Mainos

Suomi rap

  • 808 469
  • 3 936

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
KSML:n toimittaja voisi seuraavasti haastatella Lavista. Herralta kuitenkin tuli hetki sitten uusi EP, eli Moloween. Maestro ei nauti läheskään sellaista suosiota mitä ansaitsisi. Jos olisi mukana jollain uudella Vain elämää -ohjelman kaudella, niin katsoisin jokaisen jakson. Toivottavasti Sanomassa ollaan hereillä.

Laviksella on myös liki 20 vuoden takaa isänpäivään sopiva kappale "isä on huolissaan".
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Tuli kyllä naureskeltua aamulla tuolle haastattelulle. Audiomuodossa olisi ihan meemikamaa. Urpoja vastauksia Masalta, mutta varmaan vitutti, jos oli ihan tosissaan valmistautunut haastatteluun, joka vaikutti sitten enemmän joltain ala-astelaisten koulun ryhmätyön haastattelulta kuin vakavasti otettavan lehden haastattelulta.

Tuollaiset "sulta tuli levy vai tuliko sittenkään" ja "tykkäätkö rapista" -kysymykset ovat joko toimittajalta ihan järkyttävää ammattitaidon puutetta tai vaihtoehtoisesti tahallista provosointia, jolla haettiin reaktiota. Itse veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa ja toimittaja sai sen minkä halusi. Ainakin omaan silmääni hän kuitenkin onnistui tekemään itsestään vähintään yhtä ison pellen haastattelussa kuin Masa. Provosointi on taitolaji ja jos sitä ei osaa tehdä älykkäästi, niin sitä ei kannata harrastaa. Ihan ei ylletty nyt Oskari Onnisen tasolle.

Niin, että tämä olisi ollut suurta teatteria ja näytelmää? Ei toki välttämättä molemminpuolisella sopimuksella.

Oliskos Gettomasa sitten pelannut pelin läpi? Ja käyttäytyy kuten räppärin/räp-genren ihmisen nyt voi kuvitellakin käyttäytyvän.

Posia vai negaa-janalla pidän vielä jossain määrin posin puolella. Silloin kun miestä kiinnostaa puhua niin sieltä tulee ihan asiallista sielunmaisemaa. Ja poikkeaa jollain lailla kuitenkin näistä kaikkein suosituimmista janareista.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kesarin päätoimittaja Pekka Mervola on antanut vastineen case Gettomasassa. Myös räppärinä MC Mekka Pervolan nimellä operoiva Mervola roastaa kyllä Gettomasaa tahattomasti.

Haastattelusta on kuulemma poistettu vain tankkaus ja änkytys litteroinnin yhteydessä. Kieltämättä hymyilytti kun koko tuo tekstin muodossa oleva haastattelu muistuttaa vain änkytystä.

Tämän lisäksi Mervola kuvailee Gettomasaa paikallisena taiteilijana. Joku saattaisi suosion ja numeroiden pohjalta käyttää muutakin ilmaisua.

 

Big Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, IPK, Manchester United, San Jose Sharks, NFL
Tämän lisäksi Mervola kuvailee Gettomasaa paikallisena taiteilijana. Joku saattaisi suosion ja numeroiden pohjalta käyttää muutakin ilmaisua.
Itse ajattelen että Mervola enemmän vain viitannut siihen että Gettomasa on lähtöisin Jyväskylästä ja tämä kiinnostaa paikallisia kun kyse oman kylän pojasta.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Itse ajattelen että Mervola enemmän vain viitannut siihen että Gettomasa on lähtöisin Jyväskylästä ja tämä kiinnostaa paikallisia kun kyse oman kylän pojasta.

Tätä juuri meinasinkin tuolla tahattomuudella ja lähinnä hymyilytti kun noin lyhyen vastineen sisään oli Mervola saanut varsin terävää kuittailua. Räppärit kun tunnetusti osaavat loukkaantua varsin vähästä ja tähänhän koko tämä case rakentui. Eli Gettomasa veti kierrokset kun toimittaja ei tiennyt sanatarkasti miten lähestyä artistia.

Jos nyt käyttää tuota kömpelöä Selänne-retoriikkaa, olisi Mervolan vastine vähän sama kun toimittaja olisi Selänteen jonkun merkkipaalun kohdalla kuvaillut häntä vain laitahyökkääjänä pääkaupunkiseudulta.
 

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart
Itse kohuhaastatteluun en ota kantaa suuntaan tai toiseen...sanonpahan vaan, että oli miten oli, niin Gettomasa on taas kerran Suomen puhutuin räppäri!
Loppuunmyyty kiertue, levy listojen kärjessä, yksittäiset biisit valtaa striimaus- ja sinkkulistat... jotenkin kuitenkin tuntuu, että tää haastattelugate ei ole ihan vahinko. Todennäköisesti lähipäivinä luemme useammankin jutun, jossa asiasta keskustellaan Masan ja muidenkin toimesta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse ajattelen että Mervola enemmän vain viitannut siihen että Gettomasa on lähtöisin Jyväskylästä ja tämä kiinnostaa paikallisia kun kyse oman kylän pojasta.

Niin, siis se tarkoittaa tätä ja vain tätä. Ei sitä, että olisi "vain" paikallinen taiteilija, vaan että henkilö on kotoisin Jyväskylästä, minkä vuoksi kiinnostaa alueella vieläkin laajemmin kuin "normaali" suosionsa - joka on toki piireissä kova, mutta kun laitat musiikkinsa kohderyhmään 10 tai 20 vuotta enemmän, on aika paljon pienempää.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Itse kohuhaastatteluun en ota kantaa suuntaan tai toiseen...sanonpahan vaan, että oli miten oli, niin Gettomasa on taas kerran Suomen puhutuin räppäri!
Loppuunmyyty kiertue, levy listojen kärjessä, yksittäiset biisit valtaa striimaus- ja sinkkulistat... jotenkin kuitenkin tuntuu, että tää haastattelugate ei ole ihan vahinko. Todennäköisesti lähipäivinä luemme useammankin jutun, jossa asiasta keskustellaan Masan ja muidenkin toimesta.

Itse näen että Gettomasan musiikki ja julkisuudessa oleminen puhuvat kahta täysin eri kieltä.

Biittien, tuotannon, räppiteknisten asioiden ja terävän sisällön puolesta kaikki on aika priimaa. Itselleni ei toimi alkuunkaan kaikki tuotanto, mutta nuo mainitut asiat ovat aina kunnossa.

Vastaavasti julkisuudessa Gettomasa on päässyt läpi uransa vapaalipulla. Hän nousi pinnalle räpin kaupallisessa primetimessa ja otti linjakseen kapinoinnin kaupallisuutta vastaan. Noin hän keräsi "keep it real" -toimittajien sekä kyseisen jengin hyväksynnän. Ja pohjilla oli tuo primetimen tuoma näkyvyys 2010-luvun alussa.

Nyt onkin mielenkiintoista että jaksaako yksikään toimittaja tarttua esimerkiksi homofobia-kulmalla vaikkapa Rekamin kanssa tehtyyn hevostelua-biisiin. Ja tuon aikaisiin homoläppiin. Masan kohdallahan suunnilleen ainoa kriittinen kulma on ollut sovinismi ja nuokin debatit ovat pysähtyneet aina paikalleen.

Sanoisin että tämä musiikin ja julkisen kuvan ristiriita on jopa vahingossa luonut tuon imagon joka herralla on. Jos kaikki olisi laskelmoitua, ei kukaan huipulla oleva artisti miinoittaisi itseään nyt nähdyllä tavalla.

Kiehtovaa tämä kaikki on ja jännä nähdä mitä tapahtuisi jos Gettomasa joutuisi vähän kovempiin löylyihin aidosti kriittisen sekä pätevän toimittajan käsittelyssä.
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Nuo Rekamin kanssa tehdyt biisit on varmaan sellaisia, että eihän niitä suurin osa edes tiedä ja sitä kautta osaa lähteä selvittämäänkään, että minkä takia sanoit tällöin näin ja näin. Ja kyllä Renaz Gettomasan Lössi-biisistä laittoi aika koville, kun siellä käytti vagina sanaa negatiivisessa mielessä.

En muutenkaan usko, että Gettomasa on ensimmäinen joka lyriikoiden puolesta lähdetään tuomitsemaan, vaikka suosittu onkin. Kyllä jonkun rähinä jäbien tuotannon vois ensin käydä läpi ja pistää tuomiolle, jos siitä lähetään.

Huomasin tuossa, että Skandaali on tehnyt tiktokkeja ja kyllä siellä vieläkin aika lujaa tässä kulmassa mentiin. :D Skandaali ei sillä tavalla ole toki nykyään suosittu, mutta ei varmaan alle olevan videoiden lyriikoitakaan tässä tilanteessa kovin hyvällä katsota, kun painosta puhutaan noin. Varsinkaan, jos katsotaan biisien lyriikoita, niin aika pahasti sais kyllä huomiota ne. Siis kuten jo täälläkin on moneen kertaan sanottu.



 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Nuo Rekamin kanssa tehdyt biisit on varmaan sellaisia, että eihän niitä suurin osa edes tiedä ja sitä kautta osaa lähteä selvittämäänkään, että minkä takia sanoit tällöin näin ja näin. Ja kyllä Renaz Gettomasan Lössi-biisistä laittoi aika koville, kun siellä käytti vagina sanaa negatiivisessa mielessä.

En muutenkaan usko, että Gettomasa on ensimmäinen joka lyriikoiden puolesta lähdetään tuomitsemaan, vaikka suosittu onkin. Kyllä jonkun rähinä jäbien tuotannon vois ensin käydä läpi ja pistää tuomiolle, jos siitä lähetään.

Huomasin tuossa, että Skandaali on tehnyt tiktokkeja ja kyllä siellä vieläkin aika lujaa tässä kulmassa mentiin. :D Skandaali ei sillä tavalla ole toki nykyään suosittu, mutta ei varmaan alle olevan videoiden lyriikoitakaan tässä tilanteessa kovin hyvällä katsota, kun painosta puhutaan noin. Varsinkaan, jos katsotaan biisien lyriikoita, niin aika pahasti sais kyllä huomiota ne. Siis kuten jo täälläkin on moneen kertaan sanottu.




Siis kyllähän koko räppikenttä on sellainen että monet tekijät varmasti rukoilevat ettei lyriikat joudu nykykäsittelyyn.

Gettomasan kohdalla nuo homoläpät vertautuvat Pyhimyksen case N-sanaan. Biisi menneisyydestä. Ja Gettomasa on kuitenkin Pyhimyksen tapaan tällä vuosikymmenellä suosittu artisti. Eli toimittaja saa halutessaan näkyvyyttä kritiikille.

Kyllä toimittajat osaavat oikeasti kaivaa syvältäkin jos haluavat. Masan kohdalla on ollut tuo puhumani vapaalippu.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hauskaa ollut seurata, kuinka emilelot (fiksu kaveri toki), aleksivalavuoret ja jussipulliset julistavat Gettomasan kuuluvan jotenkin yleissivistykseen. Ei Masa nyt kuitenkaan ole ihan samaa tasoa kuin se tunnetuin Jyväskylän Masa, Räikkönen tai Paula Koivuniemi. Nuo nimet tuntee "jokainen" pennusta Pihtiputaan mummoon. Muistuttaa ihan palstalla taannoin käytyä Yona-keskustelua.

Musiikki on hyvä esimerkki siitä, kuinka iso merkitys on, mitä medioita kuluttaa. Joltain Lauri Tähkältä ja JVG:ltä on mahdoton välttyä, koska ko. herrojen musa soi maan suurimmilla radiokanavilla ja heitä kysytään jokaiseen lehteen Annasta Jalluun. Sen sijaan vaikkapa juuri Gettomasa tai Battle Beastin Noora Louhimo eivät kohderyhmänsä ulkopuolella näy oikein mitenkään. Ei se tarkoita heidän olevan jotenkin huonompia, vaan kyse on ihan puhtaasti ansaintalogiikasta.

Muutama vuosi sitten IL:n toimittaja sanoi, että Rubens Barrichello kerää lopettaneenakin enemmän klikkejä kuin 90 % nykykuskeista, koska Barrichello ajoi niin tuhottoman kauan ja hänen aikaansa laji oli Suomessa suosituimmillaan.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Hauskaa ollut seurata, kuinka emilelot (fiksu kaveri toki), aleksivalavuoret ja jussipulliset julistavat Gettomasan kuuluvan jotenkin yleissivistykseen. Ei Masa nyt kuitenkaan ole ihan samaa tasoa kuin se tunnetuin Jyväskylän Masa, Räikkönen tai Paula Koivuniemi. Nuo nimet tuntee "jokainen" pennusta Pihtiputaan mummoon. Muistuttaa ihan palstalla taannoin käytyä Yona-keskustelua.

Musiikki on hyvä esimerkki siitä, kuinka iso merkitys on, mitä medioita kuluttaa. Joltain Lauri Tähkältä ja JVG:ltä on mahdoton välttyä, koska ko. herrojen musa soi maan suurimmilla radiokanavilla ja heitä kysytään jokaiseen lehteen Annasta Jalluun. Sen sijaan vaikkapa juuri Gettomasa tai Battle Beastin Noora Louhimo eivät kohderyhmänsä ulkopuolella näy oikein mitenkään. Ei se tarkoita heidän olevan jotenkin huonompia, vaan kyse on ihan puhtaasti ansaintalogiikasta.

Muutama vuosi sitten IL:n toimittaja sanoi, että Rubens Barrichello kerää lopettaneenakin enemmän klikkejä kuin 90 % nykykuskeista, koska Barrichello ajoi niin tuhottoman kauan ja hänen aikaansa laji oli Suomessa suosituimmillaan.

No Gettomasa on todella tunnettu nykyään räpin parissa ja hieman sen ulkopuolella. Eihän Gettomasan musiikki kuitenkaan ole mitään JVG:n tai Elastisen nykyisen soolomatskun tapaista, joka soi aivan hyvin suomipopilla tai radionovalla, niin ei pihtiputaan mummot sitä tämän takia tunne. Hallitsee se tällä hetkellä ilmeisesti aika hyvin spotifyssä, mutta kuitenkin.


Se tässä kyllä ihmetyttää ja rasittaa kun twitterissä kaikki on "Kuka on Gettomasa", "Koskaan kuullutkaan", "Räppi on vaan teinien musaa". Tuo viimeinen ei yhtään pidä paikkaansa, jos vähän ois tutkinut asiaa!
 
Viimeksi muokattu:

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-SaiPa
Siis kyllähän koko räppikenttä on sellainen että monet tekijät varmasti rukoilevat ettei lyriikat joudu nykykäsittelyyn.
Miksi pitäisi joutua? Tätä en jotenkin itse ymmärrä ollenkaan. Jos vanhoja sanomisia lähdetään canceloimaan, niin voidaan canceloida käytännössä jokainen 2000-luvun alussa niin Suomessa kuin ulkomailla rap-musiikkia tehnyt henkilö. Kulttuuri on muuttunut noista ajoista paljon parempaan suuntaan, joten tänä päivänä jäisi aika monta sellaista läppää heittämättä, jotka olivat vielä 10-20 vuotta sitten ok. Tässäkin asiassa on tärkeää ymmärtää konteksti.

Sen sijaan vaikkapa juuri Gettomasa tai Battle Beastin Noora Louhimo eivät kohderyhmänsä ulkopuolella näy oikein mitenkään.
Kaikki kunnia Noora Louhimoa kohtaan, mutta on näiden kahden suosio valtakunnallisesti kuitenkin eri tasoa (Battle Beast toki sattuneesta syystä kansainvälisesti isompi). Jos otetaan rajaksi esimerkiksi alle 25-vuotiaat, niin väitän Gettomasan olevan ehkä jopa Suomen suurin artisti tuossa ikäluokassa. Joku JVG on tietenkin koko Suomen mittakaavassa iso nimi, mutta ei niinkään nuorten. Joku Sexmanekin on isompi artisti kuin JVG nuorten keskuudessa.

Tuo Gettomasan suuruus nuorten keskuudessa näkyy parhaiten Spotify-listoilla. Masan omat biisit striimaa toki erittäin hyvin, mutta etenkin feateissa tuon näkee. Gettomasan featti nostaa nimettömänkin artistin Spotify-listojen kärkeen ja vastaavaa ilmiötä ei näy muilla artisteilla tällä hetkellä. Esimerkiksi viime keväänä Warnerilta potkut saanut Nebi, joka oli ihan tuntematon nimi suurelle yleisölle, sai yhdelle biisille Gettomasan feattaamaan. Biisi meni Spotifyn listan kärkeen. Muutama viikko myöhemmin kesällä Gettomasan kaveri Lyttä, joka on Nebin tavoin suurelle yleisölle tuntematon, sai Gettomasan feattaamaan biisilleen. Biisi meni myös Spotifyn listan kärkeen.

Jos haluaa tänä päivänä Spotifyn Suomen top-10 sijalle biisin ja saa valita kenet tahansa feattaamaan, niin todennäköisemmin sen saa ottamalla Gettomasan biisille. Ne, jotka puolestaan kuuntelevat enemmän radiota kuin Spotifya, eivät välttämättä kovin hyvin tiedä edes kuka on Gettomasa. Itse asiassa JVG oli vähän samassa tilanteessa ennen noita lukuisia TV-esiintymisiä. He olivat sen edellisen nuorisoikäluokan silmissä isoimpia artisteja, jotka hallitsivat Spotify-listoja, mutta vanhemmat radiota kuuntelevat ihmiset eivät tienneet kunnolla edes keitä he ovat.

Tuosta itse asiassa JVG puhui jossain haastattelussa (olikohan Sonnin Taakka). Jos haluaa olla stadionkeikkaa vetävä artisti, niin siihen tarvitsee vielä nykypäivänä valtavasti radiosoittoja ja naamaa näkyville televisiossa. "Radio ja TV -sukupolvi" ei ymmärrä kuinka iso nimi Gettomasa on oikeasti "Spotify -sukupolven" keskuudessa ja "Spotify -sukupolvi" ei ymmärrä, että ollakseen todella iso tarvitsee radiota ja TV:tä. Miten se suuruus sitten mitataan? Ne Suomen suurimmat artistit taitavat olla tällä hetkellä JVG ja Haloo Helsinki, mutta nähdäkseni Gettomasa tulee jo siinä seuraavassa aallossa, jossa onkin sitten iso liuta nimiä.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Huomasin tuossa, että Skandaali on tehnyt tiktokkeja ja kyllä siellä vieläkin aika lujaa tässä kulmassa mentiin. :D Skandaali ei sillä tavalla ole toki nykyään suosittu, mutta ei varmaan alle olevan videoiden lyriikoitakaan tässä tilanteessa kovin hyvällä katsota, kun painosta puhutaan noin. Varsinkaan, jos katsotaan biisien lyriikoita, niin aika pahasti sais kyllä huomiota ne. Siis kuten jo täälläkin on moneen kertaan sanottu.




Skandaalista tulikin mieleen, että hänen 2020 julkaistu "The Incredible Mulk"-albumi upposi kyllä itselle aika hyvin. Mielestäni se oli ihan hyvä tekele pitkän tauon jälkeen. Tuolla levyllä oli kanssa ihan hauskoja lyriikoita.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Miksi pitäisi joutua?

Hyvä kysymys ja minulla ei ole tähän vastausta. Ehkä on vain todettava että ajankuva. Tältä pohjalta joudun pohtimaan asiaa kun edustan itse koomikko Bill Burrin linjaa siitä että esimerkiksi kuolleiden ihmisten canceloinnissa(Sean Connery) voisi jo havahtua pohtimaan millä aikakaudella on eletty.

Jos saisin itse päättää, jättäisin elävätkin rauhaan. Esimerkiksi räppäreiden toiminnasta on todisteena biisit menneisyydestä ja monien korvia kuumottaa omien silloisten biisien kuuntelu.

En ole kuitenkaan sanellut nykypelin sääntöjä ja valitettavasti noiden sääntöjen pohjalta tätä päivää seurataan. Siksi mietinkin että miksi tartutaan esimerkiksi kauan sitten käytettyyn n-sanaan ja jätetään lähempää homofobiaksi tulkittava ulosanti huomiotta.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Oma kosketuspinta Suomen rap-skeneen on tietty nuo Elastiset ja JVG:t, sekä Cheekin keikka joskus aikoja sitten pienellä nuorisotalolla, jossa olin järjestymiehenä. Tältä pohjalta tuohon Keskisuomalaisen juttuun, niin onhan tuo nyt molemminpuolin ihan naurettava keissi. Gettomasan tiesin ennemmin oikeastaan vain nimeltä.
Toimittaja ei ole viitsinyt yhtään valmistautua puheluun ja on vaan aikonut kysyä samat vanhat kysymykset. Sitten taas toisaalta artisti ottaa lievän ylimielisen asenteen koko hommaan ja tuloksena tämä. Julkisuutta toki molemmille, lehdelle ja artistille.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Rap ei tosiaan ole minun skeneni, mutta tämän "kohun" myötä intouduin lukemaan näitä eri lyriikoita niin mitäpä helvettiä sitä ihminen sanoisi? Siis ei hyvää päivää. Voisiko joku varsinainen tuntija linkata monitahoisiin ja älyllisesti haastaviin suomalaisiin sanoituksiin?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Skandaalista tulikin mieleen, että hänen 2020 julkaistu "The Incredible Mulk"-albumi upposi kyllä itselle aika hyvin. Mielestäni se oli ihan hyvä tekele pitkän tauon jälkeen. Tuolla levyllä oli kanssa ihan hauskoja lyriikoita.

Tuo uusin lätty osoitti ettei mies ole liikaa muuttunut ja esimerkiksi 52 linjaa on todella tyly avaus levylle. Multiriimifaija tulessa.

Painu Vittuun pitää sisällään yhden kovimpia ajelubiittejä ja riimien osalta esiin kaivautuu se tuttu antisankari 2000-luvun alusta. Järjetön rattiraivo päällä.

Sitten vastaavasti se syvällisempi puoli jatkaa mielenterveyden käsittelyä Linnunradan liftarissa. Tämä sama teema oli läsnä Putkaradiossa jo.

Sitten tietty timanttina oodi naisille, eli jumalatar. Rakkauslaulu Skandaalin sävyyn, eli ehtaa pornoa.

Skandaali myös osoitti Sonnin Taacassa että paskanjauhanta on halpaa, mutta oikea auttaminen ei. Kaikki levyn tuotot lähti hyväntekeväisyyteen. Siitä mallia muille kun yksi räppäri lämää kaikki tulonsa mielenterveysasioihin. Muut eivät satsaa edes 10 pinnaa tulonlähteistä, mutta jeesustelua piisaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ne Suomen suurimmat artistit taitavat olla tällä hetkellä JVG ja Haloo Helsinki, mutta nähdäkseni Gettomasa tulee jo siinä seuraavassa aallossa, jossa onkin sitten iso liuta nimiä.
Minulle on asiantuntija (ja tällä kaverilla on sitten oikeasti kompetenssia sen kummemmin yksilöimättä) sanonut, että maan ykköset ovat sooloartisteista Tapio, Tähkä, Tuisku ja Behm. Kaikilla onkin viime vuosilta melkoiset näytöt, etenkin Tuiskulla ja Behmillä. Yhtyeistä ei puhuttu, mutta eiköhän ne nuo kaksi ole. Toki, suuruudelle on monta mittaria; vaikkapa Eppu Normaali ei ole tehnyt yhtään mitään 20 vuoteen mutta about jokainen suomalainen kuuntelee siltä ainakin yhden biisin dokatessaan ja keikat myyvät edelleen kuin häkä. Jänniä juttuja ellen sanoisi!

Kiva vaan että jokaiselle löytyy makunsa.
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rap ei tosiaan ole minun skeneni, mutta tämän "kohun" myötä intouduin lukemaan näitä eri lyriikoita niin mitäpä helvettiä sitä ihminen sanoisi? Siis ei hyvää päivää. Voisiko joku varsinainen tuntija linkata monitahoisiin ja älyllisesti haastaviin suomalaisiin sanoituksiin?
Asa nyt tulee varmaan ensimmäisenä mieleen.
Vaikkapa tuosta:







Huge L myös aika tekijä leikkimään sanoilla. Punainen lanka ehkä sitten hieman vaikeampi löytää, jos sellaista aina onkaan, mutta kovaa riimittelyä jokatapauksessa.







 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
En ole kuitenkaan sanellut nykypelin sääntöjä ja valitettavasti noiden sääntöjen pohjalta tätä päivää seurataan. Siksi mietinkin että miksi tartutaan esimerkiksi kauan sitten käytettyyn n-sanaan ja jätetään lähempää homofobiaksi tulkittava ulosanti huomiotta.

Siis eikö Pyhimys heittänyt n-sanan Gettomasan homottelu riimien jälkeen? Käsittääkseni kyseessä oli Ruger Hauerin kappale "Polonium" vuodelta 2013 ja Gettomasan hommottelu riimit on olleet vuodelta 2012.

Vai puhunko nyt ihan eri asiasta tai sekoitanko jotain? Pyhimys heitti myös n-sanan Perhosveitsi-Heikki ja Lika-Aki - Lika kappaleessa vuonna 2012. Vai homotteleeko Gettomasa Vellamo LP:llä ja sen jälkeisillä levyillä jossain? Voi toki olla, että en vaan nyt muista.

 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Rap ei tosiaan ole minun skeneni, mutta tämän "kohun" myötä intouduin lukemaan näitä eri lyriikoita niin mitäpä helvettiä sitä ihminen sanoisi? Siis ei hyvää päivää. Voisiko joku varsinainen tuntija linkata monitahoisiin ja älyllisesti haastaviin suomalaisiin sanoituksiin?

Täytyy tässä pitää oma linja ja heittää vastauksena syöpään nuorena nukkuneen Edorfin biisi. Noin ylipäätään oli synkkämielinen ja varsin hyvin sanaileva tarinoiden kertoja.

Tämä biisi keräsi aikanaan Ylellä huomiota kun oli vedonnut sellaiseenkin jengiin joka ei räppiä normaalisti kuuntele.



 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös