Suomi rap

  • 772 266
  • 3 818

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Tietenkin ollaan makuasioiden äärellä, mutta Rekami on minusta paremmin biitin päällä, uskaltaa rullata rennommin ja läpät on arvaamattomia.

Are on mielestäni vähän turhan ennakoitavissa ja tyypilliseen tapaansa yrittää ns. voittaa biitin. Tuo battletausta paistaa ja vertaisin tuota siihen kun Are roihahtaa battleissa liekkeihin jopa liikaa. Tuorein esimerkki kun battlasi Mc Kajoa vastaan. Ei siis huono asia, mutta Aren perustaso on saatanan kova ja tason heittelyn havaitsee. Harvemmin se taso horjuu kuitenkaan.

Ja kiitos linkistä. Aikamoista liekittelyä.


Se battle oli kyllä molemmilta tosi kova. Ite kun yrittää joskus läpällä freestyleä, niin voi vaan ihmetellä, että miten jotku osaa sitä niin hyvin. :D
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Pitääpä täältä kysäistä kun sattui tämä ketju olemaan tuossa hollilla. Olen yrittänyt etsiä Suomalaisia rap-yhtyeitä [sic], niin kokeillaanpa löytyisikö täältä tietoa, kun alan henkilöitä näyttäisi täällä olevan. Haen siis yhtyeitä, en yksittäisiä tyyppejä ja mielellään sellaisia, jotka soittaa musiikkinsa itse, eli ei siis näitä läppäriräppäreitä. Joensuulainen Ketjupolttajat on yksi tällainen esimerkki, muutenkin kolahtaa tollanen vahvasti instrumentteihin nojaava, hieman psykedeelinen ja melankolinen meininki. Eli tällaisia jos tulee mieleen, niin saa laittaa tänne tai vaikka yv:nä tulemaan. Alla kyseiseltä yhtyeeltä biisi.




Unohdin aikasemmin mainita, mutta Leijonamieli & Putkimiehet koko levy ihan 5/5.



 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Kiitos! Täytyy ottaa nopee läpikuuntelu tänään ja jos iskee niin levy lähtee tilaukseen.

Pari päivää meni ennen kuin pääsin lopulta levyä (ibe - perkele!) kuuntelemaan. Lähdin lenkille ja pistin levyn alusta soimaan. Noh, ensimmäinen biisi oli pettymys. En itse asiassa muista enää miten se edes meni, muuta kuin että en innostunut. Toka biisi oli sitten tuo 'molemmat' joka on kyllä kova! Sen veivasin repeatilla varmaan 3-4 kertaa ja diggasin kovasti. Sitten päätin vihdoin jatkaa matkaa ja siirryin kolmanteen biisiin. Sekään ei innostanut yhtään ja siitäkään en enää muista mitään. Neljättä biisiä en montaa sekuntia kuunnellut kun alkoi vituttamaan että menee lenkkifiilis pilalle kun joutuu kuuntelemaan tällaista paskaa, joten lopetin levyn kuuntelemisen siihen ja vaihdoin parempaan.

Oli kyllä suuri pettymys. Huomasin että vaikka olin tuon 'molemmat' -biisin kautta ihan fiiliksissä ibestä ja odotukset korkealla, niin parin lisäbiisin jälkeen nuo fiilikset on laskenut varsin alas ja ei taida ibestä tulla mulle uutta suosikkia. 'molemmat' on toki edelleen kova biisi ja nyt sitten pitääkin tarkkaan pohtia, että haluanko ostaa tuon LP:n hyllyyn vain tuon yhden biisin takia. Täytynee varmaan antaa levylle vielä uusi mahdollisuus, josko sieltä myöhemmistä biiseistä joitain helmiä vielä nousisi tai jos vaikka madallettujen odotusten kautta nuo alkupään biisitkin kuulostaisi paremmalta.

Huomasin myös varmaan ensimmäisen kerran elämässäni semmoisen pienen ajatuksen päässäni, että "olenkohan liian vanha samaistumaan tämän kaverin juttuihin"? Hieman jopa huolestuttavaa jos noin on, mutta tuntui siltä ettei tämä ehkä ollut mua varten. Mä oon 36v, eli en mikään ikäloppu kaiketi vielä, mutta joku tossa hiersi vastaan. Mun ikuisen suomi rap kuninkaan, Ruudolfin, teiniaikojen länkytyksistä jaksan edelleen innostua, mutta ehkä niihin on helpompi samaistua kun kasvettiin nuo ajat samassa tahdissa läpi.

Haluan vielä lopuksi korostaa, että itse ibessä, hänen musiikissaan ja hänen iässään ei ole mitään väärää. Mulle tämä ei vaan nyt toiminut. "ibe" "perkele!" ja "molemmat" olen kirjoittanut pienellä alkukirjaimella, koska artisti on itse näin päättänyt.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Olipas hyvä tuo Skandaalin uusi levy. Tai no uusi ja uusi... itsellänikin mennyt keväällä täysin ohi tuo julkaisu. Mukavaa, että ihan syljetään, eikä vain mumista. Upposi kyllä meikäläiselle hyvin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Olipas hyvä tuo Skandaalin uusi levy. Tai no uusi ja uusi... itsellänikin mennyt keväällä täysin ohi tuo julkaisu. Mukavaa, että ihan syljetään, eikä vain mumista. Upposi kyllä meikäläiselle hyvin.

Tosiaan ihan mukava että Skandaali on Skandaali vielä tälläkin vuosikymmenellä vaikka pelikirja vähän päivitetty. Tervetullut vastapaino cledosmaiselle muminalle.

Itse olen Skandaalista ollut hyvin kartalla, mutta välillä unohtuu että multiriimifaija on ollut studiossa Roycen ja Ghostfacen kanssa. Ja ST:ssa Skandaali kommentoi asiaa ihan normisti kun Brädi ja Kauhanen hihittelivät kuin pikkupojat.

Ja mainittava vielä että Skandaali ei kuulu niihin jotka vain puhuvat miten raha ei merkitse. Herran koko levyn tuotot menee hyväntekeväisyyteen ja vielä painotti ettei mitään Jeesusta halua leikkiä.

Rakkaudesta lajiin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tuli taannoin kuunneltua tuo jenkkivierailla täytetty Yorin ja Skandaalin Round the World(2005) ja ilman Yorin läsnäoloa tuo olisi pirun kova levy. Huomaa miten homma kusee heti kun Yor avaa suunsa.

Kyseistä herraa en arvosta kusetusten vuoksi ja vielä vähemmän nollatason räppien vuoksi, mutta Joniveljen sekä Skandaalin pitkät haastattelut tekivät selväksi että vitunmoinen myyntimies linkkeineen ollut. Eipä olisi hommat ollut niin isollaan kun olivat ja olisi jäänyt Round the Worldkin syntymättä.

Noina Royal Familyn aikoina olisi Terroristereolla saanut olla joku manageri. Olisivat päässeet irti tuosta kurasta ja saaneet luotua omaa juttua. Jätkiä kuitenkin kiinnosti musiikin tekeminen, räppääminen ja bilettäminen. Sikäli vaikea tuomita kun eteen tuodaan ilmaiseksi biittejä joihin sylkeä ja pöytiin päihteitä. Vie nuoria miehiä helposti mukanaan.

Urbaanilegendan levy Rivien Välistä ollut myös pitkästä aikaa soitossa ja homma edelleenkin toimii. Kasanovaa toki vaikea sietää edelleen. Onneksi Joni ja Aikapommi(nyk. Soul Valpio) hoitavat homman.

Joniveli on hävettävän aliarvostettu muusikko, biittinero, tuottaja sekä ämsee.
 
Viimeksi muokattu:

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pitääpä täältä kysäistä kun sattui tämä ketju olemaan tuossa hollilla. Olen yrittänyt etsiä Suomalaisia rap-yhtyeitä [sic], niin kokeillaanpa löytyisikö täältä tietoa, kun alan henkilöitä näyttäisi täällä olevan. Haen siis yhtyeitä, en yksittäisiä tyyppejä ja mielellään sellaisia, jotka soittaa musiikkinsa itse, eli ei siis näitä läppäriräppäreitä. Joensuulainen Ketjupolttajat on yksi tällainen esimerkki, muutenkin kolahtaa tollanen vahvasti instrumentteihin nojaava, hieman psykedeelinen ja melankolinen meininki. Eli tällaisia jos tulee mieleen, niin saa laittaa tänne tai vaikka yv:nä tulemaan. Alla kyseiseltä yhtyeeltä biisi.



Funksons pitää mainita:



Myös Tulenkantajat on tietysti pakko sanoa tässä yhteydessä, koska tietysti olivat eräänlaisia pioneereja koko hommassa.




.... Ja Tulenkantajista tullu Hannibal on jatkanut myöhemmin hämyisten jazz- ja funk-taustojen päälle riimittelyä. Hieno ja tyylikäs artisti.


 
Myös Tulenkantajat on tietysti pakko sanoa tässä yhteydessä, koska tietysti olivat eräänlaisia pioneereja koko hommassa.
Tulenkantajat on kyllä aivan saatanan kova. Olen saanut kunnian olla kyseisen yhtyeen keikalla n.18 vuotta sitten ja se kyllä jätti lähtemättömän jäljen, edelleen muistan sen pettymyksen tunteen kun ei tullutkaan toista encorea, vaikka yleisö sitä janosi. Harvoista keikoista on jäänyt niin vahvoja muistijälkiä, ja keikkoja on tullut katsottua/soitettua useita satoja.

Kiitoksia paljon kaikille näistä linkkaamistanne yhtyeistä, sai taas paljon mulle uutta kuunneltavaa. Suomi rap on itselle hiukan ollut sellainen tuntematon alue, enemmän noita vanhoja jenkki/latino rap-yhtyeitä tullut kuunneltua räppiskenestä. Sinällään kyllä diggailen suomenkielestä räpissä, kuitenkin aika kova ja hyvin onomatopoeettinen kieli ja mielestäni siksi sopii hyvin riimien sylkemiseen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mä en sillä lailla tähän skeneen ole syvälle sukeltanut koskaan. Sen vuoksi tämä on varmaan monille jo hyvin vanhaa kauraa, mutta nyt olen kuunnellut tälläistä esittäjää, kuin Vitun kova ääni.

Ennenkin olen tehnyt saman havainnon, että eihän nämä Cheekit, Elastiset ja Ghettomasat ym. ole lähellekään Suomen parhaita räppäreitä. Noh, mielipideasioita toki, mutta ihan oikeasti tämä duo esimerkiksi sylkee tuohon mikkiin paljon terävämmin ja taitavammin, kuin yksikään em. artisteista. Mistä lie sitten johtuu, että näistä ei kuulla isoissa valoissa sillä tavalla.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Mä en sillä lailla tähän skeneen ole syvälle sukeltanut koskaan. Sen vuoksi tämä on varmaan monille jo hyvin vanhaa kauraa, mutta nyt olen kuunnellut tälläistä esittäjää, kuin Vitun kova ääni.

Ennenkin olen tehnyt saman havainnon, että eihän nämä Cheekit, Elastiset ja Ghettomasat ym. ole lähellekään Suomen parhaita räppäreitä. Noh, mielipideasioita toki, mutta ihan oikeasti tämä duo esimerkiksi sylkee tuohon mikkiin paljon terävämmin ja taitavammin, kuin yksikään em. artisteista. Mistä lie sitten johtuu, että näistä ei kuulla isoissa valoissa sillä tavalla.

No kyllä Gettomasa on kovempi räppämään, kun OG Ikonen tai Liigalaiska. Ei sillä, että eikö nekin kovia oo. Taitavuudesta ei voi Gettomasaa moittia, vaikka musiikista ois mitä mieltä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mä en sillä lailla tähän skeneen ole syvälle sukeltanut koskaan. Sen vuoksi tämä on varmaan monille jo hyvin vanhaa kauraa, mutta nyt olen kuunnellut tälläistä esittäjää, kuin Vitun kova ääni.

Ennenkin olen tehnyt saman havainnon, että eihän nämä Cheekit, Elastiset ja Ghettomasat ym. ole lähellekään Suomen parhaita räppäreitä. Noh, mielipideasioita toki, mutta ihan oikeasti tämä duo esimerkiksi sylkee tuohon mikkiin paljon terävämmin ja taitavammin, kuin yksikään em. artisteista. Mistä lie sitten johtuu, että näistä ei kuulla isoissa valoissa sillä tavalla.

Päivitä alkuun nyt pelikirjaan sen verran että Cheek lopetti reilusti yli 2 vuotta sitten. "Nämä Cheekit" -tyyliset argumentit eivät ole järin relevantteja enää.

Elastisen kohdalla kannattaa tutustua kaverin historiaan Rähinän kirjan kautta tai Sonnin Taacca podcastin. Tai sitten voi kysellä räppikentän sisältä miksi Elastinen on niin isossa arvossa.

Gettomasa on myös kirjoittanut oman vahvan statementin.

Sylkeminen on yksi osa kokonaisuutta, mutta vielä pitäisi löytää yleisö ja herättää hypeä. Olla taitava kokonaisuudessaan. Gettomasa myös ikävällä tavalla kyykytti ns. ug-jengiä kun räppäsi itsensä huipulle vaikkei ilman mainstreamiin sortumista tuollaisen pitänyt olla mahdollista. Vei pohjan tuolta argumentilta täysin.

Itselleni tiukin sylkijä on ollut Skandaali ja eipä hän koskaan noussut kirkkaimpaan kärkeen. Fiksuna jätkänä myös teki selväksi että halusi vain räpätä piittaamatta muusta. Eli oli liian laiska edistämään juttujaan.

Jyväskylään avattu "räppikirjasto" tai päivitetty normikirjaston yhteyteen. Mielenkiintoinen ajatus ja toivottavasti ottaa tuulta purjeisiin. Vähän vain tuntuu että ollaan 5-10 vuotta myöhässä. Toivottavasti olen väärässä.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vedetään vähän sanoja takaisin Elastisesta ja Gettomasasta.

Mutta sen kuitenkin sanon edelleen, että paljon on Suomessa hyviä räppäreitä, jotka eivät sillä tavalla ison yleisön korviin ole kantautuneet. Toki ovat varmasti tuttuja suomiräppiä enemmän kuunteleville.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Vedetään vähän sanoja takaisin Elastisesta ja Gettomasasta.

Mutta sen kuitenkin sanon edelleen, että paljon on Suomessa hyviä räppäreitä, jotka eivät sillä tavalla ison yleisön korviin ole kantautuneet. Toki ovat varmasti tuttuja suomiräppiä enemmän kuunteleville.

Näinhän se on joka genressä. Suurta yleisöä ei sinänsä kiinnosta, että miten taitava se räppäri on räppäämään. Monia kiinnostaa muut asiat räpissä ja se olkoot sitten niin.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Oma ehdoton suosikkini on Avain.
Punainen tiili levy menee omassa arvosteluissa aina Top10 kaikki genret mukaan lukien.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Näinhän se on joka genressä. Suurta yleisöä ei sinänsä kiinnosta, että miten taitava se räppäri on räppäämään. Monia kiinnostaa muut asiat räpissä ja se olkoot sitten niin.

Monelta räppäriltä puuttuu myös kunnianhimoa ja puhdasta halua edistää uraansa. Taisi olla Tuuttimörkö ja Laineen Kasperi kun puhuivat että halpamaisinta on haukkua yleisö jos et itse tee mitään urasi suhteen. Ja vastaavasti voisi olla kiitollinen jos saa olla siinä tilanteessa kuin on.

Räppi on ollut kuitenkin jo 10 vuotta se dominoivin tyyli ja saat halutessasi itseäsi esille monien väylien kautta ilman sielun myymistä. Kyllähän tuossa kohdin pitää osata peiliinkin katsoa ja eipä taida olla enää montaakaan räppäriä jotka kehtaavat puhua miten pitäisi tehdä radiohittejä tai myydä itseään.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Monelta räppäriltä puuttuu myös kunnianhimoa ja puhdasta halua edistää uraansa. Taisi olla Tuuttimörkö ja Laineen Kasperi kun puhuivat että halpamaisinta on haukkua yleisö jos et itse tee mitään urasi suhteen. Ja vastaavasti voisi olla kiitollinen jos saa olla siinä tilanteessa kuin on.

Räppi on ollut kuitenkin jo 10 vuotta se dominoivin tyyli ja saat halutessasi itseäsi esille monien väylien kautta ilman sielun myymistä. Kyllähän tuossa kohdin pitää osata peiliinkin katsoa ja eipä taida olla enää montaakaan räppärit jotka kehtaavat puhua miten pitäisi tehdä radiohittejä tai myydä itseään.

Totta. Monella varmasti ois ollu saumat tehdä asiat paremmin ja sitä kautta olla enemmän ihmisten huulilla. Osa vaan ei jaksa tai edes halua tehdä, koska lähtökohtaisesti ei edes kiinnosta. Joidenkin kohdalla kyllä vaikea nähdä, että musiikista ois tullu isoa, vaikka miten ois yrittäny.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Totta. Monella varmasti ois ollu saumat tehdä asiat paremmin ja sitä kautta olla enemmän ihmisten huulilla. Osa vaan ei jaksa tai edes halua tehdä, koska lähtökohtaisesti ei edes kiinnosta. Joidenkin kohdalla kyllä vaikea nähdä, että musiikista ois tullu isoa, vaikka miten ois yrittäny.

Tämä onkin juuri se minkä lähes jokainen räppäri tajunnut. Ehkä kuulijat sekä seuraajatkin vielä hoksaavat.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Vinyylidiggareille vinkkinä, että Fintelligensin ’Renesanssi’ julkaistaan 30.10. ensimmäistä kertaa vinyylillä. En tiedä millaisesta erästä on kyse, mutta yleensä nämä menee aika nopeesti ja toisen käden markkinoilta saa pulittaa hintaa sitten potenssina.

Tykkäät tai et, mutta kyseessä on suomiräpin klassikko sanan varsinaisessa merkityksessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös