Tässä ketjussa boikotoidaan Jenkkejä.

• 556
  • 24

IMATION

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen, Canes
Jostain se on aloitettava.

En olisi ikinä uskonut, että ensimmäinen ketju, jonka avaan, olisi tällainen!

Olen tänään tehnyt henkilökohtaisen päätöksen alkaa vältellä yhdysvaltalaisia tuotteita ja palveluita niin hyvin kuin pystyn. Tiedän, että se on erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta. Mutta tiedän myös, että tämä on oikeastaan ainoa tapa, jolla voin itse vastustaa Yhdysvaltojen nykyistä politiikkaa.

Teen tämän pikkuhiljaa ja aina tilanteen mukaan. Esimerkiksi X sai tänään lähtöpassit, kesäksi suunniteltu perheloma Yhdysvaltoihin on jäädytetty, ja Mäkkäri vaihtuu aina Heseen.

Minun pienet rahani eivät suuryrityksiä hetkauta, mutta jos meitä olisi tarpeeksi monta Euroopassa ja maailmassa, tilanne olisi varmasti toinen. Raha ratkaisee lopulta.

Nyt vain keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi – vaihtoehtoisia tuotteita ja palveluita, omia kokemuksia ja tarinoita! Hyvä tästä tulee.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voin boikotoida suhteellisen helposti ainakin meikeissä. Clinique on suosikkimerkkini luomiväreissä, mutta nyt saa jäädä ostamatta samoin Urban Decay primer. Tuotteista pitää katsoa tästä lähtien, mikä on valmistusmaa, kun suunnittelee jotakin ostavansa.

Onneksi muita merkkejä riittää ja meikkipussissa on tavaraa, joten taitaa joltakin paskiaiselta lentää kuppi nurkkaan aikaisemmin kuin minulta meikit ja kosmetiikka loppua.

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Onhan näitä:

Netflix
Starbucks
Disney+
Heinz
McDonald's
Coca-Cola company
Pepsi
Kellogg's
Lipton
Nvidia
Burger King
Gillette

Tuossa nyt jotain ihan tällaisia liki arkipäiväisiä tuotteita, no tuskin kukaan kuluttaja NVIDIAn tuotteita viikoittain ostaa mutta kuitenkin. Väitän, että helppoa on kaikille löytää vaihtoehto kunhan vain vähän kaupassa katsoo mitä ostaa. Streamauspalvelut ehkä hankalampia.

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotain rahastoja oli jenkeistä, siirretty Eurooppaan (ja osin Aasiaan, pitää sitä pikkuisen kapitalistikin olla).

Tein saman viime perjantaina. Osittain toki myös rahallisista syistä, mutta politiikkakin vaikutti luonnollisesti päätökseen.

Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Voin boikotoida suhteellisen helposti ainakin meikeissä. Clinique on suosikkimerkkini luomiväreissä, mutta nyt saa jäädä ostamatta samoin Urban Decay primer.

Vauva.fi:ssä oli kirjoitettu näin: "Vance käyttää silmänrajauskynää, Trump meikkivoidetta ja tasapainoittajana toimii Musk, hän käyttää moottorisahaa."

Luomivärin, silmärajauksen ja meikkivoiteen osalta helppo, mutta kun ostan seuraavan kerran moottorisahan, pyydän, että "ei sitä mikä Muskilla, vaan se mikä Matikaisella on". Toki jos Muskilla ja Matikaisella sama niin, niin sitten se toinen.

IMATION

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen, Canes
Tässähän saa olla tarkkana. Luulin että tämä uutinen on tämän ketjun asia ja se on adjöö mobilepay.
Vielä googletin (tähänkin pitää tulla muutos) ja selvisi että:

MobilePay on tanskalaisen Danske Bankin kehittämä mobiilimaksusovellus, joka lanseerattiin vuonna 2013. Vuonna 2022 MobilePay yhdistyi norjalaisen Vippsin kanssa muodostaen Vipps MobilePay -yhtiön. Tässä uudessa yhtiössä norjalaiset pankit omistavat 72,2 % ja Danske Bank 27,8 %. Yhdistymisen jälkeenkin MobilePay ja Vipps säilyttivät omat brändinsä ja toimivat edelleen erillisinä sovelluksina omilla markkinoillaan.

Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Vielä googletin (tähänkin pitää tulla muutos)
Itse käytän DuckDuckGo:ta, mutta sekin on amerikkalainen. Sattuisiko kellään olemaan hakukonesuosituksia?

Upeaa muuten nähdä kuinka moni on lähtenyt mukaan USA-boikottiin. Luulin olevani jonkin sortin kylähullu ja melko yksin tämän päätöksen kanssa, mutta onneksi tällä näyttää olevan laajempaakin kiinnostusta.

Itse olen onnistunut välttämään kaiken amerikkalaisen ostamista sen jälkeen kun aloitin boikottini 13.2.. Sitä ennen ostettuja amerikkalaisia tuotteita käytän edelleen, esimerkiksi offline-videopelejä.

Trumpille kaikkein tärkeintä on raha, joten tällainen boikotti on laajassa mittakaavassa hyvin tehokas vastustuksen muoto. Paljon tehokkaampi kuin Venäjä-boikotti (joka toki minulla on myös päällä).

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPen reippaat pojat
Amerikka on täysin kahtiajakautunut maa, joten itse pyrin tästä edes välttelemään niitä tuotteita, jotka ovat valmistettu tai joiden pääkonttori on punaisessa osavaltiossa. Esim Coca-Cola on Georgiasta (äänesti Trumpia) ja Pepsi New Yorkin (äänesti Harrisia) osavaltiosta. Kanadan vastatullit ovat käsitykseni mukaan myös kohdistettu näihin tiettyihin osiin USA:ta, jotka tämän paskapuuron ovat keittäneet.

Jos jostain löytyy listaa repu-osavaltioissa tuotetuista tuotteista, joita tuodaan Suomeen, niin olisi kiinnostunut näkemään.

rpeez

Jäsen
Amerikka on täysin kahtiajakautunut maa, joten itse pyrin tästä edes välttelemään niitä tuotteita, jotka ovat valmistettu tai joiden pääkonttori on punaisessa osavaltiossa. Esim Coca-Cola on Georgiasta (äänesti Trumpia) ja Pepsi New Yorkin (äänesti Harrisia) osavaltiosta. Kanadan vastatullit ovat käsitykseni mukaan myös kohdistettu näihin tiettyihin osiin USA:ta, jotka tämän paskapuuron ovat keittäneet.

Jos jostain löytyy listaa repu-osavaltioissa tuotetuista tuotteista, joita tuodaan Suomeen, niin olisi kiinnostunut näkemään.
Toimiiko tuo idea ollenkaan nyt kun republikaanit on vallan kahvassa?

Nimittäin kun tuet demokraattista osavaltiota, ne alkavat menestymään ja kappas, republikaanien vahtivuorolla -> äänestäjiä siirtyy demokraateista republikaaneihin.
Edit. Luin huonosti, pääpaino oli siis huonosti menevä repulikaani osavaltio, sori. Mutta silti ei haittaa varmuuden vuoksi vaikka demokraatitkin kärsii.

Paras olisi ilmeisesti koko USA boikotti, ja tuloksena se kun käppyrät alkaa menemään kaakkoon Trumpin valinnasta alkaen.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Mun mielestä tämä logiikka on samalla tavalla ontuvaa, kuin puolustella tavallista venäläistä sillä, että ei häntä voi syyttää.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tää on kyllä huomattavasti hankalampaa kuin Venäjän boikotointi. Oivoi. Valtaosa sijoituksistakin on Yhdysvalloissa. Onneksi en sentään Teslaa hankkinut, vaikka sitäkin harkittiin.

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Tää on kyllä huomattavasti hankalampaa kuin Venäjän boikotointi. Oivoi. Valtaosa sijoituksistakin on Yhdysvalloissa. Onneksi en sentään Teslaa hankkinut, vaikka sitäkin harkittiin.
Ja sitten jos ulottaa oman boikottinsa koskemaan myös firmoja jotka aktiivisesti käyttää yhdysvaltalaisten firmojen palveluksia niin alkaa olla hankalaa. Noinhan jotkut tehneet venäläisen boikotin yhteydessä.

Tosiaan monilla on paljon sijoituksia jotka on amerikkalais-pohjaisia, tulee mellevät veromätkyt (ja tietysti kovasti duunia) kun alkaa siirteleen noita omistuksia eurooppalaisiin+aasialaisiin kohteisiin.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Tuossa nyt jotain ihan tällaisia liki arkipäiväisiä tuotteita, no tuskin kukaan kuluttaja NVIDIAn tuotteita viikoittain ostaa mutta kuitenkin. Väitän, että helppoa on kaikille löytää vaihtoehto kunhan vain vähän kaupassa katsoo mitä ostaa. Streamauspalvelut ehkä hankalampia.

Pöytäkoneita käyttävien on kyllä mahdotonta lähteä korvaamaan mitenkään nykyisiä laitteitaan. Sama koskee niin pc- kuin Apple-käyttäjiä.

Mitä Amerikan osakeomistuksiin tukee, niin nyt ovat omat laput viimeisetkin punasella kiitos näiden Trumpin tullien.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pöytäkoneita käyttävien on kyllä mahdotonta lähteä korvaamaan mitenkään nykyisiä laitteitaan. Sama koskee niin pc- kuin Apple-käyttäjiä.

Mitä Amerikan osakeomistuksiin tukee, niin nyt ovat omat laput viimeisetkin punasella kiitos näiden Trumpin tullien.
Ehkä kuitenkin on tärkeintä pyrkiä välttämään sitä, mitä voi.

FatSam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lähdin aamulla Facebookista ja X:stä. Pepsiä ja Cokista en enää osta, enkä käy Mäkkärissä enkä BK:ssä (en ole kyllä muutenkaan käynyt ainakaan viiteen vuoteen). Muutenkin tulee kaupassa paljon tarkemmin katsottua mitä ostaa. Vaikeaa on, mutta parempi se on tehdä mitä pystyy.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Jos vaihdat pois "punaisen osavaltion" tuotteesta toiseen jenkkituotteeseen, niin se ei näy oikein missään, eikä sillä ole vaikutusta mihinkään. Toki jos vaihdat samalla kokonaan pois jenkeistä, niin silloin tuokin toimii.

Itselleni ainakin on oleellista, että boikotoinnilla voi olla oikeasti jotain merkitystä. Jos se raha menee edelleen jenkkeihin, niin eipä siinä saada viestiä perille.

Libero

Jäsen
Suosikkijoukkue
KALE, Jäsen jota et huomioi
Saatan harkita jos ketjun nimestä poistetaan piste. Toisaalta rahalla ei ole ideologiaa, joten taidan sittenkin sijoittaa sinne mistä saan parhaan vastineen. Vielä ei voissapaistettu tai kiinalainen ”Z-Tube” korvaa jenkkitubeja. Muista nyt puhumattakaan. Toisekseen jos joku keksii miten boikotoida suoraan MAGA-tuotteita (Made in MAGA), niin voin harkita. Yhdysvallat ei käsittääkseni ole MAGA ja kaikki venäläiset ei ole voissapaistettuja, vaikka iso osa onkin. Olen myös tavannut kivoja kiinalaisia. Hurrit ne vasta kivoja onkin ja tilastojenkin valossa ylikylän maa. Pohjanmaalaisia koitan välttää mutta suomalaisia tuotteita suosin, vaikka täällä onkin Kärkkäinen.

Muoks. Koko ketju haiskahtaa kaalisopalle ja eritoten ketjun aloittaja. Kiva idästä trollailla kun maailmassa on uusi pahis.

Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en kannata Yhdysvaltojen boikotointia alkuunkaan. Trumpin hallinnon äkkiväärään politiikkaan on syytäkin suhtautua kriittisesti, mutta Yhdysvallat on niin paljon muutakin, kuin Republikaanien syvään päätyyn ajautunut nykymeno.

Käytän siis vastaisuudessakin Visaa, Mastercardia, Googlea jne., enkä pode siitä tunnontuskia.

Amerikkavastaisuudella on tietyin osin pitkät perinteet myös Suomessa, mutta vaikka virtuaalista nyrkkiä moni haluaakin nyt puida, on Suomen mielestäni syytä pyrkiä pitämään suhteet Atlantin taakse mahdollisimman toimivina, vaikka tämänhetkisestä presidentistä harva pitääkään.

Ei toki helppoa ole ollut USA:n kehitystä seurata. Oma suhde maahan on läheinen, mm. nimimerkkini ei ole mikään sattuma.

MegaForce

Jäsen
Minulle on täysi mahdottomuus boikotoida jenkkejä täysin. Yksittäisiä valintoja voin tehdä, mutta todennäköisesti nettoavat silti enemmän kuin menettävät minulla. Lähes korvaamattomat ovat:

WhatsApp
Word-ohjelmat
Uusi videopalvelu Teamsin tai kiinalaisen Zoomin tilalle??
Lisäksi pari finanssiin liittyvää alustaa.
Google Earthin karttapalvelua tykkään käyttää...

Helvetti sentään että on masentavaa aikaa. Vituttaa.

Viimeksi muokattu:

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Parikin eri sijoituspodia kuunneltuani, pennoset mitkä Amerikan rahastoissa on, pitäisi ehkä siirtää pois. Kovaa puhetta USAn taloudesta jos pahimmat skenaariot toteutuu.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Parikin eri sijoituspodia kuunneltuani, pennoset mitkä Amerikan rahastoissa on, pitäisi ehkä siirtää pois. Kovaa puhetta USAn taloudesta jos pahimmat skenaariot toteutuu.

Ehditkö tiivistää tänne ne pahimmat skenaariot? Itsellä aika iso positio oman työnantajan osakkeissa ja olen miettinyt viittiikö myydä, kun kurssi on tullut huipuista alas 20% parissa kuukaudessa.

Nilkkakiituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
PALLOKERHoo
(Tämän nykyisen presidentti Zeleznyn pitäisi harkita mineraali diilejä kinkkien suuntaan,
suurimmalla kunnioituksella länsimaiden apua kohtaan mikäli Euroopan Unioni
on liian kömpelö saamaan mitään isoja päätöksia aikaan)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy