Suosikkioluesi

  • 27 205
  • 246

Suosikkiolusesi

  • Karjala

    Ääniä: 53 10,5%
  • Lapin Kulta

    Ääniä: 51 10,1%
  • Koff

    Ääniä: 168 33,1%
  • Olvi

    Ääniä: 42 8,3%
  • Olvi CXX

    Ääniä: 12 2,4%
  • Tuborg

    Ääniä: 12 2,4%
  • Carlsberg

    Ääniä: 61 12,0%
  • Juon vain siideriä, olut on helkkarin pahaa

    Ääniä: 43 8,5%
  • Äidinmaito tai vastike

    Ääniä: 20 3,9%
  • Pepsimax, maximum taste no sugar.....

    Ääniä: 45 8,9%

  • Äänestäjiä
    507

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Lähes kaikki menee ja toimii (ylläri?) mutta jos on pakko rankata ykkönen niin sanotaan Karhu.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Schöfferhoffer. Löytyy dunkel, hefe ja crystal versio. Tosin en ole suomessa toistaiseksi törmännyt. Ja koitapa tilata tuo muutaman jälkeen saksanmaalla...

Aah Schöfferhofer, mikä ihana sana... muistelen lämmöllä reilun vuoden takaista Saksan-matkaani! Valikoimista löytyy muuten myöskin Schöfferhöfer Grapefruit, ykkösoluen vahvuinen weizen-limu -sekoitus. Tämä kannattaa kuitenkin jättää suosiolla hyllyyn.

Kaikkien aikojen olutsuosikkini tulevat Saksasta: Ettaler Kloster Curator ja Schneider Aventinus. Ettaleria voisi kuvailla simppelisti nestemäisenä ruisleipänä. Aventinus on yhtä maltainen, mutta siinä on mukana myös vehnäoluille tyypillistä banaaniaromia.

Otsikon mukaisesti, suomalaisista markettioluista Karhu on oma suosikkini, koska siinä on reilusti makua. Sandels tulee kakkosena samasta syystä. Olvin 130-vuotisjuhlakeitos on myöskin hyvä. Venhäoluiden ystävänä pidän myös jollakin pervolla tavalla Hartwall 1836 Classic White Lagerista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nykyisin olen alkanut siirtyä koko ajan enemmän ja enemmän tuonne ulkomaalaisten puolelle. Kotimaisista lagereista mieluiten tulee juotua Karhua mutta jos suosikkioluesta puhutaan niin ehkä se menee tuonne osastolle Franziskaner Hefe Weissbier, Marston's ja Grolsch.

EDIT: Listan vaihtoehdoista valitsin Olvin.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
WTF!? Missä Foster's?! Ylivoimaista parhautta olutrintamalla.

EDIT: Joo, en lukenut avausviestiä, eli vastaus on Karhu.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
WTF!? Missä Foster's?! Ylivoimaista parhautta olutrintamalla.

EDIT: Joo, en lukenut avausviestiä, eli vastaus on Karhu.

Aussithan ei itse juo Foster'sia ollenkaan. Pitavat sita turistioluena. Mielikuvabissee.

Suomessa toki juon vain KOFFia.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
WTF!? Missä Foster's?! Ylivoimaista parhautta olutrintamalla.

EDIT: Joo, en lukenut avausviestiä, eli vastaus on Karhu.

Käyhän Fosterskin vastaukseksi, Suomessa myytävähän tulee Hartwallilta Lahesta.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Käyhän Fosterskin vastaukseksi, Suomessa myytävähän tulee Hartwallilta Lahesta.

Goddamn, aina oppii jotain uutta! Eli vastaus siis Foster's! :) Ja hyvänä kakkosena karhu.
 

Hilmanuutti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ääni meni Lapin Kullalle. Koff kuplii alla. Itse olen enemmän tummien oluiden ystävä, mutta tuleehan noita vaaleita aika paljon juotua, kun Velvet maksaa melkein 3 kertaa enemmän kuin vaalea koffi.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Olvia sen olla pitää!! Halpaa ja hyvää, siksi sitä tulee useimmin juotua. Viikonloppuisin olvi 12-pack ensin kotona huiviin ja sen jälkeen baariin..
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Sen verran haluan tarkentaa, vaikken mikään näsäviisas idioottibesserwisseri haluakaan olla niin Pilsner on lagerin alalajike.

Sen verran haluan tarkentaa, että Pilsner on vain ja ainoastaan Plzeňský Prazdroj -panimon olutta eli Pilsner Urquellia. Vain näsäviisaat besserwisserit väittävät sitä joksikin alalajikkeeksi. Shamppanja on shamppanjaa, cognac konjakkia ja pilsner Pilsneriä.
 

Simba

Jäsen
Guiness on ehdottomasti parasta mitä saa. Kotimaisista tumma Nikolai, Sandells ja karhu on parhaita. Kyllä kaikki muutkin, karjalaa lukuunottamatta, alas menevät. Alkoholiton tumma Nikolai on muuten yllättävän hyvää.

Edit. Koffin porter unohtu hyvien kotimaisten listalta. Listalta äänestin olvia.

Ja eikös muuten Olvi ole ainoa oikeasti suomalainen panimo?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sen verran haluan tarkentaa, että Pilsner on vain ja ainoastaan Plzeňský Prazdroj -panimon olutta eli Pilsner Urquellia. Vain näsäviisaat besserwisserit väittävät sitä joksikin alalajikkeeksi. Shamppanja on shamppanjaa, cognac konjakkia ja pilsner Pilsneriä.
En kyllä aivan allekirjoita väitettäsi. Pilsener Wikipediassa tuntee myös tuon kirjoitustavan. Ja kyllä pale lager on ihan oikeasti lageria, vaikka kaikki lagerit eivät olekaan pale lagereita.
 
En kyllä aivan allekirjoita väitettäsi. Pilsener Wikipediassa tuntee myös tuon kirjoitustavan. Ja kyllä pale lager on ihan oikeasti lageria, vaikka kaikki lagerit eivät olekaan pale lagereita.

Jep. Pilseniläinen humala on yksi maailman laadukkaimpia humalalajikkeita. Sitä käyttäessä humalan maku oluessa on voimakkaampi ja aikanaan tämän takia voimakkaasti humaloituja lager-oluita alettiin kutsua pils-tyyppisiksi.
Pilsner Urquell on nykyään Etelä-Afrikkalaisen SAB:n omistuksessa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näistä kotimaisista "janojuomista" paras on KOFF. Se on vaan jotenkin sopivan maukas ja helppo juoda milloin tahansa.

Jos olen baarissa missä on tarjolla ulkomaalaisia niin en juo kotimaisia ollenkaan vaan menee ulkomaalaisilla herkutteluksi.

Koff on hyvä "lavakalja" himaan.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Ja eikös muuten Olvi ole ainoa oikeasti suomalainen panimo?
Onhan se.

Niin oluthan on muutakin kuin nämä suomalaiset kauppalagerit. Oma suosikki on vaikea sanoa. Meantime IPA, sekä Stadin panimon APA ovat todella maistuvia oluita. Tosin Stapan APAa ei vissiin kai enää edes tehdä. Harmi...

Annetaan vielä erityismaininta Old Speckled Hen:lle.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei ole mitään erityistä suosikkia, kaikki menee. Olville meni ääni ja sitä ostan KalPan sponsoriuden (menikö oikein) ja savolaisuutensa vuoksi, ellei hinnassa ole eurojen ero. Vähän tulee hintaakin katsottua, kun kaikki käytännössä kelpaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jep. Pilseniläinen humala on yksi maailman laadukkaimpia humalalajikkeita. Sitä käyttäessä humalan maku oluessa on voimakkaampi ja aikanaan tämän takia voimakkaasti humaloituja lager-oluita alettiin kutsua pils-tyyppisiksi.

Pilsnerille pitäisikin saada samanlainen tuotesuoja kuin mitä shamppanjalla ja konjakilla on. Nih!
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Makujen maailmassa en ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta Lappari ja eritoten Karjala ovat aivan hirveän makuisia. Hieman olen tosin pyrkinyt myös maistelemaan oluita nautintomielessä, ja täytyy sanoa että parhaiten tippuu Newcastle Brown Ale. Tiedä sitten minkälaisia arvioita tuo lienee saanut ammattilaisraadeilta, mutta kuitenkin. Karhua tulee lähinnä kännäilymielessä ostettua silloin tällöin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hieman olen tosin pyrkinyt myös maistelemaan oluita nautintomielessä, ja täytyy sanoa että parhaiten tippuu Newcastle Brown Ale. Tiedä sitten minkälaisia arvioita tuo lienee saanut ammattilaisraadeilta, mutta kuitenkin.
Kyllä oluen maailmassa pätee samat lait kuin muissakin makuasioissa, eli jokainen on samalla tavalla asiantuntija. Minun suussani NBA maistuu hiukan liian siirappiselle ja vetiselle, tykkään kitkerämmistä aleista, etten sanoisi jopa bittereistä. Oma suosikkini tuossa kategoriassa on Bishop's Finger. Sitä saa ihan yleisesti marketeista, eli siitä vaan testailemaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä oluen maailmassa pätee samat lait kuin muissakin makuasioissa, eli jokainen on samalla tavalla asiantuntija. Minun suussani NBA maistuu hiukan liian siirappiselle ja vetiselle, tykkään kitkerämmistä aleista, etten sanoisi jopa bittereistä. Oma suosikkini tuossa kategoriassa on Bishop's Finger. Sitä saa ihan yleisesti marketeista, eli siitä vaan testailemaan.

Itsekään en pahemmin NBA:sta välitä, koska pidän sitä varsin mauttomana. Bitterit saavat täältäkin varauksettoman tunnustuksen, joskin niistä löytyy myös varsin kamaliakin versioita. Näistä Suomestakin suhteellisen helposti saatavista ale-oluista Bishop's Fingeriä paremmin meikäläiselle putoavat Fullers:n tuotteet London Pride ja ESB. Näistä jälkimmäinen toimii yleisesti hitusen paremmin. Nämä nyt eivät ihan kitkerimmästä päästä ole, ja on vähän makuasia, tulkitaanko näitä edes bittereiksi. RateBeer-sivuston mukaan tyyli on "Premium bitter".

Suomalaiset lagerit jätän tavallisesti väliin, mikäli muita vaihtoehtoja löytyy. Olen saanut tästä hyvästä joidenkin mielestä jupin maineen. Onneksi suuri osa tutuistani on sen verran kultturelleja henkilöitä, että arvostaa kokeilunhalua ja sitä, että oluistakin voi nauttia. Omaa makuakin voi (ja pitää) kehittää. Muistan joskus ajan, jolloin nautin etupäässä tshekkiläisiä tummia ja alet eivät oikein ollenkaan pudonneet. Noh, nykyään menevät molemmat, joskin alet uppoavat yleisesti ottaen paremmin. Uusin ihastuksen kohteeni ovat belgialaiset oluet, joita olen oppinut juomaan vasta ihan parin viime vuoden aikana.

Suurin ihmettelyn aiheeni on se, että mikä hemmetin Bud/Corona/Sol-villitys tänne Suomeenkin on tullut? Niinä kertoina, kun olen vielä yökerhoihin eksynyt, olen kysellyt ulkomaalaisten oluiden vaihtoehtoja, ja lähes aina valikoima on ollut jotain tyyliin kaksi noista edellä mainituista + tumma Velko. Ja näistä ei putoa mikään. Ovatko nuo uuden mantereen "kaljat" sitten olevinaan vaan niin trendikkäitä?
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
KOFF:lle meni ääni, tosin juon sitä oikeastaan vain koff:n ja hifk:n suhteen takia. Muuta perustelua ei löydy, eikä kokemusta "kunnollisimmista" oluista hirveämmin ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös