Mäkihyppääjäkin on tosi huipulla vasta silloin kun hän tekee omat suksensa?
Ei tainnut nyt analogia toimia.
Musiikissa nimenomaan arvostetaan myös aika vahvasti sitä että osaa tehdä musiikkia.
Väittämä, että muusikko on "muutakin kuin nolla" vasta sitten, kun tekee itse omat biisinsä, osoittaa enimmäkseen helvetinmoista kapeakatseisuutta. Menestyvän artistin konsepti on sopiva sekoitus musiikillista osaamista, esiintymistaitoa, persoonaa ja karismaa. Jos musiikillinen osaaminen ei riitä omien biisien väsäämiseen, niin usein noilla muilla seikoilla voidaan kompensoida sitä puutetta.
Tästä hyvä esimerkki on Esa Pulliainen, joka ei juuri ole omiin nimiinsä säveltänyt, mutta silti häntä pidetään erittäin arvostettuna muusikkona ja musiikin tekijänä läpi genre-rajojen. Hänellä on ilmiömäinen kyky sovittaa kappaleet juuri oman näköisiksi, vaikka itse sävellykset eivät hänen omiaan olekaan.
Itse en liioin arvosta Ari Koivusta juurikaan kovin korkealle, mutta hänen ongelma ei ole se että muut tekee biisit, vaan ongelma on Ari Koivunen. Hänellä on sama ongelma, kuin esimerkiksi aiemman Idols-tuotantokauden Christian Forssilla, että ääntä on, mutta karismaa ei sitä vähääkään. Ja sitä kun ei voi rahalla ostaa edes rahalla.