi tehdä mitään"... Toivottavasti ei. Ainakin kahvaamisessa ja estämisessä tähän on menty. Ehkä tulevaisuudessa katsojat tulevat katsomaan hienoja filmejä, kun maaleja ei enää nähdä...? Uskoisinko tuohon...

Tapsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ( Jo ammoisista ajoista )
Valitettavan useasti ns. taitopelaajia otetaan niin härskisti koukkien, että sikäli on ehkä jollainlailla ymmärrettävissä ko. pelaajien turhautuminen ja turvautuminen sukelteluihin.
Varmasti myös tällä kaudella käsittämätön yhden tuomarin linja sallii paremmat mahdollisuudet filmailuihin, eihän yksi tuomari joka paikkaan näe.
Entäpä sitten heti alkukaudesta käyttöön otettu tuomarilinja, jossa aika helposti puhalleltiin jäähyjä ja pelirangaistuksia, olisiko se houkutellut kokeilemaan onnea, josko kaveri lähtisi filmauksesta jäähylle.
Eipä tuo nyt varmaankaan ole ongelma ollut SM- liiga kaukaloissa, ainakaan niinkauan kun ei vahvistuksina nähdä etelämaalaisia ( italialaisia, brasseja ) pelureita, jotka tuon homman taitavat. ;)

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Re: Miksi filmataan?

Viestin lähetti E

Olen itse miettinyt tätä asiaa paljonkin ja todennut, että pelaajat eivät filmaa saadakseen ylimääräisen ansaitsemattoman ylivoiman vaan saadakseen ylivoiman, joka heille olisi kuulunut, mutta jota he eivät muuten saisi.

Tätähän se liigassa tällä hetkellä on. Ei vihelletä rikkeestä vaan seurauksesta. Kahvaahan ei vihelletä oikeastaan ikinä ellei kahvattu pelaaja kaadu. Jan Caloun kritisoikin jossain haastattelussa tätä linjaa, ja kertoi että hänellä on useinkin kova halu kaatua tahallaan kahvaukseen että se vihellettäisiin. Tästä nykylinjasta ovat vastuussa SM-liiigan johto, ei tuomarit. Liigan johto voisi ennen kauden alkua päättää, että nyt loppuu kahvaus ja jokainen kiekottoman pelaajan estäminen vihelletään. Ja näinhän tehtiinkin jo ennen viime kauden alkua ja se kaatui kesken kauden valmentajien painostuksesta. Ilmeisesti valmentajilla ei ainakaan silloin ollut halua lopettaa kahvausta ja muuttaa ehkä siten oman joukkueen pelityyliä. Vaatisi liigajohdolta munaa vetää sama linja läpi ja tehdä tuomareille ja liigavalmentajille selväksi että linja on ja pysyy koko kauden. Tämä tehtiin nyt NHL:ssä, aika näyttää miten toimii.

Mielestäni nykykäytäntö sortaa eniten juuri pienenpiä seuroja. Vastustajan on helppo ottaa joukkueen (ainut) tähti pois pelistä jos ratkaisurintama ei ole kovin leveä. Pelaajan huomatessa että häntä rikotaan jatkuvasti ja tarkoituksella ilman rangaistusta tulee varmasti helposti kiusaus filmata pikkaisen, jos se rike sitten vaikka vihellettäisiin.

Loukkaantumisten näytteleminen on mielestäni todella raukkamaista ja neitimäistä. Jos sattuu niin sitten sattuu, ei siihen mitään sen kummenpia kierimisiä tarvi. Eikös muuten ennen ollut käytäntö että jos tuli verta niin se oli automaattinen vitonen? Onko vielä sama käytäntö?

Aksu

Jäsen
Re: Re: Miksi filmataan?

Viestin lähetti Footless

Mielestäni nykykäytäntö sortaa eniten juuri pienenpiä seuroja. Vastustajan on helppo ottaa joukkueen (ainut) tähti pois pelistä jos ratkaisurintama ei ole kovin leveä. Pelaajan huomatessa että häntä rikotaan jatkuvasti ja tarkoituksella ilman rangaistusta tulee varmasti helposti kiusaus filmata pikkaisen, jos se rike sitten vaikka vihellettäisiin.

Minun on tietysti helppo mussuttaa vaikka mitä kun Machulda telottiin taas pelistä ulos, mutta kyllähän asia karkeasti ottaen noin on. Itseasiassa olen mussuttanut tähtipelaajien kunnioituksesta paljon ja tulen jatkossakin siitä valittamaan. Miksi herrat, jotka kiekon kanssa eniten pystyvät puuhailemaan jätetään varjelun ulkopuolelle? Eikö liigalle ole tärkeintä pitää nämä starat kaukalossa tekemässä huiketa henkilökohtaisia suorituksia eikä sairastuvan puolella? Rapakon takana tämä asia hoidettiin poliiseilla, jotka pitivät huolen starojen työrauhasta. Täällä tätä kulttuuria ei ole. Pari kertaa sitä on odottanut, että joku omista kävisi oikeasti vetäisemässä kaveria tauluun. Mutta ainahan näitä kaikenmaailman Toivosia riittää...

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Re: Re: Re: Miksi filmataan?

Viestin lähetti Aksu

Pari kertaa sitä on odottanut, että joku omista kävisi oikeasti vetäisemässä kaveria tauluun. Mutta ainahan näitä kaikenmaailman Toivosia riittää...

Itse olen henkilökohtaisesti kypsä taitopelaajien rappaamiseen, jolle kukaan ei mitään tee. Jos liiga ei pian rupea asialle jotain tekemään Suomeenkin voi muodostua jonkinlainen poliisi-järjestelmä. Minun mielestäni se olisi hyvä asia, mutta se ei kuitenkaan ole liigalle mieluisa vaihtoehto, koska tappelut ovat Suomen medialle edelleen liian iso asia. Jokaiselle joukkueelle kuitenkin on tärkeää että kalliit tähdet saavat pelata rauhassa ja toteuttaa itseään. Sitä yleisökin haluaa nähdä. En minä halua katsella sitä että joukkueen tähdellä on koko ajan joku reppuselässä tai maila kainalossa. Pidän vauhdikkaasta kiekosta, sitä näkee nyky-liigassa aivan liian harvoin. Koska liike pysäytetään nousee ylivoima aivan liian korkeaan arvoon. Se on suurin syy miksi jäähyjä kalastellaan. Jos joukkueella on hyvä ylivoima ja hyvä alivoima se on todella kovilla nykyliigassa.

Omasta mielestäni filmausongelma vähenisi huomattavasti jos tuomarilinja olisi taitokiekkoa suosivanpi. Silloin pystyttäisiin myös tasakentällisin ratkaisuihin nykyistä enemmän eikä ylivoima olisi niin suuressa arvossa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy