Suomen lentopallomaajoukkue

  • 7 917
  • 30

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Lehdistötilaisuudessa Turun Sanomien lentopallotoimittaja Rämänen sai Berrutolla verenpaineen nousemaan, kun käytti kysymyksessään "rest" sanaa.
Mitä nyt näitä lentopallo-otteluita maailmanliigassa ja näissä karsinnoissa olen huomannut, Berruto käy välillä todella kuumana. Intohimoisesti lajiin suhtautuva valmentaja on aina hyvä asia mutta ei kannata luulla olevansa kaikkitietävä. Hieman on minun silmiini vaikuttanut siltä että koko joukkue ei ole varauksettomasti Berruton metodien kannalla.

Siltala ainakin vaikuttaa aikamoiselta persoonalta. Parhaimmillaan Siltala sytyttää koko joukkueen. Pahimmillaan sama mies saa joukkueen pelin suhteellisen tiukkaan lukkoon. Muutaman kerran olen luullut nähneeni että Siltala huutelee Berrutolle törkeyksiä mutta ehkä se kuitenkin on ollut vain harhaluuloa. Joka tapauksessa hieman ihmettelen että Siltalaa ei päästetty pelaamaan Saksaa vastaan ratkaisuhetkillä eikä Venäjää vastaan muistaakseni ollenkaan. Toinen ihmetystä aiheuttava seikka on Ojansivun (?) käyttäminen tärkeissä aloituksissa järjestään. Mies istuu muuten paljon penkillä mutta otetaan kylmiltään aloittamaan ja seurauksena on aloituksesta pallo joko leveäksi tai verkkoon. Ainoastaan muutaman kerran olen nähnyt tiukassa paikassa aloituksen onnistuvan. Tosin olen vasta innostunut seuraamaan Suomen miesten lentopallomaajoukkueen esityksiä maailmanliigan aloitusottelusta Brasiliaa vastaan.
 

rpeez

Jäsen
Toinen ihmetystä aiheuttava seikka on Ojansivun (?) käyttäminen tärkeissä aloituksissa järjestään. Mies istuu muuten paljon penkillä mutta otetaan kylmiltään aloittamaan ja seurauksena on aloituksesta pallo joko leveäksi tai verkkoon. Ainoastaan muutaman kerran olen nähnyt tiukassa paikassa aloituksen onnistuvan. Tosin olen vasta innostunut seuraamaan Suomen miesten lentopallomaajoukkueen esityksiä maailmanliigan aloitusottelusta Brasiliaa vastaan.

Totta on ja itseäkin on Ojansivun jatkuvat aloitusvirheet nyppineet. MUTTA aika pitkälti olen katsonut sitä sormien läpi, koska viime kesän maailman liigassa Suomi kaatoi Espanjan Ojansivun huikealla panostuksella. Eli jos homma sattuisi kulkemaan, Ojansivu pystyy yksin nostamaan Suomen ojan partaalta. Vaikkei sitä nyt juuri huomannut, Ojansivulla on erittäin hyvä kantti kovissa paikoissa. Esimerkkinä 3. ottelupallo Saksaa vastaan jonka Suomi hävisi, mutta huomasitteko minkä onnistuneen tykkisyötön Ojansivu pisti siihen palloon? Berruto varmaan tietää Ojansivun potentiaalin, harmi vaan että tänä kesänä on paljon tullut virheitä.

Olen myös taipuvainen uskomaan, että Suomi ei ollut levännyt tarpeeksi ennen pelejä. Otteet näyttivät kotikatsomoon juuri siltä. Esko esimerkiksi ei onnistunut, missä olivat esimerkiksi jujut?

Lisäksi olisin kaivannut Matti Hietasen rosteriin aika ajoin Siltalan/Sammelvuon stuntiksi, hän on ollut tänä kesänä todella hyvä, paljon parempi kuin viime vuonna. Olisiko ollut nyt loukkaantunut vai miksi ei mukana?
 
Viimeksi muokattu:
..Ojansivun potentiaalin, harmi vaan että tänä kesänä on paljon tullut virheitä.

Olen myös taipuvainen uskomaan, että Suomi ei ollut levännyt tarpeeksi ennen pelejä. Otteet näyttivät kotikatsomoon juuri siltä. Esko esimerkiksi ei onnistunut, missä olivat esimerkiksi jujut?

Lisäksi olisin kaivannut Matti Hietasen rosteriin aika ajoin Siltalan/Sammelvuon stuntiksi, hän on ollut tänä kesänä todella hyvä, paljon parempi kuin viime vuonna. Olisiko ollut nyt loukkaantunut vai miksi ei mukana?
Kyllä. Ojansivulla on potentiaalia, mutta ailahtelee vielä paljon. Siksi ei tosissaan haasta Oivasta. Sehän olisi loistava tilanne, jos olisi kaksi tasapäistä, kovaa hakkuria - kuten esim. Saksan Schöps ja Grozer. Todella kovakätisiä ja kovalla prosentilla hyökkäyksiä päättäviä jannuja. Lisäksi syöttöruudussa todella vaarallisia.

Suomi oli väsynyt. Se näkyi jo Belgiaa vastaan, ja etenkin sellaisena hengettömyytenä - ei jaksettu taistella. Voi olla, että muistan väärin, mutta ei tullut vastaanotoista pallot Eskolle niin hyvin käsiin kuin aiemmin, joten sekin jo vaikeuttaa hyökkäyspeliä.

Hietasen ongelma on vastaanotto, se on luvattoman heikko. Toisaalta Hietanen on yksi niistä, joka osaa hypätä niin, että lyönnit lähtevät passin lakikorkeudesta. Muutenkin tosi atleettinen kaveri, jossa on potentiaalia, kun vain hioo tota vastaanottoo. Ja takareidessähän jannulla on vikaa ollut.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkä Suomi oli väsynyt mutta myöntääkö Berruto sitä? Nytkin hän sanoi medialle heti Venäjä-ottelun jälkeen ettei halua kuulla selityksiä ja että ehkä he olisivat voineet tehdä enemmän töitä valmistautuessaan turnaukseen. Se nyt on tietysti aina kaksi eri asiaa mitä valmentaja sanoo medialle ja mitä joukkueelle, mutta ei hän ainakaan vaikuttanut olevan samoilla linjoilla Eskon kanssa. Ykköspassari kun sanoi haastatteluissa yllättävänkin rehellisesti mitä mieltä oli harjoittelusta ennen turnausta. Se oli aika selvää valmennusjohdon kritisointia. Mitenköhän temperamenttinen Berruto sellaiseen suhtautuu?

Venäjä-pelin aikana kommentaattori Timo Hoivala sanoi YLE:n lähetyksessä ainakin yhdessä tilanteessa ettei Suomen takakenttä reagoinut riittävän hyvin yhdessä tilanteessa. Selvä yksittäinen merkki väsymyksestä?

Petteri Häyrinen kritisoi ennen karsintaturnausta Urheilulehdessä muun muassa sitä että Berruto peluutti Maailmanliigassa joukkuetta erittäin kapealla materiaalilla. Tämä saattoi näkyä nyt Eskon ja monen muun väsymisenä silloin kun olisi pitänyt olla kesän terävimmässä kunnossa. Häyrinen on muutenkin antanut monen vuoden ajan Berrutolle ankaraakin kritiikkiä toisin kuin muu media. Tätä turnausta ennakoidessaan hän osui paremmin maaliin kuin usein aiemmin. Väsymätön kritisoija taisi tällä kertaa olla oikeassa.
 
Väsymyksen huomasi varsin hyvin myös Saksaa vastaan heikkona torjuntapelinä. Siinä kun pelataan sadasosilla reagoinnissa ja pelinluvussa, niin väsyneenä se ei vaan suju niin hyvin kuin tuoreena ja skarppina. Suomihan ei saanut oikein mitään otetta Saksan hyökkäyspeliin.
Ja toisaalta myös hyökkäyksissä tuli armoton määrä virheitä, väsymys vaikuttaa myös tähän.
 

ProCoach

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Oilers, Arsenal
En väitä etteikö väsymystä olisi ollut, mutta ihmettelen miksi kokeneet pelaajat eivät ole puuttuneet tähän valmistautumisleirillä. Minä nimittäin TIEDÄN, että vaikka Berruto autoritäärinen valmentaja onkin, niin hänellä on ainakin ollut hyvä keskusteluyhteys esim. Sammelvuon ja Eskon kanssa.

Noh, toivottavasti joukkueen sisällä osataan ottaa tästä opiksi. EM-kisoista en odota mitalia, mutta toivottavasti joukkue pelaa hyvin. On meinaan tuo EM-kisakaavio sellainen, että aikamoisia voittoja pitää ottaa että mitaleille päästään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös