Tässä ketjussa boikotoidaan Yhdysvaltoja

• 14 140
  • 171
Suosikkijoukkue
comes in waves
Olen jo aloittanut ja käytännössä boikotoinut pitkään erästä urheilusarjaa, jonka yksi keulakuvista on Putinin hyvä ystävä. Sarja ei ole halunnut kuitenkaan häiritä ko. pelaajan pelaamista ja ennästysten jahtaamista.

National Hockey League (NHL)

Valitettavasti Suomessa sarjaa esittää Viaplay, joka esittää myös suosimaani Englannin Valioliigaa. Aikanaan välitin viestiä myös suoraan Viaplaylle, etten hyväksy sitä että näyttävät KHL:ää kanavillaan. Nyt pitäisi aloittaa ilmeisesti sama kampanja NHL:ää vastaan.
Sehän olis vaan hyvä jos saatais NHL vihdoin helvettiin Viaplaylta. Paljon mieluummin katsoisin pelit muutenkin suoraan NHL.tv:n kautta jos se olisi Suomessa ilman VPN-kikkailuja mahdollista.

rpeez

Jäsen
Tässä eletään ehkä jopa kerran vuosisadassa tapahtuvaa murrosta ja käännöstä Yhdysvaltain historiassa ja vauhti on niin kova, että lopputulemaa on vaikea ennustaa edes kahden vuoden päähän välivaaleihin. Kyllä siellä se vastavoima edelleen on, mutta riittääkö ja ehkä näitä aateveljiä voisi tukea myös ulkopuolelta? Esim. vaalirahoitus on suhteellisen avointa ja sieltä pystyy poimimaan niitä mätiä omenoita boikottiin List of American companies that support President Donald Trump (Newsweek).

Listaa katsomalla silmään pistää Ericsson, wtf? Siellä on kyllä isoja asiakkaita myös, olisiko sitten bisnes orientoitunutta peesausta. Liekö antaisivat tämän päivän tiedoilla.

Hyvesignalointi kasvottomana nimimerkkien takaa saa varmasti kritiikkiä osakseen. Jos aatteen valitsee, pitää olla nahkaa kestää pottuilu. Kaikki eivät jaksa tai edes kiinnosta ottaa suurvaltapolitiikkaa keskiöön kuluttajavalinnoissaan ja tekevät valintansa eri motiiveilla. Rahalla ei ole ideologiaa. Pitkässä pelissä kaikki länsivastaisuus sataa osittain Venäjän laariin täällä Euroopassa, myös nämä boikotit.

Parempi otsikko tällekin ketjulle olisi Tässä ketjussa boikotoidaan Magaa. Nyt tässä vedetään mutkat suoriksi ja viitekehystellään kaikki jenkit samaan laariin.
Hyvin sanottu. Tää boikottileikki on todellinen malliesimerkki ensimmäisen maailman ongelmista. Nähty vaiva ja todellinen vaikutus ei mene ihan yksiin.

Joko kohta laitetaan NHL:n suomalaiset lätkäjätkät seura- ja maajoukkuebanniin, elleivät pikimmiten palaa takaisin euroliigoihin pelaamaan? Tämä skenaario kyllä sopisi minulle. Tekisi ihan hyvää kotimaisen lätkän tasolle.

Jos tarkaksi mennään, niin aika iso osa musiikeista pitäisi jatkossa jättää kuuntelematta ja jäljellekin jääneiden kohdalta pitää taustat ja lyriikat käydä tarkasti läpi ettei mitään jenkkifiilistelyjä löydy. Esimerkiksi Children of Bodomia ei voi kuunnella, koska Allu rakasti jenkkiautoja. Kurjempi juttu myös kotimaisen musiikin osalta jos levydiili on vaikka Warnerilla.

KnutPääloru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyvin sanottu. Tää boikottileikki on todellinen malliesimerkki ensimmäisen maailman ongelmista. Nähty vaiva ja todellinen vaikutus ei mene ihan yksiin.
Mikä sopii kenellekin, minun on vaikea keksiä muuta tapaa vaikuttaa kuin raha. Itse en ole ikinä osallistunut esimerkiksi mielenosoitukseen ja tuskinpa koskaan osallistunkaan. Enkä usko, että vaikkapa USA:n lähetystön edessä seisomisesta olisi sen enempää apua kuin boikotoinnistakaan.

Toki, jos on olemassa mielestäsi jokin vaikuttavampi tapa kuin raha boikotoinnin muodossa, niin olisi mukavaa kuulla?

Miten USA-vastaisuus tai EU-tuotteiden suosiminen sataa Venäjän laariin? Trump voi alkaa miettiä ystävyyttään putiniin uusiksi, jos talous alkaa sakkaamaan. Ja vaikkei miettisikään, niin itse olen ainakin tyytyväinen esim. kanadalaisten tapaan toimia. USA-tuotteet pannaan kunnolla, niin voi ihmisten tyytymättömyys Trumpiin kasvaa.

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Miten USA-vastaisuus tai EU-tuotteiden suosiminen sataa Venäjän laariin? Trump voi alkaa miettiä ystävyyttään putiniin uusiksi, jos talous alkaa sakkaamaan. Ja vaikkei miettisikään, niin itse olen ainakin tyytyväinen esim. kanadalaisten tapaan toimia. USA-tuotteet pannaan kunnolla, niin voi ihmisten tyytymättömyys Trumpiin kasvaa.
Yleisesti eurooppaa hyödyttää ostaa eurooppalaisia tuotteita ja suomea käyttämällä ja ostamalla suomalaisia. Kauppaa toki myös tarvitaan, mutta kyllähän se hyödyttää jos suositaan omaa tuotantoa pelkän tuontitavaran sijaan.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pitkässä pelissä kaikki länsivastaisuus sataa osittain Venäjän laariin täällä Euroopassa, myös nämä boikotit.
Siis jos minä ostan Coca-Colan sijaan Laitilan virvoitusjuomatehtaan tuotteen se sataa Venäjän laariin? Tai jos ostan Applen tuotteen sijaan Samsungin/LG:n tuotteen? Saksalaisen auton amerikkalaisen sijaan?
Hyvesignalointi kasvottomana nimimerkkien takaa saa varmasti kritiikkiä osakseen. Jos aatteen valitsee, pitää olla nahkaa kestää pottuilu. Kaikki eivät jaksa tai edes kiinnosta ottaa suurvaltapolitiikkaa keskiöön kuluttajavalinnoissaan ja tekevät valintansa eri motiiveilla. Rahalla ei ole ideologiaa.
Miten muuten, vieläkö tankkaat Teboililla ja tuet venäläisiä firmoja vai lähditkö mukaan hyvesignalointiin? Rahallahan ei ole ideologiaa. Vai onko se eri asia?

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olen jo aloittanut ja käytännössä boikotoinut pitkään erästä urheilusarjaa, jonka yksi keulakuvista on Putinin hyvä ystävä. Sarja ei ole halunnut kuitenkaan häiritä ko. pelaajan pelaamista ja ennästysten jahtaamista.

Valitettavasti Suomessa sarjaa esittää Viaplay, joka esittää myös suosimaani Englannin Valioliigaa. Aikanaan välitin viestiä myös suoraan Viaplaylle, etten hyväksy sitä että näyttävät KHL:ää kanavillaan. Nyt pitäisi aloittaa ilmeisesti sama kampanja NHL:ää vastaan.
Minä seurailen vielä, mutta tällä hetkellä vahvasti kanadalaisseurojen bandwagonissa, vaikka niiden suomalaisedustus onkin vähän ohkainen.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vaikea kyllä nähdä minään hyvesignalointina tai Venäjän laariin satamisena, jos vaikka suosii kotimaista tai eurooppalaista amerikkalaisen kustannuksella. Kai sitä nyt kuluttajalla on täysi oikeus reagoida miten haluaa?

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit, Luleå HF, Florida Panthers
Sehän olis vaan hyvä jos saatais NHL vihdoin helvettiin Viaplaylta. Paljon mieluummin katsoisin pelit muutenkin suoraan NHL.tv:n kautta jos se olisi Suomessa ilman VPN-kikkailuja mahdollista.
Itse kun en asu suomessa ja tuo NHL tv löytyy, niin kanadalaiset lähetykset vielä menee, mutta yankeedoodelin lähetys on niin turboahdettu mainoksilla että menee jo komiikan puolelle. Ennemmin katselisin viaplaylta vaikka Mäkistä en siedäkkään.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mielentilaboikotointia - olen aina vastustanut Kanadaa ihan intohimoisesti jääkiekossa, takavuosina tapasin kannattaa jopa Venäjää sitä vastaan. Ruotsin kannattaminen oli täysi itsestäänselvyys. Mutta siis nyt olikin sangen mieluisa hetki nähdä McDavidin ratkaisu. Kun kysymyksessä oli juurikin Kanada, USA:n paras ja läheisin liittolainen, jota nuo seinähullut nyt ahdistelevat ja painostavat ilman mitään rationaalista syytä.

Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Voisi sen verran kantaa kapeaa korttansa kekoon että pistää jenkkirahastot lihoiksi (pienellä tappiolla, ihan mukavasti sulanut niistäkin nyt viimeisimpien sekoilujen myötä kun alkaa jopa Wall Street ilmeisesti näkemään että sosiopaattinarsisti ilman minkäänlaista kykyä paria päivää pidemmällä jänteellä toimimiseen ei välttämättä sittenkään ole paras johtohahmo USA:lle edes megakorporaatioiden näkövinkkelistä), katsoo laittaisiko niistä irtoavat sentit sitten ilmasto/kiertotalousratkaisuihin vai eurooppalaiseen puolustusteollisuuteen. Molemmat ovat varmuudella nousussa jos koko maanosaa ylipäätään on enää muutaman vuoden kuluessa olemassa tässä muodossa jonka tunnemme, ja jos ei ole niin sitten on herttaisen yhdentekevää että missä pennit oli kiinni ennen sähköjen sammumista.

"Hyvesignalointi" on hieman tunkkainen termi nähdäkseni ja omiaan vähentämään kanssaihmisten vähäistäkin kokemusta siitä että heillä itse asiassa on merkitystä ja muutakin kuin olematonta hieman suurempi välinearvo. Toki yksi ihminen ei ihmeitä saa aikaan, mutta sen rahat kuitenkin saavat. Ja jos sillä on paljon samanmielisiä kavereita tekemässä esimerkiksi päätöksen että Tesla saa jäädä autokauppaan tai vielä mieluummin tuotantolinjan päähän, niin vaikutuksensa kertautuu. Ilkkuminen ihmisten halulle vaikuttaa elinympäristöönsä on ensinnäkin aika tunkkaista, toisekseen melko itänaapurihenkistä fatalismia, jota viljellään yleensä lähinnä ylhäältäpäin jotta estettäisiin ihmisiä tajuamasta omia vaikutusmahdollisuuksiaan. Miksi käydä edes äänestämässä kun samaa hyvesignalointiahan sekin on tuommoisessa maailmankuvassa?

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari

Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten voidaan boikotoida vain itselle sopivia juttuja ja toisaalla sitten sulkea silmät. Boikotoit NHL:ää, koska Ovechkin, mutta samaan aikaan fanitat saudiarabialaisomistuksessa olevaa jalkapalloseuraa. Saudithan on tunnetusti hieno maa ja siellä pidetään erityisesti ihmisoikeuksista hyvää huolta. Minä aloittaisin sillä että laittaisin Newcastlen boikottiin hyvin nopeasti tai ainakin piilottaisin sen suosikkijoukkueistani.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten voidaan boikotoida vain itselle sopivia juttuja ja toisaalla sitten sulkea silmät. Boikotoit NHL:ää, koska Ovechkin, mutta samaan aikaan fanitat saudiarabialaisomistuksessa olevaa jalkapalloseuraa. Saudithan on tunnetusti hieno maa ja siellä pidetään erityisesti ihmisoikeuksista hyvää huolta. Minä aloittaisin sillä että laittaisin Newcastlen boikottiin hyvin nopeasti tai ainakin piilottaisin sen suosikkijoukkueistani.
Koska tässä maailmassa voi vain olla täydellinen tai muuten on ihan sama jos ei ole? Voi elää huoleti pellossa, hei hulinaa vaan Ukrainan verisille aroille... Siis tietystikin on hyvä aloittaa edes jostain kuin olla yhtään helvetin mistään aloittamatta. Lienet kylläkin samaa mieltä tästä itsestäänselvyydestä?

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Joko kohta laitetaan NHL:n suomalaiset lätkäjätkät seura- ja maajoukkuebanniin, elleivät pikimmiten palaa takaisin euroliigoihin pelaamaan? Tämä skenaario kyllä sopisi minulle. Tekisi ihan hyvää kotimaisen lätkän tasolle.

Jos tarkaksi mennään, niin aika iso osa musiikeista pitäisi jatkossa jättää kuuntelematta ja jäljellekin jääneiden kohdalta pitää taustat ja lyriikat käydä tarkasti läpi ettei mitään jenkkifiilistelyjä löydy. Esimerkiksi Children of Bodomia ei voi kuunnella, koska Allu rakasti jenkkiautoja. Kurjempi juttu myös kotimaisen musiikin osalta jos levydiili on vaikka Warnerilla.
Tokkopa kukaan on sanomassa että vaikkapa rock & rollia pitäisi boikotoida koska sen juuret ovat Yhdysvalloissa, tai että Alexi Laihon musiikkia pitäisi olla kuuntelematta koska hän piti amerikkalaisista autoista ja amerikkalaisesta musiikista. Ymmärtääkseni ei kuitenkaan ollut mikään Trump fani tai muuta sellaista.

Muutenkin herralla vaikuttaa olevan ongelmia sen suhteen mikä on "ensimmäisen maailman ongelma". Toki se, että suomalainen kuluttaja voi harmitella että "Olisihan se aito kokis parempaa kuin tämä Pirkan versio" menee siihen first world problems juttujen piiriin, mutta niitähän meillä pääsääntöisesti on. Kun meillä on mahdollisuus tehdä valintoja sen suhteen mitä tuotteita hankimme, niin miksi on ongelma jos ihminen valitsee tuotteita joita ei ole tehty lapsityövoimalla tai orjuuteen verrattavissa oloissa? Tai jos päättää että ei halua tukea vaikkapa Elon Muskia ja valitsee Teslan sijaan muun auton? Jos miettii hyvesignalointia niin esimerkiksi se minunkin Facebook profiiliini laittama Ukrainan lippu tai täällä allekirjoituksessani oleva "Слава Україні" ovat hyvesignalointia. Niiden vaikutus on nolla ja niillä vain ilmaisen muille ihmisille poliittista kantaani, koittaen vaikuttaa hyvältä ihmiseltä. Tai jos minä ilmoitan "ostin tänään Obolonin olutta tukeakseni Ukrainaa" niin se on hyvesignalointia.

Kyllä yhden ihmisen tai muutamien tuhansien ihmisten järjestämät boikotit monikansallisia yrityksiä kohtaan eivät tunnu siellä. Kuitenkin mikäli se leviää ihan ympäriinsä Eurooppaa ja Kanadaa kuten nyt näyttää käyvän, niin siellä alkaa tulemaan painetta yrityksille. Pienet purot ja isot virrat, vai miten se sananlasku meneekään.

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten voidaan boikotoida vain itselle sopivia juttuja ja toisaalla sitten sulkea silmät. Boikotoit NHL:ää, koska Ovechkin, mutta samaan aikaan fanitat saudiarabialaisomistuksessa olevaa jalkapalloseuraa.
Näin se menee. On myönnettävä, että Newcastlen siirryttyä saudiomistukseen kannatus oli koetuksella. On kuitenkin muistettava, että taustalla on noin 30 vuoden kannatussuhde.

Ymmärrän pointtisi, enkä voi tai halua asiaa tämän kummemmin yrittää pestä.

Kakkaa on tämän suhteen housuissa.

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Los Angelesin olympiakisat 2028. Varmaan täysi dystopiashow Berliini -36 tyyliin. Oranssi aurinkoinen hymyilee. Ei kai sitä pysty katsomaan. Harmi kun suomalaisilla voisi ollakin jotain menestystoiveita tällä kertaa.

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Millä sen perus kokiksen voi korvata, että ollaan edes lähellä? Ainut paheeni on coke zero, kahvin, nuuskan ja (satunnaisen) alkoholin lisäksi..

Iphonen ostin viime keväänä ja olen katunut sitä siitä lähtien. Siirryn takaisin androidiin.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Käytän varmaan aika paljonkin jenkkiteknologiaa, koneessa amd:tä ja lattialla osat samaa mitkä pitäis joskus kasata. Ruoka eli päivittäistavarat on se mihin voin vaikuttaa ja ostän tästä lähtien Felixiä Heintzin sijaan.
Ei tämmönen sekava piispanmunkki voi edes tietää mitä kaikkea jenkkiä mulla on, itänaapurin tuotteita tai siellä olevia yrityksiä on helpompi boikotoida.

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Los Angelesin olympiakisat 2028. Varmaan täysi dystopiashow Berliini -36 tyyliin. Oranssi aurinkoinen hymyilee. Ei kai sitä pysty katsomaan. Harmi kun suomalaisilla voisi ollakin jotain menestystoiveita tällä kertaa.
Kisat boikottiin. Itse en ole katsonut enää muutamaan vuoteen mutta lupaan nyt taas aloittaa katsoa. Jotta voin vuonna 2028 taas aloittaa boikotin.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Boikottiajatusten siivittämänä sain vihdoin lopetettua X (Twitter) -tilini. Lisäksi irtisanoin HBO/Max -palvelun, mutta se johtui enemmän siitä, että katsottava loppui.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy