Positiivisiakin tapauksia löytyy. Kärppiä lukuunottamatta ne vain ovat aika satunnaisia. Mikään muu seura ei ole sitten 2000-luvun alun juuri kyennyt toimintaansa merkittävästi kasvattamaan.aurinkolahna kirjoitti:Tottakai itsekin kärjistän asioita, mutta omasta mielestäni asiat liigassa eivät kuitenkaan ole ihan noin huonosti - peli on valtaosin ihan viihdyttävää ja asiat kohtuullisen hyvin järjestettyjä. Ehkä sitten katson asioita liikaa kärppälasien läpi...
Se ongelma onkin juuri siinä, että tyydytään, että kaikki menee nyt hyvin. Aika harvassa seurassa tunnutaan suunnittelevan tulevaisuutta yli vuoden tai kahden päähän. Paljon epävaikaimmillakin aloilla toimivat oikeat yritykset kuitenkin tajuavat strategian merkityksen ja sen, että toimintaa rakennetaan tulevaisuus huomioiden. Nykypäivänä ei vain pärjää kohtuullisella, vaan pitää olla oikeasti hyvä ja kehittyä.
Siksi olen niistä niin paljon keuhkonnut, kun iso osa epäkohdista olisi hyvin helppo korjata. Ja uskoisin niillä saavutettavan suhteellisen isoja tuottoja suhteessa kuluihin.
Pelkästään ottelutapahtuman parantaminen ei paljon vaadi. Säätämällä äänentoisto ja valot kuntoon saadaan jo monilla paikkakunnilla iso parannus lähes olemattomilla kustannuksilla.
Myös seisomapaikkojen rakentaminen päätyihin olis suhteellisen halpaa huvia ja parantaisi tunnelmaa huomattavasti, ja mahdollisesti toisi uusia katsojia, joilla ei nyt ole varaa käydä. Tässä tosin saattaa kapunki olla suurin jarru monessa paikassa.
Fanituotteiden parantaminen ja myyminen kunnon myymälästä hallilla ei myöskään uskoakseni ole mikään mahdoton temppu. Niillä olisi rahaa saatavana huomattavasti enemmän kuin nykyään. Raumalla sentään taidetaan rakentaa Lukko-museo laajennuksen yhteyteen. Tällaisillakin asioista on usein suuri merkitys.
Kunnon scoutti ja myyntimiehet maksavat itsensä helposti takaisin. Se käsitys ikävä kyllä tulee, että yhteistyökumppaneiden kanssa toimivat ovat monessa seurassa niin huonoja, että yritykset eivät uskalla lähteä mukaan. Ammattilaiset, kun tykkäävät hoitaa asiat ammattilaisten kanssa.
Tähän vielä voisi lisätä esimerkin, jonka joku täällä sivustolla mainitsi joskus, että joissain seuroissa "yhteistyökumppaneita" myös tavallaan kiristetään, eli "jos ette osta mainosta niin vaihdamme tavarantoimittajaa". Jokainen tajuaa, että tällä tavalla ei hoideta kannattavia liikesuhteita.