Juurikin näin. Eihän se ole suunnitelmallisuutta että kolmonen ei ole kunnolla toiminut koko kaudella ja laiturit ovat etupäässä hoitaneet sentterin hommat. Ei mahdollinen piste-ennätys tai runkosarjan voitto ole kyllä kolmosen ansiota/syytä kuin korkeintaan Mctorson maailmassa.
Joskus viestit tällä palstalla ovat sen verran erikoisia, jotta minä en pysy mukana. Nyt kävi niin. Olenko minä väittänyt, että Käppien runkosarjan voitto on kolmosketjumme ansiota? Minähän kirjoitin, että Kärppien joukkue on rakennettu hyvin ja huolella. Tämä tarkoittaa sitä, että joukkueen rakentamisessa ollaan onnistuttu kokonaisvaltaisesti hyvin.
Mielestäni Aholla, Virkkusella ja Mannerilla on ollut alusta asti selkeä näkemys siitä, minkälainen joukkue Kärppiin kaudelle 2017-2018 kasataan ja minkälaista peliä sen halutaan pelaaman. Kolmikon asiantuntemus mahdollisti tämän näkemyksen muotoutumisen ja lopulta sen toteuttamisen käytännössä. Minusta Kärppien joukkue on kasattu tälle kaudelle erittäin suunnitelmallisesti ja ihmettelen aika tavalla heitä, jotka tätä suunnitelmallisuutta eivät näe. Koetan pikkaisen perustella mielipidettäni hyökkäyksen osalta:
Kärpät luotti alusta asti siihen, että ketjut Junttila-Ruohomaa-Bertrand ja Mäenalanen-Lasu-Leskinen toimivat, eikä niitä olla sekoitettu lainkaan. Manner näki noiden kahden ketjun roolitukset poikkeuksellisen hyvinä jo ennen kuin he olivat peliäkään yhdessä pelanneet. Ykkösketjua arvosteltiin joukkueen ulkopuolelta kovin harjoituskaudella ja vähän sen jälkeenkin. Tehottomaksi pörräysketjuksi tituleerattiin. Kakkosketjua arvosteltiin pitkin syksyä vielä paljon enemmän. Manner kuitenkin tiesi, mitä teki. Hän tiesi, miksi nuo ketjut oli kasattu yhteen. Piti vain olla kärsivällinen ja odottaa, että pelaaminen loksahtelee pala palalta kohdilleen.
Kolmas selkeästi etukäteen lukkoon lyöty koostumus oli Sailio-Humaloja parivaljakko. Tuon kaksikon varaan pystyi rakentamaan takuuvarman nelosketjun. Alkukaudella nelosketju olikin uudistuneen joukkueen tuki ja turva.
Kolmosketjun ja varsinkin sen keskustan varalle oli myös selkeä suunnitelma. Tuon suunnitelman taustalla oli näkemys siitä, että superlupaus Rasmus Kupari kehittyy kauden mittaan kuten superlupauksen kuuluukin. Vielä alkusyksystä hän ei ollut valmis liigapeleihin. Tuossa nähtiin mahdollisuus testata Kestilän kyvyt. Kestilää peluutettiinkin sinnikkäästi kolmosketjun keskellä, jotta lopullinen varmuus miehen tasosta saatiin. Minä arvostan tuota reilua mahdollisuutta, jonka Kestilä sai. Uskallan väittää, että kolmosketju on aivan suunnitellusti ollut tietynlainen pelaajien sisäänajo- ja kokeiluketju. Nyt meillä on tietoa useiden pelaajien kyvyistä ja silti aikaa tehdä joukkuetta vahvistavia hankintoja ulkopuolelta.
Jopa minä olen yllättynyt Kärppien aivan hurjasta vireestä. Mielestäni on tärkeää pohtia, miten moinen pelaamisen taso pystyttiin saavuttamaan niin nopeasti heikon viime kauden jälkeen ja miten pelintaso on kestänyt niin hyvin läpi kauden. Minun mielestäni kyseessä ei ole sattuma tai onnenkantamoinen, vaan suunnitelmallisen ja ammattitaitoisen työn tulos.