Tosifani ja Tarinankertoja tuossa vastasikin, että mikä on vikana suomalaisessa kiekossa. Olen täällä monissa keskusteluissa itsekin sanonut, että ammattilaisseuroja johtavat amatöörit.
Ihan esim. Ruotsin kiinnisaaminen olisikin varmaan vaikeaa, koska siellä on nelisen miljoonaa asukasta enemmän ja maahan on kertynyt vuosisatojen aikana huomattavasti enemmän varallisuutta, mutta huomattavasti nykyistä lähemmäksi voisi päästä pienilläkin muutoksilla.
Kyllä Suomesta nyt yli 200 000 euroa irtoaa ymmärtääkseni tälläkin hetkellä todella moneltä firmalta. Aivan riittävän monella firmalla on myös pääkonttori Suomessa ja suurin este ei ole se, että firma on ulkomaisessa omistuksessa, vaan siinä, että se on pörssiyhtiö. Pörssiyhtiö ei voi haaskata enää rahaa pomojen lempiseuraan ilman, että siitä on hyötyä yritykselle.
Ja tässä se suurin ongelma tuleekin. Pelkästään neuvotteluasema on jo sellainen, että voisi kuvitella, että firmoissa ei aina saada riittävän luotettavaa kuvaa seurasta. Lisätään soppaan muutenkin seurojen horjuva talous, liigan kykenemättömmys päätöksiin ja Jortikka-tyyppinen huutelu julkisuudessa niin houkuttelevampia, luotettavampia ja tuottavampia sijoituskohteita kyllä löytyy.
Ruotsissa on onnistuttu myös siinä, että yhteistyötä yritysten kanssa on saata laajennettua ja syvennettyä pelkästä mainosten myynnistä paljon pidemmälle. Esim. Färjestadin paidassa ei ole varmaan edes viiden firman mainosta, mutta koko seudun firmat silti ovat toiminnassa mukana. Jääkiekkolehden jutussa seuran johtaja sanookin, että firmat kertovat, että niillä ei ole varaa olla poissa, koska ne tekevät niin paljon bisnestä seuran kautta muiden firmojen kanssa.
Seuran sponsorit tapaavat myös 5-6 kertaa kaudessa myös otteluiden ulkopuolellakin ja seura keskustelee myös muiden joukkueiden kanssa miten toimintaa voisi kehittää ja pitää päiviä, joissa sponsoreiden kanssa ideoidaan, että miten yhteistyötä voi vielä parantaa.
Tämä tosin vaatii henkilökuntaa. Färjestadillakin on viisi myyntimiestä palkkalistoillaan sen lisäksi, että löytyy talousjohtajaa ja markkinointipäällikköä. Palkkalistalla on 80 ihmistä kokonaisuudessaan joukkueen ja halliyhtiön kautta, ja koko kauden mittaan palkkaa saa 500 henkeä.
Suomessa on yhä vallalla se käsitys, että mitä pienemmällä porukalla homma hoidetaan niin sen kovemmat äijät johdossa. Kovempia voi ollakin, mutta ei missään nimessä parempia tuloksia saa. Se, että tj hoitaa jääkoneenkin ajamisen ei ole fiksua. Kalpassa Kuivalainen on markkinointipäällikkö ja puolet hänen ajastaan kuluu esim. kadonneiden varastonlukkojen etsimiseen. Haloo!! Jokainen myös ymmärtää, että jos tj hoitaa samalla scoutin ja utj:n hommat, niin jokin noista kusee todella kunnolla ja loputkin aika pahasti
Tyhmänkin pitäisi tajuta se, että yhden miehen kyvyt ja aika loppuu jossain kohdassa kesken. Oikeissa firmoissa onkin palkattu jokaiseen tehtävään asiansa osaava ihminen, joka voi keskittyä täysillä omaan tehtäväänsä.
Varsinkin urheilupuolella on silti Ruotsissakin palkattu entisiä pelaajia, mutta heitä koulutetaan liigan toimesta toimimaan tehtävissään. He myös keskenään kokoontuvat oppimaan toisiltaan. Liiga on esim. vienyt heitä isoihin yrityksiin lisäksi katsomaan miten asioita niissä hoidetaan.
Suomessa on unohdettu myös maksava asiakas. Siinä mielessä hommasta ollaan tekemässä eliitin harrastusta, että luullaan sen olevan hyvä asia, että hallissa on myynnissä vain yli 20 euron paikkoja.
Se on tietysti oma ongelmansa, että kapungit omistavat vanhat latonsa. Lisäksi niin kaupunkien kuin seurojenkin taholla seisomapaikat nähdään usein junttimaisina ja turhina, ja ne onkin aika tehokkaasti poistettu tai siirretty ahtaalle piiloon. Tämä johtaa siihen, että tunnelma halleissa on paska, joka johtaa pienempiin yleisömääriin sen kanssa, että monilla ei edes ole varaa käydä peleissä.
Ruotsissa on ymmärretty se, että katsojat tuovat ison potin ja jos on paljon katsojia niin se tuo vielä isomman potin firmoilta. Siellä onkin seisomakatsomot uusituisissa ja uusissakin halleissa. Suomessa taas pelätään sitä, että ihmiset ostavat halvan lipun ja menevät istamaan, mutta jos saadaan tarpeeksi uusia katsojia, niin ei kukaan mahdu edes istumaan. Lisäksi hyvin moni menisi ennemmin päädyssä olevaan fanien seisomakatsomoon (esim. Jokereiden fanikatsomossa kaikki seisovat koko pelin, vaikka istumapikoilla ovatkin) kuin istumaan taitettavalla muovipenkille, jossa kaikki jurottaa hiljaa.
Edit: Onkohan Suomessa yksikään seura koskaan tehnyt markkinointitutkimusta ja onko seurojen johdossa porukkaa, joka osaisi oikeasti lasekea, että mitä lippujen hintojen muutos vaikuttaisi yleisömääriin. Nykyiset hinnoittelupäätökset tuntuu tulevan mutulla.
Parhaat ruotsalaisseurat keräävät myös miljoona euroa fanituotemyynnillä. Suomessa ei monilta halleilta löydy edes myymälää, ja fanituotteet on tj:n vaimon suunnittelemia ja Kiinassa mahdollisimman halvalla teetettyjä. Lisäksi peliasut näyttävät siltä kuin mainokset olisi oksennettu niiden päälle ja sitten neulottu paikalleen. Peliasujen suunnitteluun näytetään kyllä käyttävän aikaa, kun lähes joka vuosi se uusiutuu, yhtä rumina ne kuitenkin pysyvät, kun siihen päälle lyödään sokkona mainokset. Edit: Olisikohan jotain järkeä pitää se peliasu samana vaikka edes kaksi vuotta ja keskittyä sen parantamiseen muilla keinoin kuin vaihtamalla sen väriä tai viivojen paikkaa hihoissa.
Pienellä vaivalla ne mainoksetkin saisi siihen huomattavasti paremmin. Siitä olisi hyötyä jopa mainostajille, koska silloin ne saisi paljon paremmin erottuvaksi. Ne mainokset eivät myöskään vaatisi taustalle useinkaan helvetin isoa taustaväriläpyskää, joka ei sovin peliasun väreihin mitenkään. Nykyään onneksi jotkut tajuavat tarjota faneille pelipaitoja, joihin ei ole mainoksia painettu.
Lisäksi useimpien seurojen kotisivut näyttävät siltä, että ne on tehnyt naapurin Ville 6-v. Ei sinänsä, että sivujen tekeminen olisi teknisesti vaikeaa. Vaikeaa on se, että niistä saa toimivat ja järkevän näköiset. Lisäksi niitä pitäisi päivittää. HPK:n sivuilla taisi jossain artikkeliosiossa olla vain yksi haastattelu, vuodelta 2003!!! Jos liigaseuroja arvioisi ulkoisen kuvan perusteella niin ne eivät juuri Kallun grilliä parempia olisi. Eli siis pienilläkin panostuksilla voisi saada toiminnan paljon paremmaksi.
Edit: typoja