Tässä ketjussa boikotoidaan Yhdysvaltoja

• 16 117
  • 214

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jos Euroopassa aletaan kunnolla vältellä amerikkalaisia tuotteita ja palveluita, niin ihan varmasti sillä on vaikutusta. Ainakin USA:n talouslukuihin, josta on sitten ennen pitkää vaikutusta muihin asioihin.

Vähemmän kuin Teboilia boikotoimalla eikä se nyt näyttänyt vaikuttavan yhtään mihinkään.

Jos saat hyvän mielen jenkkejä boikotoimalla en ole sitä mitenkään paheksumassa.

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse olen ymmärtänyt etteivät suhteemme ole mitenkään tulehtuneet.
Tämä saattaa olla vain ajan kysymys, mikäli Suomi ei lähde nykytilanteesta vielä reilusti Unkarin ja Slovakian tielle. Kyllä tuossa USA:n toiminnassa nyt aika selkeä suuntaus on, ja se tarkoittaa että lähdet joko heidän peliinsä mukaan tai olet heidän vihollinen. Trumpin (tai tuon kristillisen konservatiivioikeiston) USA tekee hyvin tiukan rajanvedon ystävien ja vihollisten välille, ja liberaali ja demokraattinen Eurooppa ei ole heille enää kumppani vaan vihollinen. Sen lisäksi, että vaaleihin pyritään vaikuttamaan suoraan ja rahoitetaan alt-right toimijoita eri maissa, käytetään myös porkkanaa ja houkutellaan Euroopan maita konservatiivien leiriin nostamalla Unkariaän ja Slovakian kaltaisia kansalliskonservatiivisia maita jalustalle. Puheet NATO:sta vetäytymisestä ja mahdollisesta sotilaallisen yhteistyön lisääntymisestä Unkarin kanssa on aika vahva signaali Euroopalle.

Mitä tulee näiden boikottien merkitykseen, niin yhden ihmisen toimillahan on hyvin vähän merkitystä isossa kuvassa. Mutta kun tarpeeksi monta "yhtä ihmistä" päättää, että kyllä sillä omalla ostopäätöksellä on ainakin ihan pienenpieni merkitys, niin sillä alkaa lopulta olla merkitystä isossakin kuvassa. Mutta jos kaikki ajattelee, että eihän sillä minun teollani merkitystä ole, niin sitten sillä ei olekaan.

Itse olen jo pidempään pyrkinyt suosimaan mahdollisimman paljon kotimaista ja paikallista, ja ostan myös paljon käytettyä kirppiksiltä, niin ei tarvitse alkaa mitään isoja korjauksia ostokäyttäytymiseen tekemään. Mutta aion kyllä jatkossa skarpata vielä lisää ja pyrkiä suosimaan vieläkin enemmän eurooppalaisia vaihtoehtoja amerikkalaisten sijasta, sikäli kun se vaan on mahdollista.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyllä tuossa USA:n toiminnassa nyt aika selkeä suuntaus on, ja se tarkoittaa että lähdet joko heidän peliinsä mukaan tai olet heidän vihollinen.

Tämähän olisikin pienen maan kannalta järkevää alkaa isottelemaan joka suuntaan omiaan. Kyllä me on puolemme isojen pelissä valittu, hyvä niin.

rpeez

Jäsen
Vähemmän kuin Teboilia boikotoimalla eikä se nyt näyttänyt vaikuttavan yhtään mihinkään.
Anteeksi OT. Teboil liiketulos 2021 25,66 miljoonaa, 2022 5,45 milj., 2023 2,53 miljoonaa eli parissa vuodessa yli 20 miljoonaa per vuosi pois. Kyllä sillä muutaman murkulan on voinut jättää ostamatta, kun viidessä vuodessa jää 100 miljoonaa euroa saamatta. Suomesta.

Ketjun aiheeseen, edelleen, pienistä puroista kasvaa iso joki.

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Minusta tämä on asia, jossa voi tehdä omat ratkaisunsa. Itse olen venäläisten tuotteiden suhteen absolutisti, mutta en ainakaan itse näe vielä maailmaa, jossa boikotoisin kaikkia yhdysvaltalaisia yrityksiä ja tuotteita.

Liikevaihto ja myynti ovat selkeitä mittareita, jos jokainen vähentää ostoksiaan, vaikka 10-30%, niin kyllä se kokonaisuutena alkaa näkymään brändien myynneissä. Tähän ainakin itse pyrin, suosin pääosin suomalaista ja eurooppalaista tuotantoa jatkossa.

Yhdysvallat ovat valinneet uuden linjan, sillä on meille negatiivisia seurauksia, se voi näkyä silloin jossain. Jos Coca-Cola alkaa kulumaan vähemmän maailmalaajuisesti, niin se on selkeä signaali eteenpäin.

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Scandinavians boycott US goods over Trump's Ukraine U-turn

Ruotsissa ja Tanskassahan on perustettu oikein Facebookki ryhmiä USA tuotteiden boikottia varten ja nyt molemmat ryhmät onkin kerännyt yli 70 000 jäsentä. Toki myöntävät, että haluaisivat boikotoida myös itse Facebookia, mutta se on koettu olevan paras tapa tällä hetkellä tavoittaa ihmisiä joten käytetään sitä sitten hyödyksi.

Videolla äänen volyymitasot on hieman kummalliset.

Lugos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ai meinaat että mäkkärille katsomaan paheksuen kun ihmiset menevät syömään ja kaupassa mulkoilut päälle kun ostetaan Coca-colaa, ehkei nyt sentään? Siinäpä sitä joillekin on työsarkaa jos ei muuta tekemistä ole.

Kunnioitetaan toisten valintoja.
Jokainen saa tehdä tavallaan sekä myös tuntea piston sydämessään, jos nyt sattuu kiinnostumaan asioista. Ehkä jokubjopa kiinnostuu, kun huomaa ettei omat valinnat olekaan niin yksinkertaisia.

Lugos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja lisätään nyt vielä, että tällä samalla kaavalla itsekin tunnen usein pistoja sydämessä, kun huomaan jonkun oman tarpeeni menevän julistamieni arvojen edelle. Kun ilmoitin perheelleni, että nyt meni Netflix myös pois, niin ukrainalainen tytärpuoleni piti asiaa kamalana ja peruutin puheeni.

rpeez

Jäsen
Netflix on siitä hieman kaksipiippuinen juttu, että se sisältää eniten kansainvälistä tuotantoa näistä ohjelmatarjoajista (lähde: joku vanha vertailu).
Esimerkiksi itse katson 90% muita kuin amerikkalaisia ohjelmia sieltä nykyään. Viimeksikin turkkilaista dekkarisarjaa. Tavallaan tämä tukee muiden maiden ohjelmatuotantoa. Nyt kyllä sorrun itsekin selittelemään omia valintojani omaksi parhaaksi, mutta tuollainen pointti asiassa on.

MegaForce

Jäsen
Aina on hyvä boikotoida tarpeelliseksi katsomiaan asioita ja tietenkin on hyvä ostaa kotimaista ja eurooppalaista. Päivänselvä juttu.

Mutta sitten se toinen näkökulma. Mitäs USA on nyt meille tehnyt että tällaiseen ryhtyisin? On tärkeä kauppakumppani ja liittolainen. Ei ole mitenkään verrattavissa itäiseen roistovaltioon. Se että maassa on nyt presidentti joka ei miellytä poukkoiluineen ei ole missään määrin riittävä syy itselleni mihinkään boikotteihin.
Minusta kyse on arvoista ja niiden toteuttamisesta. Kukaan, minä mukaan lukien, ei vaadi Yhdysvaltojen täydellistä boikottia, sillä jokainen ymmärtää, ettei se ole kaikilta osin edes mahdollista nykyihmiselle, ei minullekaan. Lähes päivittäin Yhdysvallat hyötyy pakosta tekemistäni valinnoista, koska minun on käytävä töissä.

Silti monet, itseni mukaan lukien, jättävät vapaaehtoisesti arvojensa vuoksi ostamatta yhdysvaltalaisia brändejä ja pyrkivät välttämään niiden palveluja, koska se on tällä hetkellä vähintä, mitä yksittäinen ihminen voi tehdä. Joillekin tämä näyttäytyy hyvesignalointina, ja se suotakoon heille.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy