Tomppa#74 kirjoitti:
toinen umpiluupäinen Jokeri, jonka eteisen seinällä liehuu edelleen Jokerilippu ylväänä. Kaikesta huolimatta.
Ihan vaan tähän "tää oli tässä" ketjuun liittyen täytyy teitä kaikkia valaista kevätsiivouksestani (very interesting). Jos ja toivottavasti kun löydän töistä sellaiset päivät, että voin olla lomalla, niin silloin on aika kevätsiivouksen. Tähän siivoukseen on perinteen mukaan liittynyt se, että poistan golf-kauden ajaksi seinältäni Jokerien (Strömberg vuonna jotakin Dusseldorf) pelipaidan.
Olen tehnyt tämän aina suurta hellyyttä, ymmärtämystä ja kaikkinaista kunnioitusta osoittaen. Olen ravistellut pölyt paidasta hellyydellä ja sydämeni on ollut pakahtua ilosta, että juuri minä saan tämän tehdä. Siivoaminen on ollut yhtä juhlaa, tunteikasta ja jollakin tapaa uljasta.
Nyt tämä hetki taas lähestyy ja mieleni on epävarma. Sydämeni muotoa (ihan narrilogon oloinen) en pysty muuttamaan, mutta sieluni valtaa jo nyt epävarmuus. Tulen edelleenkin aivan varmasti suorittamaan tämän rituaalin hellyydellä ja asiaan kuuluvalla arvokkuudella, silti nyt vaikuttaa siltä, että tuo noin 50 cm päässä minusta oleva paita itkisi. Tai ainakaan ei se voi hyvin, narri kyllä hymilee edelleen, mutta wanhaan tapaan se ei minusta enää vilkkaa minulle silmää. Olen tämän päivän pyhittänyt sille, että olen harjoitellut silmän vinkkaamista ja sitten tehnyt tämän useaan otteeseen paidan edessä. Kyllä narri edelleen vinkkaa, mutta jotenkin on vaisu olo.
Toinen ketjuun "tää oli tässä" läheisesti liittyvä esine on Jokeri-taulu. Ranskassa majaillessani päättivät siirtää Mona Lisan parempaan talteen. Tässä yhteydessä olivat minuunkin yhteydessä ja kysyivät josko voisin tuon ihmiskunnan kehitykseen oleellisesti vaikuttaneen teoksen luovuttaa heille. Kuten arvata saattaa, ihailu teostani kohtaan oli varaukseton. Taustana puhtaan (melkein) valkoinen paperi, kehyksenä pikkaisen rikki olevat Tiimarin kehykset ja itse teoksena junnuaikaisen Jokerien pelipaidasta saksilla irroittamani narri-logo.
Sain asiantuntijoiden (Ranskan national gallery) arvion tästä. Edustaa kuulemma empirialisimia kenties puhtaimmillaan, teoksessa tekijä on pyrkinyt vaatimattomuuteen, mutta ei ole kyennyt verhoamaan suunnatonta lahjakkuuttaan. National Galleryn mukaan kehykset ovat osoitus ihmiskunnan pyrkimyksestä eteenpäin. Ne ajavat asiansa, eivätkä hae huomiota itse teokselta. Pitivät asiantuntijat ainoana vaihtoehtona juuri noita kehyksiä, joiden valitseminen heidän mukaansa "osoittaa yli-inhimillisen suurta ymmärtämystä" hakea juuri tällaiset näennäisen vaatimattomat kehykset juuri tälle teokselle.
Tää oli tässä. Aika lyhyt.
Kellään HYKS/Psy.os puh nroa ?