Suomen kansallislaulu ?

  • 4 596
  • 30

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Päätöstä kaivataan

Itselleni on kokolailla yhdentekevää, mikä biisi kansallislauluna milloinkin on, mutta voisitteko ilmoittaa lopullisen päätöksen ennen Turengin MM-kisojen viimeistä lyöntiä. Jos kyseessä on kovin vaikeakin biisi, niin päätöstä kaipaisin sen verran aikaisin, että bändi ehtii opetella sanat.
 

scholl

Jäsen
Juhaht:n kanssa olen pitkälti samaa mieltä noista kansallislauluista. Nehän tulivat ainakin allekirjoittaneelle tutuiksi 80-l puoliväliä ennen joskus about Losin olympiakisojen aikoihin, kun pelasin Summer Gamesia C64:lla. Saksan, Espanjan, USA:n ja Italian melodiat ainakin pystyi vetämään koska tahansa tosin ilman sanoja, jos piti mentaalisesti harjoitella palkintopallimeininkiä. Ja tosiaan edellä mainittujen lisäksi tuo Neuvostoliiton kansallislaulu on kyllä mahtipontinen. Ei toki yhtä mahtipontinen kuin Saksalla tai USA:lla, mutta siitäkin huolimatta mahtipontinen ja houkuttelen aika usein yhtä ystävää tuota värssyä laulamaan. Se on nimittäin huvittavaa, kun ulkopuoliset ihmettelevät, että mitä ihmettä. Niin ja vaikka en Ranskasta tai ranskalaisista pidä niin Marseljeesikin on kyllä mahtipontinen myös.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
scholl kirjoitti:
En itse katsonut perjantaina kisoja, mutta eiköhän sieltä Bubi tai Mertaranta jossakin vaiheessa sanonut, että Pasila, Porilaisten Marssi.
En katsonut itsekään, mutta tuskinpa sanoi. Soitellaan nimittäin vain Olympia-voittajille tuota värssyä urheilun yhteydessä YLE:llä.

Itse olen sitä mieltä että Finlandia kärsisi nopeasti inflaation mikäli olisi kansallislaulu. Parempi säästellä.
 

scholl

Jäsen
Twite kirjoitti:
En katsonut itsekään, mutta tuskinpa sanoi. Soitellaan nimittäin vain Olympia-voittajille tuota värssyä urheilun yhteydessä YLE:llä.

Harmin paikka. Olisihan se mukava jos Porissa vähän useammin pääsisivät marssimaan.

Aika harvoin tulee tosiaan niitä olympiavoittoja. Varsinkin kesäkisoissa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
scholl kirjoitti:
Ja mitä kommarilauluun tulee niin niitähän kansallislaulujen joukossa ei tuolla kisoissa taidettu kuulla kuin yksi, koska Putinhan palautti homman vanhaan ja niinpä tuollakin EM-kisoissa jouduimme kuulemaan joka ilta television välityksellä, kun lauloivat: Oi suuri ja mahtava Neuvostoliitto
sun synnytti valtava Venäjänmaa.
Sun luonut on kansojen yhteinen tahto,
sun mahtis on säilyvä aikojen taa.

Kaikki eivät onneksi ole neuvostoihmisiä.

Eikös tuo saanut kuitenkin uudet sanat - ainakin venäjäksi?
 

Kaunis-Jorma

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juhaht kirjoitti:
Ei mitään vaihtoja.

Takin kääntäminen ja muut vaihto-operaatiot ovat luusereille ja heikolla itsetunnolla varustetuille.

Finlandia on kaunis viisu ja sellaisena se pysyy jatkossakin. Se on myös kiinteä osa Suomea ja suomalaisuutta. Maamme-laulu on kuitenkin ollut "alusta saakka" Suomen kansallislaulu eikä sitä tule muuttaman hetken mielijohteiden takia tai siksi, että joku toinen biisi kuulostaa kauniimmalta. Jos jonkun tässä jotain pitäisi vaihtaa, olisi se Viro ja heidän kansallislaulunsa.

Perinteet kunniaan!
Korjatkaa, jos olen väärässä. Mielestäni Maamme laulua ei ole koskaan virallistettu kansallislauluksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös