Suomenruotsalaiset

  • 8 716
  • 31

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ajattelin avata tällä vähemmistölle oman ketjun, koska sitä sivutaan niin monessa muussa ketjussa.

Tässä pikkasen tilastollista perusfaktaa Wikipediasta poimittuna:

"Lakimiehinä, lääkäreinä ja yritysjohtajina suomenruotsalaisia on väestösuhdetta (5,46 %) suurempi osuus. Kauppalehden julkaisemien tietojen mukaan suomenruotsalaiset omistavat keskimäärin 3,3 kertaa niin paljon yritysosakkeita kuin suomenkieliset. Suomessa asuvilla ruotsinkielisillä on keskimäärin enemmän varallisuutta kuin suomenkielisillä. Varallisuus korreloi Jan Saarelan tutkimuksen mukaan voimakkaasti sen kanssa oliko henkilö syntynyt sillä alueella jossa asui, mikä oli yleisempää ruotsinkielisten kuin suomenkielisten parissa.

Joillakin alueilla, kuten pääkaupunkiseudulla, ruotsinkieliset miehet ansaitsevat jopa 17 % enemmän kuin suomenkieliset miehet, mutta ero kieliryhmien naisten välillä on pienempi. Miesten tuloeroista kaksi kolmasosaa voidaan selittää taustamuuttujilla, etenkin ikä- ja koulutusrakenteella. Työttömyys on ruotsinkielisten keskuudessa ollut huomattavasti alhaisempaa. Toisaalta Pohjanmaalla suomenkielisillä on keskimäärin korkeammat tulot kuin ruotsinkielisillä."

Itse en montaa suomenruotsalaista tunne, joskin kun asun Helsingissä, niin varsinkaan työelämässä sitä ei moni pahemmin mainosta. Yleensä Helsingissä asuvat suomenruotsalaiset osaavat suomea hyvin/täydellisesti. Ja lähinnä helsinkiläisten suomenruotsalaisten kanssa sitä on itse tullut oltua tekemisissä.

Suomenruotsalaisten määrä on ollut laskussa pidemmän aikaa, mutta viime aikoina on kai yleistynyt semmoinen, että kaksikielisissä perheissä lapsi laitetaan ruotsinkieliseen kouluun ja on täten suomenruotsalainen. Tuo kai hieman tuota laskua on hillinnyt.

Kauheesti on myyttejä suomenruotsalaisten erityisasemasta. Muutama kyllä pitää paikkansa, mutta samalla tavalla varakkaiden suomenkielisten vanhempien lapset ovat etuoikeutetumpia kuin lähiöduunarin lapset.

Vanha raha näkyy sen verran, että kaikensortin stiftelseä ja fondia piisaa, joten esim. taiteilijat sun muut saa helpommin tukea projekteilleen. Ja joillakin koulutusaloilla on helpompi päästä korkeakouluun kuin suomenkielisen...

Joskus tuntuu, että jossakin perämetsän kunnissa (josta itsekkin olen), viha suomenruotsalaisia kohtaan on aika syvää. Vaikka ei mitään kokemuspohjaa olekkaan.

Pakkoruotsi on sitten ihan oma kysymys, mutta siitä voisi kanssa keskustella tässä ketjussa. Oma mielipiteeni on se, että kielivalintoja voisi kyllä vapaaehtoistaa lisää. Kyllä tuo ruotsin kielen asema on RKP:lle viivytystaistelua. Itse en näe tuota kieltä ihan turhana, mutta kyllä sen peli SUomessa on pelattu. Kun ei porukka opi, niin ei se opi.

Englannin kieltä täällä pidetään pyhänä, mutta minulla on sellainen tunne, että ruotsi on fiksumpi kieli. Loogisempi ja yksinkertaisempi. Jos osaa ruotsia, oppii esim. saksaa kuin vettä vaan visa versa. Olis kiva jos tutkittaisiin asiaa, mutta voisin arvailla, että nuorena opittu ruotsi (tai saksa) edesauttaisi enemmän englannin oppimista kuin toisinpäin... mutta tää nyt on eri kysymys.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Jos osaa ruotsia, oppii esim. saksaa kuin vettä vaan visa versa. Olis kiva jos tutkittaisiin asiaa, mutta voisin arvailla, että nuorena opittu ruotsi (tai saksa) edesauttaisi enemmän englannin oppimista kuin toisinpäin... mutta tää nyt on eri kysymys.

Tämähän on se yksi suomenruotsalaisten väittämä. Ongelma on vain siinä, että se toimii hyvin vain heidän keskuudessaan. Jos ihminen jo valmiiksi ajattelee germaanisella kielellä, muiden germaanisten kielten oppiminen on helppoa. Suomenkielisten taas on järkevämpää suoraan opiskella jotain maailmalla enemmän puhuttua kieltä, kuin tuhlata aikaansa toiseen marginaalikieleen siinä välillä.

Englanti ei sinällään ole pyhää, se nyt vaan on de facto maailmankieli, väittivät ranskalaiset mitä hyvänsä.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämähän on se yksi suomenruotsalaisten väittämä. Ongelma on vain siinä, että se toimii hyvin vain heidän keskuudessaan. Jos ihminen jo valmiiksi ajattelee germaanisella kielellä, muiden germaanisten kielten oppiminen on helppoa. Suomenkielisten taas on järkevämpää suoraan opiskella jotain maailmalla enemmän puhuttua kieltä, kuin tuhlata aikaansa toiseen marginaalikieleen siinä välillä.

Englanti ei sinällään ole pyhää, se nyt vaan on de facto maailmankieli, väittivät ranskalaiset mitä hyvänsä.

Tuo saattaa olla noin. En oikein tunne asiaa. Uskoisin kyllä, että ruotsin asema oppiaineena heikkenee tulevien vuosikymmenien aikana. Nyt sitä ei enää ole pakko kirjoittaa ja varmaan lisää muutoksia tulee. Ei mulla sinällään sitä vastaan ole mitään.

Ihmiset on erilaisia ja joillekkin kielten opiskelu on tosiaan tuskaa. Ei mulla itelläkään mikään verraton kielipää ole.

Mutta mikä pitäisi olla ruotsin kielen asema Suomessa? Ja suomenruotsalaisten?

Tosta ruotsinkielisestä kanavasta kuulee kanssa aika usein porua. Ja monista muista kalliista järjestelyistä. Toisaalta kyllä suomenruotsalaiset maksaa veroja aika hyvin. Luulenpa, että jos verot korvamerkittäisiin, niin se porukka pärjäisi paremmin. Mielestäni se ei olisi oikein, mutta jos mennään siitä mistä aita on matalin, on oikein ehdottaa sellaistakin.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mua ei sinänsä haittaa ruotsalaiset, mutta tämä virallinen kaksikielisyys pitäisi heivata hiuksista vittuun NYT. Se on aivan sama, että onko jotkut rannikon pikkukunnat täysin svenska talande zonea tai, että onko jollain ikiaikuisella -ström, -lind, -forss tai whatever suvulla minkä verran rahaa, mutta tämä kaksikielisyyspelleily ja vähemmistölle sitä kautta annettu kyykytysasema on kaikin tavoin epäreilu. Kaiken huippu ovat nämä tötterströmit, jotka esimerkiksi Itä-Suomessa ensiksi asioivat suomella, jota siis hyvin osaavat, mutta alkavatkin vaatia seuraavaksi palvelua på svenska. Ei tipu.

On olemassa ihan mukavia suomenruotsalaisia, mutta on myös paljon niitä, jotka kieliasemansa turvin ovat melkoisia kusipäitä. Itsehän en puhu ruotsia Suomessa, vaikka kohtuullisen hyvin sitä osaankin. Ruotsissa käydessä on toki ihan mukava asioida natiivien kielellä, koska sitä varten mä sitä opiskelin, enkä todellakaan kotoisia hurreja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eniten huvittaa, että kun joku ottaa ruotsin kielen aseman puheeksi ja ehdottaa vähänkin heikennyksiä suomenruotsalaisten etuihin, on kyseessä vihapuhe ja hyökkäys suomenruotsalaisia kohtaan.

En anna asiasta mitään esimerkkejä, vaan kyseessä on oma perustelematon subjektiivinen mielipiteeni.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Itsehän en puhu ruotsia Suomessa, vaikka kohtuullisen hyvin sitä osaankin.

Tähänhän sulla on ihan täysi oikeus. Niin on tosin myös Tötterströmillä oikeus olla puhutta suomea, kyllä kansalaiset saa käyttää kotimaassaan kotimaansa virallista kieltä. Ja eikä lakikin takaa julkisissa laitoksissa palvelun kansalaisen äidinkielellä?

Koko suomenruotsalaisuuskeskustelussa sekoitetaan usein kaksi asiaa, Ruotsi ja ruotsi. Miten sä MR pärjäisit esim. Intiassa, missä kieliä on melko paljon? Ja onhan noita monikielisiä maita muitakin, niin ku Belgia ja Kanada.

Itse en ole ruotsinkielinen, mutta toivon, että olisin syntynyt sellaiseksi. Ja multa ei ainakaan ole millän tavalla pois, jos jotkut puhuvat ruotsia äidinkielenään. Sitä paitsi, pitäähän meillä olla jotain mistä HIFK-faneja kiusata.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Tähänhän sulla on ihan täysi oikeus. Niin on tosin myös Tötterströmillä oikeus olla puhutta suomea, kyllä kansalaiset saa käyttää kotimaassaan kotimaansa virallista kieltä. Ja eikä lakikin takaa julkisissa laitoksissa palvelun kansalaisen äidinkielellä?

Koko suomenruotsalaisuuskeskustelussa sekoitetaan usein kaksi asiaa, Ruotsi ja ruotsi. Miten sä MR pärjäisit esim. Intiassa, missä kieliä on melko paljon? Ja onhan noita monikielisiä maita muitakin, niin ku Belgia ja Kanada.

Itse en ole ruotsinkielinen, mutta toivon, että olisin syntynyt sellaiseksi. Ja multa ei ainakaan ole millän tavalla pois, jos jotkut puhuvat ruotsia äidinkielenään. Sitä paitsi, pitäähän meillä olla jotain mistä HIFK-faneja kiusata.

Laki on vain sanoja paperilla, ei muuta. Minä en hurreille ruotsia ala vääntämään, vaan sanon suoraan, että en osaa. Katsellaan asiaa uudelleen sitten, kun tämä tympeä kaksikielisyys ja erikoisasemat joskus poistuvat likaveden mukana. Ja toki tötterströmillä on oikeus olla puhumatta suomea vaikka maailman tappiin saakka, sehän on tasapuolisuuden nimissä selvä juttu. Sekään ei ole keneltäkään mitään pois, että porukka puhuu ruotsia äidinkielenään, mutta se taas on, että loppujen 90%+ väestön pitää opetella sitä tämän pienen ja itsetietoisen vähemmistön miellyttämiseksi. Se on absurdia ja ruotsin pitäisi olla valinnainen kieli.

Mainitsemasi Belgia ja Kanada ovat mielestäni molemmat huonoja esimerkkejä sikäli, että molemmissa on kaksi huomattavan suurta eri kieliryhmää. Kuten ehkä tiedät, niin Kanadassa ranskaa puhuvia on noin 20% koko kansasta ja heillä on kokonaan ranskankielinen provinssinsa, eli Quebec, jossa englannin käyttöä ei juuri kuule. Ainoa kaksikielinen alue taitaa olla New Brunswick, eli ei taaskaan sekoiteta asioita keskenään. Belgiassakin ranskaa puhuvia valloneja on se 30-40% kansasta, joten kumpikaan ei millään tavalla ole verrannollinen Suomeen, jossa ruotsinkielisiä on massiiviset 5%. Lisäksi Belgiassa molemmat kieliryhmät järjestävät itse omat hallintonsa, kulttuurinsa ja koulutuksensa, eli toista kieltä ei käsittääkseni tarvitse kenenkään opetella.

Ja olen pahoillani, että et syntynyt suomenruotsalaiseksi, mutta aina ei käy unelmat toteen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..
Mutta mikä pitäisi olla ruotsin kielen asema Suomessa?

Ruotsin kielellä pitäisi olla joku vähemmistökielen virallinen asema. Esim. mahdollisuus käydä peruskoulua äidinkielellä ynnä muuta mitä nyt tarvitaan, että vaikkapa umpiruotsinkieliset saavat palvelunsa. Kaikki virallinen kanssakäyminen pitäisi suomessa käydä ensisijassa vain ja ainoastaan suomeksi.

Ja suomenruotsalaisten?
Sama kuin muidenkin suomalaisten. Miksi heillä pitäisi olla joku erityisasema kielen perusteella, kuten nyt on?
 
Ja multa ei ainakaan ole millän tavalla pois, jos jotkut puhuvat ruotsia äidinkielenään.
Eikö?
Jos Suomessa kukaan ei puhuisi äidinkielenään ruotsia, niin ruotsin kielellä ei todennäköisesti olisi virallista asemaa. Tällöin yhteiskunnan ei myöskään pitäisi tuottaa ruotsinkielisiä palveluita, jolloin julkiset menot pienenisivät. Yhteiskunnan tuloja voitaisiin pienentää eli verotusta keventää.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Tällöin yhteiskunnan ei myöskään pitäisi tuottaa ruotsinkielisiä palveluita, jolloin julkiset menot pienenisivät. Yhteiskunnan tuloja voitaisiin pienentää eli verotusta keventää.
Vielä enemmän julkiset menot pienenisivät ja verotusta voitaisiin keventää enemmän, jos ruotsinkielisten palvelujen sijasta poistettaisiinkin palvelut toisella virallisella kielellä eli suomen kielellä.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Eikö?
Jos Suomessa kukaan ei puhuisi äidinkielenään ruotsia, niin ruotsin kielellä ei todennäköisesti olisi virallista asemaa. Tällöin yhteiskunnan ei myöskään pitäisi tuottaa ruotsinkielisiä palveluita, jolloin julkiset menot pienenisivät. Yhteiskunnan tuloja voitaisiin pienentää eli verotusta keventää.

Ja jos Suomessa kaikki haluaisivat tehdä töitä ja olisivat sairastamatta, niin säästettäisiin sosiaalimenoissa. Ja jos maailmassa olisi tasainen hyvinvointi, ei olisi pakolaisia eikä heistä aiheutuvia kustannuksia. Jos kaikilla suomalaisilla olisi toimivat aivot, kukaan ei äänestäisi perussuomalaisia ja säästettäisiin puoluetoimistojen kustannuksissa.

Yhteiskunnassa on erilaisia ihmisiä ja lait takaavat heille tietyt oikeudet. Näillä mennään, sano Virmasen Masa.

Ps. Tuolla toisella puolella on jo suomenruotsalaiskeskustelu, vastasin vaan tähän, koska esitit suoran kysymyksen. Jatketaan vaikka siellä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Englannin kieltä täällä pidetään pyhänä, mutta minulla on sellainen tunne, että ruotsi on fiksumpi kieli. Loogisempi ja yksinkertaisempi. Jos osaa ruotsia, oppii esim. saksaa kuin vettä vaan visa versa.

Kielestä riippumatta sanaston opiskeluun kuluu vähintään 96 % opiskeluajasta. Kaikki muu kuten kielioppi on vähäistä puuhailua sanaston rinnalla. Eipä siitä ruotsista siis merkittävää hyötyä ole saksan oppimiseen.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Tämä keskustelunaihe aika-ajoin näköjään pompsahtaa pintaan. Ei siinä mitään, Suomi on vapaa maa, kaikilla oikeus mielipiteeseen myös tästä aiheesta. Itse olen sellainen 50-50 tapaus, äidinkieli ruotsi, mutta ihan suomenkielisiä kouluja käynyt jne. Itselleni ei ruotsin osaamisesta ole muodostunut kuin hyötyä, työelämässä ainakin.

Olen aina sanonut että puhun mitä haluan, muut puhuu mitä osaa. Olen saanut kuulla olevani hurri ja vaikka mitä, mutta eipä sellainen aiheuta sen enempää reaktioita minussa kuin mitä pierun päästäminen tekee. Kertoo yleensä enemmän sanojasta sellaiset nimitykset.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Vielä enemmän julkiset menot pienenisivät ja verotusta voitaisiin keventää enemmän, jos ruotsinkielisten palvelujen sijasta poistettaisiinkin palvelut toisella virallisella kielellä eli suomen kielellä.

Minulla olisi parempi ehdotus: tapetaan kaikki ruotsinkieliset! Tapetaan myös mannet, somalit, turkkilaiset, työttömät ja vanhukset tästä maasta. Säästyisi huimasti vero-euroja jotka sitten voitaisiin jakaa tasan suomenkielisen eliitin kesken, eikö vain?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Minulla olisi parempi ehdotus: tapetaan kaikki ruotsinkieliset! Tapetaan myös mannet, somalit, turkkilaiset, työttömät ja vanhukset tästä maasta. Säästyisi huimasti vero-euroja jotka sitten voitaisiin jakaa tasan suomenkielisen eliitin kesken, eikö vain?
Juuri näin, perussuomalaiset jäi sulta vaan listalta pois ;)
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla olisi parempi ehdotus: tapetaan kaikki ruotsinkieliset! Tapetaan myös mannet, somalit, turkkilaiset, työttömät ja vanhukset tästä maasta. Säästyisi huimasti vero-euroja jotka sitten voitaisiin jakaa tasan suomenkielisen eliitin kesken, eikö vain?

Luulen kuitenkin, että tuolta suomenruotsalaiselta väestönosalta tulee jonkun verran niitä veroeuroja. Voisi kääntyä tappiolliseksi tuo touhu. Joo, aika rajuja kirjoittelet, vaikka satiiriksi sen uskonkin. Jos olisit joku eduskunta-avustaja, tämmöistä ei voisi sanoa. Ei mitään sinnepäin viittaavaa edes.

Niin oma mielipiteeni ei tuossa hirveän selväksi tullut. Mutta itse ihan aidosti ajattelen, että suomenruotsalaisuus on rikkaus. Ja periaatteessa muutkin vähemmistöt, tuntuu vaan että joissakin tapauksissa on lähinnä niitä negatiivisia puolia.

Ei suomenruotsalaisia muutenkaan pitäisi sekoittaa muihin vähemmistöihin. Tuo väestöryhmä on ollut täällä "aina". Ei se silti tarkoita sitä, että kaiken pitäisi olla niinkuin ennen. Minun mielestä suomenruotsalaista kulttuuria pitää vaalia siinä missä ihan valtaväestön kulttuuria. Ei hampaat irvessä, mutta sopivasti tulevaisuuteenkin katsoen.

Pakkoruotsi tulee poistumaan pikkuhiljaa ja hyvä niin. En usko, että se loppupeleissä suomenruotsalaisten asemaa heikentää. Meneepä yksi lyömäase tietyltä porukalta. Mutta eiköhän tietyissä piireissä se "viha" silti säily.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Gags ja Maastomasto, ihan huumorilla pitää ottaa kirjoitukseni!

Olen aina vastustanut kaikkea sellaista mikä on pakollista, kuten ns. pakkoruotsia. Se on "vanhan ajan" jäänteitä. Uskon että suhtautuminen ruotsin kieleen olisi positiivisempi jos se olisi vapaaehtoista opiskella, sillä mikään kielitaito ei ole turhaa. Savolla ei pitkälle pötki mikäli haluaa asioida maamme rajojen ulkopuolella.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Itselleni ei ruotsin osaamisesta ole muodostunut kuin hyötyä, työelämässä ainakin.
....

Ei kai mistään osaamastaan kielestä voi olla kuin hyötyä, varsinkin jos sen on saanut "ilmaisesksi" kotoa, ettei ole tarvinnut sitä pakolla opetella. Sikäli tämä on nolla-argumentti, jos sillä oli ruotsin asemaa jotenkin tarkoitus perustella.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täysin samaa mieltä ja siksi olenkin sitä mieltä että minimivaatimuksena tulisikin olla että osaa isänmaan kaksi virallista kieltä.

Miten tuo sanomani perustelee tuota sinun täysin typerää heittoasi? Englanti on suomessa muuten paljon hyödyllisempi kuin ruotsi, joten pitäisiköhän siitäkin tehdä virallinen kieli?

Niin ja mihin tämä käsityksesi ruotsin kielen "virallisuudesta" perustuu?
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Is kertoo: Suomalaisilla on uuden tutkimuksen mukaan 3,9 pistettä korkeampi älykkyysosamäärä kuin suomenruotsalaisilla. Suomenruotsalaisilla taas on riikinruotsalaisia korkeampi älykkyysosamäärä.

Thank you Lord - myös siitä, että ruotsalainen jäi pari viikkoa sitten kiinni dopingista, mutta tästä olen vielä iloisempi. Syvä kiitos näistä, olen ehkä huono ihminen ja vähäosainen, mutta nämä antavat minulle voimia.

Olenkin aina pitänyt ifk:n, sportin ja lukon kannattajia jotenkin hieman vajakkeina, mutta nyt syy selvisi!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös