Äänestin yleisurheilusta saavutettua olympiakultaa. Toisella sijalle laittaisin hiihdon olympiakultamitalin ja kolmannelle sijalle uinnin olympiakultaa.
Edellä mainituissa ei muuten niin väliä, että olisiko urheilija mies tai nainen ja mikä olisi tarkempi kisatyyppi.
Valitsit sitten ne lajit joissa on helpoin napata se olympiakulta. Uinti- ja hiihtomatkoja/tyylejä on aivan liikaa ja yleisurheilussakin on kestävyyspuolella ylimääräisiä matkoja.
Ärsyttävällä tuulella kun olen, ollessani siis itse iloinen, motkotan vielä äänestysvaihtoehdoista. Miksi sillä on kaiken maailman eukonkanto- ja hyttysentappolajeja tyyliin rugby ja kriketti?
Isoja lajeja jossain päin maailmaa toki molemmat, mutta kun kyse oli suomalaisesta urheilusuorituksesta niin noita voidaan hyvin verrata suofutikseen tai saappaanheittoon.
Otsikossa kun suoritus määritellään adjektiivilla "sykähdyttävä", niin näkisin sen vahvasti subjektiivisena asiana. Siispä nämä futiksen MM:n ehdottomuuteen vannovat palstakamraatit eivät välttämättä ole ymmärtäneet kysymystä oikein. Futiksen MM olisi ehdottomasti kovin ja yleisesti arvostetuin urheilusaavutus mitä suomalainen joukkue/yksilö voisi saavuttaa, mutta edes MM-kulta ei minulle henkilökohtaisesti tunnu samalta kuin saavutukset jääkiekon puolella.
Minun on myös vaikea nähdä "suomalaisuutta" urheilusuorituksien osana, sillä en pysty perustelemaan itselleni kannustusperusteeksi pelkästään sitä mitä passissa lukee. Tärkeämpää on urheilijan persoona, kiinnostavuus jne. Esimerkiksi Usain Bolt, Jan Zelezny vs Tommi Evilä/Antti Ruuskanen/Seppo Räty. Kuka oikeasti voi kannattaa jälkimmäisiä, koska Suomi?
Tutuille toki toivon menestystä ellei kyseinen tyyppi ole aivan mulkku. Hyvin usein tosin ovat.