Suomi rap

  • 773 623
  • 3 821
Suosikkijoukkue
B&B&B&B
En tunnistanut tuota puhelaulajaa, joka puhelauloi, että "jokainen ihmismuotoinen taideteos tänne maahan mahtuu". Siinä oli ainakin hienoa ja suoraa puhetta. Melko varmasti maailmassa on satoja miljoonia ihmisiä, jotka vaihtaisivat nykyisen asuinmaansa ilomielin Suomeen. He mahtuvat kaikki tänne, joten ei tarvitse enää kuin käydä hakemassa.

Kyseinen henkilö on Joensuun lahja Suomen rap scenelle eli Jodarok.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä siinä taustassa oli niin rasittavaa? Ymmärrän joo, että ei biisi sanomaltaan jne välttämättä uppoa, ei siinä. :) Helvetin kovia räppäreitä biisillä, vaikka ei parastaan kaikki toki tuossa heittänytkään. :)

Se oli vaan rasittava. Ei korva tykännyt :) Mutta kovia nimiä oli biisi täynnä, mutta valitettavasti kovatkin nimet tekee toisinaan ohilyöntejä ja tämä on nimenomaan sellainen. Toisille toki toimii, niinkuin sinulle, mutta itse ihmettelin biisiä kuunnellessa, että miksi edes kuuntelin sen loppuun. Kaippa sitä halusi kuulla Iso H versen, kun ei ole äijän riimejä pitkään aikaan kuullut.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen tainnut aiemminkin sanoa, että vaikka en sinänsä tykkääkään Eevil Stöön meiningeistä ja siitä äänenmuuntimen käytöstä, niin jotain kummallisen koukuttavaa joissain biiseissä silti on. Tämäkään ei biisinä ole täydellinen, mutta oudon tunnelmallinen, jonka takia kuuntelin sen äsken neljä kertaa putkeen. Mun mielestä tossa fiiliksessä vaan on jotain ihmeellisen kaunista. Enkä ole edes pilvessä tai muidenkaan päihteiden vaikutuksen alaisena, joten ei se siitäkään voi johtua.

Eevil Stöö - Yksijäinen - YouTube
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
BR Ft. Taisto Tapulist - Menetetty peli (Mixtape) - YouTube

Ihan hyvä biisi julkaistu joulun alla.

Edit: Laitetaan nyt tämäkin tähän, kun liittyy tuohon ekaan biisiin: ÄLLÄ - HipHop is dead - YouTube

Heh joo, jos olen oikein jotain käsittänyt, niin nämä kaksi sankaria (Ällä ja Taisto) keksivät biiffin keskenään. Siis täysin julkisuuden hakuinen biiffi, jota ei ole oikeasti olemassakaan. Kelatkaa nyt mihin kaikkeen se julkisuuden nälkä ihmisiä ajaakaan. No eipä piritripellä olevalta (Ällä) paljoa voi odottakaan. Tosin, pakko myöntää, että Ällän se esikois-EP on aika kovaa kamaa. Tykkäsin siitä ja tietysti Mind Fvuk nyt vaan on niin piru hyvä biisi. Että kyllähän Ällä räpätä osaa ja tehdä hyvää musaa, mutta nämä keksimällä keksityt biiffit, jotta jengi alkaisi miettimään, että mitä vittua ja saadaan netissä näkyvyyttä, niin en arvosta.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Vallin-Kivi
Heh joo, jos olen oikein jotain käsittänyt, niin nämä kaksi sankaria (Ällä ja Taisto) keksivät biiffin keskenään. Siis täysin julkisuuden hakuinen biiffi, jota ei ole oikeasti olemassakaan. Kelatkaa nyt mihin kaikkeen se julkisuuden nälkä ihmisiä ajaakaan. No eipä piritripellä olevalta (Ällä) paljoa voi odottakaan. Tosin, pakko myöntää, että Ällän se esikois-EP on aika kovaa kamaa. Tykkäsin siitä ja tietysti Mind Fvuk nyt vaan on niin piru hyvä biisi. Että kyllähän Ällä räpätä osaa ja tehdä hyvää musaa, mutta nämä keksimällä keksityt biiffit, jotta jengi alkaisi miettimään, että mitä vittua ja saadaan netissä näkyvyyttä, niin en arvosta.

Vähän kun kävin stalkkaamassa herrojen FB-tilejä ni selvis tääki homma. Eli mitään pihviä ei siis ole olemassakaan..ei pysty arvostaa millään. ENRP myös käynyt kertomassa oman näkemyksen ÄLLÄn touhusta omilla sivuillaan, ei hirveästi löydy arvostusta sieltä(kään) suunnasta.

Eikös tässä joskus (koska,viime kesänä?) ollut joku vastaava keksitty julkisuuden hakuinen pihvi Pyhimyksen ja MG:n kanssa..
 

A Siente

Jäsen
No joo, onhan nuo keksityt jutut vähän niin ja näin. Ei pidä ottaa liian vakavasti. Itse otan musiikin ikään kuin tarinana enkä koskaan ajattele onko se oikeasti totta, harvoin on.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
"Pihveihin" voisi lisätä myös tuon Cheekin ja MG:n kikkelimiekkailun. Räppärit ovat huomiohuorina ihan samaa tasoa nikonousiaissofiaruusiloiden kanssa. Toisaalta peli velvoittaa ja täytyy nokittaa. Huvittaa vain tiettyjen sankareiden "keep it real" -ulvominen kun taustalla pyöritetään lafkabisnestä ja pohditaan kuumeisesti promotemppuja. Rap on tässäkin maassa kokoluokasta riippumatta bisnestä ja se on osaltaan ajanut allekirjoittaneen kaupallisempien räppäreiden luo. Ovat ainakin rehellisesti sitä mitä ovat.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bisnes on bisnestä ja rap on myös bisnestä. Siinä mielessä ymmärrän kyllä, että tehdään kaikkensa jotta se leipä tulisi pöytään, mutta kun tehdään itsestä pelle, niin voiko sille muuta kuin nauraa? Jos Ällällä ja Taistolla olisi ollut oikea biiffi, niin siitä olisi voinut syntyäkin jotain, mutta kun heti paljastuu, että kusetusta koko homma niin hohhoijaa. Ja mikä huvittavinta, vasikoivat itse itsensä, välittömästi. Eli mun silmissä tällainen touhu on erittäin perseestä ja ala-arvoista. No parempi toki leikki-biiffi kuin Tupac vs Biggie meininki.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rekamin ja Hugen "Sä et oo tappaja" on siis omistettu Ällälle ja Taistolle. Tuokin biisi avautui mulle tuossa taannoin, kun kuuntelin hieman tarkemmin lyriikat. Että eipä noiden kahden sekoiluista juuri perusteta monessakaan piirissä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Bisnes on bisnestä ja rap on myös bisnestä. Siinä mielessä ymmärrän kyllä, että tehdään kaikkensa jotta se leipä tulisi pöytään, mutta kun tehdään itsestä pelle, niin voiko sille muuta kuin nauraa? Jos Ällällä ja Taistolla olisi ollut oikea biiffi, niin siitä olisi voinut syntyäkin jotain, mutta kun heti paljastuu, että kusetusta koko homma niin hohhoijaa. Ja mikä huvittavinta, vasikoivat itse itsensä, välittömästi. Eli mun silmissä tällainen touhu on erittäin perseestä ja ala-arvoista. No parempi toki leikki-biiffi kuin Tupac vs Biggie meininki.

Arvostan räppäreitä erityisen paljon sen suhteen että he ovat keksineet pari ikivihreää selitystä kaikenmoiselle ämmäilylle ja perseilylle. "Kännis ja läpäl" ja "jengi ei vaan tajuu meininkii".

Sen verran offia että närästää kyllä edelleen tuo Tupacin ja Biggien homma. Molemmat olivat todellisten idioottien ympäröimiä ja ilman noita idiootteja molemmat olisivat edelleen elossa sekä putsaamassa palkintopöytiä grammyistä.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sen verran offia että närästää kyllä edelleen tuo Tupacin ja Biggien homma. Molemmat olivat todellisten idioottien ympäröimiä ja ilman noita idiootteja molemmat olisivat edelleen elossa sekä putsaamassa palkintopöytiä grammyistä.

Jatketaan offilla, että yksi nimi: Suge Knight. Tämä persläpi on kaiken takana ja jopa ehkä Eazy-E:n. Se on oikeastaan sanomattakin selvää, että Suge tapatti Biggien, koska Tupac oli juuri kuollut ja se oli kosto. Tupacin kohtalon määrittäjänä taas Suge toimi siten, omalla esimerkillään edesautti Tupacin murhan. Sai Tupacin uskomaan, että Biggie oli 94 jutun takana (saattoi toki ollakin) ja tästä taas taisi lopulta seurata se, että jotkut hyvin hyvin ammattilaiset tekivät sen murhan, niinkuin Biggien kohdalla myös. Sitä en usko, että Suge olisi palkannut Tupacin murhan, niinkuin teki Biggien kohdalla, koska vaikka Suge hullu onkin, niin ei sentään niin hullu, että istuisi kuskin paikalla, kun kaveria kohti lasketaan toistakymmentä luotia. Suge vei sen koko paskan siihen pisteeseen, että kaksi aikansa ja rannikoidensa kuningasta murhattiin puolen vuoden sisään. No rahaahan se tiesi, tosin tiesi myös Death Rown kuolemaa. Koko paskan keskiössä on joka tapauksessa Suge, siitä ei pääse mihinkään ja toivottavasti joskus vielä vastaa teoistaan. Tosin, taitaa tällä hetkellä olla aika tiukassa paikassa ja hyvä niin. Karma is a bitch ja silleen.

Sorry offi modesedät, hieman innostuin, kun ollaan asian ytimessä ja aiheen parissa, mistä olen ollut kiinnostunut vuodesta 1996 lähtien. Melkein voisi jonkun jenkkiräppi topicin punoa pystyyn?
 
Suosikkijoukkue
TPS, Vallin-Kivi
Sorry offi modesedät, hieman innostuin, kun ollaan asian ytimessä ja aiheen parissa, mistä olen ollut kiinnostunut vuodesta 1996 lähtien. Melkein voisi jonkun jenkkiräppi topicin punoa pystyyn?

Voisit melkein punoa, ja kun sulta tota tietoa noista vanhoista pihveistä tuntuu löytyvän ni voisit sinne avata niitä syitä/syypäitä kaikkea oikeestaan, meinaan ite ainakin oon noista aika kujalla, mutta kiinnostaisi lukea mikä siellä oikeen hiersi välejä. Eli ketjua vaan pystyyn!

E.N.R.P:n aamupäiväinen fb päivitys on myös saanut..sanotaanko että ainakin ihan mielenkiintoisia kommentteja, saa nähdä onko pelkkää puhetta pihvistä vai mitä tapahtuu.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Normcore - Huge & Rekami - YouTube

En tiedä muista, mutta mulle tämä putoaa täysillä. Saa odottamaan levyä vielä enemmän, kuin taannoinen Et Oo Tappaja. Erityispropsit Hugen viiksille.

Hyvä, että joku muukin täällä arvostaa kyseistä tekelettä. :) Ootan kyllä levyä kans aika innolla. Huge on aina yhtä kova räppää ja Rekamikin hemmetin hyvä, vaikka vielä parempi onkin tuottajana. :)
 

A Siente

Jäsen
Noniin, Turun rajuimman freestylen omaava jannu tehny come backin: https://m.youtube.com/watch?v=2_LuUe3Zt7A

Saa nähdä mitä sieltä on luvassa. Kyllä tää kaveri niitä harvoja lahjakkaita täältä päin on.

Mietinkin jo onko tää janari kuollut tai jotain. Hyvää riimittelyä, ei siinä mitään. Potentiaalia olis ehkä enempään, nyt tää on vaan jatkuvasti nokkelan riimittelyn pohjalla. Ei kauheasti erotu biisit toisistaan. Mut tässä uudessa kappaleessa tuo biitti on aivan hemmetin hyvä. Tulee ihan eri fiilis kuin niissä 2009- 2012 julkaistuissa biiseissä. Mutta ei kauheasti kuitenkaan. Altiksen tyyli tehdä musiikkia ja räpätä on kuitenkin suht omalaatuinen ja sitä kautta mielenkiintoinen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Potentiaalia olis ehkä enempään, nyt tää on vaan jatkuvasti nokkelan riimittelyn pohjalla. Ei kauheasti erotu biisit toisistaan. Mut tässä uudessa kappaleessa tuo biitti on aivan hemmetin hyvä.

Biitti on tosiaan timanttinen. Ei ole alkuperäinenkään biisi ollenkaan huono:

Obie Trice - You Burn - YouTube

Tuosta "nokkelan riimittelyn ongelmasta" olen samaa mieltä. Eikä ole ensimmäinen freestailailija, jota vaivaa sama ongelma. Kyllähän Altiksella kykyjä riittäisi, pitäisi vaan yksinkertaistaa riimittelyä ja hommata messiin joukko tuottajia, jotka ymmärtäisivät myyvän musiikin tekemisen päälle. Tahtoisiko Altis sitten muuttaa tyyliään, tuskinpa.

Mietinkin jo onko tää janari kuollut tai jotain.

Kuulemani mukaan lähti jossain vaiheessa vaihto-oppilaaksi johonkin tms, ulkomaille kuitenkin. Kajohan sanoo siinä jossain näiden yhteisbiisissä (jonka nimeä en nyt saa päähäni enkä jaksa googlettaa) jotenkin, että "sen jälkeen pakkasit kamasi ja katosit Usaan" tjsp.


*e*
Saa nähdä mitä sieltä on luvassa. Kyllä tää kaveri niitä harvoja lahjakkaita täältä päin on.

Olen antanut itseni ymmärtää, että täällä päin ne vanhemmatkin räppisedät ovat kartalla kaverin lahjakkuudesta. Miksei mitään radiomusaprojekteja ole tullut, sitä en tiedä, mutta olen antanut itseni ymmärtää myös, että tuottajapuolen kiinnostuksen puutteesta se ei ole jäänyt kiinni.

*e2* Korostan, että en tosiaan tunne Altista henkilökohtaisesti, en ole muistaakseni koskaan edes tavannut tyyppiä. Näin ollen kaikki ylle kirjoittamani perustuu kuulopuheeseen ja toisen käden tietoihin, joten faktoina ei kannata mitään juttuja vaihto-oppilasvuosista tai mistään muustakaan ottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
En ymmärrä, miks Altiksen musasta pitäs saada radiokamaa. LX-Beatsille esim. koodia, niin tulee taustat kuntoon.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ymmärrä, miks Altiksen musasta pitäs saada radiokamaa.

Joo, toi "radiomusaprojekti" oli vähän kökösti ilmaistu. Onhan niitä paljon sellaisia artisteja, joiden levyjä kyllä ostetaan, vaikka musiikki ei suuremmin radiossa soi. Hain tuolla jotain sellaista, että musiikki ottaisi askeleen mainstreamin suuntaan. Eväitä mielestäni olisi vaikka uudeksi Keekiksi tai Mikaelgabrieliksi, mutta olen hyvin luottavainen sen suhteen, että Altis ei niitä eväitä tule ikinä syömään, ei vaikka hopealautasella tarjottaisiin. Ja tosiaan, miksi pitäisikään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuo seikka kyllä kieltämättä hymyilytti, että Kasarminkadun S-marketissa Cheekin uutta levyä myydään hyllyssä siten, että sen vasemmalla puolella on joku värityskirja 3-7- vuotiaille ja oikealla puolella sanaristikoita alakouluikäisille.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
En ymmärrä, miks Altiksen musasta pitäs saada radiokamaa. LX-Beatsille esim. koodia, niin tulee taustat kuntoon.

Voi tulla uutisena, mutta räppiä ei osoiteta tai ei ainakaan pitäisi osoittaa vain sinulle ja parille muulle syvällä pelissä olevalle. Kuulijakunnan kasvu kelpaa taatusti jokaiselle räppärille ja markkinointi/promoaminen on siinä pirun hyvä apu.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Muistan ku joskus olisko ollu 2002 olin Jenkeissä Detroitissa ja soittelin mm. Fintelligensiä paikallisille räppipäille. Ihmettelivät ja nauroivat kovasti "miksi te käytätte englantii suomen seassa?". Selitin jotenki, ku rapin juuret on Jenkeis ja tietyt eleet ja sanat jotenki on niin juurtunu rappiin. Olivat vaa, et "rapin juttu on nimeen omaa paikallisuus, et käyttäkää nyt herran tähden omaa kieltänne vaa ja ajan myötä teille tulee ne omat kliseet. Naurettavaa heittää enkkuu väliin.".

Pohdiskelin hetken ja ku nää kuitenki oli jäbii Eminemin hoodeilta (mainittakoo, et käytii tsekkaa sen lapsuuden asuntoo(vaunuu), mut oli myyty ebayssä), ni jotain painoarvoa tunsin heidän sanoissaan.

Näin aprikoi tulevaton tänään.

No miltä vaikuttaa vuonna 2016 tuolta osin? Minusta on kuljettu aika luonnollinen tie jenkkiapinointikopioinnista omaa identiteettiä kohti. Sanoisin noiden paikallisten räppipäiden olleen hyvin kartalla. Aikaa ja kehitystä ei vain oikein voi ostaa nopeasti mäkkärin drive-inista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös