41 brittitavista on tiennyt Suomen pääkaupungin? Itse olen hyvä maantiedossa ja erityisesti valtiot sekä pääkaupungit muistuvat mieleen, joten itse ajattelen tuon olevan pieni määrä, että alle puolet. Toki Suomi on mitätön "pieni" valtio, kun Iso-Britannia on mahtipaikka, joten ei tavisten tarvitse pienempiään tuntea.
Tuo 41 pinnaa on kyllä todella pieni määrä.
Ei siinä muuten mitään, mutta aikanaan maantiedon opettajan hommia tehneenä olin muutaman kollegan kanssa aivan eri mieltä siitä pitääkö tiettyjen maiden pääkaupungit tai tärkeimmät maantieteelliset kohteet tietää vai ei. Osa heistä ei pitänyt tuota miltään osin tärkeänä. Toisaalta joillekin banaarikärpästen risteytys saattaa olla lähempänä sydäntä. En oikeasti ymmärrä miksi.
Tästä nyt tulikin mieleen eilisen Eurooppa-päivän kunniaksi mm. Iltasanomissa ollut (Joo, tiedän, vastaavia testejä on satoja)
Euroopan maiden tunnistustesti. Eli jokaisella on kuusi minuuttia aikaa kirjoittaa kaikki Euroopan maat suomeksi ja tuloksella 51/51 voit onnitella itseäsi todelliseksi maantietäjäksi.
Normisällille sellainen 45/51 on jo erittäin hyvä tulos. Annan tähän vinkin siitä mitkä kaksi viimestä maata jouduin miettimään viimeisen 50 sekunnin aikana, *nia ja *ova jäivät minulla vimeisiksi.
PS.
Suomesta kannattaa aloittaa...