Suomi-kuva – maabrändimme eilen, tänään ja huomenna

  • 4 327
  • 46

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä olen ulkomailla Suomi-brändin tunnettavuuden osalta oikeastaan törmännyt kahteen lajiin. Toiset kehuvat kovasti, joko käytyään täällä ja osin ihan silkasta kohteliaisuudesta. Toiset sitten eivät oikein tiedä mitään, ei kunnolla edes sijaintia.

Tunnettavuudessa on siis tekemistä, mutta kyllähän meidän roolimme ikuisesti on olla hieman takavasemmalla sijaitseva pohjolan kehitysmaa, ja suurimman osan ajasta hiljainen, pimeä, märkä ja kylmä paikka. Ehdottomasti kannattaisi siis panostaa markkinoinnissakin maailmalla näihin asioihin. Näistä meidät tunnetaan ja vahvuuksia kannattaa hyödyntää.
Mikäli mitään ei tehdä ja jäämme vain nurkkaan pyörittelemään peukaloita, niin voi ollakin, mutta ihan samalla lailla Ruotsinkin voisi mieltää "kylmäksi, pimeäksi ja jäyhäksi" Euroopan koillisnurkaksi, mutta heillä vuosikymmenestä toiseen jatkuneen määrätietoisen ja visionäärisen työnteon johdosta maa on tunnettu globaalisti ja tulevaisuudennäkymät taloudellisesti ovat hyvät. Nyreä "ei onnistu"-asenne näyttää loistavan poissaolollaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Katuradat ovat ilmeisesti vielä kalliimpia tehdä ja ylläpitää, koska asvaltin pitää olla radalla juuri tietynlaista ynnä kaikki muut fasiliteetit, katsomot yms.
Joo ja melkoinen ruljanssihan se järjestävälle kaupungille on. Voin vain kuvitella sitä parranpärinää, jos Helsingin keskustasta alettaisiin pariksi viikoksi laajoja katualueita sulkemaan moottoriurheilun tieltä. Toki katuradat antavat itse kaupungin paistatella julkisuuden valokeilassa ja kyllähän kesäistä Helsinkiä kelpaisi esitellä ulkomaalaisillekin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Moottoriurheilun paras panos/tuotossuhde on driftingissä just nyt.
Muutenhan meillä on WRC:n paras kilpailu ja Imatran ajot. Kartingin MM-sarjaa tai jotain voisi tuoda Eltsun ajojen maastoon.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Helsinki Thunder ajettiin vajaat 30 vuotta sitten Sörnäisissä. Joku tuollainen katuautosarjan osakilpailu voisi olla mahdollista edelleen hyvällä lobbauksella. Ei kyllä hajua, onko alue rakennettu niin erilaiseksi sen jälkeen, että rata puuttuu.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ralli on nykyään aivan liian pienen piirin hommaa, että sitä kannattaisi enempää puffata. F1 vaatisi radan, joka taas on ihan helvetin kallis investointi. Monacossa ajetaan koska siellä on ajettu ns aina ja se on legendaarinen vaikkakin nykyautoille kovin tylsä rata. Jos sitä nyt yritettäisiin kalenteriin, niin ei uppoaisi mitenkään. Las Vegas, no kasinomainos passaa aina.

Kyllä niitä markkinointirahoja pitäisi laittaa pitkäjänteiseen näkyvyyden parantamiseen, ei taikatemppuja vaan vakaata duunia meidän hyviä puolia korostaen, luonto, neljä vuodenaikaa, "ei niin kuuma kesä", talvi&lappi&joulupukki...
Tuo viimeisin vetää jo aika lailla kun katsoo miten Rovaniemelle on lentoja talvikaudella. Tuo ei niin kuuma kesä voi maistua mukavasti kun välimerellä on about 40 astetta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
F1-rata olisi ollut ehkä perusteltua Häkkisen tai Räikkösen prime-vuosina. Ja tuohonkin todella iso ehkä. Nyt kun Bottas ajelee jonon hännillä, ja on mukana enää pari vuotta maksimissaan, niin olisi erittäin outo liike lähteä rakentamaan suomeen rataa.

Vegasin rata maksoi arviolta sellaiset 500 miljoonaa kaikkinensa, joten siitä saa vähän suuntaa että minkälaisista summista puhutaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo ei niin kuuma kesä voi maistua mukavasti kun välimerellä on about 40 astetta.
Suomen tulisi toden totta pyrkiä siihen, että mahdollisimman moni esim. italialainen tulisi kesälomallaan nauttimaan viikoksi täkäläisistä +20 ja puolipilvistä-keleistä. Upeita kohteitahan Suomessa riittää ja jos geneeriset resorttikaupungit, kuten Sunny Beach Bulgariassa, Benidorm Espanjassa ja Alanya Turkissa keräävät turisteja edelleen magneetin lailla, niin eikö tulevaisuudessa myös Suomi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
F1-rata olisi ollut ehkä perusteltua Häkkisen tai Räikkösen prime-vuosina. Ja tuohonkin todella iso ehkä. Nyt kun Bottas ajelee jonon hännillä, ja on mukana enää pari vuotta maksimissaan, niin olisi erittäin outo liike lähteä rakentamaan suomeen rataa.

Vegasin rata maksoi arviolta sellaiset 500 miljoonaa kaikkinensa, joten siitä saa vähän suuntaa että minkälaisista summista puhutaan.
Tällä hetkellä F1:ssä ei toden totta ole ainuttakaan suomalaista taistelemassa kärkisijoituksista, mutta huomioiden että ratainvestoinnit tehdään pitkäksi aikaa, voi tilanne kuskienkin osalta olla ihan toisenlainen 10-, tai 20 vuoden kuluttua. Olihan Hollannillakin aika hiljaista ennen Maxin nousua huipulle ja nyt maassa ajetaan myös osakilpailu pitkän tauon jälkeen.

Eipä toisaalta ykkösiä ajeta tällä hetkellä muissakaan pohjoismaissa, vaikka Ruotsin, Norjan ja Tanskan voi olettaa ymmärtävän maabrändiin panostamisen ihan eri mittakaavan asiana, kuin Suomen. Tiettyä "kääritään hihat ja ryhdytään hommiin"-kulttuuria haluaisin heiltä, kuten myös Virosta tänne. Suomeen on syystä tai toisesta pesiytynyt hyvin nyreä "ei onnistu"-kulttuuri.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Ehkä siis kannattaisi ennemmin yrittää saada vaikka juuri rallia jotenkin Helsinkiin (joskin epäilen aika vahvasti, että kuntapolitiikassa ajatus herättäisi laajaa kritiikkiä).
Siis miksi MM-rallia pitäisi ajaa Helsingissä? - ei ihan auennut mulle. Eikai sillä Suomi-kuvan tai maabrändin parantamisen kannalta ole mitään merkitystä ajetaanko sitä Keski-Suomessa vai Helsingissä? Myös esim. yksittäisen EK:n ajaminen noin kaukana Jyväskylästä ei olisi varmaan mitenkään järkevää.

Vai oliko tässä taka-ajatuksena tarkoitus rakentaa vain "Helsinki-kuvaa"?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis miksi MM-rallia pitäisi ajaa Helsingissä? - ei ihan auennut mulle. Eikai sillä Suomi-kuvan tai maabrändin parantamisen kannalta ole mitään merkitystä ajetaanko sitä Keski-Suomessa vai Helsingissä? Myös esim. yksittäisen EK:n ajaminen noin kaukana Jyväskylästä ei olisi varmaan mitenkään järkevää.

Vai oliko tässä taka-ajatuksena tarkoitus rakentaa vain "Helsinki-kuvaa"?
Kyllähän Helsingin voi nähdä "Suomi-kuvan veturina" ja vaikka muualta Suomesta kotoisin olisi, kyllähän Helsingin kilpailukyky Tallinnaa, Kööpenhaminaa, Hampuria, Amsterdamia jne. verraten on koko maan asia. Toki olen yhtäältä sitä mieltä, että pelkän Helsingin ja Lapin rinnalle myös muuta Suomea olisi hyvä tuoda enemmän esille.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Jos itse pitäisi suositella jotain paikkaa Suomesta Lapin lisäksi, niin kyllä se varmaan olisi wanhan Porvoon kadut ja Järvi-Suomi. Helsingistä en hieman kärjistäen keksi yhtäkään syytä turistille tulla maahamme, korkeintaan lennon merkeissä Vantaalle.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllähän Helsingin voi nähdä "Suomi-kuvan veturina" ja vaikka muualta Suomesta kotoisin olisi, kyllähän Helsingin kilpailukyky Tallinnaa, Kööpenhaminaa, Hampuria, Amsterdamia jne. verraten on koko maan asia. Toki olen yhtäältä sitä mieltä, että pelkän Helsingin ja Lapin rinnalle myös muuta Suomea olisi hyvä tuoda enemmän esille.
Eikö teidän pitänyt tehdä sinne Helsinkiin Guggenheim-museo, kun tonttikin oli jo varattu? Se olisi ollut kustannuksiltaan kuitenkin F1-rataa halvempi ja taannut tasaisen vierailijavirran ympäri vuoden eikä vain kerran vuodessa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö teidän pitänyt tehdä sinne Helsinkiin Guggenheim-museo, kun tonttikin oli jo varattu? Se olisi ollut kustannuksiltaan kuitenkin F1-rataa halvempi ja taannut tasaisen vierailijavirran ympäri vuoden eikä vain kerran vuodessa.
Guggiksen suunnitelmat olivat toden totta pitkällä, mutta lopulta hankkeelle sanottiin kohteliaasti kiitos ei. Tiedä sitten, olisiko museo saanut aikaan ns. Bilbao-efektin ja Helsingin kansainvälinen profiili olisi kohonnut merkittävästi. Nythän samoille hoodeille on tulossa arkkitehtuuri- ja designmuseo.

Sikälihän julkisen rahan laittamista monumentaalisiin rakennuksiin on helppoa kritisoida, mutta ajoittain ne onnistuvat erinomaisesti.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Siis miksi MM-rallia pitäisi ajaa Helsingissä? - ei ihan auennut mulle. Eikai sillä Suomi-kuvan tai maabrändin parantamisen kannalta ole mitään merkitystä ajetaanko sitä Keski-Suomessa vai Helsingissä? Myös esim. yksittäisen EK:n ajaminen noin kaukana Jyväskylästä ei olisi varmaan mitenkään järkevää.

Vai oliko tässä taka-ajatuksena tarkoitus rakentaa vain "Helsinki-kuvaa"?
Todettakoon, että minun mielestäni Helsinkiin ei rallia tarvitse viedä. Lähinnä heitin vastapallon ideaan Helsingin maratonin prestiisin nostamisesta kuulemaani anekdoottiin vedoten. Tampereelle ralli voisi jossain vaiheessa osin kurvatakin, siellä suunnassa on kuuluisaa tiestöä sekä tietysti ihan erilainen katsojapotentiaali. Lahti-projekti taisi kaatua omaan mahdottomuuteensa.

Itse toki kymmenen kertaa "pätkillä" olleena ja moottoriurheilua läpi elämäni seuranneena olisin kyllä todella varovainen kisojen järjestämisen kanssa. Suomen MM-ralli toimii, muissa tapahtumissa on vähän turhan isot riskit. Koskee myös ei-moottoroituja lajeja.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos laatikon ulkopuolelta ajatellaan, niin Uudellemaallehan voisi saada mitä mielenkiintoisimman asfalttirallin. Siipossa riittää kumpuilevaa pikkutiestöä, puhumattakaan Nurmijärvi-Pohjois-Espoo-Kirkkonummi-Lohja-akselista. Helsinki-Vantaa lähellä myös.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Olin kesällä -23 New Yorkissa ja siellä tuli bongattua ehkä positiivisin Suomi-kuva, mitä ikinä olen kokenut. Ihmiset olivat kiinnostuneita ja yllättävän moni tunsi esim. Sanna Marinin. Nuorelle kouluttautuneelle pubikävijälle Suomi edusti kaikkea sitä hyvää, mitä he Amerikkaan toivoivat. Naiivia tietysti, muttei mikään merkityksetön yleinen mielipide, ottaen huomioon sen, että paljon matkustavat ovat yleensä juuri tätä samaa porukkaa.

Haaste tulee matkailumarkkinoinnissa. Suomessa ei ole paljon paikkoja, mihin "kannattaa" matkustaa. Pienet kaupungit muistuttavat toisiaan ja ovat hiljaisia. Joku Porvoo on toki nätti, mutta käytännössä päiväkohde Helsingissä vierailevalle. Useimmissa jollain tavalla mielenkiintoisissakin paikoissa, kuten Haminassa, ei ole mitään matkailuinfraa. Järvi-Suomessa voisi olla potentiaalia, mutta lomakausi on lyhyt ja mökkeily varsin suomalainen tapa viettää aikaa.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Jos laatikon ulkopuolelta ajatellaan, niin Uudellemaallehan voisi saada mitä mielenkiintoisimman asfalttirallin. Siipossa riittää kumpuilevaa pikkutiestöä, puhumattakaan Nurmijärvi-Pohjois-Espoo-Kirkkonummi-Lohja-akselista. Helsinki-Vantaa lähellä myös.
Sotungin läpi kulkeva Nurmimäentie olisi aivan huikean nopea rallipätkä. Ja siitä sitten Sotungintietä pitkin Östersundomia kohti.
 

moelsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ajettiinhan joskus Helsingin keskustassa kilpaa DTM-sarjan merkeissä joka siihen aikaan oli todella iso ja näkyvä sarja. Sen sijaan että veisivät rallia muualle niin saisivat yrittää löytää jonkun uuden DTM kaltaisen sarjan ja tapahtuman tänne. Vähän tuntuu hassulta alkaa kilpailemaan yhdestä tapahtumasta kaupunkien välillä sen sijaan että alettaisiin löytämään jotain uutta tapahtumaa joka juurikin voisi sopia paremmin sinne pääkaupunkiseudulle. Etenkin kun WRC tuntuu olevan tällä hetkellä jonkinlaisessa taantumassa ihan jo tallien määrän osalta ja kaikkien tyhmien pistekikkailujen takia.



Edit:
Onko muuten mitään estettä että Suomessa ajettaisiin kaksi WRC-rallia? Rovaniemihän olisi toinen optimi niin saataisiin Suomen Lapille näkyvyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@moelsky Formula E voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Melu"haittakin" olematon. Saa suorittaa. Nyt Helsinki tuntuu auttamatta näkyvyydessä monen kilpailijansa varjoon.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yksi keino nostaa pääkaupunkimme ja sitä myöten myös Suomen tunnettavuutta maailmanlaajuisesti, olisi pyrkiä kehittämään hienoa Helsingin maratonia edelleen. Palkintorahoja pitäisi nostaa merkittävästi, että maailman kovimmat maratoonarit saapuisivat Helsinkiin. Tätä nykyähän Helsinki City Marathonia ei taideta edes televisioida/striimata, mutta mikäli maratonille saapuisivat kilpailemaan kaikki maailman huiput, olisi se valtava mediatapaus ja kaunis pääkaupunkimme näyttäisi parastaan eri puolille maailmaa.
Helsinki City Marathon on muuten reilusti pienempi tapahtuma kuin verrokiksi sopiva Tukholman maraton. Osaltaan kyse on varmasti järjestäjistä (isomman tapahtuman järjestäminen vaatisi enemmän työtä), mutta myös kaupunki voi asiaan vaikuttaa. Jonkinlaisena haasteena meillä tuntuu olevan asenneilmapiiri, jossa väliaikainen keskustan katujen sulkeminen autoilijoilta nähdään "autoiluvihamielisyytenä" vaikka sama onnistuu ympäri Eurooppaa Helsinkiä suuremmissakin kaupungeissa.

Valitettavasti Helsingin maratonilla on myös vuosien varrella sattunut mediahuomiotakin saaneita kömmähdyksiä kuten Iivo Niskasen ohjaaminen väärälle reitille vuonna 2019 ja vajaamittainen reitti 2013. Nämä molemmat kömmähdykset toki sattuivat puolimaratonissa, mutta samat järjestäjät tapahtumalla on kuin HCM:llä ja nykyisin Helsinki City Run (puolimaraton) ja Helsinki City Marathon juostaankin samana päivänä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsinki City Marathon on muuten reilusti pienempi tapahtuma kuin verrokiksi sopiva Tukholman maraton. Osaltaan kyse on varmasti järjestäjistä (isomman tapahtuman järjestäminen vaatisi enemmän työtä), mutta myös kaupunki voi asiaan vaikuttaa. Jonkinlaisena haasteena meillä tuntuu olevan asenneilmapiiri, jossa väliaikainen keskustan katujen sulkeminen autoilijoilta nähdään "autoiluvihamielisyytenä" vaikka sama onnistuu ympäri Eurooppaa Helsinkiä suuremmissakin kaupungeissa.
Helsingissä vaikuttaa toden totta siltä, että jokainen kantakaupungista lähtenyt parkkipaikka, tai kävelykaduksi suunniteltu kadunpätkä on joillekin kutakuinkin maailmanloppu ja kaupungin suhtautuminen erilaisiin suurtapahtumiin näyttää olevan konservatiivinen.

Palkintorahoistahan tuo huippujen osallistumattomuus varmaan johtuu. Miesten ja naisten sarjoihin molempiin miljoona euroa jakoon (1. 250 000, 2. 100 000, 3. 50 000 4-23. 30 000.) niin eiköhän kärjen taso nouse automaattisesti. Kunnon TV-tuotanto pystyyn droneineen, niin eiköhän Helsingin maratonista tule nopeasti iso ja arvostettu tapahtuma, vaikka maailmanennätyksiä ei pinnanmuotojen takia hätyytelläkään. Kesäinen Helsinki on niin upea, että sitä kelpaa esitellä eri puolille maailmaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös