Suomen infrastruktuuri

  • 1 289
  • 8

Matbus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä yksi ajankohtainen aihe lisää keskusteltavaksi. Niin kuin tiedetään on infra maassamme jo osittain rapautunut ja jälkeen jäänyt, eikä vastaa tämänpäivän tarpeita. Otetaan esimerkiksi ilmastotaistelu, jonka voittamiseksi on monet kerrat esitetty autoilun lopettamista mutta oikeastaan mitään korvaavaa ratkaisua ei ole lähdetty rakentamaan. Suhtaudun toki kriittisesti ilmastopuheisin, mutta haluttiin sitten muuttaa ilmastoa tai ei on infraan satsaaminen kuitenkin tarpeellista ihmisten ja tavaroiden liikkumisen kannalta.

Mitä infrahankkeita Suomessa pitäisi tehdä? Infralla tarkoitan teitä, rautateitä ja lentoliikennettä. Tietoliikenne jääkööt omaan osioonsa.
 
Mitä infrahankkeita Suomessa pitäisi tehdä? Infralla tarkoitan teitä, rautateitä ja lentoliikennettä. Tietoliikenne jääkööt omaan osioonsa.
TEN-T, Euroopan laajuinen liikenneverkkoon kun tutustuu, niin pääsee suhteellisen hyvin kartalle mitä seuraavan 30-vuoden aikana Suomalaiselle liikenneinfrastruktuurille tapahtuu, sekä mitkä ja missä on ne painopisteet tulevaisuudelle. Kannattaa myös tutustua EU:n valkoiseen kirjaan, niin sieltä pääsee myös hyvin kartalle mihin suuntaan liikenneinfra menee Suomessa ja Euroopassa.
 

Matbus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tavotteita tuossa on listattu runsaasti. mutta milloin alkaa oikeasti tapahtumaan? Suomea vaivaa infrahankkeissa usein eteläkeskeisyys, jolloin vain osa hyötyy.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nyt olisi niin tilaisuus peruskorjata infraa: korjata kouluja, parantaa tie- ja rautatieverkkoa, kohdistaa hankkeita myös maaseudulle, minne ei normaalisti panostettaisi. Työllistävää elvytystä tämä taloustilanne vaatii todella kipeästi. Aamulla Hesarissa oli otsikkona syyttävästi "Suomi velkaantuu ennennäkemättömällä vauhdilla" - sitten oli lohdutuksena että sentään selkeästi maltillisemmin kuin muu Eurooppa ja esim. Ruotsi. Niinpä.
 

molari

Jäsen
Nyt olisi niin tilaisuus peruskorjata infraa: korjata kouluja, parantaa tie- ja rautatieverkkoa, kohdistaa hankkeita myös maaseudulle, minne ei normaalisti panostettaisi. Työllistävää elvytystä tämä taloustilanne vaatii todella kipeästi. Aamulla Hesarissa oli otsikkona syyttävästi "Suomi velkaantuu ennennäkemättömällä vauhdilla" - sitten oli lohdutuksena että sentään selkeästi maltillisemmin kuin muu Eurooppa ja esim. Ruotsi. Niinpä.

Sekä rakennus- että maarakennusalan (ml. suunnittelu) kapasiteetti on myyty 1-2 v. eteenpäin, ainakin pk-seudulla ja muissa kasvukeskuksissa, jos jotain huusinkattoprojektia isompaa on mielessä. Sinänsä ihan hyvä, jos hankkeista tuleville vuosille (alustavasti) päätetään, mutta pelkkä suunnittelu, päätökset, valitukset, kilpailutus, yms. vaatii aikansa. Että, jos nyt väkisin pitää yrittää liika, tulee sutta ja sekundaa ja eurot valuvat ulkomaan keikkaduunareille.
 

Matbus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hyvä jos hommia on tiedossa. Uskon kyllä että jos infra hommia tulee tarjolle niin eiköhän niihin kuitenkin tekijöitä löydy. Se on kyllä jännä juttu tämä Suomalainen infra rakentaminen, tuumataan ja tuumataan mutta melko vähän saadaan aikaan. Toisin on muualla esim. vaikkapa länsinaapurissa, jossa ihan hiljattain aloitettiin rakentamaan norbothnia baanaa (projekti sisältää myös autoteitä) ja Pohjanmaalta on kovasti yritetty rekrytoida firmoja hommiin kun kuullemma täällä on runsaasti osaamista.

Tämän perusteella ainakin osaamista maasta löytyy, mutta onko halua ja tahtoa. Rahoitus on aina kuuma kysymys, mutta asenteissa on paljon korjattavaa jos halutaan pitää Suomi maailman menossa mukana.
 

molari

Jäsen
Hyvä jos hommia on tiedossa. Uskon kyllä että jos infra hommia tulee tarjolle niin eiköhän niihin kuitenkin tekijöitä löydy. Se on kyllä jännä juttu tämä Suomalainen infra rakentaminen, tuumataan ja tuumataan mutta melko vähän saadaan aikaan. Toisin on muualla esim. vaikkapa länsinaapurissa, jossa ihan hiljattain aloitettiin rakentamaan norbothnia baanaa (projekti sisältää myös autoteitä) ja Pohjanmaalta on kovasti yritetty rekrytoida firmoja hommiin kun kuullemma täällä on runsaasti osaamista.

Tämän perusteella ainakin osaamista maasta löytyy, mutta onko halua ja tahtoa. Rahoitus on aina kuuma kysymys, mutta asenteissa on paljon korjattavaa jos halutaan pitää Suomi maailman menossa mukana.

Mutta, jos nopeasti haluttaisiin toimia, niin kenties parempia ja nopeammin toimivia ratkaisuja olisivat esim. (määräaikainen) kotitalousvähennyksen korotus ja verojen alennukset, vaikutus olisi nopea ja työllistäen suoraan pieniä (paikallisia) yrityksiä, jolloin raha jää kuntaan "pöyrimään". Ei että sinänsä olisi mitään sitä vastaan, että esim. kouluja peruskorjattaisiin, mutta kunnat ovat jo valmiiksi pa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sekä rakennus- että maarakennusalan (ml. suunnittelu) kapasiteetti on myyty 1-2 v. eteenpäin, ainakin pk-seudulla ja muissa kasvukeskuksissa, jos jotain huusinkattoprojektia isompaa on mielessä. Sinänsä ihan hyvä, jos hankkeista tuleville vuosille (alustavasti) päätetään, mutta pelkkä suunnittelu, päätökset, valitukset, kilpailutus, yms. vaatii aikansa. Että, jos nyt väkisin pitää yrittää liika, tulee sutta ja sekundaa ja eurot valuvat ulkomaan keikkaduunareille.
Tässä on tiettyä perää, mutta jos olisi vahva tahto hoitaa asia niin väitän että pystyttäisiin investoimaan paljon enemmän. Suurin hyöty tulisi juuri työttömyysalueille kohdistuvista projekteista ja jos poliittista tahtoa olisi niin myös voitaisiin nopeuttaa prosesseja merkittävästi. Ongelman ytimessä on lähinnä virheellinen talouspoliittinen ajattelu (elvytyksen kauhistelu velan määrän lisääjänä) sekä suomalaisen hallintojärjestelmän ikiaikainen jäykkyys - nämä yhdessä sitten heikentävät asialle täysin olennaista poliittista tahtoa.
 

Matbus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tahtoa ja rahaa tosiaan tarvitaan. Mitkä hankkeet olisivat sitten tärkeitä, jos nyt heitän esimerkin niin Suomessa junalla matkustaminen itä-länsi suunnassa on kovin vaikeaa koska raiteet jotka kulkevat siinä suunnassa ovat käytännössä rahdille. Mitäs muita puutteita olette havainneet?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös