Mökkisauna on parasta ja kun siitä vielä pääse pulahtamaan järvessä.
Ehdottomasti tämä. Minunkin oma ehdoton lempparini on rantasauna. Harvoin vaan pääsen rantasaunomaan mutta silloin kun pääsen niin nautin siitä suunnattomasti. Kesällä minulla oli kerran mahdollisuus rantasaunoa. Asun tällaisessa kuntoutuskeskuksessa tällä hetkellä ja olimme täältä isommalla porukalla eräällä mökillä päivän, siellä rantasaunoimme.
Sain naureskeluakin jälkikäteen kun olin niin kauan saunassa, mutta siinäpä naureskelivat. Minä nautin sydämeni kyllyydestä. Olin rantasaunomassa kahden tunnin ajan ja olihan se taas ihan mahtavaa.
Olen tottunut puolestaan täällä tämän kuntoutuskeskuksenkin saunassa vihdoin saunomaan. Minulla on täällä saunavuoro aina perjantaisin. (Harmittaa tosin kun HPK:lla on ruvennut kanssa olemaan pelejä usein perjantaisin, menevät päällekkäin. Minulle ikävä päivä pelata liigalätkää tuo perjantai.)
Mutta kuitenkin. Aluksi itsekseni ihmettelin että onko täällä jotain herkkähipiäistä porukkaa kun sauna oli alkuun kuin höyrysauna ja siellä oli vain kuusikymmentä astetta lämmintä. No sain vihdoin suuni auki asiasta ja selvisikin että joku vipu oli ollut väärässä asennossa ja sauna oli sen takia ollut "rikki". No sitten saunan lämpötila onneksi nousi.
Täällä kuntoutuskeskuksessa oli yhteen aikaan, suunnilleen kesällä vääntöä siitä paljon saunassa pitää olla lämmintä. Yhteen aikaan saunassa oli lämmintä mittarin mukaan peräti 90-100 astetta ja se oli minulle kyllä ihan hyvä lämpötila saunoa tuossa saunassa. Mutta siitä tuli valitusta että pitää olla kylmempää saunassa.
No nykyään on alkanut olemaan sellaista 80 astetta. Se tuntui yhteen aikaan liian miedolta lämpötilalta tuossa saunassa mutta on siihenkin tosiaan jo tottunut. En tiedä sitten onko se saunakohtaistakin mikä on sopiva lämpötila missäkin saunassa. Jossain saunoissa tuo 90-100 astetta olisi ehdottomasti liikaa ja 80 sopiva mutta tuon kuntoutuskeskuksen saunassa 80 astetta tuntui yhteen aikaan liian miedolta lämpötilalta. Tai en tiedä myöskään kuinka luotettava tuo saunan lämpömittari on. Ja kun ei ole käytössä kuin yksi mittari.
Valitinkin asiasta kerran ja ehdotin että voisiko olla sellaiset 85 astetta lämmintä niin sain vastaehdotuksen että heitä enemmän vettä kiukaalle. No hommasinkin sellaisen isomman löylykuupan itselleni kun tuon yleisen saunan kuuppa on niin onnettoman pieni. Mutta tuolla hankkimallani kuupalla ei voi tuossa saunassa heittää löylyä kun ovet aukeavat löylyä heittäessä.
Sauna on kyllä tärkeä paikka. Tykkään saunomisesta ja saunon siis joka perjantai. Joulusaunaa tässä myös jo odottelen. Usein sitä on saunassa noin tunnin verran mutta joulusaunassa tulee oltua sitten kahdenkin tunnin ajan.
Ja sauna on parasta hyvässä seurassa. Saunalla on minuun samanlaista vaikutusta kuin alkoholilla. Sitä rentoutuu ja alkaa puhumaan vapautuneemmin asioista.