Totta kai lapsille suunnataan elokuvia ja ohjelmia, joissa on kuolemaa ja väkivaltaa, joissa lapsia opetetaan käsittelemään vaikeitakin tunnetiloja ja joissa niitä käsitellään sopivan mustavalkoisesti hyvä/paha-akselilla. Niitä kutsutaan saduiksi. Sellainen on Tähtien Sotakin, olipa-kerran -tarina "kauan sitten kaukaisessa galaksissa". Monet lapset ovat SW-faneja Suomessakin jo 4-5 vuoden iässä.
Toki itse katsoin tähtien sodan ensimmäisen kerran alle 10-vuotiaana, mutta minusta koitat maalata kuvaa lasten elokuvasta. Siinä minusta olet väärässä. Olet myös väärässä siinä, että kaikki tehtäisiin juurikin lasten ehdoilla. Melkoinen tulkinta, jos esim. New Hopen tai Force Awakenin niputtaa lasten elokuviksi. Se, että ne vetoavat lapsiin ei tee niistä lasten elokuvia.
Mutta oli tuosta mieltä mitä oli, niin jos elokuvasta löytää itselleen epämiellyttäviä piirteitä ja huonoja ideioita, niin ei niitä nyt vain voi kuitata "no c'mon boys, ne on lasten elokuvia". Minä väitän olevani elokuvan kohde yleisöä. Ja vieläpä tärkeää sellaista. Rakastan aihetta, katson kaiken mahdollisen siihen liittyvän ja minulla on rahaa käyttää tähän. Muistan myös mieluusti mainostaa näihin liittyviä asioita. Olen vieläpä siitä miellyttävä, että en jaksa kritisoida jotain avaruuspingviineä tai ewokkeja, koska ne ovat minusta sivuosassa kokonaisuudessa. Mutta jos minä olen sitä mieltä, että se korealainen hahmo oli elokuvassa aivan paska, hän oli tarpeeton, hänellä oli tarpeettoman iso rooli ja hänelle pedataan eittämättä myös tulevaan elokuvaan ns. vakio kokoonpanon roolia, niin silloin saan todellakin olla sitä mieltä. Ja sitä ei voi selittää sillä, että "noh, lasten elokuva".
Tässä ketjussa on kuitenkin hienoa se, että monet kirjoittavat mistä he pitivät. Minusta ne ovat paljon parempia vasta-argumentteja elokuvan "hyvyyteen" kuin viittaamalla kintaalle sillä, että "ei sitä sinulle ole tarkoitettukaan". Ne hyvät ajatukset synnyttävät nimittäin mietteitä itselläkin, että olinkohan turhan kriittinen tuon asian kanssa, koska en pidä kokonaisuudesta, joistakin yksityiskohdista tai osioista. Jos joku esimerkiksi perustelee sen, kuinka hienoa työtä Finnin hahmon kanssa on tehty tai miten mahtava se korealainen pimu tuossa leffassa oli, niin pysähdyn ajattelemaan... ja sitten vasta leimaan idiootiksi :)
(postauksen lopetus oli vitsi, tosikoille huom.)