Iker kirjoitti:Täytyy muistaa, että onhan ihmisillä sydänvikoja pikin maailmaa, ja kun kyseessä on urheileva "julkkis", siitä nousee tavallista suurempi häly. Joku on kaiken lisäksi kertonut, että huippu-urheileminen on fyysisesti aika rankkaa ja kuluttavaa puuhaa, eli ihmekös tuo jos välillä eri urheilun aloilta kaveria menee lakoon sydänvikojen vuoksi.
Itsellenikin tulee yleensä doping ensimmäisenä mieleen näiden tapausten yhteydessä, mutta kyllähän meissä ihmisissä noita vikoja riittää ilman vilunkipeliäkin.
Eihän tietenkään suoraa yhtäläisyyttä Fischerin sydänongelmien ja dopingin kanssa voida vetää, sillä kuten totesitkin, sydänsairaudet ovat loppujen lopuksi aika yleisiä sairauksia nyky-yhteiskunnissa (läntinen maailma). Samalla kuitenkin on syytä muistaa se, että huippu-urheilu on raadollista bisnestä ja moni joutuu, siinä pärjätäkseen, turvautumaan keinoihin jotka eivät siedä päivänvaloa - en ryhdy moralisoimaan koska itse, vastaavassa tilanteessa pistäisin pilleriä poskeen ja piikkiä kannikkaan.
Ja, kun osaltaan nämä kielletyt aineet takaavat sen, että huippu voi kilpailla ja treenata tavallaan "keskenkuntoisena", kasvaa riski sille, että tulehdukset tai muut vaivat lisääntyvät ja pahimmillaan kyseessä voi sitten olla jokin sydänpussin tjsp. tulehdus tms. Eli näiltä osin kontrolloimaton kiellettyjen aineiden syöminen (tai piikittäminen) voi johtaa kierteeseen mikä kostautuu jossain vaiheessa heikenneenä terveytenä. Eli jos kilpailu olisi näiltä osin terveempää ja huipuilla olisi aikaa ja tilaa toipua vaivoistaan voisi seurauksena olla se, että vakavat terveydelliset vaivat vähenisivät ja huiput kykenisivät pelaamaan pidemmän uran. Mutta kun itse tiedän entisenä kilpaurheilija miltä sairastaminen tuntuu kun sisällä palaa halu takaisin kilpailemaan jää toipuminen usein epätäydelliseksi - mikä sitten voi johtaa erilaisiin sairauksiin (kuten minulla hengitystie vaivat).
Eli kilpailuympäristö, urheileminen, kielletyt ja sallitut aineet voivat muodostaa sellaisen paineen, että huipun on sitä hankala vastustaa mikä sitten osaltaan voi johtaa näihin tapauksiin joissa huippu-urheilijat joko kuolevat kesken otteluiden tai saavat sydänkohtauksia tai ajavat huipun muunlaiseen loukkaantumiskierteeseen.
Yhtälailla jos ollaan huolissaan Fischerin terveydentilasta ja mahdollisuuksista pelata kiekkoa enää koskaa, olisi syytä olla huolissaan näiden kiekkoilijoiden terveydentilasta jotka pelaavat kiekkoa kaukalossa silläkin uhalla, että seuraava kunnolla päähän osunut taklaus voi muuttaa heidät vuoteessa makaaviksi vihanneksiksi.
Huippu-urheilu ei ole leikkiä, sen moni on saanut huomata mutta huumetta se ainakin joillekin on. Itse vaihtaisin viisi vuotta elämästäni siihen jos olisin saanut treenata täysillä vuoden kauemmin jolloin olisin mahdollisesti ehtinyt nähdä sen kantaako uurastukseni hedelmää - terveys petti, unelmat rapistuivat.
Eipä tämä viestini oikeastaan juurikaan ollut vastineeni viestillesi, juohtuivatpa tällaiset asiat mieleeni kun viestiäsi lueskelin.
vlad.