Suomi-kuva – maabrändimme eilen, tänään ja huomenna

  • 1 465
  • 12

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomi-kuva, maabrändi, Suomen maine ja tunnettuus... Asian voi ilmaista eri termejä käyttäen.

Globalisaatio on elämämme ajan megatrendi. Alati kiihtyvässä eri alojen kansainvälisessä kilpailussa Suomen kaltaisen pienen maan on mielestäni syytä panostaa näkyvyyteensä, välillä jopa varsin suoraviivaisesti ilmoittamalla olemassaolostaan.

"Mitä ne meistä ulkomailla ajattelee" ja "Suomi mainittu, torille!" ovat muodostuneet jo eräänlaisiksi klassikoiksi ja huomaan itsekin olevan kiinnostunut, milloin ja millä tavalla rakas isänmaani näyttäytyy ulkomaalaisten silmissä.

Olen antanut itseni ymmärtää, että Suomen maine maailmalla on valtaosin ihan hyvä. En ole koskaan maailmalla reissatessani saanut negatiivista reaktiota, kun on käynyt ilmi, että olen suomalainen. Suomi on kuitenkin varsinkin Euroopan ulkopuolella yhä edelleen varsin tuntematon maa. Eräät tunnetut suomalaiset henkilöt ja ilmiöt ovat tehneet maatamme tietyissä piireissä tunnetuksi, tämän muistan jo itse 1990-luvun lopulla lapsena, kun minua, hyvin stereotyyppisen vaalean pohjoismaalaisen ulkonäön omanneena verrattiin Etelä-Euroopassa tietysti maailmanmestari Mika Häkkiseen. Monia anekdootteja voisin kertoa alkaen eräästä tavanneestani thaimaalaisesta Jari Litmas-fanista, pennsylvanialaisen pikkukaupungin motellin vastaanottovirkailijaan, kuka paljastui HIM-faniksi...

Olen vahvasti sitä mieltä, että Suomen tulisi pyrkiä panostamaan maabrändiinsä nykyistä enemmän. Länsinaapurimme Ruotsi on onnistunut tekemään yhteiskunnastaan suoranaisen käsitteen, etupäässä myönteisessä valossa ja uskon, että monien haasteiden kanssa painiva maamme pystyisi hyötymään, mikäli globaali preesensimme olisi nykyistä suurempi. Oma visioni Suomesta on kokoaan suurempi.

Monisyinen asia jakaa varmasti näkemyksiä ja on mielestäni keskustelunkohteena erittäin mielenkiintoinen. Voisiko Suomi tehdä joitain asioita toisin, vai onko tilanne jo nyt optimaali? Miten näette maamme tunnettavuuden kehittyneen ja kehittyvän?



 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eräs varsin suoraviivainen keino maamme näkyvyyden lisäämiseksi, olisi pyrkiä saamaan entistä useampi suosittuja matkailuvideoita tekevä sisällöntuottaja saapumaan Suomeen. Moni meille niin arkipäiväinen asia näyttäytyy näissä videoissa positiivisena eksotiikkana. Suomi siis saa myönteistä julkisuutta sosiaalisen median kanavilla, mutta volyymia tulisi pyrkiä lisäämään.




Tässä esimerkkinä mitä tarkoitan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yhtä lailla Suomen globaalin tunnettavuuden historia on mielenkiintoinen asia perehdyttäväksi. Historioitsijoiden merkinnöistä itsenäiseksi ja tunnustetuksi kansallisvaltioksi, välissä vuosisadat historiaa.

Viimeistään 1800-luvun kuluessa Suomesta ja suomalaisista viimeistään muodostui kansainvälisestikin tunnustettu itsenäinen entiteetti, mistä kertoo jotain Venäjän sortotoimia vastustanut Pro Finlandia-adressi.

Vaikka Suomen kansainväliset yhteydet olivat tuolloin merkittävästi ohuempia, mitä tänään, on mielestäni kuitenkin huomattavaa, että omaleimaisen Suomen olemassaolo tiedostettiin Euroopan sivistyneistössä tuolloin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yhtäältä Suomen 1920- ja 1930-luvut ovat kiehtoneet allekirjoittanutta ja thread huomioiden, myös kansainvälisen näkyvyyden osalta. Sisällissodasta toipuva nuori itsenäinen kansakunta, joka oli juostu maailmankartalle jo osana Venäjää, tuotti uuden sukupolven lentäviä suomalaisia -käsite mikä elää edelleen. Paavo Nurmen kun voi sanoa olevan yksi 1920-luvun maailman tunnetummista ihmisistä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomessa tulisi mielestäni ymmärtää, ettei kansainvälinen julkisuus ole kuin sade, joka saattaa sataa, tai ei sittenkään, vaan asia, minkä eteen koko kansakunnan on syytä kamppailla. "Finland" ei merkitse globaalisti missään määrin pahaa, mutta se on edelleen valitettavan tuntematon.
 

rpeez

Jäsen
Eräs varsin suoraviivainen keino maamme näkyvyyden lisäämiseksi, olisi pyrkiä saamaan entistä useampi suosittuja matkailuvideoita tekevä sisällöntuottaja saapumaan Suomeen. Moni meille niin arkipäiväinen asia näyttäytyy näissä videoissa positiivisena eksotiikkana. Suomi siis saa myönteistä julkisuutta sosiaalisen median kanavilla, mutta volyymia tulisi pyrkiä lisäämään.




Tässä esimerkkinä mitä tarkoitan.

Nyt kun lätkäpalstalla ollaan niin tuon pariskunnan Suomi-videot kannattaa katsoa jos ei ole jo niin tehnyt.

Kyseinen kanadalainen heppu sanoi muistaakseni olevansa maalivahti, ja nuo kävivät monessa matsissa tekemässä ihmeen viihdyttävät ja asiantuntevat videot katsomosta käsin eikä se jäänyt huomiotta...
 

Alejandro

Jäsen
Eräs varsin suoraviivainen keino maamme näkyvyyden lisäämiseksi, olisi pyrkiä saamaan entistä useampi suosittuja matkailuvideoita tekevä sisällöntuottaja saapumaan Suomeen. Moni meille niin arkipäiväinen asia näyttäytyy näissä videoissa positiivisena eksotiikkana. Suomi siis saa myönteistä julkisuutta sosiaalisen median kanavilla, mutta volyymia tulisi pyrkiä lisäämään.




Tässä esimerkkinä mitä tarkoitan.

Joku voi korjata minut, jos olen täysin väärässä, mutta luulen, että tämänkaltaisten videoiden katsojat ovat pääasiassa suomalaisia.
 

redpecka

Jäsen
Natoon liittyminen saattaisi vaikuttaa suomalaisturistikuvaan ulkomailla. Jossain paiskataan kättä että tervetuloa länteen redpei; toisissa ehkä tulee enemmän kivien potkiskelua perään. Mutta toisaalta, kivienpotkijat ovat fanaattista porukkaa ja tekevät sitä jokatapauksessa tietämättä mistä tuo on tai mikä on Suomi tai mihin perkeleen liittoon se kuuluu.

Mutta toisaalta jos sattuis jäämään panttivangiksi johonkin maailman ääreen kuten atterolexipersukaleva niin en tiedä, olisiko eroa kun nyt olisinkin Naton taistelija sen sijaan että jonkun pohjoisenjäämeren viikinkisaaren puolueeton harmiton asukas jota kukaan ei kaipaa saati maksa lunnaita?

Natoon piti mennä, ei siinä mitään, maailma kun muuttuu. Suomella on hyvä maine maailmalla noin yleisesti. Ei hävetä sanoa olevansa suomalainen paitsi ehkä Fuengirolassa jos siellä käy.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Joku voi korjata minut, jos olen täysin väärässä, mutta luulen, että tämänkaltaisten videoiden katsojat ovat pääasiassa suomalaisia.

Näin minäkin luulen.

Mitä ulkomailla on tullut kuljettua, niin vanhemmat ihmiset yhdistävät heti Nokian ja Suomen, osa muistaa Litmasen ja Häkkisen. Sitten ylivoimaisesti eniten nousee Kimi Räikkösen nimi esille, ja 99% on "Kimi the King"-tyyppistä juttua. Eräs amerikkalainen nainen kysyi baarissa, että Suomi kun on niin pieni maa, niin ethän satu tuntemaan Ville Valoa. Jouduin tuottamaan pettymyksen.

Yleisesti en jaksa omasta kotimaastani kauheasti huudella. Ei sillä että häpeäisin sitä missään muodossa, mutta minusta se ei ole kovinkaan kiinnostava keskustelu. Ne kun menee yleensä "aa Finland, Kimi Raikkonen perkkele". Ja minä kuuntelen vaivaantuneena että näinhän se on, perkele.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Olin sitten Brasiliassa, Saksassa, Hollannissa, Itävallassa tai Puolassa, Suomeahan tavataan aina vain ylistää. Välillä lähes vaivautumiseen asti - tämmöinen vaatimaton suomalainen kun olen :). Jos kritisoin Suomea, sekin, ihan oikeitetustikin, kuitataan lauseella "teillä kuitenkin asiat toimivat". Tyyliin, "älä jaksa, teidän epäkohtanne on pieniä kuin silakat joulukaloina".

Joitakin sitkeitä ja vähän ärsyttäviä stereotypioita tulee aina esiin (juu, alkoholista hyvin usein), mutta nekin on melkein aina pilke silmäkulmassa heiteltyjä. Siksi se kalsarikännijuttukin upposi jengiin kuin kuuma veitsi voihin.

Haaste onkin siinä, miten saada nämä ihmiset käväisemään Suomessa tai peräti muuttamaan sinne. Lomakohde kun useimmiten lopulta on se Välimeri ja muuttoa pohjoiseen ei lopulta edes vakavasti harkita. Toki Lappi on lyönyt läpi melko suosittuna matkailukohteena, mutta sekin on enemmän kaukaisen eksotiikan hakua.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Joku voi korjata minut, jos olen täysin väärässä, mutta luulen, että tämänkaltaisten videoiden katsojat ovat pääasiassa suomalaisia.
Jep. Johtuu siitä, ettei maailmasta löydy toista kansakuntaa jota kiinnostaa ulkopuolisten mielipiteet itsestään yhtä paljon kuin meitä.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Veikkaisin että Suomi on myös yksi ainoita maita jossa ulkomailta muuttanut voi tehdä uransa ja tienata elantonsa tekemällä YouTube-videoita/muuta some-sisältöä Suomesta ja suomalaisuudesta, koska suomalaiset ovat heti haukkana paikalla (ne jotka eivät lähteneet torille) katsomassa että mitäs meistä taas ajatellaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaisin että Suomi on myös yksi ainoita maita jossa ulkomailta muuttanut voi tehdä uransa ja tienata elantonsa tekemällä YouTube-videoita/muuta some-sisältöä Suomesta ja suomalaisuudesta, koska suomalaiset ovat heti haukkana paikalla (ne jotka eivät lähteneet torille) katsomassa että mitäs meistä taas ajatellaan.

Veikkaisin myös että Tanska on yksi ainoita maita jossa ulkomailta muuttanut voit tienata tekemällä somevideoita Tanskasta ja tanskalaisuudesta.

Samoin Puola puolalaisuudesta jne.

Mitä meistä muut ajattelevat -ilmiö ei ole niin suomalainen juttu kuin mitä täällä kuvitellaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös