Korostan vielä, että mun kanssa saa olla eri mieltä ja en koita kääntää kenenkään mielipidettä. Star Warsin suhteen monella on nimittäin aika die hard -näkemyksiä. Anakinin tyyliin ”If you aren’t with me then you are my enemy”.
Hyvä kun laitoit mielipiteesi, ja kyllä noista aiemmistakin kommenteista yleensä näkee, kuka katselee TV-sarjoja samalla silmällä kuin itse katselee. En siis ollut yllättynyt.
Kirjoituksiesi kautta luonnehtisin, että sinulle maistuu nyansit ja tietynlainen toiminnassa "mukana eläminen", kuten varmasti monille (varsinkin tosi faneille), kun itse taas kaipaan jännitteitä, draamaa ja kaaria hahmojen kehityksessä, jotta jaksan uppoutua tarinaan. Ei ole oikeita tapoja seurata sarjaa. Jos tämä sarja toimii sinulle hyvin, niin tämä sarja on ainakin osittain onnistunut. Minulle esimerkiksi hyvä päähenkilö on joku, jolla on kasvettavaa ihmisenä, kuten tässä sarjassa Obi-Wanilla on - siksi hän on tämän sarjan isoin toimiva osa. Prequeleissa Obi-Wan oli jo mielestäni valmiiksi täydellinen, jonka takia häneen oli vaikeampi samaistua. Hän vaikutti sivuhahmolta läpi koko trilogian. Hän olisi ollut inhimillisempi ja samaistuttavampi, jos olisi ollut se, joka teki virhearvion Anakinin mukaan ottamisesta, mutta nyt tämäkin herkku oli annettu Quigonille.
Mä en myöskään nää Leiaa ongelmana. Hän on oikeastaan juuri sellainen kun pitää olla. Sulkeutunut ja introvertti Leia ei vaan sovi siihen hahmoon. Leia on määrätietoinen, oikeudenmukainen ja snappy. Aivan adaptiovanhempiensa tuote ja perinyt vanhemmiltaan itsepäisyytensä. Mun mielestä osunut hahmoon täydellisesti. Ja toi kohta missä viime jaksossa Obi-Wan sanoo Leian muistuttavan äitiänsä on kyllä todella hyvä. Tässäkin Clone Wars tuo aivan eri ulottuvuutta Obi-Wanin ja Padmen hahmoille ja suhteelle.
Et varmasti näe Leiaa ongelmana, koska et katsele sarjaa samanlaisin draamanälkäisin silmin kuin esimerkiksi minä. Sinulle riittänee nuo yhtymäkohdat muuhun Star Wars -kaanoniin ja sujuva toiminnankuljetus, kun itse kaipaan enemmän jännitteitä, joita nokkela jutustelu ja helpot taistelu- /pakenemiskohtaukset eivät itsessään tarjoa. Ja siinä missä itse näet mielenkiintoisena sen, että esimerkiksi Leia on samanlainen kun hän on myöhemminkin, itse näen mielenkiintoisena sen, että hän olisi toisenlainen, jolloin seikkailu Kenobin kanssa tulisi muuttamaan hänet sellaiseksi kun hän myöhemmin on - jolloin seikkailulla olisi merkitys, ja katsoja voi siinä sivussa miettiä miten se muutos tulee tapahtumaan. Mutta olennaisin syy miksi ehdotin muutosta oli se, että saataisiin noihin Kenobi-Leia kohtauksiin vähän edes jotain jännitettä. Pelkkä jutustelu on mielestäni tylsää, vaikka siellä olisi hetkittäin joku syvällisempi viittaus, kuten se "Leia muistuttaa äitiään".
Ohjaustakaan en pidä huonona. Päinvastoin.
Ohjauksen heikot puolet näkyvät mielestäni etenkin toimintakoreografioissa, joissa vedetään aika lailla mutkia suoriksi tehden niistä typerän yksinkertaisia. Myös käsikirjoituksen heikkous paistaa läpi sitä kautta, ettei jaksoissa ole oikeasti hirveän paljon panosta. SPOILERIVAROITUS! Mitä tuossa oikein jännitetään? Pääseekö Leia kotiin? Pahiksia ei kiinnosta Leia, ainoastaan Kenobi. Leiaa käytetään houkutuslintuna Kenobin saamiseen. No Vaderilla oli jo Kenobi hyppysissään, mutta ei se kovin palavasti tunnu sitä haluavan, koska aika heppoisasti se päästi sen menemään pikkuisen "liekkimeren" takia. Jos Vader osaa riepottaa Obi-Wania ilmassa pelkällä voimalla, se voisi lennättää niitä omia Storm Troopereitakin sen "liekkimeren" yli Obi-Wanin luokse... Jos siis haluaisi. Mutta ei tuntunut välittävän. Leikittelee mielummin kuin kissa hiirellä. (Joka myös tekee aika turhaksi koko Vaderin armeijan, jos he vain hengaavat maisemissa, eivätkä saa osallistua Kenobi-jahtiin.) Joten kysymys kuuluu edelleen - mitä tässä sarjassa jännitetään? Pääseekö Reva suur-inkvisiittoriksi? Se on tässä se selkein olemassa oleva tahdonsuunta, mutta pitäisikö sen kiinnostaa katsojaa?
Ja ymmärrän kyllä, että toisille parasta herkkua on se sarjan kyydissä oleminen ja tuttujen hahmojen seuraaminen, mutta itselleni se ei riitä. Ja yritän siis tässä vain kertoa miksi se ei itselleni toimi. Ja täytyy vieläkin pointata, että McGregor näyttelee tuossa niin hyvin, että halu olisi kova katsoa eteenpäin, mutta kovin työlästä se on kun apuja ei tule muualta.