Helposti.
Kuinka moni palstalainen on saanut porttikiellon johonkin jäähalliin?
En ole saanut porttikieltoa, mutta hallista minut on poistettu. Olin 2004 faijani kanssa muutaman päivän kevätreissulla Barcelonassa ja jostain keskustan kupeesta bongattiin jäähalli. Oven pielessä oli iso kuva Jevgeni Nabokovista San Josen vermeissä.
Kaukalo oli kooltaan ehkä hyökkäysalueen kokoinen. Hallista sai vuokrattua luistimia, en yhtään muista hintaa, mutta joka tapauksessa oli pakko käydä kokeilemassa paikallisen Pablon tekemää jäätä. Maksoin puolesta tunnista ja olin ollut jäällä 10 minuuttia kun joku heppu tuli sanomaan minulle, että minun pitää mennä jäältä pois. Kysyin, että minkä ihmeen takia.
Syy oli se, että minulla ei ollut hanskoja kädessä. Jos kaadun, niin joku voi luistella käteni päältä, heppu selitti. Arvatkaapa kahdesti oliko minulla kypärää? Selitin hänelle, että olen Suomesta ja olen luistellut 5-vuotiaasta lähtien eli jos joku täällä kaatuu niin viimeisenä minä. Ei auttanut selittely vaan ulos kaukalosta.
Ja samalla joku varmaan 35-40 vuotias nainen ilman kypärää luistelee pitäen koko ajan kaukalon reunasta kiinni. Ei hanskoja, ei kypärää.
Eivät vissiin jaksaneet katsoa enempää takaperin sirklausta.