Siis kyllähän koko räppikenttä on sellainen että monet tekijät varmasti rukoilevat ettei lyriikat joudu nykykäsittelyyn.
Miksi pitäisi joutua? Tätä en jotenkin itse ymmärrä ollenkaan. Jos vanhoja sanomisia lähdetään canceloimaan, niin voidaan canceloida käytännössä jokainen 2000-luvun alussa niin Suomessa kuin ulkomailla rap-musiikkia tehnyt henkilö. Kulttuuri on muuttunut noista ajoista paljon parempaan suuntaan, joten tänä päivänä jäisi aika monta sellaista läppää heittämättä, jotka olivat vielä 10-20 vuotta sitten ok. Tässäkin asiassa on tärkeää ymmärtää konteksti.
Sen sijaan vaikkapa juuri Gettomasa tai Battle Beastin Noora Louhimo eivät kohderyhmänsä ulkopuolella näy oikein mitenkään.
Kaikki kunnia Noora Louhimoa kohtaan, mutta on näiden kahden suosio valtakunnallisesti kuitenkin eri tasoa (Battle Beast toki sattuneesta syystä kansainvälisesti isompi). Jos otetaan rajaksi esimerkiksi alle 25-vuotiaat, niin väitän Gettomasan olevan ehkä jopa Suomen suurin artisti tuossa ikäluokassa. Joku JVG on tietenkin koko Suomen mittakaavassa iso nimi, mutta ei niinkään nuorten. Joku Sexmanekin on isompi artisti kuin JVG nuorten keskuudessa.
Tuo Gettomasan suuruus nuorten keskuudessa näkyy parhaiten Spotify-listoilla. Masan omat biisit striimaa toki erittäin hyvin, mutta etenkin feateissa tuon näkee. Gettomasan featti nostaa nimettömänkin artistin Spotify-listojen kärkeen ja vastaavaa ilmiötä ei näy muilla artisteilla tällä hetkellä. Esimerkiksi viime keväänä Warnerilta potkut saanut Nebi, joka oli ihan tuntematon nimi suurelle yleisölle, sai yhdelle biisille Gettomasan feattaamaan. Biisi meni Spotifyn listan kärkeen. Muutama viikko myöhemmin kesällä Gettomasan kaveri Lyttä, joka on Nebin tavoin suurelle yleisölle tuntematon, sai Gettomasan feattaamaan biisilleen. Biisi meni myös Spotifyn listan kärkeen.
Jos haluaa tänä päivänä Spotifyn Suomen top-10 sijalle biisin ja saa valita kenet tahansa feattaamaan, niin todennäköisemmin sen saa ottamalla Gettomasan biisille. Ne, jotka puolestaan kuuntelevat enemmän radiota kuin Spotifya, eivät välttämättä kovin hyvin tiedä edes kuka on Gettomasa. Itse asiassa JVG oli vähän samassa tilanteessa ennen noita lukuisia TV-esiintymisiä. He olivat sen edellisen nuorisoikäluokan silmissä isoimpia artisteja, jotka hallitsivat Spotify-listoja, mutta vanhemmat radiota kuuntelevat ihmiset eivät tienneet kunnolla edes keitä he ovat.
Tuosta itse asiassa JVG puhui jossain haastattelussa (olikohan Sonnin Taakka). Jos haluaa olla stadionkeikkaa vetävä artisti, niin siihen tarvitsee vielä nykypäivänä valtavasti radiosoittoja ja naamaa näkyville televisiossa. "Radio ja TV -sukupolvi" ei ymmärrä kuinka iso nimi Gettomasa on oikeasti "Spotify -sukupolven" keskuudessa ja "Spotify -sukupolvi" ei ymmärrä, että ollakseen todella iso tarvitsee radiota ja TV:tä. Miten se suuruus sitten mitataan? Ne Suomen suurimmat artistit taitavat olla tällä hetkellä JVG ja Haloo Helsinki, mutta nähdäkseni Gettomasa tulee jo siinä seuraavassa aallossa, jossa onkin sitten iso liuta nimiä.