Suomi rap

  • 772 842
  • 3 820

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Itse odotan, että tähän joku/jotkut vähän isommat valkoihoiset suomalaiset räppärit sanoo jotain, oli se mielipide sitten mitä tahansa.

Tuossa on vain se vaara että Yeboyah saisi näyttöä siitä miten valkoisen räppärin uhattuun tilaan reagoidaan ja vastaavasti Yeboyahin alkuperäiseen agendaan ei. Tällainen maalitus kannattaisi ehkä sivuuttaa.

Olisi toki nättiä kun someen heitettäisiin RDN-RF-PikkuG-Rähinä -kuvataltiointeja videoineen kun rasismille huudetaan ei pääasiassa valkoihoisten toimesta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itse esimerkiksi kuulun siihen sukupolveen joka sai kokea skinijäänteiden vihaa ja ihan fyysistä myllytystä 2000-luvun alussa kun räpin tunnusti jutuksi. Siinä ei ihonväriä katseltu. Silti annan rasismin yhteydessä arvoa vain rakentavalle keskustelulle.
Täällä eli samoihin aikoihin vahvana myös tuo skini-kulttuuri nuorison keskuudessa.

Pesismaila auton takapaksissa kulkivat partioimassa pitkin kaupungin katuja, ja pistivät myllyksi, jos jollain oli leveät housunlahkeet tai muuta hoppikamaa yllään.

Tuon on kyllä oltava yksi maailmanhistorian typerimmistä syistä pistää tappelu pystyyn jonkun kanssa. Ja kun ne ei olleet mitään pikkunujakointeja, vaan oikeasti jahtasivat joskus tuolla pitkin kyliä jotain ihmisiä ja leipoivat ihan kunnolla turpaan.

Minä en mihinkään hoppikamoihin koskaan pukeutunut, joten pois se minusta, että itse olisin mitenkään vaaravyöhykkeellä ollut. Mitä nyt joskus pari kertaa saatoin ehkä itse vähän vittuilla noille kuulapäille, mutta joo...

En kauheasti ole nykynuorison meiningeistä perillä, mutta olen ymmärtänyt kuitenkin, että ovat tänäpäivänä huomattavasti suvaitsevaisempia ja hyväksyvät enemmän erilaisuutta. Tämä on ehdottomasti parhaita puolia nykyjonneissa, jos vertaa meidän ikäpolveen jossain tuolla 2000-luvun alkuvaiheilla, kun itse oltiin saman ikäisiä.

Toki on mahdollista, että tuo "suvaitsevaisuus" menee myös sitten niin ääri-ilmiöksi, että siitä itse asiassa rupeaa tulemaan jo kiertoreittiä toisenlainen suvaitsemattomuuden muoto.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Toki on mahdollista, että tuo "suvaitsevaisuus" menee myös sitten niin ääri-ilmiöksi, että siitä itse asiassa rupeaa tulemaan jo kiertoreittiä toisenlainen suvaitsemattomuuden muoto.

Tässä on juuri käsitelty keissiä jossa rasismia on täytynyt jostain syystä(lue: brändätään itseä vakavalla aiheella ja karnevalisoidaan se) keksimällä keksiä. Ja homman moottorina on -96 syntynyt suomalainen nainen joka sattuu olemaan tummaihoinen.

Toisaalta tuo kertoo että räppikentällä asiat ovat varsin hyvin, mutta tuo kehitys yleisemmin on jokseenkin huolestuttavaa.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku




Tässä jo aika monta suomalaista valkoihoista räppäriä rasismia vastaan. Toki tästä jäi joitain merkittäviä tekijöitä pois(Haamun mukaan), mutta kuitenkin. Ymmärrän siis sen, että on suomiräppäreitä, jotka ei millään tavalla juuri tuo esiin historiaa, eikä muutenkaan kerro mitenkään fanittavansa jenkkiräppäriä ja suuria mestareita sieltä, mutta miten iso porukka tuo on suomiräpissä, niin se on eri asia. Tähän ois kiva saada Jesse Markinin mielipide, koska vanhempi kaveri ja varmasti ois jotain sanottavaa, mutta oisko se just sama mielipide kuin Yeboahilla, niin tiedä siitä.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku

"

Hän ottaa esimerkiksi Gettomasan. Uusimman Veli mä vannon -sinkun uhoava musiikkivideo harmaiden kerrostalojen keskellä on kuin suoraan yhdysvaltalaiselta DMX:ltä. Taakseen Gettomasa on kerännyt ”lössin”.


Videossa on Abdulkarimin mukaan ongelmallista se, että siinä käytetään mustia miehiä luomaan aggressiivisempi ja vaarallisempi kuva Gettomasasta itsestään.


”Siinä yhdistyy stereotypioiden vahvistaminen kulttuurisella omimisella. Mutta konsensus on silti se, että Masa on hyvä tyyppi ja arvostaa mustaa kulttuuria.”

ilmeisesti nyt ei arvostakkaan ja ei ole hyvä tyyppi?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Puistattaa lukea tuollaisia kommentteja, joita @Fiftie oli tuohon linkannut. Toivottavasti tuo syöpä ei rantaudu musiikkiinkin.

Musiikki ja taide yleensäkin pitää olla foorumi, jossa pitää olla vapaus saada sanoa ihan mitä tahansa.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Puistattaa lukea tuollaisia kommentteja, joita @Fiftie oli tuohon linkannut. Toivottavasti tuo syöpä ei rantaudu musiikkiinkin.

Musiikki ja taide yleensäkin pitää olla foorumi, jossa pitää olla vapaus saada sanoa ihan mitä tahansa.

Mä ymmärrän joiltain osin kyllä ja tiedän asian tärkeyden varsin hyvin, mutta jos tuon takia esim Gettomasa ei arvostakkaan mustaa kulttuuria ja oo hyvä tyyppi, niin ok.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Oli kyllä lennokasta agendatekstiä ja eipä yllättänyt ettei tuossa yhteydessä puhuttu sanallakaan työmoraalista sekä puhtaan räppiosaamisen kehittämisestä.

Ruudolfin luoman sketsihahmon Mustan Barbaarin mainitseminen kruunasi koko upeuden.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Motiivit ja syyt ovat varmasti moninaiset sille, että miksi Gettomasan musaa kuunnellaan, mutta fakta kuitenkin on se, että Gettomasa on todella suosittu Suomessa, Minäkin pidän hänen musastaan paljon, ja hänen tyylinsä räpätä on sellaista, joka iskee minuun.

Mitä ihmeen tekemistä sillä on rasismin tai jonkun toksisuuden kanssa? En minä ajattele esimerkiksi naisien olevan jonkinlaisia esineitä, vaikka kuuntelenkin Gettomasaa. Tuollainen ajatuskin on aivan älytön.

Se, että jotain artisteja voisikin vaan ruveta ajamaan johonkin marginaaliin jonkun ryhmän x päätöksestä on aivan kammottava. Miten kenelläkään voi olla otsaa, että kuvittelee voivansa asettaa itsensä tuollaiseen asemaan, jossa voi ruveta sanelemaan, että mikä on hyväksyttävää musaa, ja mikä ei? Kuuntelijat päättää aina sen, että mistä kuuntelijat tykkää.

Tuolla jutussa oli kuitenkin siinä kohtaa ihan fiksuja pointteja, että markkinat (ts. kuuntelijat) kuitenkin loppupeleissä aina päättävät sen, että mikä musiikki milloinkin on in. Nykyään ei ole enää coolia (eikä ole minun mielestäni ollut koskaan) se, että esimerkiksi naisista lauletaan huorina, joita räppäri käy poimimassa, kuin marjoja pensaasta. Artistien musiikki siinä mielessä heijastelee laajemminkin yhteiskunnallista ilmapiiriä.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Motiivit ja syyt ovat varmasti moninaiset sille, että miksi Gettomasan musaa kuunnellaan, mutta fakta kuitenkin on se, että Gettomasa on todella suosittu Suomessa, Minäkin pidän hänen musastaan paljon, ja hänen tyylinsä räpätä on sellaista, joka iskee minuun.

Mitä ihmeen tekemistä sillä on rasismin tai jonkun toksisuuden kanssa? En minä ajattele esimerkiksi naisien olevan jonkinlaisia esineitä, vaikka kuuntelenkin Gettomasaa. Tuollainen ajatuskin on aivan älytön.

Se, että jotain artisteja voisikin vaan ruveta ajamaan johonkin marginaaliin jonkun ryhmän x päätöksestä on aivan kammottava. Miten kenelläkään voi olla otsaa, että kuvittelee voivansa asettaa itsensä tuollaiseen asemaan, jossa voi ruveta sanelemaan, että mikä on hyväksyttävää musaa, ja mikä ei? Kuuntelijat päättää aina sen, että mistä kuuntelijat tykkää.

Tuolla jutussa oli kuitenkin siinä kohtaa ihan fiksuja pointteja, että markkinat (ts. kuuntelijat) kuitenkin loppupeleissä aina päättävät sen, että mikä musiikki milloinkin on in. Nykyään ei ole enää coolia (eikä ole minun mielestäni ollut koskaan) se, että esimerkiksi naisista lauletaan huorina, joita räppäri käy poimimassa, kuin marjoja pensaasta. Artistien musiikki siinä mielessä heijastelee laajemminkin yhteiskunnallista ilmapiiriä.


Tää just on kummallista, että artisti joka on iso ja tullu ulos ihan siitä, että rasismi on perseestä, niin saadaan jotenkin paska tyyppi, joka ei oo mustan kulttuurin puolella, koska sen musavideossa on mustia ihmisiä tuomassa aggressiivisuutta videolle. Väitän, että Gettomasa on ihan yhtä perillä hiphopista ja sen juurista, kuin vaikka Yeboah jne. Ihan niin kuin ne mustat videolla olevat ihmiset ois jotain raukkoja, jotka ei tajua että nyt paha valkoihoinen mies niitä käyttää hyväks. Ei ehkä tullu mieleen, että ne on vaan kavereita keskenään?

joku ihmetteli igssä, että miks halutaan nostaa itteään paremmaks räpissä, kun on valkoihoinen cismies. En nyt ymmärtäny, mitä tarkoitti täysin, kun eikö räpissä vähän oo tapana sanoa, että minä oon parempi räppään kuin sinä? Harvemmin kait kukaan nostaa esiin, että ois ihmisenä jotenkin parempi kuin joku toinen?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Suomalaisen räppikentän yhteydessä on hyvä muistaa että menestyjät ovat olleet aina kirosana tietyissä piireissä. Tai tarkemmin sanottuna menestyjät ovat olleet alusta luoda eriarvoistavaa keskustelua. Se on ihan sama onko tehokeinoina rasismi vai sovinismi. Aina löytyy jotain.

Ei ole sattumaa että esimerkiksi Gettomasan kohdalla unohtuu se että kaveri on tehnyt aivan järkyttävän määrän duunia(taide kun ei saisi olla suorittamista numeroilla) ja myös treenaaminen on ollut koko homman keskiössä.

Se on kuitenkin positiivista että jokainen saa halutessaan tuoda näkökulmansa esiin ja diktaattorimainen sanelupolitiikka ei tule toimimaan edelleenkään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
joku ihmetteli igssä, että miks halutaan nostaa itteään paremmaks räpissä, kun on valkoihoinen cismies. En nyt ymmärtäny, mitä tarkoitti täysin, kun eikö räpissä vähän oo tapana sanoa, että minä oon parempi räppään kuin sinä?
No eikös räp-kulttuuri ihan alunperin pohjaudukin sinne kilvoitteluun, että testataan mikin varressa, jotta kumpi on parempi? Tuosta se on aikanaan jenkeissä lähtenyt? Kaikki hiffaa sen, että ei siinä ole mitään henkilökohtaista, kun toisesta yritetään keksiä mitä mehukkaampia laineja, ja ne on ihan tarkoituksella aika ilkeitäkin. Yleisö se siinäkin sitten loppupeleissä on se, joka vastaanottajana toteaa sen, että kummasta piti enemmän.

Kun jotenkin näistä nykyajan "suvaitsevaisista" ja "tiedostavista" ihmisistä tulee sellainen fiilis, että he itse ovat niitä pahimpia ihmisten leimaajia ja ryhmiin jakajia. Ts. siis kaikkein suvaitsemattomimpia. Ymmärrän kyllä tuota johonkin pisteeseen asti, että puhutaan rasismista ja näin, mutta en todellakaan tuota, että he omivat koko mielipideilmaston siitä, että mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Ei kenelläkään meistä voi olla sellaista kapasiteettia tai asemaa, että voitaisiin semmoista ruveta kertomaan. Aivan absurdi ajatuskin. Jengi diggaa siitä, mistä jengi diggaa. Se on musiikin ja taiteen olemus.

Vaikken kommunismin kiihkeintä vaihetta joskus 60- ja 70-luvuilla ollutkaan elämässä, mutta olen siitä riittävästi kuitenkin lukenut, jotta tämä nykyajan meininki rupeaa muistuttamaan nimenomaan näiden "oikeiden mielipiteiden" kautta jo paljon sitä aikaa.

Tuo oli hyvin sanottu, että miksi nuo ei ollenkaan puhu siitä työn määrästä mitä Gettomasakin on tehnyt, ja ehkä se hänen suosionsakin saattaisi mahdollisesti juontaa vähän sieltä, että jätkä on vaan tehnyt ihan helvetisti duunia tuon homman eteen? Ihan vitun paskaa ohjata keskustelua sen sijaan jonnekin rasismi ja naishalveksunta linjalle. Pieni murunen totuutta, ja sen pohjalle kyseenalaistetaan koko artistin tekeminen. Ei saatana, en osta tämmöistä.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
No eikös räp-kulttuuri ihan alunperin pohjaudukin sinne kilvoitteluun, että testataan mikin varressa, jotta kumpi on parempi? Tuosta se on aikanaan jenkeissä lähtenyt? Kaikki hiffaa sen, että ei siinä ole mitään henkilökohtaista, kun toisesta yritetään keksiä mitä mehukkaampia laineja, ja ne on ihan tarkoituksella aika ilkeitäkin. Yleisö se siinäkin sitten loppupeleissä on se, joka vastaanottajana toteaa sen, että kummasta piti enemmän.

Kun jotenkin näistä nykyajan "suvaitsevaisista" ja "tiedostavista" ihmisistä tulee sellainen fiilis, että he itse ovat niitä pahimpia ihmisten leimaajia ja ryhmiin jakajia. Ts. siis kaikkein suvaitsemattomimpia. Ymmärrän kyllä tuota johonkin pisteeseen asti, että puhutaan rasismista ja näin, mutta en todellakaan tuota, että he omivat koko mielipideilmaston siitä, että mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Ei kenelläkään meistä voi olla sellaista kapasiteettia tai asemaa, että voitaisiin semmoista ruveta kertomaan. Aivan absurdi ajatuskin. Jengi diggaa siitä, mistä jengi diggaa. Se on musiikin ja taiteen olemus.

Vaikken kommunismin kiihkeintä vaihetta joskus 60- ja 70-luvuilla ollutkaan elämässä, mutta olen siitä riittävästi kuitenkin lukenut, jotta tämä nykyajan meininki rupeaa muistuttamaan nimenomaan näiden "oikeiden mielipiteiden" kautta jo paljon sitä aikaa.

Tuo oli hyvin sanottu, että miksi nuo ei ollenkaan puhu siitä työn määrästä mitä Gettomasakin on tehnyt, ja ehkä se hänen suosionsakin saattaisi mahdollisesti juontaa vähän sieltä, että jätkä on vaan tehnyt ihan helvetisti duunia tuon homman eteen? Ihan vitun paskaa ohjata keskustelua sen sijaan jonnekin rasismi ja naishalveksunta linjalle. Pieni murunen totuutta, ja sen pohjalle kyseenalaistetaan koko artistin tekeminen. Ei saatana, en osta tämmöistä.



Mä nään vitun räppäreitä joille täysin ok
Et sun fani on rasisti
Kuha ittes soi radios paristi, näätsä äijä mihi money sut alisti?
Muistatsä hiphopin aatteen ja sen ku viel tehtii sen puolest jotai?


Sitten kritisoidaan, kun kyseisen biisin musavideossa on mustia miehiä tuomassa aggressiivisuutta ja ei arvosteta mustaa kulttuuria jne.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Vähän jäin ihmettelemään, että tuossa Mist sä tuut? -dokumenttisarjassa oli kaksi jaksoa Helsingin skenestä, mutta samaan aikaan jätetty esim. Espoo kokonaan pois. Muuten kyllä loistokamaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers


Ei vittu että tämä maailma on sekaisin.

Minä olen kaiken tasa-arvon kannattaja, mutta eihän tässä touhussa ole enää mitään järkeä. Miksei joku sanonut jotain? Vittu, joku Hannibal on tehnyt alusta asti selväksi ketkä on hänen esikuviaan, hänen kantansa rasismiin ja muuhun paskaan, mutta ilmeisesti Nämä asiat pitäisi nostaa AINA esille, tai sitten on toiminut väärin. Tuo Fela Kutikin on mainittu biisissä jo 20 vuotta sitten.

Vähän erikoinen tilanne tämä on, kun yksi Yeboyah saa koko helvetin genren polvet notkumaan.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Vähän erikoinen tilanne tämä on, kun yksi Yeboyah saa koko helvetin genren polvet notkumaan.

Pyhimys kävi ainakin poimimassa levysetänä irtopisteet pyörimästä ja ironisesti tuo tulee olemaan positiivista julkisuutta valkoihoiselle rakennesortajalle.

Parin viikon kuluttua kukaan ei muista kuka on Yeboyah(paitsi kiero mieleni) ja vielä vähemmän mistä jauhettiin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Sehän se on tämän nykyajan meno. Kaikki on kylmä rinki aunuksen ympärillä, koska yksikin (1) väärä sana, tai teko, niin se voi maksaa ihan fyysistä rahaa menetettyjen duunien ja muiden muodossa. On nykyajan marxilaiset rauhanohjuksineen, joiden mielestä on vain yksi totuus ja kaikkien on pitänyt noudattaa sitä syntymästään saakka. Ihmisoikeuksista puhutaan, mutta missään ei ole tilaa ihmisyydelle ja erehtyväisyydelle, eikä sille, että asioista voisi oppia jotain. Alkoi metoosta ja muuttui sen rumaksi äpäräksi. Kuka uskaltaa sanoa ensiksi, että "Mitä sitten?"

Koskeekohan tuo mustien maineella ratsastaminen valkoisia naisräppäreitä ollenkaan, kun viime syksynä Satulinnassa kelpasi Mariskan kyyti?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuohon @Fiftie linkkaamaan instagram storyn kuvakaappaukseenkin olisi voinut vaan todeta, että: "tehkää vittu oma dokumenttinne".

Kun ei pikku kullannuppujen jokaista päähänpistosta nyt sattunut olemaan tuossa kerta, niin näin lähtisin asiaa lähestymään.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
"tehkää vittu oma dokumenttinne".

Tuo olisi vaatinut suunnittelua, taustoitusta, toteutusta ja työtä. Ja tärkeimpänä riittävää promoa.

Helpompi ratsastaa muiden tekemisillä, poimia se hetkellinen näkyvyys ja ihmetellä taas vuoden kuluttua samoja asioita muiden siivellä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuo olisi vaatinut suunnittelua, taustoitusta, toteutusta ja työtä. Ja tärkeimpänä riittävää promoa.

Helpompi ratsastaa muiden tekemisillä, poimia se hetkellinen näkyvyys ja ihmetellä taas vuoden kuluttua samoja asioita muiden siivellä.
Juu, ja sen tekemättömän duunin lisäksi sitten tuossa on vielä se, että miten paljon nuo vanhemmat räppärit on tuonkin skenen eteen tehneet, jota nämä nuoremmat eivät tunnu osaavan arvostaa. Tuon ansiosta näillä uusilla tulokkailla on paljon helpompi tulla ikään kuin "katettuun pöytään".

Mutta helpompi se on tietysti vaikertaa ja valittaa kaikesta, sekä lapa ojossa olla vaatimassa sitä, tätä ja tuota, sekä osoitella milloin mitäkin ihmeellisiä epäkohtia. Oikeita tai kuviteltuja.
 

Barney

Jäsen
Vähän jäin ihmettelemään, että tuossa Mist sä tuut? -dokumenttisarjassa oli kaksi jaksoa Helsingin skenestä, mutta samaan aikaan jätetty esim. Espoo kokonaan pois. Muuten kyllä loistokamaa.
Enemmän ihmetyttää, että missä oli Porvoo. Paperi T, Jussi Valuutta, Timo Pieni Huijaus, Tasis, Tuomas Kauhanen, Ola, Ahti ja niin edelleen. Aika paljon "isoja" nimiä tullut kuitenkin noin pienestä kaupungista.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
No nyt on poistettu spotifystä biisit, joissa Pyhimys on käyttänyt n-sanaa. Eikä siinä, että niitä ois jotenkikn hyvä käyttää ilman kunnon kontekstia. Saa nähdä seuraako tästä hommasta nyt mitään isompaa. Vanhat parrat Tampereelta esim ei oo sanonu asiaan mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös