Suomi rap

  • 775 244
  • 3 830

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Paprulla on kovia juttuja, niinku myös uusimmassa, mutta juu ei oo rimmaamisessa lähellekkää Masan tasoa. Silti ihan top laatua ja monipuolinen kaveri. Pystyy tekemään ja sanoittamaan erilaisia biisejä

Stöö on myös omia lemppareita, mutta nokkeluus ja tajunnanvirta on sen ainoa juttu, mikään kovin hyvä teknisyyden ja flown puolesta se ei oo koskaa ollu ja melkolailla jokainen biisi ja fiitti kuulostaa samalta.

Ruudolfin originaalisuus on ihan samaa luokkaa ku Masalla. Jos puhutaan siis siitä mitä herrat on tuonu/luonu suomiskeneen. Jälkimmäinen vielä monipuolisemmin heittänyt eri tyylejä

Masa niskalenkittää nää kaikki herrat helposti kun miettii kokonaisvaltaisesti teknisyyttä, tekstien monipuolisuutta, biittien monipuolisuutta, tyylien monipuolisuutta, vaikusta skeneen ja tietty sitä aitopäiden vihaamaa menestystä. Mikä on ihan paska läppä, koska menestyminen kertoo vaa sen, että musaa tykätään kuunnella paljon. Eli aika moni ihminen pitää sitä musaa hyvänä

No en allekirjoita kyllä esimerkiksi ollenkaan tota vaikutusta skeneen. Ilman Rudia ei ois Gettomasaa tai ainakaan se ei ois samanlainen räppärinä. Väitän, että JVG ja Gasellit on myös imeny Rudilta aika paljon vaikutteita. Samaten Paperi T jo Malarian Pelolla kertoo kuunnelleensa lähinnä Vaimo kassua viime aikoina.

Stöö on tehny myös niin montaa eri hiphopin alagenreä, että en pysy edes mukana. On tehty laadukkaasti trappi, drilli, memphis ja nykyaikainen vanha räppi jne. Stööllä on myös niin monta läppää mille aina putoaa ja ihan vieläkin kun oon viimeks kuunnellu, niin löydän sieltä jonkun uuden läpät et ai se sano tässä näin!

Jos näkee vaikutuksen vaan sinä, että kuinka moni ihminen jonkin artistin musiikkia kuuntelee, niin sitten varmaan. Ite ajattelen sen aina niin, että mitä itse tekijät on kuunnellu ja mistä ovat inspiroituneet.

Eihän jotain Rakimia jenkeissä kuunnella lähellekkään yhtän paljon kuin montaa muuta räppäriä, mutta silti käytännössä Nas, Jay Z, Biggie, Kendrick Lamar ja ties kuinka monta räppäriä on Rakimista lähtöisin.

Gettomasa on siis ehdottomasti munkin mielestä hyvä ja oon ollu kyllä joskus Vellamo LP ja Chosen One aikoihin niin Gettomasa fani et voi että! Mietin materiaalia kokonaisuutena, niin joku Kalamies on kaikilta osin kyllä ihan hirveää kuraa. Ainoastaan se aloitusbiisi putoaa itelle. En tiedä onko Diplomaatti levykään nyt teksteiltään niin jumalaista tasoa, vaikka toki nimikkobiisi putoaa kaikilta osin aina edelleen.
 

Countdown

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
No en allekirjoita kyllä esimerkiksi ollenkaan tota vaikutusta skeneen. Ilman Rudia ei ois Gettomasaa tai ainakaan se ei ois samanlainen räppärinä. Väitän, että JVG ja Gasellit on myös imeny Rudilta aika paljon vaikutteita. Samaten Paperi T jo Malarian Pelolla kertoo kuunnelleensa lähinnä Vaimo kassua viime aikoina.

Stöö on tehny myös niin montaa eri hiphopin alagenreä, että en pysy edes mukana. On tehty laadukkaasti trappi, drilli, memphis ja nykyaikainen vanha räppi jne. Stööllä on myös niin monta läppää mille aina putoaa ja ihan vieläkin kun oon viimeks kuunnellu, niin löydän sieltä jonkun uuden läpät et ai se sano tässä näin!

Jos näkee vaikutuksen vaan sinä, että kuinka moni ihminen jonkin artistin musiikkia kuuntelee, niin sitten varmaan. Ite ajattelen sen aina niin, että mitä itse tekijät on kuunnellu ja mistä ovat inspiroituneet.

Eihän jotain Rakimia jenkeissä kuunnella lähellekkään yhtän paljon kuin montaa muuta räppäriä, mutta silti käytännössä Nas, Jay Z, Biggie, Kendrick Lamar ja ties kuinka monta räppäriä on Rakimista lähtöisin.

Gettomasa on siis ehdottomasti munkin mielestä hyvä ja oon ollu kyllä joskus Vellamo LP ja Chosen One aikoihin niin Gettomasa fani et voi että! Mietin materiaalia kokonaisuutena, niin joku Kalamies on kaikilta osin kyllä ihan hirveää kuraa. Ainoastaan se aloitusbiisi putoaa itelle. En tiedä onko Diplomaatti levykään nyt teksteiltään niin jumalaista tasoa, vaikka toki nimikkobiisi putoaa kaikilta osin aina edelleen.
Mikset allekirjoittais? Kuka suomalainen räppäri on vaikuttanu suomiräpin soundiin yhtä paljon kuin Masa? Vaikutukseltaan menee ihan sinne Cheek, Ela kategoriaan.

Ennen Masaa valtavirrassa olevan suomiräpin soundi oli luokkaa hyperpop, iskelmä ja edm. Masa puski kansainvälisen soundin(afroamerikkalaisen rytmimusiikin) läpi ja noita edellä mainittuja staileja on vaikee ees löytää, saati et ne menestyis. Nykyään listoilta löytyy aikalailla pelkästään rytmimusaa ja junnut iskee siihen suoraan kiinni. Koko geimi muuttu Masan breikkaamisen jälkeen.

Toki vaikutukseen voidaan myös lukea artisteilta artisteille inspiraatiot. Ja Rudy on antanut paljon, myös Masalle. Kukaan ei kiellä sitä, ei edes Masa ite. Toisaalta ei Masa myöskään kalpene siinä osa-alueessa. Lauri Haav + muissa junnummissa jkl räppäreis huomaa samantien Masan vaikutuksen. Ja laajemminkin.. Haastatteluissa dropataan ihan jatkuvasti Masaa ja mitä se on saanu aikaan ja kuinka hyvä se on.

Esim. Stöö. Toki seki on vaikuttanu, mut se rajoittuu kourallisiin tekijöihin ja meiän kaltaisiin räppinörtteihin. Ei se oo luonu mitää standardia sille mitä musaa Suomessa pumpataan. Eikä myöskään Rudy.

Toki Stöö on puskenu paljon laatukamaa ja erilaisia staileja! Eikö Masa sit oo vai? Drill, boombap, trap, melodinen rap, afro, marseille.. yms?

Mun mielestä Kalamies ei oo alkuunkaa kuraa, vaikka ei oo mitään tekstillistä räppiä sinänsä. Yks parhaimpia lättyjä siltä vuodelta ja kerto artistin monipuolisuudesta. Soundin ja tyylin pitää palvella sanomaa ja tolla levyllä se onnistu erinomaisesti. Ois ehkä maailman oudoin ajatus, että Masa puskis tekstejä seksielämästään ”Hyvä me” biittiin.

Diplomaatti taas on ihan eri kamaa ku Kalamies tai mikään muukaan levy. Se on vaa aivot narikkaan paukuttelua ja jengin viihdyttämistä. Tais sanoa jossain haastattelussa, että levyn tarkoitus vaa hakkaa auton sterkat paskaks. No sitähän se oli.

Nää molemmat levyt siinä omassa tarkoituksessaan todella hyviä. Masa pystyy kuitenkin kirjoittaa ”Se ois ollu siin” biisin ni on sinänsä ihan turha sanoa etteikö taitoa tarinankerrontaan riittäis. Masa tekee biisejä eri tilanteisiin ja kuvaamaan eri fiiliksiä. Toki kaikesta ei tarvi tykkää, niinku en mä myöskään, mutta ei se siitä yhtään huonompaa tee jos välillä tulee aivot narikkaan matskua tai jotain muuta ei niin syvällistä kamaa. Mielummin mä kuuntelen frendien kaa terassilla shamppanjadieetillä kun vaikkapa hyvä me biisin, joka toimii taas salilla paremmin esim. 17epn voin vaikka pyöräyttää silloin kun makaan himassa ja tuijottelen kattoa yksin.

Mäki mietin materiaalia kokonaisuudessaan. Masalta mä löydän paljon erilaisia biisejä, erilaisiin fiiliksiin ja erilaisiin tilanteisiin. Ja kaikissa on tietty laatutakuu. Hirveen monen muun artistin osalta en pysty sanoo samaa. Joo Stöö on hyvä siinä mitä se tekee ja se toimittaa, mut sä tiiät jo etukäteen mitä se tekee ja about mitä sillä on sanottavaa. Biitti saattaa olla erilainen, tai sit samanlainen.
 

Countdown

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Ja ettei nyt liian paljon tuu haipattuu niin täytyy sanoo, että Masalla on myös paljon musaa mistä mä en tykkää. Sessari EPn ja Vaatekaappi EPn voi melkolailla vetää vessanpöntöstä alas. Vellamo LPllä on biisei mitä en jaksa kuunnella ollenkaan ja Kuolleet presidentit on ihan wäkki biisi. Pari ok träkkii siltä levyltä, mut harvinaista sinänsä et debyytti on kaikista huonoin koko katalogista
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Mikset allekirjoittais? Kuka suomalainen räppäri on vaikuttanu suomiräpin soundiin yhtä paljon kuin Masa? Vaikutukseltaan menee ihan sinne Cheek, Ela kategoriaan.

Ennen Masaa valtavirrassa olevan suomiräpin soundi oli luokkaa hyperpop, iskelmä ja edm. Masa puski kansainvälisen soundin(afroamerikkalaisen rytmimusiikin) läpi ja noita edellä mainittuja staileja on vaikee ees löytää, saati et ne menestyis. Nykyään listoilta löytyy aikalailla pelkästään rytmimusaa ja junnut iskee siihen suoraan kiinni. Koko geimi muuttu Masan breikkaamisen jälkeen.

Toki vaikutukseen voidaan myös lukea artisteilta artisteille inspiraatiot. Ja Rudy on antanut paljon, myös Masalle. Kukaan ei kiellä sitä, ei edes Masa ite. Toisaalta ei Masa myöskään kalpene siinä osa-alueessa. Lauri Haav + muissa junnummissa jkl räppäreis huomaa samantien Masan vaikutuksen. Ja laajemminkin.. Haastatteluissa dropataan ihan jatkuvasti Masaa ja mitä se on saanu aikaan ja kuinka hyvä se on.

Esim. Stöö. Toki seki on vaikuttanu, mut se rajoittuu kourallisiin tekijöihin ja meiän kaltaisiin räppinörtteihin. Ei se oo luonu mitää standardia sille mitä musaa Suomessa pumpataan. Eikä myöskään Rudy.

Toki Stöö on puskenu paljon laatukamaa ja erilaisia staileja! Eikö Masa sit oo vai? Drill, boombap, trap, melodinen rap, afro, marseille.. yms?

Mun mielestä Kalamies ei oo alkuunkaa kuraa, vaikka ei oo mitään tekstillistä räppiä sinänsä. Yks parhaimpia lättyjä siltä vuodelta ja kerto artistin monipuolisuudesta. Soundin ja tyylin pitää palvella sanomaa ja tolla levyllä se onnistu erinomaisesti. Ois ehkä maailman oudoin ajatus, että Masa puskis tekstejä seksielämästään ”Hyvä me” biittiin.

Diplomaatti taas on ihan eri kamaa ku Kalamies tai mikään muukaan levy. Se on vaa aivot narikkaan paukuttelua ja jengin viihdyttämistä. Tais sanoa jossain haastattelussa, että levyn tarkoitus vaa hakkaa auton sterkat paskaks. No sitähän se oli.

Nää molemmat levyt siinä omassa tarkoituksessaan todella hyviä. Masa pystyy kuitenkin kirjoittaa ”Se ois ollu siin” biisin ni on sinänsä ihan turha sanoa etteikö taitoa tarinankerrontaan riittäis. Masa tekee biisejä eri tilanteisiin ja kuvaamaan eri fiiliksiä. Toki kaikesta ei tarvi tykkää, niinku en mä myöskään, mutta ei se siitä yhtään huonompaa tee jos välillä tulee aivot narikkaan matskua tai jotain muuta ei niin syvällistä kamaa. Mielummin mä kuuntelen frendien kaa terassilla shamppanjadieetillä kun vaikkapa hyvä me biisin, joka toimii taas salilla paremmin esim. 17epn voin vaikka pyöräyttää silloin kun makaan himassa ja tuijottelen kattoa yksin.

Mäki mietin materiaalia kokonaisuudessaan. Masalta mä löydän paljon erilaisia biisejä, erilaisiin fiiliksiin ja erilaisiin tilanteisiin. Ja kaikissa on tietty laatutakuu. Hirveen monen muun artistin osalta en pysty sanoo samaa. Joo Stöö on hyvä siinä mitä se tekee ja se toimittaa, mut sä tiiät jo etukäteen mitä se tekee ja about mitä sillä on sanottavaa. Biitti saattaa olla erilainen, tai sit samanlainen.

No, koska en oo yksinkertaisesti samaa mieltä! Kyllä minä näen, että Asa, Ruudolf ja vaikka Ceebrolistics on vaikuttanu vielä enemmän suomiräppiin kuin Gettomasa. En minä sitä kiistä, että eikö Gettomasa olisi myös vaikuttanut paljon nykyiseen suomiräppiin. Samaten meidän pitää nostaa joku Sexmane esiin tästä, mutta ei se minun papereissa vaikka Asan edelle mene vaikuttavuudessa. Kube on myös varmasti yksi räppäri, joka on merkittävästi vaikuttanut nykyiseen suomiräppiin.

Se mikä on laatukamaa on toki puhtaasti makuasia, mutta omissa papereissa Gettomasalta juurikin Kalamies ei ole laatua ja osittain Vellamo LP ei ole kovin hyvin vanhentunut. Diplomaatti ja Vastustamaton levy ei myöskään ole itselle mitään merkkiteoksia, vaikka ymmärrän et monelle on! Chosen One on edelleen itselleni sitä ja vanhentunutkin tosi hyvin!

On Eevil Stöölläkin pari huonompaa albumia, mitä en jaksa ollenkaan kuunnella, mutta Stöö on tehnyt kuitenkin eri räppityylejä täällä ekana/ekojen joukossa.

Musiikki saa kyllä olla mun mielestä välillä aivot narikkaan materiaalia oikein hyvin, että ei oo siitä kysymys! Mun mielestä Gettomasan läpät ei oo koskaan sellaisia naurattavia, mitä vaikka justiin Eevil Stöön ja Rudin tekstit on. Rudilla oli kanssa ihan omanlainen huumori sen teksteissä ja menossa muutenkin. Ennen Rudia eikä sen jälkeen oo yhtäkään samanlaista sanaseppää täällä tullut. Vaikutteita ottavia toki sitten kyllä, mitä tuossa jo aikaisemmin mainitsinkin.

Kyllä Gettomasa teki tässä minusta liian kauan sitä autoista ja naisista räppiä, joten hyvä että Vastustamaton levyllä oli ne tietyt biisit, jotka palasi vakavampien aiheiden ääreen!

Kyllä minä siis Gettomasaa arvostan henkilökohtaisesti ja oon sen musaa yli 10 v kuunnellu. Pidän myös suomiräppiin vaikuttavana artistina, mutta en vaan nosta ihan kärkeen, vaan sen kärjen tuntumaan. Kuinkahan monta suomiräppäriä on ollut olemassa? No kukaan ei jaksa laskea, mutta nostan tyyliin Rudin, Asa, Fintelligenssin, Ceebrolisticsin edelle ja Stöö, Kube ja parista muusta voin neuvotella, että miten on.
 

Countdown

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
No, koska en oo yksinkertaisesti samaa mieltä! Kyllä minä näen, että Asa, Ruudolf ja vaikka Ceebrolistics on vaikuttanu vielä enemmän suomiräppiin kuin Gettomasa. En minä sitä kiistä, että eikö Gettomasa olisi myös vaikuttanut paljon nykyiseen suomiräppiin. Samaten meidän pitää nostaa joku Sexmane esiin tästä, mutta ei se minun papereissa vaikka Asan edelle mene vaikuttavuudessa. Kube on myös varmasti yksi räppäri, joka on merkittävästi vaikuttanut nykyiseen suomiräppiin.

Se mikä on laatukamaa on toki puhtaasti makuasia, mutta omissa papereissa Gettomasalta juurikin Kalamies ei ole laatua ja osittain Vellamo LP ei ole kovin hyvin vanhentunut. Diplomaatti ja Vastustamaton levy ei myöskään ole itselle mitään merkkiteoksia, vaikka ymmärrän et monelle on! Chosen One on edelleen itselleni sitä ja vanhentunutkin tosi hyvin!

On Eevil Stöölläkin pari huonompaa albumia, mitä en jaksa ollenkaan kuunnella, mutta Stöö on tehnyt kuitenkin eri räppityylejä täällä ekana/ekojen joukossa.

Musiikki saa kyllä olla mun mielestä välillä aivot narikkaan materiaalia oikein hyvin, että ei oo siitä kysymys! Mun mielestä Gettomasan läpät ei oo koskaan sellaisia naurattavia, mitä vaikka justiin Eevil Stöön ja Rudin tekstit on. Rudilla oli kanssa ihan omanlainen huumori sen teksteissä ja menossa muutenkin. Ennen Rudia eikä sen jälkeen oo yhtäkään samanlaista sanaseppää täällä tullut. Vaikutteita ottavia toki sitten kyllä, mitä tuossa jo aikaisemmin mainitsinkin.

Kyllä Gettomasa teki tässä minusta liian kauan sitä autoista ja naisista räppiä, joten hyvä että Vastustamaton levyllä oli ne tietyt biisit, jotka palasi vakavampien aiheiden ääreen!

Kyllä minä siis Gettomasaa arvostan henkilökohtaisesti ja oon sen musaa yli 10 v kuunnellu. Pidän myös suomiräppiin vaikuttavana artistina, mutta en vaan nosta ihan kärkeen, vaan sen kärjen tuntumaan. Kuinkahan monta suomiräppäriä on ollut olemassa? No kukaan ei jaksa laskea, mutta nostan tyyliin Rudin, Asa, Fintelligenssin, Ceebrolisticsin edelle ja Stöö, Kube ja parista muusta voin neuvotella, että miten on.
Hyvä nosto toi Asa. Se on myös kiistaton, tietysti. Mut mitä välii sillä on onko vaikuttanut nykyiseen suomiräppiin vai vanhempaan suomiräppiin? Suomiräp ku suomiräp. Ei kukaan oo tässä maassa mitään pyörää keksinyt uudelleen, oli kyseessä rudy, ceebrot, masa tai kuka tahansa.

Sivuutit myös kokonaan tohon soundiin vaikuttamisen. Ei vaikutus oo pelkästään artistilta artistille vaan siihen vaikuttaa myös muut jutut. Kuben voi nostaa myös esille ja Masan ohessa paino myös duunia sen eteen, että Suomessa voi ittensä elättää muullaki ku tasapotkusella jumppamusiikilla. Ei vaan saanut samanlaista ilmiötä aikaiseksi ikinä. Sexmane oli jo ihan seuraavaa aaltoa ja breikannut tyyliin tässä muutaman vuoden aikana. Todella lahjakas muusikko kieltämättä, vaikka ei niin mun kuulokkeista soi.

Musta vähän tuntuu, että sä et oikein näe sun oman boksin ulkopuolelle ja tietyllä tapaa menestyminen on sulle negatiivinen asia. Kyl se, että massat on ihan mehuissa artistista, se buukkailee jäähalleja ja esiintyy jossain blokkien päälavoilla, kertoo myös siitä musiikin laadusta, vaikka se ei ois just sun juttu. Kaikella on aina myös objektiivinen puoli.

Se on ihan okei tykätä rudyn ja stöön sanaseppoudesta esimerkiksi ja se on todellakin ihan okei jos niiden tekstit saa nauramaan enemmän. Jumalauta mäki fiilaan isosti ja ne on myös mun vuohia, mutta objektiivisesti silti Masa pystyy teknisempään suorittamiseen, kirjoittamaan ja stailaamaan biisejä monipuolisemmin, sekä vaikuttanut kuuntelijoihin ja skenen suuntaan enemmän. En mä ymmärrä miks joku kieltäis ton asian, paitsi jos on toki heitteri.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Hyvä nosto toi Asa. Se on myös kiistaton, tietysti. Mut mitä välii sillä on onko vaikuttanut nykyiseen suomiräppiin vai vanhempaan suomiräppiin? Suomiräp ku suomiräp. Ei kukaan oo tässä maassa mitään pyörää keksinyt uudelleen, oli kyseessä rudy, ceebrot, masa tai kuka tahansa.

Sivuutit myös kokonaan tohon soundiin vaikuttamisen. Ei vaikutus oo pelkästään artistilta artistille vaan siihen vaikuttaa myös muut jutut. Kuben voi nostaa myös esille ja Masan ohessa paino myös duunia sen eteen, että Suomessa voi ittensä elättää muullaki ku tasapotkusella jumppamusiikilla. Ei vaan saanut samanlaista ilmiötä aikaiseksi ikinä. Sexmane oli jo ihan seuraavaa aaltoa ja breikannut tyyliin tässä muutaman vuoden aikana. Todella lahjakas muusikko kieltämättä, vaikka ei niin mun kuulokkeista soi.

Musta vähän tuntuu, että sä et oikein näe sun oman boksin ulkopuolelle ja tietyllä tapaa menestyminen on sulle negatiivinen asia. Kyl se, että massat on ihan mehuissa artistista, se buukkailee jäähalleja ja esiintyy jossain blokkien päälavoilla, kertoo myös siitä musiikin laadusta, vaikka se ei ois just sun juttu. Kaikella on aina myös objektiivinen puoli.

Se on ihan okei tykätä rudyn ja stöön sanaseppoudesta esimerkiksi ja se on todellakin ihan okei jos niiden tekstit saa nauramaan enemmän. Jumalauta mäki fiilaan isosti ja ne on myös mun vuohia, mutta objektiivisesti silti Masa pystyy teknisempään suorittamiseen, kirjoittamaan ja stailaamaan biisejä monipuolisemmin, sekä vaikuttanut kuuntelijoihin ja skenen suuntaan enemmän. En mä ymmärrä miks joku kieltäis ton asian, paitsi jos on toki heitteri.
Ei sillä mitään väliä ole mihin suomiräppiin on vaikuttanut. Kyllä minä sanon, että Ceebrot teki aika omanlaistaa kamaa ja väitän et varsinkin kaikki RPK jutut on kyllä ihan omanlaistaan maailmanmittakaavassa. Ne paino kumminkin joskus vuonna 1995 jo aika ihmeelistä soundia.

Räppäreiden tuloista en tiedä sinänsä hölkäsen pöläystäkään, mutta kait se Fintelligenss jo kuitenkin itsensä elätti ns. kunnon räpillä? Stöö nyt tuskin mikään miljonääri on, mutta se oli jo listaykkönen vuonna 2011 ja varmasti menee "oikean räpin" kategoriaan. Toki ollut kaks kertaa sen jälkeenkin listaykkönen, vaikka ei niin pitkään ole tietenkään ollut kuin Gettomasa tai joku toinen artisti.

En pidä jostain JVG jutuista tyyliin muutamaa biisiä lukuunottamatta ollenkaan ja vaikka ne aika pop-musaa onkin, niin oli niillä jo yli 10 v sitten kuitenkin omat räpimmät biisinsä ja varsinkin niiltä kahdelta ekalta levyltä löytyy ns. kunnon räppiäkin ja ne tuli jo silloin aikamoiseks ilmiöks.

Jonkun artistin menestyminen nyt ei vaikuta muhun sinänsä ja ihan vapaasti saa menestyä! Se on kyllä aivan totta, että mulle räpissä mystisyys on ainakin osittain kova juttu, joka vaikka Eevil Stöössä on edelleen. Jenkeistä otetaan esimerkiksi MF DOOM tähän. Gettomasassa ei mitään mystisyyttä ole, jos on ikinä ollutkaan.
Brädihän se taakassa tais joskus sanoa, että ei se Gettomasa mitään pyörää uudelleen ole keksinyt, vaikka joku niin voisi luullakkin. Korjatkaa, jos sitaattini on väärä.

Teknisempi Gettomasa on vaikka kuin Ruudolf, että eipä tuota voi kiistää. Kuitenkin Gettomasa on staileihinsa ottanu niin paljon Ruudolfilta vaikutteita eikä Ruudolf ole samalla tavalla imitoinut ketään suomiräppäriä. Tottakai kaikilla on vaikutteensa, mutta Ruudolf on kyllä tuossa suhteessa aika omalaatuinen. Vielä jostain kaivan sen väitöskirjan tai mikä olikaan, jossa suomiräppäreiden riimejä jne avattiin ja tätä tuotiin Rudin osalta esille.

Enkä minä vastusta suositumpaa musaa, että en voisi sieltä mitään kuunnella. Riippuu aina ihan artistista/yhtyeestä, että uppoaako vai ei. Sehän justiin musiikissa rassaakin, että jotkut ihmiset(en sano, että sinä tai täältä kukaan muu) miettii niin kovasti sitä et onko joku suosittu vai ei ja sen pohjalta sitten miettii onko hyvää vai ei. Paska on paskaa ja hyvä hyvää ihan riippumatta oliko suosittu vai ei.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Ruudolfin originaalisuus on ihan samaa luokkaa ku Masalla. Jos puhutaan siis siitä mitä herrat on tuonu/luonu suomiskeneen.

. . . - - - . . .

Huh.. piti rauhottua hetken. Sait mut hyperventiloimaan.

Gettomasa on taitava kaveri ja varsinkin alkupään tuotanto on erinomaista, mutta käyttäydytäänpäs nyt kuitenkin :)
 

Countdown

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
. . . - - - . . .

Huh.. piti rauhottua hetken. Sait mut hyperventiloimaan.

Gettomasa on taitava kaveri ja varsinkin alkupään tuotanto on erinomaista, mutta käyttäydytäänpäs nyt kuitenkin :)
No meinasin tuolla sitä, että ei se Ruudolfin lähtökohdat nyt sinänsä poikkea Gettomasan lähtökohdista. Molemmat ”pölliny” juttuja jenkeistä ja apinoinu sieltä tyylejä. Ruudolfil homma vaa enemmän raakaa, suhteellisen miksaamatonta kasettilaatua. Sample, rummut.. Thats it

Gettomasalla taas enemmän ammattimaista, loppuun asti hierottua studiolaatua. Tuotannossa vähän enemmän syvyyttä.

Samaa huttua eri paketissa. Fiilaan molemmista. Jos originaalisuus tarkoittaa sitä, että kumpi on aloittanu ensin Suomessa niin toki Ruudolf sitten. Ite kelaillu aina sen silleen, että mistä homma on lähtöisin ja mihin se pohjautuu. Jenkkiräp molemmilla kyseessä. Myöhemmin Ruudolf kehittyi enemmän tuonne House, iskelmä suuntaan ja Masa taas alkanut uimaan Afron ja muiden suhteellisen modernien soundien parissa
 

Countdown

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Ei sillä mitään väliä ole mihin suomiräppiin on vaikuttanut. Kyllä minä sanon, että Ceebrot teki aika omanlaistaa kamaa ja väitän et varsinkin kaikki RPK jutut on kyllä ihan omanlaistaan maailmanmittakaavassa. Ne paino kumminkin joskus vuonna 1995 jo aika ihmeelistä soundia.

Räppäreiden tuloista en tiedä sinänsä hölkäsen pöläystäkään, mutta kait se Fintelligenss jo kuitenkin itsensä elätti ns. kunnon räpillä? Stöö nyt tuskin mikään miljonääri on, mutta se oli jo listaykkönen vuonna 2011 ja varmasti menee "oikean räpin" kategoriaan. Toki ollut kaks kertaa sen jälkeenkin listaykkönen, vaikka ei niin pitkään ole tietenkään ollut kuin Gettomasa tai joku toinen artisti.

En pidä jostain JVG jutuista tyyliin muutamaa biisiä lukuunottamatta ollenkaan ja vaikka ne aika pop-musaa onkin, niin oli niillä jo yli 10 v sitten kuitenkin omat räpimmät biisinsä ja varsinkin niiltä kahdelta ekalta levyltä löytyy ns. kunnon räppiäkin ja ne tuli jo silloin aikamoiseks ilmiöks.

Jonkun artistin menestyminen nyt ei vaikuta muhun sinänsä ja ihan vapaasti saa menestyä! Se on kyllä aivan totta, että mulle räpissä mystisyys on ainakin osittain kova juttu, joka vaikka Eevil Stöössä on edelleen. Jenkeistä otetaan esimerkiksi MF DOOM tähän. Gettomasassa ei mitään mystisyyttä ole, jos on ikinä ollutkaan.
Brädihän se taakassa tais joskus sanoa, että ei se Gettomasa mitään pyörää uudelleen ole keksinyt, vaikka joku niin voisi luullakkin. Korjatkaa, jos sitaattini on väärä.

Teknisempi Gettomasa on vaikka kuin Ruudolf, että eipä tuota voi kiistää. Kuitenkin Gettomasa on staileihinsa ottanu niin paljon Ruudolfilta vaikutteita eikä Ruudolf ole samalla tavalla imitoinut ketään suomiräppäriä. Tottakai kaikilla on vaikutteensa, mutta Ruudolf on kyllä tuossa suhteessa aika omalaatuinen. Vielä jostain kaivan sen väitöskirjan tai mikä olikaan, jossa suomiräppäreiden riimejä jne avattiin ja tätä tuotiin Rudin osalta esille.

Enkä minä vastusta suositumpaa musaa, että en voisi sieltä mitään kuunnella. Riippuu aina ihan artistista/yhtyeestä, että uppoaako vai ei. Sehän justiin musiikissa rassaakin, että jotkut ihmiset(en sano, että sinä tai täältä kukaan muu) miettii niin kovasti sitä et onko joku suosittu vai ei ja sen pohjalta sitten miettii onko hyvää vai ei. Paska on paskaa ja hyvä hyvää ihan riippumatta oliko suosittu vai ei.
Me ollaan monesta asiasta samaa mieltä. Meillä on samoja lemppareita ja molemmat on ilmeisen nörttejä tän asian suhteen.

Ainoo ero on ehkäpä se, että me katotaan asioita hieman eri kulmasta. Mä näen ”kaupallisuuden” eli menestyksen suhteellisen isona asiana. Itelle se kertoo siitä, että artistia X kuunnellaan paljon ja siitä tykätään paljon. Yleensä jos tulee joku biisi esim. jättihitti, mikä ei oo just mun pala kakkua, niin yritän silti ymmärtää mikä siinä on se juttu. Ehkä snaijaan sen ja alan arvostaa sitä. Eli lähtökohtaisesti mikään musa ei oo mulle ”paskaa”.

Menestys on myös sitä vaikuttavuutta. Mitä menestyneempi artisti niin sitä enemmän se muokkaa kuulijakuntaa tiettyyn suuntaan.

Menestys ei kuitenkaan määritä mun korvaa. Tykkään tai en tykkää UG-räpistä. Tykkään tai en tykkää mainstream musasta

Anyways vaikka en tykkäis, niin hyvin harvoin lähden sanomaan paskaks. Ainakaan ennen ku yritän ymmärtää sitä. Räpissä joitakin juttuja katon myös objektiivisesti, mitä nyt oonki jo luetellu.

Fintsut varmasti keikkaili siihen alkurysään paljon ja teki pätäkkää, mut se oli nopee done deal ku tuli suomiräpin lama. No sit Cheek puski puhemusan läpi ja siinä samassa JVG pamahti isoks. Sit tuli Masa ja tällä hetkellä mennään lujaa junnujen toimesta.

Ite nään Suomiräpin kehityksen aika pitkälti:

1. Huumoriräp ja kellarimusa vaihe
2. Fintelligens ja varsinainen suomiräp
3. Cheek, JVG ja homma iso kaupallistuminen
4. Gettomasa ja sen kansainvälisen soundin tulo valtavirtaan

En usko, että Eevil Stöö on eläny ikinä pelkästään räpillä. Niitä tyyppejä on loppupeleissä varmaan tosi vähän. Ela, Cheek, Gettomasa, JVG ja nyt tietty kun homma räjähtäny käsiin niin näitä junnumpia ibee yms

Ja muistan tuon ku Brädi sanoi noin. Ihan oikeassa se on. Ei kukaan tässä maassa oo keksiny pyörää uudelleen. Sitä tuttua huttua on vaa jalostettu eri suuntiin.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ihan hieman aihetta sivuten, mutta eri teille mennään kuitenkin. Vuonna 2019 60 suomalaista musiikiitoimittajaa valitsi vuosilta 2000-2019 100 parasta suomalaista albumia. Suomirap-albumeista listalle mahtui seuraavat:

13. Avain - Punainen Tiili
17. Paperi T - Malarian pelko
26. Ruger Hauer - Se syvenee syksyllä
37. DJ Kridlokk - Mutsi
39. Paleface - Helsinki-Shangri-la
43. Asa - Loppuasukas
48. Giant Robot - Superweekend
51. Ruudolf - Doupeimmat jumala seivaa
68. Kemmuru - Kehumatta paras
85. Jontti & Shaka - Rata-äänite
94. Pyhimys - Pettymys


En muista enää, että täällä ois aiheesta ollu mitään, vaikka näin saattaakin olla. Kaikki muuten hyviä levyjä paitsi Avain - Punainen tiili ei suurimmilta osin oikein nykyään lähde ja Pyhimys - Pettymys ei ole koskaan iskenyt. Giant Robotin levyä en ole edes tainnut koskaan kuunnella. Oma lemppari eli Kemmuru - Kehumatta paras aivan liian alhaalla näin omaan makuun.

1. Kemmuru - Kehumatta paras
2. Ruudolf - Doupeimmat jumala seivaa
3. Asa - Terveisiä kaaoksesta

Siinä oma top-3 tuolta aikaväliltä. Eteenpäin tuosta haastava listata.
 

Countdown

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Ihan hieman aihetta sivuten, mutta eri teille mennään kuitenkin. Vuonna 2019 60 suomalaista musiikiitoimittajaa valitsi vuosilta 2000-2019 100 parasta suomalaista albumia. Suomirap-albumeista listalle mahtui seuraavat:

13. Avain - Punainen Tiili
17. Paperi T - Malarian pelko
26. Ruger Hauer - Se syvenee syksyllä
37. DJ Kridlokk - Mutsi
39. Paleface - Helsinki-Shangri-la
43. Asa - Loppuasukas
48. Giant Robot - Superweekend
51. Ruudolf - Doupeimmat jumala seivaa
68. Kemmuru - Kehumatta paras
85. Jontti & Shaka - Rata-äänite
94. Pyhimys - Pettymys


En muista enää, että täällä ois aiheesta ollu mitään, vaikka näin saattaakin olla. Kaikki muuten hyviä levyjä paitsi Avain - Punainen tiili ei suurimmilta osin oikein nykyään lähde ja Pyhimys - Pettymys ei ole koskaan iskenyt. Giant Robotin levyä en ole edes tainnut koskaan kuunnella. Oma lemppari eli Kemmuru - Kehumatta paras aivan liian alhaalla näin omaan makuun.

1. Kemmuru - Kehumatta paras
2. Ruudolf - Doupeimmat jumala seivaa
3. Asa - Terveisiä kaaoksesta

Siinä oma top-3 tuolta aikaväliltä. Eteenpäin tuosta haastava listata.
Kaikki noi listatut on enemmän tai vähemmän tiukkoja lättyjä.

Komppaan sun mielipidettä Punaisesta tiilestä. Onhan se aikansa _se_ levy, mutta ei vaa jotenkin jaksa enää. Ukrainan sota myös hyvin tappoi levyn pasifistisen teeman ja osaltaan muutakin Asan tuotantoa. Myös Palen tuotanto otti vähän osumaa tästä nykytilanteesta.

Ihan ok listaus. Pitäis jaksaa tsekkaa ne loput sata lättyä et mahtuisko jotain räppiä vielä lisää tai sumplaa muutoksia. Nyt ei jaksa

Kehumatta paras on mun lempilevy koskaan kun puhutaan suomiräpistä ja noista kaikista iisisti paras
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Suomiräpin kulta-aika 2003-2008.
Ei tämä nyt mikään Doupeimmat jumala seivaa ole, mutta parasta Elastista ja oikein erinomainen levy! Parempi kuin Fintelligenssin levyt!
Fintelligens - Renesanssi albumia ei tahdo enää jaksaa läpi kuunnella kun rupeaa ärsyttämään. Iso H:n räppääminen varmaan suuri syy siihen, koska se on nykyään kuunneltuna todella raivostuttavaa välillä!


 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Jatkoa vielä, että tuonna 2003-2008 välisenä aikana on tullut ainakin seuraavat albumit, jotka on todellisia klassikkoja itselleni.

Kemmuru - Kehumatta paras (2006)
Ruudolf - Doupeimmat jumala seivaa (2004)
Ruudolf - Vaimo CD (2003)
Ruudolf - Semihot Ruudolf Megamixtape (2006)
Vähäiset Äänet - Stupid Hop! (2003)
Jontti & Shaka - Rata-äänite (2007)
Asa - Leijonaa mä metsästän (2004)
Asa - Terveisiä Kaaoksesta (2006)
Asa - Loppuasukas (2008)
Loost Koos - Peruna ja timantti (2007)
Loost Koos - Ei väistetä jos ei tunneta (2008)
Liisanpuisto - Olipa Kerran (2003)
Joniveli - Ajatuksen Voimalla (2005)
Joniveli - Hallittu kaaos (2008)
Elastinen - Elaksis Kivi (2004)
Notkea Rotta - Itä meidän (2005)

Sitten taas esimerkiksi Skandaali - Putkaradio (2003) on monelle todellinen klassikko, vaikka itselleni ei niin iso juttu ole koskaan ollutkaan. Nykyäänkin tulee monia hyviä levyjä, mutta en nosta oikeastaan kuin Eevil Stöön Marsipan Wave, Puolikas tiili ja JV:n kanssa tehdyn Ooze Aalto levyn tuolle tasolle.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En juurikaan isosti lämpeä suomihopille, nyt kuitenkin yllä mainitussa listassa vilahti helmi joka vei aikanaan mukanaan. Oli aikaansa edellä ja vieläkin toimii. Nämä oli kovia keikkoja vuosituhannen vaihteessa, luulin että että nyt lähti suomessa hoppi nousuun, mitä vielä, nulikat alkoi uhoomaan vaan joka murteella ja siihen päälle listahoppia. Meinas yrjö lentää.



 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Samoihin aikoihin ysärillä Giant Robotin kanssa ja jo vähän aiemmin oli loistava Cool Sheiks missä yhdistyi Damn the Bandin räpit sekä soulfunkgroovet siihen päälle eniten kiitos Mitja Tuuralalle joka sen jälkeen on vaikuttanut muun muassa J Karjalaisen Electric Saunassa. Cool Sheiks toimi aktiivisesti 2000-luvun alkuun saakka ja muistan keikkoja vanhoilta VR:n makasiineiltä siitä eduskuntataloa vastapäätä.


 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku



No jaa. Uppoaa varmasti suureen massaan, mutta mun mielestä kyllä hyvin tylsä kesäbiisi. Tuotannossa ei sinänsä mitään vikaa, mutta ihan liian perus nykyräppiä siltäkin osin. Jotenkin toivoisin, että kaikki muut tuottajat heitettäisiin hiuksista mäkeen ja annettaisiin pelkästään Ruubenin hoitaa hommat. Tämä vissiin pääosin on Lytän tuottama. Tai onko tämä nyt enemmänkin afrobeats-soundia tai jopa afro-pop. Perinteistä länsimaalaista pop-musaa tämä ei varsinaisesti kyllä ole, mutta afro-pop ihan pätevä termi tälle minusta. Verset ei oikein herätä mitään mielenkiintoa kyllä myöskään. Tuskin tuun juurikaan soittamaan. Sama on käyny sille tätä edeltävälle Gettomasan biisille, että eipä oo tullu pyöräytettyä julkaisun jälkeen enää. Se oli kuitenkin sentäs parempi kuin tämä. Ihan mielenkiintoista nähdä millainen on seuraava Gettomasan levy. Toivottavasti ei ainakaan tälläistä soundia.

Rekamin uusi levy vaikuttaa kyllä ihan hyvältä. On tässäkin muutama vähän meh biisi itselle, mutta sitä edellistä Rekamin levyä en hirveästi ole jaksanut kuunnella, vaikka noin yleisesti ottaen olen suuri Rekami fani. Rekamin tuotannosta, joka on toki ihan perus boom bapia, niin olen aina tykännyt, koska siinä on sellainen oma twisti mukana kuitenkin.








Tämä biisi uppoaa. MJ tulee aivan omalla tavallaan ineen kun kukaan muu nainen, joka tekee suomiräppiä.
 
Viimeksi muokattu:

Countdown

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers



No jaa. Uppoaa varmasti suureen massaan, mutta mun mielestä kyllä hyvin tylsä kesäbiisi. Tuotannossa ei sinänsä mitään vikaa, mutta ihan liian perus nykyräppiä siltäkin osin. Jotenkin toivoisin, että kaikki muut tuottajat heitettäisiin hiuksista mäkeen ja annettaisiin pelkästään Ruubenin hoitaa hommat. Tämä vissiin pääosin on Lytän tuottama. Tai onko tämä nyt enemmänkin afrobeats-soundia tai jopa afro-pop. Perinteistä länsimaalaista pop-musaa tämä ei varsinaisesti kyllä ole, mutta afro-pop ihan pätevä termi tälle minusta. Verset ei oikein herätä mitään mielenkiintoa kyllä myöskään. Tuskin tuun juurikaan soittamaan. Sama on käyny sille tätä edeltävälle Gettomasan biisille, että eipä oo tullu pyöräytettyä julkaisun jälkeen enää. Se oli kuitenkin sentäs parempi kuin tämä. Ihan mielenkiintoista nähdä millainen on seuraava Gettomasan levy. Toivottavasti ei ainakaan tälläistä soundia.

Rekamin uusi levy vaikuttaa kyllä ihan hyvältä. On tässäkin muutama vähän meh biisi itselle, mutta sitä edellistä Rekamin levyä en hirveästi ole jaksanut kuunnella, vaikka noin yleisesti ottaen olen suuri Rekami fani. Rekamin tuotannosta, joka on toki ihan perus boom bapia, niin olen aina tykännyt, koska siinä on sellainen oma twisti mukana kuitenkin.








Tämä biisi uppoaa. MJ tulee aivan omalla tavallaan ineen kun kukaan muu nainen, joka tekee suomiräppiä.

Oli kyllä mielenkiintoinen ja yllättävä biisi Masalta. Alusta loppuun aika lailla rakastumisesta. Noh onnea hänelle!

Yllättävän toimiva paketti kun yhdistyy nuo melodiat (aika siisti toi Sannin taustalaulu) ja toki sanat. Kappale todella kaukana varsinaisesta popista ja menee mun kirjoissa enempi tonne afro soulin maailmaan mitä en oo Suomessa kuullu aiemmin, eli enemmänkin kaupallinen riski kuin se, että yritetään ottaa massit pois. Propsit taiteellisuudesta

Anyways, ihan kuunneltava kappale kesäiltoihin, mutta ei nyt sellanen mitä jaksais himassa pumppaa menemään, kun ei tällä hetkellä ainakaan pysty samaistumaan näihin rakkaus viboihin :D

Rekami oli ekalla kuuntelulla ihan ok, pitää tsekkaa viel uusiks. Tosin ei jääny mitää wow efektii nyt tai et ois samalla tasolla edellisten lättyjen kanssa. No ehkä se kypsyy

Muita en oo viel ehtiny tsekkaa, mutta niihin palaillaa töiden jälkeen!
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku





Ihan hyvä verse Gettomasalta, mutta tässä on kanssa tälläinen hauska lyriikka kun Emmy-Gaalassa ei jaeta leffoille palkintoja vaan telvisio-ohjelmille.
Chosen One levyn "Sama Jätkä" biisissä oli myös se helle homma.
"Mä muistan ku oli kuuma, ulkona toistakytä hellettä"

Ei nyt silleen kovin vakavaa, mutta tulipa vaan mieleen. :D
 

Countdown

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers





Ihan hyvä verse Gettomasalta, mutta tässä on kanssa tälläinen hauska lyriikka kun Emmy-Gaalassa ei jaeta leffoille palkintoja vaan telvisio-ohjelmille.
Chosen One levyn "Sama Jätkä" biisissä oli myös se helle homma.
"Mä muistan ku oli kuuma, ulkona toistakytä hellettä"

Ei nyt silleen kovin vakavaa, mutta tulipa vaan mieleen. :D

Mun mielestä toi verse oli vähä hajuton ja mauton. Ei sit millään saman tasosta tekstiräppiä kuten se ois ollu siin jne. Ei myöskään musikaalisesti mitään ulottuvuutta tossa. Ois voinu mielummi pudottaa jälkeenkää biisille jonkun hyvän b puolen, missä enempi tollasta tarinankerrontaa.

Hyvä vertaus shamppanjadieetti ja hölliikse. Eka loistava taustamusa tyyppinen juttu, missä enemmän fiilis pääosassa ja jälkimmäinen taas sellanen mistä haluut kuulla sanat ja läpät

Anyways kyl toi Rekamin lätty toimii ja perus hyvää suorittamista, mut en mä nyt tiiä miten se oikee eroo edellisistä. Vähän samanlainen X factor kaikissa. Tuttua ja turvallista niin sanotusti
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös