Tärkeää kirjastoista!

• 6 989
  • 69

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyvä ketju ja hyvä että herättää keskustelua. Asiallinen viesti Pisimmältä Kääpiöltä.

Itse olen ollut yli 20 vuotta kirjaston asiakas ja nimenomaan olen ulkoistanut CD-hankinnat kirjastolle. Osittain myös musa-DVD ja joskus myös elokuva-DVD hankinnatkin.

Mulle on ollut jo vuosikymmenet traditio käydä silloin tällöin kirjastossa poimimassa mielenkiintoisia levyjä kuunteluun, kuin levykaupassa kävisi mutta ei maksa mitään ja voi palauttaa kun on soittanut levyjä pari kuukautta ja osaa ne ulkoa, parhaat saa ihan luvalla polttaa koneelle/levylle.

Elokuvista. En näe kirjastoa todellakaan uhkana vuokraamoille joiden asiakkaista lienee 95% hakevat uutuushyllystä block buster jenkkileffan yhdeksi illaksi katsottavaksi ja uutuushylly on aina niitä pullollaan. On demand voi olla tälle vaihtoehto jos laitteet ja yhteydet kunnossa. Viimeksi leffoja olen lainaillut ehkä 2-3 vuotta sitten, silloin vielä näkyi ainakin espoon kirjastoissa että valikoima on selvästi kotimais/eurooppalais/indie -pohjainen, jos mielessä jotain sieltä suunnalta niin kirjastosta löytyi aina hyvä leffa mukaan. Toki uusiakin hollywood-leffoja siellä joukossa oli mutta useimmiten kaikki lainassa ja niitä varten kirjaston leffa-osastolla on turha maleksia. Leffa-osasto palvelee ehdottomasti edellä mainittujen elokuvien saralla henkilöitä joilla ei ole kotona isoja mediakirjastoja. Olen eri mieltä siitä että sohvalta onnistuisi vaivatta lataamaan netistä minkä tahansa elokuvan ruutuun, ainakin omalla 5-6 vuotta vanhalla läppärillä tuo on vain toiveajattelua, näytönohjain ei riitä ainakaan ja kuva on kauttaaltaan paskaa. Parin vuoden sisällä kokeillut mm netflixiä, voddleria, cdon.comia ja aina sama juttu. Entäs kun nämä läppärit päivitetään monessa kodissa tabletteihin, ei taida sieltäkään siirrot helposti onnistuvan. Smart-tv laitteet ehkä tuo haluttua helppoutta mutta ne eivät ole itsestäänselvyys massoilla.
Eli tämä sohvalta helposti ladattava leffa vaatii ajanmukaiset laitteet ja yhteyden. Varmaan noin joka toisella taloudella koko suomen mittakaavassa on sohvan edessä tv, perus-digiboksi ja dvd. Ei nettiyhteyttä tv-laitteisiin.

_

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eiköhän joku Netflix ole paljon pahempi Makuunin tulojenviejä. Muistaakseni joku Makuunin konttorin pyörittäjä kommentoi, että enemmän tämä on karkkikauppa kuin leffavuokraamo.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo maailma muuttuu. Ei kirjastojen pidä jämähtää vanhaan aikaan. Osalle täällä tuntuu kirjasto olevan edelleen vastaava paikka kuin esim. 80-luvulla. Tietenkin kirjat ovat edelleen se pääjuttu.

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vielä vähemmän en ymmärrä sitä, että miksi nostat esille jonkin lisäpalkan tuotteiden lainaamisesta kun tietääkseni kukaan - en ainakaan minä - ole mitään sellaista edes väittänytkään. Johan sen sanoo järkikin ettei kirjaston henkilökunta saa bonuksia lainattujen tuotteiden mukaan.

Toisaalta eipä kirjasto tuotakaan juuri mitään, joten tässä suhteessa jokainen sinne suunnattu euro on poissa muualta - mutta vaikka tilanne on tällainen, en missään nimessä halua, että kirjastot lakkautetaan tyystin vaan kirjastojen tulee olla jatkossakin ilmaisia, ainakin ydinalueen palveluiden osalta, ja niiden toimintaa tulee kehittää ydinalueilla.
vlad.

Voi Vlad rakas! Tarkoitus ei toki ollut kritisoida sinua ainakaan loukkaavasti, joten anteeksi, jos niin olen tehnyt. Olen luonteeltani hieman tuittupäinen, jos jokin asia on sydäntä lähellä ja koen sen suhteen tuntevani jotain vääryyttä. Hötkyilen siis:)

Tuo lisäpalkka oli huonosti kirjoitettuna, tarkoitan, että kun kirjastoporukan töitä lisätään muullakin kuin peruskirjastotehtävillä, niin siihen on ainakin paikoin voinut saada palkankorotusta hieman, ei joka paikassa. Niissä, joissa kirjasto on enemmän palvelupiste kaiken muunkin kuin kirjojen suhteen.

Tummensin tuon kohdan, joka sattuu suoraan sydämeeni ja kipeästi! Tokihan kirjasto luetaan non profit-laitokseksi, mutta se, että se ei tuota mitään on täysin tuulesta temmattua oletusta. Kaikkea ei mitata rahassa ja sinun jos kenen, Vlad, pitäisi tämä ymmärtää, koska olet erittäin viisas mies.

Henkistä pääomaa on vaikea muuttaa euroiksi, mutta henkinen hyvinvointi kyllä näkyy silti esim. terveyspuolen hurjissa menoissa, kun se ei ole kunnossa. Tässä viittasin juuri aiemmin kirjoittamaani kohtaan "terve sielu terveessä ruumiissa". Ei pidä väheksyä kirjaston merkitystä virkistyksen antajana.

Videoiden muuntaminen digitaalisiksi kirjastossa ilmaiseksi on hidasta touhua. Siinä menee yhtä kauan kuin esim. kopsattava leffa kestää. Eikä tätä palvelua kaikista kirjastoista edes saa.Lisäksi levy, jolle tallennetaan on itse ostettava, kirjasto ei sitä tee. Kyllä väitän, että firma pystyyn vaan ja digitalisoimaan vanhoja aarteita, kyllä sillä aina itsensä elättää kirjastoista huolimatta.

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kirjasto ja Makuuni ovat noin sadan metrin päässä toisistaan. Sama tuote kirjastossa ilmaisena. Tuossa tilanteessa valitsen poikkeuksetta kirjaston maksuttoman vaihtoehdon ja se on aina Makuunilta pois.

Kyllähän Pernaveikko puhuu asiaa. Mun mielestä sä olet nyt se kuuluisa pilkunnussija, sori vaan. Ei ne vähät av-aineistot kauheesti hyllyssä ole, ainakaan uudet, jos ja kun joku kirjasto vielä sellaisia kykenee edes kohtuullisesti hankkimaan.

Kirjaston ostohinta on aina eri kuin asiakkaan yksityishenkilönä ostama. Jos esim. asiakas ostaa kaupasta videon kympillä, älä unta nää, että kirjasto saa samaan hintaan. Ensin tulee lainausoikeudet, jotka pitää kyetä näyttämään tarkastajalle, sitten se, että vie potentiaalisen asiakkaan(voivoi) liikefirmalta lainaamalla viheliäisen dvd:nvaikkapa jollekulle pitkäaikaistyöttömälle ja hupsis! Hinta onkin lähemmät 60 euroa kirjastolle maksettavaksi, joten en puhuisi mitään kirjaston häikäilemättämästä toiminnasta yrittäjää kohtaan. Joku muu on kylläkin häikäilemätön!Lisäksi aineiston kuluminen on melkoista, joten yhden dvd:n/videon elinkaari kirjastoissa on todella lyhyt ja uutta ei välttämättä useimmiten voida edes hankkia tilalle!

Sitten noihin muihin kirjoittamiisi kohtiin:leffoista olen jo kirjoittanut Vladin kohdalla, voit lukea sieltä, jos tahdot .

Sosiaalinen olohuone on ihmisille tärkeä asia ainakin sellaisilla paikkakunnilla, jotka ovat pieniä ja tapaamispaikat kiven alla. Jos tykkäät olla yksin, eivät kaikki niin halua tehdä. Monilla on myös tarve jutella jonkun kanssa ja pienemmät kirjastot ovat heille siksikin tärkeitä, että esim. se kirjastonhoitaja voi olla ainut henkilö, jonka kanssa on saanut vaihtaa sanaparin koko päivänä!

Lisäksi olisi hyvä muutenkin ajatella myös niitä ihmisiä, joilla ei kaikki ole heti lähellä ja tarjonta suurta. Ne ihmiset maksavat kaikesta enemmän pitempien kuljetusmatkojen takia, mutta veromarkat heiltäkin kelpaa kyllä,joten siitä turha syyllistää, että kasvukeskukset jotenkin elättäisivät haja-asutusalueita, vai haluatko autioittaa esim. maaseudun kokonaan?

Kirjasto on laitos, joka juuri parhaiten mielestäni tuo tasapuolisuutta kansalaisten kesken. Jos jotain ei ole omassa kirjastossa, sen saa edullisesti lainaamalla vaikka Utsjoelta Hankoon.Hieno homma! Ja miksi kustannukset pitäisi mennä tasan ison keskuksen kanssa? Jotain rotia sentään.

Jos valtio ei tue kirjastoja ja kirjastojen tulevaisuus jätetään markkinavoimien haltuun, kirjastossa ei ole kohta muuta kuin kioskikirjallisuutta tarjolla, koska kysyntä ja tarjonta ovat erilaisia. Toki kirjastot nytkin ottavat asiakkaiden toiveita huomioon, mutta jossain menee raja, ettei kirjallisuus ole enää täyttä roskaa. Kirjastojen tehtävä on myös tuottaa LAATUA!Jos pitäisi hankkia vain sitä, mitä kysytään, niin poistaa pitäisi suurin osa Nobel-palkituista yms. kirjoista. Tämä nyt tuskin on sunkaan tarkoituksesi?Valtion tukemana kirjastot tavoittavat laajan pohjan asukkaisiin nähden. Minusta se on hyvä peruste tuen edelleen jatkamiselle. Mikä muu taho mielestäsi saa enemmän erilaisia ihmisiä koottua yhteen kuin kirjasto?Noin palveluna?

Kirjastoauto on hyvä olla olemassa, mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin se ei luonnollisesti voi korvata kiinteää kirjastoa, mutta on hyvä hätäapu. Aineisto on rajatumpaa, eikä ihmiset voi viivähtää pitempään, koska aika pysäkeillä on rajattu.

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Kirjasto ja Makuuni ovat noin sadan metrin päässä toisistaan. Sama tuote kirjastossa ilmaisena. Tuossa tilanteessa valitsen poikkeuksetta kirjaston maksuttoman vaihtoehdon ja se on aina Makuunilta pois.

Olet varma, että se uutuusleffa on siellä kirjastossa hyllyssä tai se leffa jota olet menossa lainaamaan?
Tuli edellisessä viestissä vedettyä Vaskikirjastojen alueella asuvien ihmisten määrä alakanttiin (250 000), kun oikeampi luku on 300 - 350 000 asukasta. Uutuusleffat lähtevät samantien varauslistan mukaan reissaamaan ja leffaa voi joutua odottelemaan useamman kuukaudenkin (itselläni on yksi leffa varauksessa ja olen jonossa sijalla 11. joten selvästi nopeammin saisin sen, jos kävisin hakemassa sen leffavuokraamosta tai ostaisin).

Samallahan voisi väittää, että kirjakaupat menevät konkurssiin, kun kirjasto lainaa ilmaiseksi uutuuskirjoja. Toki taisi Oksasen Sofikin myydä jonkusen kirjan vaikka hänen uutuuttaan sai kirjastosta ihan ilmaiseksi, toki Vaskikirjaston alueella oli varausjonossa parhaimmillaan 600 varausta joten sen kirjan olisi saanut hiukkasen nopeammin, kun sen olisi ostanut.

Jokainen voi miettiä miten paljon lapsilla on rahaa hankkia kirjoja kuukaudessa. Itse, kun näkee lasten lainaavan kymmenenkin kirjaa kerralla ja seuraavalla viikolla uudet 10 kirjaa, ei taitaisi viikkorahat riittää.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä tuollainen videovuokraamoon vertaaminen on aika turhaa. Kyllähän kirjojenkin lainaaminen on pois kirjakaupoilta, jos nyt niin haluaa miettiä. Ja jos jotain "viihdeleffaa" kritisoi, niin onhan kirjoissakin sitä hömppää ja vaikka mitä. Kirjaston tehtävänä on tarjota muutakin kulttuuria kuin pelkkää kirjallisuutta.

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Eipä joku yksittäinen elokuvan lainaaminen ole niin merkittävää. Jos mietitään miten kirjastot kilpailevat yksityisen sektorin kanssa, niin selkeästi merkittävintä on kilpailu ihmisten vapaa-ajan käytöstä. Jos jollakulla on tunti ylimääräistä aikaa kaupungilla, niin silloin hän voi miettiä meneekö kahvilaan vai kirjastoon. Vai lähteekö kenkäkauppaan tekemään heräteostoksia. Tuollainen kirjaston vaikutus yksityiseen kilpailuun on, vähäisyydestään huolimatta, moninkertaista verrattuna johonkin elokuvien lainaamiseen.

Ja jos tuolle tielle lähdetään ettei mikään julkisrahotteinen asia saa kilpailla yksityisten kanssa, niin silloin jäätäisiin aika paljosta paitsi. Pitäisi pohtia sitä onko oikein että julkisilla varoilla on rakennettu maantieyhteys Tampereelta Helsinkiin, koska tuo syö yksityisten lentoyhtiöiden tuloja jotka kuljettavat ihmisiä ilmateitse tuolla välillä.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulle sopisi aivan mainiosti maksullinen kirjasto. Toteutustapoja olisi tietysti lukemattomia, kertaluontoinen vuosimaksu olisi varmaan yksinkertaisin, luokkaa 25€/vuosi. Jos ei käytä, niin ei tarvitse maksaakaan, ja jos käyttää niin tämä tapa rohkaisee käyttämään "samalla rahalla" enemmän. Tähän voisi lisätä jonkun kpl-rajoituksen per vuosimaksu. Toinen tapa voisi sitten olla kpl-maksu, vaikkapa 1€/laina. Joka tapauksessa palvelun pitäisi olla alaikäisille maksuton, ja varmaan opiskelijat, työttömät ja muut pienituloiset pitäisi myös vapauttaa.
Onhan se vähän naurettavaa, että tälläinen huippulaadukas palvelu on ilmaista. Olisin valmis maksamaan kirjastopalveluista (enemmän).
Oma käyttö on satunnaista ammattikirjallisuuden lainaamista. Joskus jotain tietokirjallisuutta, Haynesejä ja Talotohtoreita.

Kyllähän Pernaveikko puhuu asiaa. Mun mielestä sä olet nyt se kuuluisa pilkunnussija, sori vaan.
Eli et siis tarkoita sitä, mitä aiemmin kirjoitit: "kirjasto ei tule koskaan kilpailemaan yksityisyrittäjien kanssa mistään tuotteesta"?

joten en puhuisi mitään kirjaston häikäilemättämästä toiminnasta yrittäjää kohtaan.
En minäkään. Olen keskustellut aiemmasta väittämästäsi.

Sosiaalinen olohuone on ihmisille tärkeä asia ainakin sellaisilla paikkakunnilla, jotka ovat pieniä ja tapaamispaikat kiven alla. Jos tykkäät olla yksin, eivät kaikki niin halua tehdä.
En minä sitä kyseenalaista. Mielestäni tuota ei kuulu maksattaa veronmaksajilla. Eikä varsinkaan siten, että kasvukeskusten veronmaksajien varoja ohjataan syrjäseuduille.

Monilla on myös tarve jutella jonkun kanssa ja pienemmät kirjastot ovat heille siksikin tärkeitä, että esim. se kirjastonhoitaja voi olla ainut henkilö, jonka kanssa on saanut vaihtaa sanaparin koko päivänä!
Tähän kohtaan sama kuin yllä.

...joten siitä turha syyllistää, että kasvukeskukset jotenkin elättäisivät haja-asutusalueita, vai haluatko autioittaa esim. maaseudun kokonaan?
Ei syyllistäminen ole mitenkään turhaa, koska tuollaista varojen ohjailua tapahtuu. Ei minulla ole mitään erityistä halua autioittaa maaseutua, mutta vielä vähemmän minulla on halua osallistua heidän palveluidensa kustannuksiin.

Tämä nyt tuskin on sunkaan tarkoituksesi?Valtion tukemana kirjastot tavoittavat laajan pohjan asukkaisiin nähden.
Tarkoitukseni on vähentää julkisia menoja. Kirjastojen kohdalla se tarkoittaa säästämistä seinissä ja henkilöstössä.

Minusta se on hyvä peruste tuen edelleen jatkamiselle. Mikä muu taho mielestäsi saa enemmän erilaisia ihmisiä koottua yhteen kuin kirjasto?Noin palveluna?
En minä kirjaston ja kirjastotalon hyötyjä kyseenalaista. Ainoastaan sen, pitääkö Helsingissä asuvan veronmaksajan osallistua jonkin Ylitornion kirjastatalon ylläpitoon ja henkilöstön palkkojen maksuun.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen eniten käyttänyt Itäkeskuksen kirjastoa ja jotenkin mieltänyt sen koko rakennuksen "kirjastoksi", vaikka se on vain osa sitä kulttuurikeskusta. Sama juttu Vuotalon suhteen, jossa olin töissäkin joskus.

Kaupungin yksi tehtävistä on tarjota kulttuuria ihmisille. Helsinkiläisille on itsestään selvää että kaupunki tarjoaa esim. näyttelyjä, konsertteja ja leffanäytöksiä, mutta miten tuo on joissakin pienimmillä paikkakunnilla? Aika huonosti.

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli et siis tarkoita sitä, mitä aiemmin kirjoitit: "kirjasto ei tule koskaan kilpailemaan yksityisyrittäjien kanssa mistään tuotteesta"?

En minä sitä kyseenalaista. Mielestäni tuota ei kuulu maksattaa veronmaksajilla. Eikä varsinkaan siten, että kasvukeskusten veronmaksajien varoja ohjataan syrjäseuduille.

Ei syyllistäminen ole mitenkään turhaa, koska tuollaista varojen ohjailua tapahtuu. Ei minulla ole mitään erityistä halua autioittaa maaseutua, mutta vielä vähemmän minulla on halua osallistua heidän palveluidensa kustannuksiin.

En minä kirjaston ja kirjastotalon hyötyjä kyseenalaista. Ainoastaan sen, pitääkö Helsingissä asuvan veronmaksajan osallistua jonkin Ylitornion kirjastatalon ylläpitoon ja henkilöstön palkkojen maksuun.

Kyllä se nyt vaan niin menee että sivarit maksavat armeijan ja persut maahanmuuton kustannuksia, nuoret maksavat vanhustenhoidosta ja lapsettomat lastenhoidosta, työssäkäyvät maksavat työttömyyskorvauksista työttömiä suuremman osan, ihan terveet ihmiset joutuvat osallistumaan sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksiin, autoilijat maksavat pyöräilijöiden tiet ja siinä sivussa paljon muutakin ja niin edelleen.

Ei sellaista asiaa olekaan, josta olisi kaikille ihmisille tasapuolisesti hyötyä. On paljon sellaistakin asiaa, josta ei ole kenellekään maksajalle mitään hyötyä ja silti ne on vain syystä tai toisesta pakko hoitaa ja mielestäni on aivan oikein että ne rahoitetaan sivistysvaltiossa julkisvaroin.

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Minulle sopisi aivan mainiosti maksullinen kirjasto. Toteutustapoja olisi tietysti lukemattomia, kertaluontoinen vuosimaksu olisi varmaan yksinkertaisin, luokkaa 25€/vuosi.

Tuo malli voisi toimia ainoastaan siinä tapauksessa että siinä rajoitettaisiin koko sisäänpääsy kirjastorakennukseen vain vuosimaksun maksaneille. Ei se kotilainaus ole kirjastoille sellainen menoerä että kirjojen tai lehtien lukeminen paikan päällä olisi olennaisesti edullisempaa.

Lisäksi lyhyellä tähtäimellä ongelma olisi siinä että kirjastojen tilat on suunniteltu sillä ajatuksella että kirjoja voidaan yhtälailla katsella paikan päällä tai lainata kotiin. Jos pelkkä kotilainaus tulisi maksulliseksi, niin selvää on että monet luopuisivat siitä, ja kirjaston tiloissa paikan päällä aikaansa viettävä väkimäärä kasvaisi (yli)suureksi. Lisäksi tilanne on nykyään se että aika harvalla kirjastolla on tarpeeksi hyllymetrejä tai varastotilaa koko kokoelmansa säilyttämiseen. Tilat on mitoitettu sen mukaan että tietty osa kirjoista on aina asiakkailla kotonaan. Ei tuo malli jossa pelkkä kotilainaus olisi maksullista tietenkään mahdoton ole, mutta muuttaisi teknisesti kirjastojen toimintamallia melko olennaisesti, joten vaatisi paljon järjestelyjä.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minulle sopisi aivan mainiosti maksullinen kirjasto. Toteutustapoja olisi tietysti lukemattomia, kertaluontoinen vuosimaksu olisi varmaan yksinkertaisin, luokkaa 25€/vuosi. Jos ei käytä, niin ei tarvitse maksaakaan, ja jos käyttää niin tämä tapa rohkaisee käyttämään "samalla rahalla" enemmän. Tähän voisi lisätä jonkun kpl-rajoituksen per vuosimaksu. Toinen tapa voisi sitten olla kpl-maksu, vaikkapa 1€/laina. Joka tapauksessa palvelun pitäisi olla alaikäisille maksuton, ja varmaan opiskelijat, työttömät ja muut pienituloiset pitäisi myös vapauttaa.
Osittain noin homma nykyäänkin toimii, kun kirjastojen toiminta katetaan verovaroin. Kun maksat paljon veroja, tuet myös tuntuvasti kirjastoja, siinä missä muitakin julkisia palveluja. Riittävän pienituloiset ovat käytännössä kokonaan vapautettu kirjastojen tukemisesta, samoin se alaikäisten suuri joukko joka ei maksa tuloverojakaan.

Mikään ei tietenkään velvoita järjestämään kirjastojen peruspalveluja vastikkeettomasti maailman tappiin saakka. Tällä kuitenkin karkotettaisiin osa nykyisistä käyttäjistä. Monet vieraantuisivat kirjastosta, osa jopa lukemisesta. Mielestäni ihmisiä pitäisi paremminkin kannustaa kirjastojen käyttöön, heidän itsensä ja koko yhteiskunnan parhaaksi. Luovia ratkaisuja voi tietysti miettiä.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Osittain noin homma nykyäänkin toimii, kun kirjastojen toiminta katetaan verovaroin. Kun maksat paljon veroja, tuet myös tuntuvasti kirjastoja, siinä missä muitakin julkisia palveluja. Riittävän pienituloiset ovat käytännössä kokonaan vapautettu kirjastojen tukemisesta, samoin se alaikäisten suuri joukko joka ei maksa tuloverojakaan.

Juu, siihen viittasinkin suluissa olleella. En siis ole esittämässä että kirjastojen budjetteja pitäisi välttämättä pienentää, vaan minun puolestani maksut voisivat tulla verorahoitteisuuden päällekin, mutta ehkä totuus olisi jossain välimaastossa.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos mietitään miten kirjastot kilpailevat yksityisen sektorin kanssa, niin selkeästi merkittävintä on kilpailu ihmisten vapaa-ajan käytöstä. Jos jollakulla on tunti ylimääräistä aikaa kaupungilla, niin silloin hän voi miettiä meneekö kahvilaan vai kirjastoon. Vai lähteekö kenkäkauppaan tekemään heräteostoksia.

Tässä on hyvä pointti. Tämän nykyajan kulutushysterian keskellä jolloin moni tosiaan käyttää sen ylimääräisen tunnin hengailemassa kaupassa ja ostamassa heräteostoksia niin mielummin itse vietän kirjastossa jos sellainen vieressä on. Yllämainitsemani oma traditio jo yli 20 vuoden ajalta, eli pääosin kirjaston musaosastolla vieraileminen on juuri tätä, en mene hakemaan yhtä ja tiettyä levyä vaan tsekkaan samalla useamman genren ja uutuudet, poimin sieltä ajan kanssa noin 10 levyä kuunteluun. Tälläiset levyt on sellaisia joita en osaisi ostaa, tunnen niin vähän artistia etten sijoittaisi rahaa kokonaiseen levyyn. Kiitos kirjaston on tullut kuunneltua musaa ihan laidasta laitaan paljon ennen internetin mahdollisuuksia.

Ja mainittakoon vielä se että Spotifya tai vastaavaa en näe käyntännölliseksi autossa missä pääosin kuuntelen kirjaston levyjä.

Vielä muista kirjaston palveluista niin lapsille näyttää olevan paljon myös lueskelu ja leikkinurkkauksia, ei sellaisiakaan paikkoja ole yhtään liikaa mihin voi mennä muksun kanssa extemporee lueskelee kirjoja. Hyvä vinkki pitää taaperon kanssa breikki kirjastossa kun alkaa viikonlopun ostoshelvetti ahdistaa.

_

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Voi Vlad rakas! Tarkoitus ei toki ollut kritisoida sinua ainakaan loukkaavasti, joten anteeksi, jos niin olen tehnyt. Olen luonteeltani hieman tuittupäinen, jos jokin asia on sydäntä lähellä ja koen sen suhteen tuntevani jotain vääryyttä. Hötkyilen siis:)

...

Tummensin tuon kohdan, joka sattuu suoraan sydämeeni ja kipeästi! Tokihan kirjasto luetaan non profit-laitokseksi, mutta se, että se ei tuota mitään on täysin tuulesta temmattua oletusta. Kaikkea ei mitata rahassa ja sinun jos kenen, Vlad, pitäisi tämä ymmärtää, koska olet erittäin viisas mies.

En minä suinkaan loukkaantunut - pikku piru vain pääsi hetkeksi irti ja ajattelin hiukan piikitellä takaisin, siksi myös kirjoitin boldaamasi kohdan ja väitin ettei kirjasto tuota mitään, kuten ei taloudellisesti tuotakaan mutta aivan kuten totesit, kaikkea ei voi mitata rahassa - ja sen minäkin tiedän ja tiedostan vallan mainiosti.

Tarkoituksellisesti esitin väitteen ettei kirjastolaitos tuota mitään, vastavetona sille, että kirjastolaitos pysyy aina (tai lähes aina) budjeteissaan. Sellaiselta instanssilta, jonka ei ole tarkoitus tuottaa voittoa tai tuottaa mitään taloudellisesti hyödyttävää on tätä tehtäväkin. Kirjastolaitoksen arvot ovat muualla ja siksi kirjastolaitos on minulle äärimmäisen tärkeä.

Minä, ensimmäisen kirjastokortin alle kymmenvuotiaana saatuani, en todellisuudessa muuta kuin arvostan kirjastolaitosta suuresti ja olen sen asiakkaana ollut jo 35-vuotta. Mutta kun nykyinen taloudellinen tilanne suuressa osassa kuntia on mikä on, on minusta vaadittava myös kirjastolaitokselta säästötoimiin sopeutumista ja siksi minusta olisi ensiarvoisen tärkeää, että tässä taloudellisessa tilanteessa panostetaan siihen perustehtävään ja jätetään toistaiseksi - lievennys kantaani - ne muut asiat tekemättä. Perustoimintoja ovat minusta: kirjat, musiikki, elokuvat (mieluiten panostetaan klassikoihin ja indie-tuotantoon tms.) sekä tietenkin tietoverkko ja internet yhteyksien tarjoaminen kuntalaisille.

vlad

P.S. vladin saa kirjoittaa ihan pienellä.

Tähän tartun sen verran, että pitääkö sitten Ylitornion kirjastotyöntekijän osallistua Helsinkiin rakennettavan esim. musiikkitalon kustannuksiin?
Musiikkitalon olemassaoloa voi aivan perustellusti kritisoida. Musiikkitalo on kuitenkin selkeästi helpommin nähtävissä valtakunnallisena hankkeena kuin Ylitornion kirjasto tai kirjastotyöntekijät. Minulle kelpaisi vallan hyvin se, että valtionosuuksien "tasaus"-järjestelmästä luovuttaisiin.

Larbatchov kirjoitti:
Se, että joku asiaa menee tällä hetkellä jollain tavalla, ei tarkoita, että niin pitäisi välttämättä olla. Maailma ympärillä on radikaalisti muuttunut, mutta Suomi koittaa hapuilla tuollaisena kolmen vartin mini-neukkulana.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy